Bėgant metams, Žemėje vieni ar kiti gyvūnai išnyko dėl pačių įvairiausių priežasčių. Kartais dėl to buvo kalta klimato kaita, kitais atvejais įsikišdavo žmogus. Visgi pastarieji moksliniai pasiekimai biotechnologijų ir genetikos srityje šiandien mokslininkams suteikia įrankius pabandyti kai kuriuos šių gyvūnų sugrąžinti į gyvenimą. Svetainė sciencealert.com sudarė daugiausiai šansų „prisikėlimui“ turinčių gyvūnų sąrašą.
Mamutai

Spręsdami, kuri išnykusi rūšis turi daugiausiai šansų sugrąžinta į gyvenimą, mokslininkai aiškinasi, ar vis dar egzistuoja išnykusiam gyvūnui labai artima rūšis. Tarkime, išnykusiems mamutams drambliai ar karvės išnaikintiems taurams.

Pirmiausiai, iniciatyvos besiimantys mokslininkai turi įrodyti, kad konkreti gyvūnų rūšis tikrai yra reikalinga, atlieka svarbią ekologinę funkciją ar tiesiog žmonių yra labai mylima. Taip pat labai svarbu, ar yra reali galimybė gauti išnykusio gyvūno audinių ir iš jų išgauti jo DNR grandinės pavyzdžių.

Mokslininkai turi atsižvelgti ir į kitus kriterijus, prieš prikeliant išnykusį gyvūną. Pavyzdžiui, ar toks veiksmas neturės rimtų biologinių ir ekologinių pasekmių. Juk gyvūną-Lozorių būtina sugrąžinti į laukinę gamtą, todėl turi egzistuoti jam tinkama gyvenamoji aplinka, pakankamas maisto kiekis ir ribotas kontaktas su žmonėmis.

Iš karto užbėgame už akių Juros periodo parką sukurti norintiems svajotojams – didžiųjų driežų prikėlimui kol kas nėra jokių galimybių. Užtat egzistuoja ne mažiau įspūdingų gyvūnų rūšys, kurias galima būtų grąžinti iš „ano pasaulio“.

Kaspijos tigrai
Savo klestėjimo metais Kaspijos tigrai gyveno Turkijoje, Irane, Irake ir Šiaurės Vakarų Kinijoje, tačiau jie išnyko septintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje. Kai kurie mokslininkai nori juos sugrąžinti, beveik visai identiškus Sibiro tigrus apgyvendinant Kaspijos tigrų gyvenamojoje vietoje, kad šie adaptuotųsi.

Kaspijos tigras
© Heptner and Sludskiy 1972

Taurai
Taurai yra naminių galvijų protėviai, gyvenę Europoje, Azijoje ir Šiaurės Afrikoje. Mokslininkai nori juos sugrąžinti išveisdami iš galvijų rūšių su taurų DNR dalimis. Kelios europiečių mokslininkų komandos mėgina išvesti taurus jau nuo 2009 metų.

Tauras/DFoidl/WikiMedia Commons

Karolinos papūgos
Karolinos papūga buvo nedidelė žala papūga su ryškiai geltona ir oranžine galva. Jos gyveno Jungtinių Valstijų rytuose. Paskutinė tokia papūga pastipo Floridoje 1904 metais, tačiau jos genetinių giminaičių galima rasti Meksikoje ir Karibų šalyse.

Karolinos papūga/Fritz Geller-Grimm/WikiMedia Commons

Kubietiška ara
Spalvinga kubietiška ara gyveno Kuboje ir išnyko 1885 metais dėl medžioklės, prekybos bei kitų gyvūnų poveikio. Kai kuriems mokslininkams pavyko išvesti labai panašius, tačiau šiek tiek didesnius paukščius, kurie genetiškai yra beveik identiški kubietiškoms aroms.

Kubietiška ara/Robert01/WikiMedia Commons

Drontas
Drontas veikiausiai yra geriausiai žinomas išnykęs paukštis. Jis atsirado dėl natūralių plėšrūnų stokos, tačiau į jo gimtąją salą Mauricijų atvykę žmonės šiuos paukščius medžiojo maistui ir juos išnaikino. 2007 metais mokslininkai aptiko labai gerai išsilaikiusį dronto skeletą, iš kurio pavyko gauti vertingų DNR pavyzdžių.

Dodo paukštis

Mamutai
Mamutų griaučiai sušalo, todėl gerai išsilaikė, o tai leido mokslininkams gauti labai gerų jų DNR pavyzdžių. Paskutinė izoliuota mamutų kolonija gyveno Vrangelio saloje, Arktyje, prieš 4 tūkst. metų.

Mamutas/Dantheman9758/WikiMedia Commons

Labradoro antis
Šie paukščiai visuomet buvo reti, tačiau galutinai išnyko kažkada laikotarpiu tarp 1850 ir 1870 metų. Manoma, kad jų mėsa nebuvo labai skani, todėl šios antys nebuvo plačiai medžiojamos maistui. Tačiau mokslininkai mano, kad žmonės vis dėlto yra kalti dėl šių ančių išnykimo.

Labradoro antis/John Gerrard Keulemans/WikiMedia Commons

Gauruotieji raganosiai
Gauruotieji raganosiai gyveno Europoje ir Azijoje. Jie turėjo kresnas kojas ir storus gaurus, dėl kurių buvo gerai prisitaikę gyventi šaltoje tundroje ledynmečiu. Dėl jų išnykimo kalti intensyviai juos medžioję žmonės.

Kailiuotasis raganosis  (nuotrauka- Public Library of Science nuosavybė)
Kailiuotasis raganosis (nuotrauka- Public Library of Science nuosavybė)

Teterva
Tetervos gyveno Šiaurės Amerikos pakrantėse iki 1932 metų. Jų mėsa buvo labai skani, todėl manoma, kad jomis buvo gardžiuojamasi švenčiant pirmąsias Padėkos dienas naujai atrastame žemyne. Žmonės jas praktiškai visas yra suvalgę.

Teterva/James Turvey/WikiMedia Commons

Baltasnapis genys
Baltasnapiai geniai gyveno žmogaus nepaliestuose JAV pietryčių miškuose. Tačiau jų nepastebėta nuo penktojo praėjusio amžiaus dešimtmečio. Cornelio ornitologijos laboratorija net yra pasiūliusi 50 tūkst. JAV dolerių atlygį tam, kas parodys, kur galima aptikti gyvą šios rūšies pavyzdį.

Imperatoriškasis genys
Manoma, kad šios rūšies paukščiai dar egzistuoja, nors niekas jų nematė daugiau nei 50 metų. Oficialiai ši rūšis įtraukta ir kritiškai nykstančių sąrašą, nes didelę dalį jam tinkamos gyvenamosios aplinkos sunaikino žmonės.

Imperatoriškasis genys

Moa paukštis
Moa paukščiai buvo didžiuliai Naujojoje Zelandijoje gyvenę neskraidantys paukščiai, kurių ūgis siekdavo daugiau nei pusketvirto metro ir svėrė jie daugiau nei 250 kilogramų. Šie paukščiai išnyko apie 1400-uosius dėl medžioklės. Genetiškai artimiausi jų giminaičiai – Pietų Amerikos tinamai.

Didysis erelis puola Naujosios Zelandijos Moa paukščius (piešinys)

Epiornitai
Milžiniški neskraidantys epiornitai buvo aptikti tik Madagaskare ir išnyko septynioliktame amžiuje. Manoma, kad jie išnyko dėl žmonių veiklos.

Epiornitas