Savaitgalį Gvatemalos karinės jūrų pajėgos, padedamos JAV Kovos su narkotikų platinimu valdybos specialistų, Ramiajame vandenyne sulaikė 17 metrų ilgio savadarbį povandeninį laivą, kuriuo, kaip manoma, į JAV buvo gabenamos penkios tonos narkotikų. Laivo įgula (keturi Kolumbijos piliečiai) buvo suimta. Be to, prieš savaitę Ekvadoro džiunglėse kariuomenės patruliai aptiko beveik baigtą statyti narkotikų platintojų povandeninį laivą.

Nusikaltėlių laivynas

Gvatemalos ir amerikiečių pareigūnų savaitgalio laimikis – toli gražu ne pats didžiausias panašus laivas, sulaikytas Gvatemalos teritoriniuose vandenyse. Pernai rudenį teisėtvarkos pareigūnams pavyko sulaikyti dar didesnį povandeninį laivą, gabenusį 10 tonų kokaino.

Pirmą kartą narkotikų platintojų povandeninis laivas buvo sulaikytas 2006 metais. Iki to laiko maždaug dešimtmetį įvairių šalių pareigūnai buvo tik girdėję apie panašius laivus, tačiau nebuvo jų matę. Pirmasis narkotikų mafijos povandeninis laivas įkliuvo pareigūnams Ramiajame vandenyne per 145 kilometrus nuo Kosta Rikos krantų. Tada buvo daugiau sužinota apie šių savadarbių plaukiojančių aparatų konstrukciją. Paaiškėjo, kad tokius laivus povandeniniais galima vadinti tik su išlyga: tai veikiau yra pusiau povandeniniai laivai, nes dažniausiai jie negali visiškai panerti.

Virš vandens turi likti kabinos viršutinė dalis, ventiliacijos ir išmetamųjų dujų vamzdžiai. Tačiau netgi iš dalies virš vandens iškilusio (dažniausiai – vos iki pusės metro) laivo didžioji dalis yra po vandeniu, todėl labai sunku juos aptikti vizualinio stebėjimo priemonėmis, radarais, sonarais. Termovizoriais laivus aptikti taip pat nėra labai lengva, nes išmetamųjų dujų srautai yra specialiai aušinami. Tokio tipo povandeniniai laivai dažniausiai aptinkami iš oro – juos pastebi patrulinių lėktuvų ir sraigtasparnių įgulos. Tačiau ir orlaiviais patruliuojantys pareigūnai turi būti ypač pastabūs, nes narkotikų platintojai savo laivus dažo maskuojančiomis mėlynomis, pilkomis, žalsvomis spalvomis, todėl laivai sunkiai pastebimi vandenyno platybėse.

Valdomi ir distanciniu būdu

Pareigūnai pastebi, kad narkotikų platintojų povandeniniai laivai pastaruoju metu tampa kur kas tobulesni, o konstrukcijos – patvaresnės. Korpusams statyti dažniausiai naudojamas stiklo pluoštas, rečiau – plienas. Laivai aprūpinami modernia palydovinės navigacijos įranga. Jau aptikti ir pirmieji laivai, kuriuose nėra įgulos – jie valdomi distanciniu būdu iš antvandeninių laivų. Pavyzdžiui, narkotikų prikimštą povandeninį laivą distanciniu būdu gali valdyti žvejų arba prekybiniame laive esantys operatoriai. Blogiausiu atveju narkotikų mafija neteks laivo ir krovinio, tačiau į teisėsaugos rankas neįklius laivo įgula.

Anot JAV kovos su narkotikų platinimu valdybos specialistų, dabar standartinis narkotikų gabenimo pusiau povandeninis laivas atrodo taip: ilgis – 12–25 metrai, įgula – 3–4 žmonės, plaukimo nuotolis be papildomo degalų papildymo – iki 3 200 kilometrų, greitis – 11 kilometrų per valandą ir daugiau. Laivuose montuojamas vienas arba du dyzeliniai varikliai. Laive telpa 4–12 tonų kokaino.

