2018 metais Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato ONTV pareigūnų dėmesį atkreipė vis dažniau gaunama informacija apie automobilių vagystes užsienyje. Joms buvo būdingas vienas bruožas – nusikaltėlius domino naujų modelių prabangūs „Porsche“, BMW, „Mercedes Benz“. Vagystės buvo vykdomos žaibiškai, naudojant „Keyless Go“ atrakinimo sistemą (beraktę). Užsienyje vogtos transporto priemonės, žvalgybiniais duomenimis, buvo atgabenamos į Lietuvą tolimesnei realizacijai.


BMW vežė vilkikais

Analizuojant duomenis, nusikaltimų pėdsakai pareigūnus atvedė prie vienos iš Kauno organizuotų nusikalstamų grupuočių (ONG). Dauguma gaujos narių buvo teisti už automobilių vagystes. Grupuotės veikloje dalyvavo ir vilniečiai.

Pradėjus tyrimą bei siekiant surinkti kuo daugiau pirminės informacijos, buvo inicijuotas susitikimas su Vokietijos policijos pareigūnais. Išanalizavus Lietuvos ir Vokietijos pareigūnų turimus duomenis paaiškėjo, kad grupuotės lyderis kartu su bendrininkais buvo įkūręs legalias pervežimo paslaugas teikiančias įmones, prisidengiant jomis per Europos valstybes gabena vogtus automobilius.

Tikrinant įtarimus sukėlusias įmones paaiškėjo, kad jos registruotos garažuose. Įmonių patikimumo rodiklis buvo aukščiausios rizikos. Nurodytos labai mažos įmonių pajamos, taip pat buvo matyti turimi įsiskolinimai kitoms bendrovėms. Patikrinus informaciją apie čia oficialiai įdarbintus asmenis, paaiškėjo, kad kai kurie iš jų yra siejami su organizuotomis nusikalstamomis grupuotėmis. Įtarimus dar labiau sustiprino iš Vokietijos pareigūnų gauta informacija apie sulaikytą vienos iš minėtų įmonių vardu registruotą vilkiką. Jo puspriekabėje rasti Vokietijoje prieš keletą dienų pavogti prabangūs automobiliai (paskelbta jų tarptautinė paieška).

Pareigūnai pirmiausia ėmė nustatinėti asmenis, įdarbintus vairuotojais pervežimo įmonėse. Tyrėjus taip pat domino informacija, kokius krovinius, prekes ir kokiais maršrutais gabena įtarimus keliančios bendrovės. Nustatyta, kad kroviniai buvo vežami per Vokietiją, Italiją, Nyderlandus, Lenkiją. Kriminalistai išsiaiškino, kad neteisėtus krovinius gabena trys tarpusavyje susijusios įmonės. Bendradarbiaujant su Lenkijos pareigūnais, 2018 m. pradžioje Lietuvos ir Lenkijos pasienyje patikrinimui buvo sustabdytas vilkikas, priklausantis vienai iš tiriamų įmonių. Puspriekabėje buvo rasti automobiliai „BMW X5“ ir „BMW 530“. Jie buvo ieškomi kaip prieš keletą dienų dingę Vokietijoje. Netrukus pasienyje patikrinimui buvo sustabdytas kitas vienai iš įmonių priklausantis vilkikas. Jo puspriekabėje taip pat buvo rasti Vokietijoje pavogti „BMW X3“ ir „BMW 520“.

Bendradarbiaujant su užsienio pareigūnais išsiaiškinta, kad 2018-ųjų kovo mėnesį iš Vokietijos į Lietuvą buvo atgabenti vogti „BMW X6“ ir „BMW X5“. Atliekant slaptus tyrimo veiksmus nustatyta, kad jie buvo iškrauti Kaune, o vėliau atsidūrė Marijampolėje esančiuose garažuose. Ši informacija buvo perduota Marijampolės apskrities pareigūnams, kurie nurodytuose garažuose aptiko paslėptus ieškomus automobilius. Jie vėliau buvo grąžinti teisėtiems savininkams.

2018 m. kovo mėn. Lietuvos ir Lenkijos pasienyje buvo suorganizuotas dar vieno tiriamai įmonei priklausančio vilkiko patikrinimas, kurio metu buvo rasti Vokietijoje dingę „BMW 730“ ir „BMW X3“.

Kauno pareigūnai su kolegomis vokiečiais Eurojuste pasirašė susitarimą dėl bendro tyrimo, buvo sudaryta jungtinė tyrimo grupė. Ją sudarė Kauno apygardos ir Vokietijos Heilbrono apygardos prokurorai bei Kauno ir Heidelbergo organizuoto nusikalstamumo tyrimo padalinių pareigūnai.

Ir Lietuvoje, ir Vokietijoje vykdavo abiejų šalių pareigūnų pasitarimai dėl tyrimo metu surinktų duomenų. Informacija buvo keičiamasi 24 valandas per parą.

Šiam tyrimui buvo paskirtas nuolatinis vertėjas, bet kartais ir jis be lietuvių policininkų pagalbos negalėdavo visko išversti, nes nesuprasdavo vagių žargono.

