Plėtojant VPVS bus įsigyta nešiojamųjų kompiuterių, skirtų naudoti automobiliuose, taip pat atnaujinama sistemos programinė įranga ir techninė infrastruktūra. VPVS plėtojama už Išorės sienos fondo (ISF) 2012 m. STS programos lėšas.

STS priklauso ES įkurtam ISF ir yra skirta išskirtinai Lietuvos valstybei. ISF teikia finansinę paramą ES valstybėms narėms, kurių sienos ribojasi su ES nepriklausančiomis šalimis. Tokios sienos vadinamos išorinėmis ir jų apsauga itin svarbi ES valstybėms narėms, nes leidžia apsisaugoti nuo ekonominių ir politinių grėsmių.

VPVS naudoja Lietuvos policija ir VSAT. Taip pat sistemoje galima matyti ir 50 Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos automobilių. VPVS sistemą valdo Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (PD), kuris koordinuoja sistemos priežiūrą ir plėtrą, policijos įstaigų veiklą bei įgyvendina tranzito kontrolės priemones.

Sistema skirta bendradarbiavimui

VPVS užtikrina sistemoje dalyvaujančių institucijų bendradarbiavimą, operatyviai reaguojant į įvykius, susijusius su tranzito tvarkos pažeidimais. Kadangi Lietuvos policija ir VSAT yra vienos iš pagrindinių STS vykdytojų, tarp jų vyksta intensyviausias bendradarbiavimas.

„Prie pasienio ruožų esantys apskričių policijos komisariatai nuolat bendradarbiauja su VSAT pareigūnais dėl tranzito kontrolės įgyvendinimo. Pareigūnai tarpusavyje keičiasi informacija, stebi pasienį bei esant būtinybei atlieka bendrus veiksmus. Tam naudojame bendrą pajėgų valdymo sistemą“, – sako PD Policijos informacijos valdybos viršininkas Artūras Kavolis.

Visos sistemą naudojančios institucijos savo pajėgas valdo savarankiškai, tačiau prireikus naudojantis VPVS pajėgos suvienijamos bendroms operacijoms atlikti.

Pajėgos stebimos realiu laiku

VPVS centro operatyvinis budėtojas skaitmeniniame žemėlapyje gali realiu laiku tiksliai nustatyti sistemą naudojančių institucijų automobilių koordinates bei užimtumą.

„Sistema padeda užtikrinti pajėgų stebėseną realiu laiku bei priimti veiksmingus sprendimus, kai reikia pareigūnus operatyviai siųsti į įvykio vietą.“, – sako A. Kavolis.

Atnaujinus sistemą galima bus greičiau reaguoti į netikėtus įvykius, susijusius su tranzitu, ir taip efektyviau išnaudoti esamas pajėgas. Numatoma, kad atnaujinus sistemą jos veikimo teritorija išsiplės ne mažiau kaip 10 proc., taip pat sumažės techninių gedimų atvejų.

„ISF parama yra lemiamas veiksnys užtikrinant VPVS plėtrą, techninės įrangos atnaujinimą ir sistemos priežiūrą. Kadangi visos sistemos kūrimas ir plėtra finansuojami iš ISF, be šio fondo lėšų sukurti tokio lygio sistemą, kokia yra šiuo metu, būtų neįmanoma“, – teigia A. Kavolis.

VPVS atnaujinimui iš viso skirta 5 643 353,00 Lt. ES 100 proc. kompensuoja visas išlaidas, kurias Lietuva patiria užtikrindama sklandų STS vykdymą. 2004–2006 m. STS buvo finansuota Specialios Kaliningrado tranzito programos, o 2007–2013 m. jau Išorės sienų fondo lėšomis.

Užs. Nr. 2014-07-03-01