Pripažinkime iš karto, kad visokių ir žmonių, ir mokinių, ir vadovų, ir mokyklų direktorių yra. Seni papročiai, ateinantys nežinia iš kokios amžių glūdumos. Geriausiai pagarsintas rytų kaimynų sako, kad kai aš vadas – tu kvailys, kai tu viršininkas – aš kvailys. Ir tai yra esminis Lietuvos ideologinį ir psichologinį panašumą į rytų kaimynę rodantis faktas. Jį gerb. V. Targamadzė įvardija kaip feodalizmą.
Dainius Pavalkis
© DELFI / Kiril Čachovskij

Visi žinome ir puikių pavyzdžių mūsų mokyklose vadovaujant tiems patiems feodalams direktoriams. Ir patyčių nėra, ir narkotikų neturi, kada vartot, ir testų ar egzaminų rezultatai puikūs. Visi veržiasi, nori patekti, mokytis, išmokti. Todėl visus „pjauti“ vienodame aukštyje netinka.

Būdamas švietimo ir mokslo ministru buvau spaudžiamas ir viršesnių politinių institucijų, ir mokytojų profsąjungų susidoroti su mokyklų direktorių „klanu“. Tačiau kol visų valstybinių įstaigų vadovai sėdi tiek, kol ateina STT, arba kai kurių universitetų buvę rektoriai vadovauja (esant priimtiems įstatymams) po 25 metus, kai Seimo nariai yra vis renkami tam, kad numirtų Seime, kai... ir taip toliau ir taip toliau, tokių sprendimų nedariau. Linkiu ir dabartinei valdžiai kiek pagalvot prieš pasiduodant aklam populizmui.

Nesusidorojau su direktorių „klanu“ dar ir todėl, kad direktorių rinkimo ir vertinimo kriterijai, prisimenant Darbo partijos, jos ministrės Audronės Pitrėnienės ir švietimo profsąjungų nuostatas, neleido tikėtis, kad senus „feodalus“ pakeis kažkas geresnio. Manau, ir šiandienos situacijoje tai bus pagrindinis klausimas mokyklų ir visai švietimo bendruomenei – „Dėl ko reikia keisti?“ Ir: „Ką į ką?“

Pasvarstykime, ką reikia keisti ir į ką. Su pensinio amžiaus vadovais reikia baigt. Ar tikrai? Su dirbančiais daugiau nei 10 metų reikia baigt. Su neturinčiais pedagoginio išsilavinimo reikia baigt. Ar tikrai? Nes mokyklos vadovas paliekamas be pedagoginio krūvio, nuo jo nuimama atsakomybė žinoti mokinių gebėjimus klasėje, bendrauti su jais, kartu su kolektyvu tobulėti pedagogikoje ar specialybėje.

Išvada paprasta – mokyklos vadovas gali nebūti pedagogas, o tik geras vadybininkas, psichologas, demagogas ir pan. Taip yra kuriamos darbo vietos tiems nepavykusiems vadybos, marketingo ar psichologijos studentams, kurie neturi ne tik specialybės, bet ir darbo. Ar matydami tokius pakeitimus manys, kad turės darbo ir ateis studijuoti socialinių mokslų?

Gerai, miestuose direktoriai gali migruoti iš mokyklos į mokyklą. O kaime? Viena mokykla per 25 km. Direktorius turi namelį, darželį, išsiaugina kopūstų, turi, ką veikti po pamokų. O jam dar likus 10 m. iki pensijos pasako – „Viskas. Dėkui, eik lauk“. Nors ir nebegali dirbti mokytoju (nes praradai tą kvalifikaciją), eik ieškok darbo. Kur? Trečiame pagal dydį rajono miestelyje? Kuo? Net „mėslitos“ filialai ne visur yra. Gal prie miško darbų? O kitas klausimas, koks protingas, jaunas, išsilavinęs, baigęs gal net VU ar VDU pilietis „pasirašys“ važiuoti į tą trečią kaimą rajone, kur po 10 metų bus sudegintas ant raganų kepimo laužo ir išmestas, turėdamas 40 metų. Nerasite tokio, nereikia net iliuzijų turėti.