Vagys dirbo be pertraukų

Kauniečių gauja darbavosi be pertraukų: vagys dirbo brigadomis, kol viena brigada vogdavo („komandiruotės“ tęsdavosi maždaug po mėnesį), kita ilsėdavosi, paskui jos keisdavosi.

Beje, grupuotės lyderis tuo metu net nėra buvęs Vokietijoje – nurodymus pavaldiniams duodavo Lietuvoje. Nors didžiąją dalį automobilių gauja vogdavo Vokietijoje, kartais vagys iš Kauno apsilankydavo ir Belgijoje bei Nyderlanduose.

Kauniečiai vagys ieškodavo tinkamų automobilių, stebėdavo šeimininkus (kur laiko mašiną, kada keliasi ir t.t.). Vagystėms naudodavo radijo bangų prailgintuvus, t. y. įrangą, kuri, kuo arčiau priėjus prie elektroninio rakto (pvz., prie kambario, kuriame jis guli, lango), pagauna signalą ir sustiprina jį taip, kad signalas pasiektų automobilį. Po to prie vairo sėda kurjeris (už vieno automobilio atvairavimą gaudavo apie 1 tūkst. eurų) ir važiuoja į sutartą vietą Vokietijoje ar Lenkijoje (dažniausiai į miškus ar angarus). Ten iš automobilio išimama GPS įranga, išmontuojamos kitos paieškos sistemos. Po to automobilis kraunamas į vilkiko puspriekabę ir vežamas į Lietuvą. Čia mašinos būdavo sutvarkomos taip, kad būtų galima užvesti su naujais elektroniniais raktais.

Bet po to, kai buvo sulaikyti vilkikai su vogtais automobiliais, vagys taktiką pakeitė. Pervežimo įmonės buvo „subankrotintos“, vilkikai ir kitas turtas išparduotas, o vogti automobiliai į Lietuvą ėmė važiuoti savo eiga.

Vagystės naudojant radijo bangų prailgintuvus turi esminį trūkumą – tokiu būdu įjungto variklio negalima išjungti, nes nutolus nuo rakto, variklio antrą kartą nebeužvesi.

Keletą vogtų automobilių kurjeriai yra metę Vokietijoje, nes užsimiršę išjungdavo variklį (pvz., degalinėje) arba pamiršdavo išjungti kuro taupymo sistemą ir ji suveikdavo stovint spūstyje ar prie šviesoforo.

Vogti automobiliai buvo skirti Rusijos, Tadžikistano, Kazachstano pogrindinei rinkai, kurių pirkėjai žinodavo, kad tai vogtos mašinos.

Triuškinantis smūgis Kalėdų išvakarėse

Surinkus pakankamai duomenų apie grupuotės narių bei jų bendrininkų nusikaltimus, 2018-ųjų gruodį buvo nuspręsta pradėti sulaikymo operaciją. Laikotarpis prieš Kalėdas buvo pasirinktas neatsitiktinai – prieš didžiąsias metų šventes dauguma gaujos narių buvo grįžę į Lietuvą. Operacijoje dalyvavo Kauno apskrities ONTV, Europolo, Vokietijos, Lietuvos kriminalinės policijos biuro, Vilniaus apskrities policijos bei antiteroristinių operacijų rinktinės „Aras“ pareigūnai.

Per vieną valandą buvo sulaikyti aštuoni įtariamieji (keturi Kaune ir keturi Vilniuje). Tuo pačiu metu Vokietijoje buvo sulaikyti dar du įtariamieji. Vėliau Ispanijoje sulaikytas ir statytinis, vadovavęs pervežimo įmonėms. Taip pat dar vienas asmuo sulaikytas Belgijoje, jis įtariamas automobilio „BMW i8“ vagyste.

Prokurorė rašo knygą

Kratos metu vieno iš vilniečių namuose aptiktas didelis kiekis psichotropinių (MDMA) tablečių ir pusė kilogramo kanapių. Per kratas taip pat buvo rastas savadarbis šaunamasis ginklas, šoviniai.

Sulaikyti ne tik pagrindiniai gaujos nariai, bet ir pats lyderis. Lietuvoje buvo išduoti sulaikytųjų Europos arešto orderiai dėl jų suėmimo ir perdavimo Vokietijos Federacinei Respublikai. Jiems pareikšti įtarimai dėl 21 prabangaus automobilio, kurių vertė gali siekti apie 1,5 mln. eurų, vagysčių. Turimais duomenimis, realus gaujos narių pagrobtų automobilių kiekis yra kur kas didesnis.

Lietuvoje sulaikyti asmenys yra suimti ir perduoti Vokietijai, kur jau vyksta bylos nagrinėjimas teisme. Už automobilių vagystes organizuotoje grupėje jiems gresia iki 10 metų laisvės atėmimo.

Beje, bendram tyrimui vadovavusi prokurorė iš Vokietijos dabar apie kauniečių gaujos sutriuškinimą rašo knygą.

Baigus publikuoti „Metų seklio“ pasakojimų ciklą, DELFI skaitytojai galės balsuoti ir išrinkti labiausiai jiems patikusį tyrimą.