Kalbant apie artumą ekrane pasirodo vyro portretas. Tai užsienio agentūroje nusipirkti siūloma nuotrauka. Aukštos kokybės portretą „Shutterstock“ agentūroje galima įsigyti už 169 eurus.

O tariant žodžius apie tai, kad kartais esame „taip toli vienas nuo kito“ – ekrane pasirodo į tolį žvelgiančio vyro nuotrauka. Tai dar vienas pirkinys iš agentūros už 169 eurus.

„Garsėjame darbštumu“, – tęsiama vaizdo klipe ir pasirodo stalius, kuris taip pat nufilmuotas ne Lietuvoje. Aukščiausios kokybės trumpas vaizdo įrašas, kuriame stalius tikrina medienos kokybę, kainuoja 59 eurus.

„Tačiau mes žinome, kiek būdami vieningi galime atremti“, – toliau kalba įgarsintojas, o ekrane matyti lietuviški vaizdai, tačiau tęsiant ir tariant žodį „valstybė“, ekrane pasirodo su sūnumi baseine plaukiojantis vyras – tai dar vienas įsigytas filmuotas vaizdelis iš užsienio agentūros už 59 eurus.

Klipai naudoti Gitano Nausėdos reklamoje

Nuotraukas ir trumpus vaizdo klipus, kuriuos G. Nausėdos klipo kūrėjai „įklijavo“ į reklaminį klipą, galima įsigyti agentūroje „Shutterstock“ arba kitose agentūrose. Aukščiau nurodytos pastarosios agentūros kainos.

Tarp lietuviškų vaizdų įpinta keturių žmonių ne iš Lietuvos nuotraukos – barzdoto vyro klipo pradžioje, į dangoraižius žvelgiančio kito vyro, lietuvišką darbštumą demonstruojančio staliaus ir valstybės ateitį simbolizuojančio tėčio su mažu vaiku.

Užsienio vaizdo medžiaga, kuri buvo panaudota vaizdo klipe:

Reklaminis Gitano Nausėdos klipas:

Nausėdos komanda teigia, kad pagrindinė idėja – „žiūrėjimas širdimi“

DELFI susisiekus su G. Nausėdos štabo komunikacijos vadovu Aisčiu Zabarausku, šis pateikė atsakymą, kuriame teigiama, kad toks sprendimas buvo pasirinktas taupant lėšas.

„Vaizdo klipas skirtas perteikti jausmą apie šiuo metu vyraujantį susvetimėjimą ir atskirtį tarp visuomenės grupių, apie bendrystę, kuri valstybei yra gyvybiškai svarbi. Tokia klipo meninė idėja – jis žiūrimas širdimi, – teigė A. Zabarauskas. – Todėl vaizdai buvo parinkti asociatyvūs, o ne dokumentaliai iliustruojantys konkrečius žmones ar vietoves. Tai viena priežasčių.“

Jis pridūrė, kad pasirinkus asociatyvius vaizdus, klipo kūrimo kaštai sumažėjo kone trečdaliu. „Antra – G. Nausėdos kampanija vykdoma be partijų paramos, kuomet savo kandidatams jos perveda šimtatūkstines sumas. Įsigyti asociatyvūs vaizdai leido sukurti kokybišką vaizdo klipą už 2-3 kartus mažesnę sumą“, – atsakyme teigė štabo komunikacijos vadovas.

Katkus: biudžetai atsispindi kokybėje

Viešųjų ryšių ekspertas Mykolas Katkus svarstė, kad tokį sprendimą – reklaminį klipą paįvairinti užsieniečių portretais – komanda greičiausiai priėmė dėl mažo biudžeto.

„Lietuvoje yra baisūs politinių kampanijų finansavimo apribojimai. Paskutinį kartą politinėje kampanijoje pats dirbau 2004 metais, su Petru Auštrevičiumi. Tais laikais nebuvo apribojimų, kiek žmonės gali pervesti ar kiek kompanijos gali pervesti. Dabar pinigai renkasi gerokai sunkiau“, – kalbėjo M. Katkus.

Jo teigimu, pažvelgus į kandidatų surinktas sumas ir įvertinus tai, kad nuo to laiko, kai jis dirbo politinėje kampanijoje, tiek lauko reklamos, tiek televizijos eteris ar reklamas kuriančių asmenų paslaugos pabrango kone trigubai, natūralu, kad mažiau lėšų turintys kandidatai pradėjo taupyti.

„Tiek klipų, tiek logotipų biudžetai atsispindi kokybėje, – teigė M. Katkus, neišskirdamas tik G. Nausėdos kampanijos. – Apskritai ši kampanija savo vizualine ir estetine prasme yra prasta.“

Mykolas Katkus

Kalbėdamas apie G. Nausėdos klipą, M. Katkus svarstė, kad greičiausiai buvo stengiamasi gauti produktą, kurio vertė – menka, lyginant su tokių klipų rinka. „Stengiamasi daryti klipą, kurio biudžetas – keli tūkstančiai eurų, o ne keliasdešimt ar keli šimtai – kiek sau gali leisti išleisti prekės ženklai. Dėl to ir daromi tokie „Shutterstock“ reikalai. Nekaltinčiau nei kandidato, nei jo štabo. Tokia realybė, kad su tokiais kampanijų finansavimo apribojimais tik tie kandidatai, kurie turi partijas ir partijų paramas, gali galvoti apie rimtesnius reklaminius sprendimus. Bet nesu tikras, ar ir jiems pavyks“, – kalbėjo M. Katkus, tačiau pridūrė, kad partijos greičiausiai taip pat taupys, nes pinigų reikėjo ir savivaldos rinkimams, vis dar reikia ir rinkimams į Europos Parlamentą.

Mykolas Katkus
Tokia realybė, kad su tokiais kampanijų finansavimo apribojimais tik tie kandidatai, kurie turi partijas ir partijų paramas, gali galvoti apie rimtesnius reklaminius sprendimus.

Į klausimą, kad galbūt taupant biudžetą reikėjo atsisakyti užsienio vaizdų ir naudoti tik lietuviškus, kurių klipe yra, M. Katkus svarstė, kad „Shutterstock“ agentūros paslaugos tam ir skirtos, todėl nieko blogo tame neįžvelgia. „Tas klipas atrodo geriau nei vienas Gitanas Nausėda eitų per gatvę ar sėdėtų kabinete“, – kalbėjo M. Katkus ir pridūrė, kad šiuo metu apskritai daug mėgėjiškos produkcijos yra įvairiose vizualinėse platformose: nuo reklamų iki televizijos.

Viešųjų ryšių ekspertas skaičiavo, kad kokybiškas vaizdo klipas su ypatingesniais vaizdais galėtų kainuoti apie 100 tūkst. eurų, nors, Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) duomenimis, tokia suma sudaro beveik visą kandidatų biudžetą.

„Bet jie turi ir kitų išlaidų: reikia reklamos plotą pirkti, kitus dalykus daryti, – teigė M. Katkus ir dar kartą pridūrė, kad visa tai dėl menko biudžeto ir griežtų kandidatų rėmimų ribojimų. – Mes tą politiką taip demonizuojame, kad iš viso darysime „Do it Yourself“ klipus ir laimės tviteris ir feisbukas.“

Rinkiminių kampanijų biudžetai – nuo kelių šimtų iki kelių šimtų tūkstančių

Vyriausios rinkimų komisijos (VRK) tinklapyje nurodoma, kad kandidato G. Nausėdos surinktos aukos rinkiminei kampanijai sudaro 123117,50 Eur.

Remiantis VRK duomenimis, mažiausiai lėšų kampanijai yra surinkęs Naglis Puteikis. Nurodoma, kad jos siekia vos 507 eurus. Keturis kartus daugiau aukų yra surinkęs Valentinas Mazuronis, o Mindaugas Puidokas – kiek daugiau nei 8 tūkst.


Daugiausia aukų yra surinkęs Saulius Skvernelis – 200 558 Eur. 200 tūkst. eurų kampanijai yra skyrusi jį rinkimuose remianti Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS).

Agentūrinės nuotraukos naudojamos ir užsienio kampanijose

Prieš metus Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV) paplito kampanija pavadinimu #walkaway (liet. pasitraukiau), kuri esą demonstravo, kad nuo demokratų partijos sprendimų pavargę žmonės pasitraukė ir prisijungė prie Donaldo Trumpo respublikonų.

Socialiniuose tinkluose pasklido įvairių žmonių nuotraukos, prie kurių buvo prirašytos jų esą pasitraukimo priežastys.

„Visą gyvenimą buvau demokratas, bet dabar esu Trumpo Amerikos politikos rėmėjas“, – viename iš pasklidusių vizualų esą teigė jame pavaizduotas vaikinas. „Aš pasitraukiau iš demokratų, kai jie pareiškė, kad nori legalizuoti imigraciją ir atidaryti sienas, tai liečia ne tik mane ir mano šeimą“, – teigė kitas vyras kitame vizuale.

Deja, paaiškėjo, kad tokie žmonės neegzistuoja. Tiksliau – egzistuoja kaip modeliai, kurie pozavo agentūrinėms nuotraukoms.

JAV politinės reklamos

Agentūrinių nuotraukų naudojimas gali būti rizikingas ne tik dėl to, kad visuomenė gali suvokti, kad istorijos ir žmonės nuotraukos yra visiškai nesusiję – tos pačios nuotraukos gali būti panaudotos ir visiškai kitame kontekste, nes gali būti parduotos ne kartą. Taip nutiko kitam JAV prezidentui Barackui Obamai.

Angliakasio nuotrauka, kurią B. Obamos komanda panaudojo savo kampanijai, vėliau buvo panaudota ir kitoje reklamoje.

JAV politinės reklamos

B. Obamos kampanijoje buvo naudota ir pagyvenusios moters nuotrauka, kuri vėliau atsidūrė ir medicininių sąskaitų kampanijos, namų tvarkymo ir teisininkų įmonės reklamose.

JAV politinės reklamos

2012-aisiais JAV Prezidento rinkimų kampanijoje dalyvavęs Mittas Romney taip pat buvo demaskuotas, kai savo kampanijos vizualuose naudojo įvairių profesijų žmones, nors tai buvo iš tos pačios agentūros pirktos nuotraukos.

Tų pačių metų M. Romney kampanijoje panaudota mokytojos nuotrauka prieš tai buvo panaudota kampanijoje, pasisakančioje prieš vienos lyties santuokas.

JAV politinės reklamos