Laivas džiunglėse

Kartais narkotikų mafijai pavyksta pastatyti ir visiškai funkcionalius, tikrus povandeninius laivus. Žinoma, panėrimo gyliu jie negali lygintis su kariniais ar moksliniais batiskafais, tačiau tam, kad pavyktų pasislėpti nuo pakrančių apsaugos patrulinių laivų, keliasdešimt metrų gylio visiškai pakanka. Kol kas nė vienas tikras (o ne pusiau povandeninis) narkotikų gabentojų povandeninis laivas nebuvo sulaikytas jūroje. Du tokius laivus pareigūnai aptiko sausumoje. Prieš dešimt metų Kolumbijos policija netoli Bogotos sandėlyje aptiko baigiamą pastatyti 30 metrų ilgio povandeninį laivą, kuris buvo aprūpintas balasto sistema, turėjo periskopą. Tvirtas dvisluoksnis plieninis korpusas buvo labai kokybiškai suvirintas. Laivas galėjo panerti į 100 metrų gylį ir gabenti 150–200 tonų kokaino. Jį statė narkotikų baronų pasamdyti inžinieriai iš Rusijos ir JAV. Taip pat užfiksuota atvejų, kai nusikaltėliams statyti povandeninius laivus padėjo samdyti specialistai iš Šri Lankos, Prancūzijos, Italijos, Švedijos.

Visiškai neseniai, liepos 3 dieną, Ekvadore šios šalies kariškiai aptiko 31 metro ilgio povandeninį laivą. Jis buvo paslėptas netoli vandenyno pakrantės esančiose džiunglėse ir pratakais galėjo būti nesunkiai išplukdytas į atvirus vandenis.

Ir honorarai, ir bausmės – įspūdingi

Narkotikų gabenimas povandeniniais laivais – ne tik pavojingas, bet ir pelningas verslas neturtingų Lotynų Amerikos šalių jūrininkams. Povandeninio laivo kapitonas, sėkmingai nuplukdęs krovinį iš Kolumbijos į JAV arba Meksiką, gauna apie 300 tūkst. dolerių honorarą (822 tūkst. litų), eilinis įgulos narys – apie 50 tūkst. dolerių (137 tūkst. litų). Tiesa, nesėkmės atveju povandeniniams narkotikų kurjeriams gresia rimtos bausmės – iki 14 metų kalėjimo Kolumbijoje arba 20 metų kalėjimo JAV. Kolumbijoje taip pat numatyta baudžiamoji atsakomybė už nelegalių povandeninių laivų statybą (iki 12 metų kalėjimo). Todėl pamatę, kad juos aptiko pakrančių apsaugos pajėgų pareigūnai, narkotikų gabentojai dažniausiai stengiasi atsikratyti įkalčių – meta krovinį už borto arba paprasčiausiai skandina povandeninį laivą, o patys plūduriuoja apsivilkę gelbėjimo liemenes. Juos iš vandens ištraukusiems pareigūnams ima sekti pasakas, kad yra žvejai, kurių laivas nuskendo.

Povandeniniai laivai yra vienas gudriausių, tačiau ne pats originaliausias narkotikų gabenimo būdas. Prieš kelias dienas viename Kolumbijos oro uoste muitininkai sulaikė asmenį, kuris bandė į Ispaniją išgabenti ką tik pasibaigusio Pasaulio futbolo čempionato taurės kopiją. Ji buvo pagaminta iš... kokaino, apdoroto benzinu bei acetonu, ir nudažyta ausinine spalva. „Suvenyru“ paverstas kokainas Ispanijos juodojoje rinkoje galėjo kainuoti apie milijoną eurų (3 mln. 452 tūkst. litų).

Šaltinis
„Valstiečių laikraštis“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją