„Šiuo metu į orą pakelti lėktuvai, kurie žvalgo paieškos plotus jūroje“, – trečiadienį apie 11 val. miniai žurnalistų teigė Klaipėdoje viešėjęs krašto apsaugos ministras Juozas Olekas, kuris dalyvavo Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų štabe organizuotame pasitarime dėl dingusių pilotų paieškos organizavimo.

Tačiau apie 12 val. vieno iš dingusių pilotų Adolfo Mačiulio dukra Alė ėmėsi iniciatyvos privačiu orlaiviu skristi Lietuvos pakrante ir ieškoti, ar jūra neišmetė kokių nors daiktų, susijusių su paieška.

„Orlaivio, kuriuo skrido Alė, pilotas paprašė Latvijos tarnybų leidimo įskristi į jų erdvę. Tuo pačiu pasidomėjo, ar šiuo metu ore yra kokių nors lėktuvų. Ir išgirdo atsakymą, kad oro erdvė švari – nėra nė vieno lėktuvo. Vadinasi, mums meluota tiesiai į akis. Lietuvių kalboje net neberandu žodžių, kuriais galėčiau išreikšti savo nuomonę apie paieškos organizavimą“, – piktinosi A. Mačiulio dukra Brigita Mačiulytė.

Lietuvos karinių jūrų pajėgų vado padėjėjas kapitonas leitenantas Antanas Brencius patvirtino, jog sraigtasparnis „Mi-8“ į bazę grįžo apie 10 val., o paiešką jis pradėjo apie 7.30 val.

„Kai ministras atsakinėjo į žurnalistų klausimus, sraigtasparnis jau buvo grįžęs į bazę, tačiau vyko pasitarimas, todėl ši informacija ministro ir nepasiekė. Informacija keičiasi labai greitai, niekas tikrai specialiai nemeluoja“, – teigė A. Brencius.

Jis toliau vardijo, kad lėktuvas L410 į paieškos rajoną atskrido 14.20 val., o Valstybės sienos apsaugos tarnybos sraigtasparnis „Eurocopter EC 135“ iš Palangos oro uosto pakilo ir į paieškos rajoną pajudėjo 15.11 val.

„Dabar viskas aišku. Lėktuvus pakėlė tik tada, kai mes supratome, kad paieška nevyksta ir pradėjome ieškoti atsakymų, kodėl taip yra“, – liūdnai konstatavo B. Mačiulytė.

A. Brencius turėjo kitą paaiškinimą. Jo teigimu, kiekvieną orlaivį, prieš jam pakylant į orą, turi patikrinti technikai, įgula privalo išklausyti instrukcijas, susipažinti su užduotimis. Tai užtrunka, todėl esą paieška ir negali vykti nepertraukiamai.

Be to, jo teigimu, vienu metu ore negali būti ir lėktuvas, ir sraigtasparnis. „Jei lėktuvas ką nors aptiktų, tik sraigtasparnis gali nusileisti ir apžiūrėti rastą objektą. Todėl, jei ore būtų abu, tuomet planas kuo operatyviau apžiūrėti rastą objektą nepavyktų“, – aiškino A. Brencius.

Beje, dar antradienį žadėta, kad trečiadienį paieškoje dalyvaus ir JAV kariuomenės orlaivis „Hercules 130“. „Tačiau trečiadienį apie 12 val. gavome pranešimą, kad „Hercules“ bus pasirengęs kilti po 16 valandų. Amerikiečiai turi savo tvarką ir negalime jai daryti įtakos“, – tvirtino A. Brencius.

Jo žodžiais, paieškos rajonas nesikeičia – jis yra tarp Palangos ir Liepojos bei 63 jūrmylės į jūrą nuo kranto.

„Žvalgomas plotas nuo tos vietos, kur rastas nuskendęs lėktuvas, o sausumoje atskaitos taškas yra Liepoja“ – tvirtino pašnekovas.

Paieškos rajone taip pat vis dar dirba laivai „Šakiai“ ir „Kuršis“. Pastarasis tęsia povandeninių darbų operaciją, atliekant antradienį rasto nuskendusio orlaivio „An-2“ apžiūrą povandeniniu robotu, siekiant iš išorės apžiūrėti lėktuvo vidų. Trečiadienio popietę Krašto apsaugos ministerija informavo, kad prie povandeninės lėktuvo apžiūros darbų trečiadienį prisidės ir Klaipėdos universiteto specialistai su universitetui priklausančia įranga.

A. Brencius negalėjo pasakyti, kiek ilgai trečiadienį vyks paieška iš oro.

Krašto apsaugos ministro J. Oleko nuomone, jau artėja tas laikas, kai reikės priimti sprendimą apie paieškos nutraukimą.

„Šiuo metu vyksta paieškos, o ne gelbėjimo operacija“, – dar patikslino A. Brencius.