Apie mokyklų vadovų gerumą turime kalbėti pagal jų turimų valdžios ir valdymo svertų būklę. Jei direktorius neturi tiesioginio vadovavimo svertų, jis tai daro keisdamas darbo krūvius, statydamas grafikus, neduodamas papildomų valandų tiems, kurie blogai dirba arba neklauso ir pan. Tai ir yra sisteminis vieni kitų „dusinimas“, kad pasiektum tokį rezultatą, kokį užsibrėžė. Gal paprasčiau būtų suteikti aiškią atsakomybę ir valdžią mokyklos vadovui bent jau tiek, kiek suteikia mūsų šiaurės kaimynas – estai. Turi direktorius turėti galimybę pinigais ir bausti, ir skatinti mokytojus, o ne profsąjungos turi nustatyti kokios „žirklutės“ algose turi egzistuoti, nepriklausomai nuo darbo rezultatų, egzaminų ar testų rezultatų, nuo patyčių buvimo ar nebuvimo, bendro klasės klimato, vėl bandyti įvesti komunistinį, tarybinių ūkių lygiavos principą.

Ir dar. Kas ir kaip atrinks. Nemanau, kad dabartinė valdžia yra labai geresnė nei buvusi savo pakankamai keistu požiūriu į demokratiją, visuomenės vystymąsi ir žmogaus teises. Todėl ir sprendimai, kaip atrinkti mokyklos direktorius, bus „nei į tvorą, nei į mietą“. Greičiausiai gims kažkoks dokumentas–mutantas, žodžiais sakantis, kad mokyklos vadovas turi būti išrinktas demokratiškai, tačiau realybėje bus skiriamas vietinės valdžios iš anksto susitarus, jei mokyklos vis dar išliks savivaldybių priklausomybėje.

Todėl siūlau pasvarstyti, kas blogai, ir kas gerai su tais direktoriais, nepamirštant, kad, mokslininkų teigimu, iki trečdalio mokyklos pasiekiamų rezultatų priklauso nuo mokyklos vadovo. Apie profsąjungas tokių duomenų nėra.

Siūlau galvot ir galvų nekapot.
(čia vietoj haiku)

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Dvi Rusijos „Il-76“ minutės virš Lietuvos: ženklas duotas? (425)

Rusijos karinių lėktuvų „Il-76“ pasirodymą Lietuvos oro erdvėje daugelis pasistengs priskirti...

Į realybę sugrįžę lietuviai: kokie dabar reikalavimai būstui? (33)

Atsiradusi galimybė rinktis, kuriame rajone, kelintame aukšte ir kelių kambarių bute norime...

D. Grybauskaitė kreipėsi į pasaulio lyderius JT: Kremlius nesugeba pažaboti savo neapykantos Vakarams (85)

Rusijos vadovybė niekaip nesugeba pažaboti savo neapykantos Vakarams, pareiškė prezidentė...

Naujų pasų kainos pribloškė dviejų vaikų mamą: jaučiuosi finansiškai nukentėjusi (253)

Lietuviai stebisi ir reiškia nepasitenkinimą dėl, pasak jų, gerokai per didelių pasų kainų,...

Britų politikas rėžė: joks sveiko proto žmogus nevažiuos gyventi į D. Britaniją (42)

Žinomas Jungtinės Karalystės (JK) politikas pareiškė, kad valdantiesiems konservatoriams...

Vilniaus oro uoste, į Kijevą turėjusiame skristi lėktuve, siautėjo agresyvūs Izraelio piliečiai papildyta (61)

Antradienio vakarą 19.37 val. policija gavo pranešimą, kad Vilniaus oro uoste, lėktuve (skrydis...

Pasiruoškite blogiausiam: nevaldoma Kinijos kosminė stotis krenta į Žemę (83)

Kinijos kosminė stotis „ Tiangong -1“ jau ruošiasi pasitikti savo pražūtingą lemtį. 2011...

Krokodilų gaudytojo sūnus seka tėvo pėdomis: berniuko nuotraukos stebina pasaulį (1)

Dažnai sakoma – koks tėvas, toks ir sūnus. Šį posakį puikiai iliustruoja krokodilų gaudytojo...

LKL startavo: šūvis iš aikštės vidurio ir nelengva „Lietkabelio“ pergalė (11)

„Betsafe-LKL“ čempionatas startavo įtemptomis rungtynėmis Panevėžyje, kur vietos...

„Zapad“ atakos ir atsitraukimai: kai kurios detalės – labai iškalbingos (473)

Priešininkas išmėtė lapelius – psichologinio poveikio priemonės. Mūsų pajėgos lapelius...