„Jau antra diena kalbame apie žlungančią sankcijų politiką Baltarusijos režimo atžvilgiu. Gruodžio 8 d. ryte pradėjo veikti draudimas gabenti „Belaruskalij“ trąšas. Tačiau jos vežamos šiandien ir bus vežamos dar ir sausio mėnesį. Taip žlunga „vertybinė“ Lietuvos užsienio politika. Taip griaunama tarptautinė Lietuvos reputacija ES ir JAV partnerių akyse.

Kaip mes jaustumėmės, jei JAV savo įsipareigojimus Lietuvai pradėtų vykdyti po mėnesio ar kelių nuo sutartos datos. Baisu net pagalvoti, jei toks partnerių požiūris į įsipareigojimus būtų kalbant apie, tarkim, NATO 5-tą straipsnį“, – pranešime spaudai rašo E. Gentvilas.

Jo teigimu, atrodo, kad sankcijų žlugdyme svarbiausia yra AB „Lietuvos geležinkeliai“ pozicija.

„Belaruskalij“

„Pasirodo, ši valstybės valdoma įmonė lapkričio mėn. gavo avansą iš „Belaruskalij“ ir įsipareigojo vežti jų trąšas, kol bus panaudotos visos avanso lėšos. Nežiūrint, kad jau įvestos sankcijos!

Bet akivaizdu, kad „Lietuvos geležinkeliai“ šiame sankcijų žlugdyme veikia ne vieni. Aišku, kad geležinkeliečiai gavo privačios Klaipėdos uosto įmonės Birių krovinių terminalas (BKT) garantijas, kad atvežtos trąšos bus iškraunamos uoste ir laivais išgabenamos galutiniams pirkėjams. Čia nieko keisto – BKT yra privati įmonė, kurioje 30 proc. akcijų valdo tas pats „Belaruskalij“, – pastebi E. Gentvilas.

Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas neabejoja, kad šiame susitarime apeinant sankcijas dalyvavo ir dar viena valstybinė įmonė – Klaipėdos valstybinė jūsų uosto direkcija (KVJUD).

„Akivaizdu, kad ši įmonė užtikrino, kad į uostą bus leidžiama įplaukti laivams, kurie išgabens baltarusiškas trąšas. Beje, KVJUD už kiekvieno laivo įplaukimą ir švartavimą irgi gauna pinigėlius. Tad interesas apeiti sankcijas akivaizdus.

Eugenijus Gentvilas

Tampa aišku, kad sprendimą apeiti sankcijas ar vėlinti jų įsigaliojimą priėmė keturių įmonių „aljansas“. Iniciatyva, be abejo, priklauso Baltarusijos koncernui „Belaruskalij“. Jam, natūralu, pakluso privati krovos kompanija BKT. Liko susitarti su dviem Lietuvos valstybės valdomomis įmonėmis – Uosto Direkcija, ir AB „Lietuvos geležinkeliai“. Kaip matome, sunku nebuvo.

Valstybės valdomos įmonės sužlugdė Lietuvos valstybės pastangas ir siekius imtis sankcijų prieš neteisėtą režimą. Tautosakoje yra toks posakis „Uodega vizgina šunį“, – akcentuoja E. Gentvilas.

Pranešime politikas rašo, kad laukia premjerės Ingridos Šimonytės ir susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio reakcijos.

„Ar leis ir toliau uodegoms vykdyti savo politiką, ar patrumpins uodegėles?“, – klausia Seimo narys.

Landsbergis: situaciją dėl „Belaruskalij“ avanso reikės aiškintis

Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis sako, kad situacija, kai „Belaruskalij“ avansu sumokėjo už trąšų gabenimą per Lietuvą gruodį, jau įsigaliojus JAV sankcijoms, yra unikali ir ją reikės aiškintis.

„Be abejonės, tai yra unikali situacija, kokios anksčiau mes Lietuvoje nesam turėję, ją reikia analizuoti ir nagrinėti. Neabejoju, kad tai bus daroma“, – trečiadienį žurnalistams Vyriausybėje sakė ministras.

Jis teigė, kad jis nebuvo informuotas apie lapkritį įvykusį Baltarusijos įmonės avansinį mokėjimą „Lietuvos geležinkeliams“ už trąšų gabenimą.

„Ne, nebuvome informuoti. Tą informaciją sužinojome tik ką, paskutinėmis dienomis prieš sankcijų įgyvendinimą (...) Klausimą aš irgi uždaviau – kas privertė tuos pinigus priimti? Aš suprantu, kad pinigai buvo priimti be jokio išankstinio įspėjimo arba bent jau mums apie tai nesakoma, kad buvo kažkoks atskiras susitarimas“, – kalbėjo G. Landsbergis.

„Situacija yra keista – kodėl ji taip suveikė ir kas paskatino dalyvauti tokioje operacijoje“, – pridūrė jis.

Jo teigimu, tai „netipinis mokėjimas“ ir tai, kad „Lietuvos geležinkeliai“ klausimų dėl to nekėlė, kelia „pagrįstus klausimus, kodėl taip atsitiko“.

„Lietuvos geležinkeliai“ trečiadienį pranešė, kad gruodį per Lietuvą į Klaipėdos uostą dar gabens „Belaruskalij“ trąšas, nes Baltarusijos bendrovė už šiuos krovinius atsiskaitė iš anksto.

Grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ gruodį turėtų pervežti apie 1 mln. tonų trąšų. Tai reiškia, kad per Lietuvos teritoriją, kaip ir iki šiol, važiuos po 6-9 sąstatus per parą.

Pasak „Lietuvos geležinkelių“, ar šios paslaugos Baltarusijos įmonei bus teikiamos toliau, priklausys nuo sankcijų režimo, valstybės institucijų sprendimų bei bankų pozicijos, ar aptarnauti jos pavedimus.

„LTG Cargo“ vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių per metus už maždaug 60 mln. eurų. 

JAV Iždo departamentas rugpjūtį įvedė sankcijas „Belaruskalij“ ir iki gruodžio 8 dienos verslui davė laiko užbaigti sandorius. Praėjusį ketvirtadienį JAV išplėstose sankcijose atsidūrė ir „Belaruskalij“ produkcijos eksportuotoja „Belaruskaja kalijnaja kompanija“ (BKK). Sandoriai su ja turi būti baigti iki kitų metų balandžio 1-osios

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (103)