Jeigu planuojate vykti lėktuvu, rekomenduojame pasidomėti, kokius reikalavimus gyvūnams pervežti taiko vežėjas bei šalies muitinės.

Pavyzdžiui, Airijos pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ laikosi labai griežtos taisyklės – „gyvūnams lėktuve – ne“. Vengrų pigių skrydžių bendrovė „Wizzair“ taip pat laikosi tokios politikos, išimtį darydama tik specialiai treniruotiems aklųjų keleivių šunims-vedliams, kai pastarieji turi atitinkamus dokumentus. Latvijos oro linijos „airBaltic“ leidžia gabenti gyvūnus, tačiau reikalauja apie tai pranešti iš anksto.

Kelionei su gyvūnu reikia atitinkamų dokumentų, be kurių jis negalės jums palaikyti kompanijos. Reikalingus dokumentus gali išduoti augintinio veterinaras arba Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba. Visą reikalingų dokumentų sąrašą rasite VMVT svetainėje ČIA.

Daug keliaujantis publicistas Andrius Užkalnis atskleidė nemažai detalių apie savo šuns Oregono gabenimą lėktuvu, kad liktų kuo mažiau nežinomybės ir dvejonių kitų augintinių šeimininkams.

„Šuniuką galima skraidintis su savimi salone, jeigu jis drauge su narvu sveria iki 8 kg. Visi kiti šunys keliauja specialioje būdoje. Jos turi atitikti aviacijos standartus ir būna skirtingo dydžio. Mes Oregonui pirkome didžiulę, skirtą vilkšuniui. Privalumas: ji didelė. Trūkumas: ji didelė, reiškia, ir sveria daugiau, o oro linijoms moki už svorį“, – pasakoja šiandien į Kaliforniją atskridęs A. Užkalnis.

– Dokumentų, skiepų ir antspaudų reikia daug. Nuo ko pradėti?

– Mums reikėjo veterinaro, kuris turi patirties tvarkant dokumentus vežamiems šunims už ES ribų, konkrečiai šiuo atveju – į Ameriką. Europinis gyvūno pasas yra pagrindinis dokumentas, bet tai tik knygutė: labai svarbu viskas, kas jos viduje. Jei tikitės, kad kažko nepatikrins – pamirškite tai. Visi viską tikrins su mikroskopu, daug kartų.

Maždaug 48 val. prieš kelionę jums reikės nuvažiuoti į Valstybinę veterinarijos tarnybą ir labai rūpestingai ten užsipildyti dokumentus ir sumokėti 7 eurų rinkliavą už sertifikatą. Atvykę užsipildyti paraiškos (net nebandykite to daryti namie), turite žinoti adresą Amerikoje, visus reisų numerius ir visų jų laikus. Klausykitės įdėmiai, ir ko nesuprantate, būtinai klauskite, nes paraiškos pildymas nėra paprastas ir aš su visu mandrumu pildžiau du kartus, nes vis tiek ne viską prisiminiau.

Jums reikės suskaičiuoti bendrą kelionės trukmę valandomis. Skaičiuokite taip, lyg laiko skirtumo nebūtų. Neklauskite kodėl.

Prieš skrendant atgal, jums vėl reikės nueiti pas veterinarą, patikrinti šunį ir gauti JAV federalinę pažymą „International Travel Certificate“, kurias išduoda tam sertifikatus turintys veterinarai.

Andrius Užkalnis

– Kiek augintinio šeimininkui kainuoja visos reikalingos pažymos, skiepai ir pats skrydis?

– Vežimo kainos skiriasi. Su „Turkish Airlines“ mūsų svorio šuniui ir būdai skrydis iki Los Andželo ir atgal kainuoja 700 EUR.

Skiepams ir dokumentų paruošimui planuokite mažiausiai 100 EUR į vieną pusę, jei absoliučiai viskas gerai (nes užsienyje taip pat reikės eiti pas veterinarą prieš kelionę ir sumokėti už apžiūrą ir sertifikatą). Jei manote, kad tai yra daug, tai manykite iš naujo. Tikrosios išlaidos bus tada, jei šuniukas susirgs užsienyje.

Kelionės draudimo keturkojams, kiek žinau, kol kas neparduoda nė viena Lietuvos draudimo bendrovė, todėl veterinarui teks mokėti iš savo kišenės. Susirgus augintiniui Amerikoje, pamatysite kainas, kokias matėte tik filmuose. Pavyzdžiui: paprastas vabzdžio įkandimas sukelia alerginę reakcija, ir paprasta steroidų ir antihistaminų injekcija pas veterinarą gali kainuoti pora šimtų dolerių.

Tai nėra biudžetinė pramoga. Patyręs veterinaras patars, ką galite nusivežti patys ir išmokys padaryti injekciją. Tačiau, žinoma, rizikos eiti pas veterinarą ir ploti didelius pinigus niekas neišvengs ir, kaip minėjau, jos apdrausti neįmanoma.

– Kada prieš kelionę reikėtų apsilankyti pas veterinarą, jog būtų atlikti visi reikalingi skiepai ir jie galiotų kelionės metu?

– Pradėkim nuo to, kad šiaip jau šuo turi būti skiepytas nuo pasiutligės, ir ne tik kelionei. Bent jau pora mėnesių prieš kelionę reikėtų paskambinti ir pasidomėti, ir perkant bilietą išsiaiškinti oro linijos reikalavimus. Oro linijai reikės žinoti narvo išmatavimus, šuns veislę, ir šuns su narvu bendrą svorį.

– Ar tiesa, kad augintinis užmigdomas skrydžio metu?

– Tai tėra bobučių pasakos. Skrydžiui šuns nemigdo, o tik kelias dienas prieš kelionę maitina papildais, kurie padaro šunį laimingesnį ir atsparesnį stresui. Migdymo praktika laikoma labai rizikinga – kyla dusulio pavojus, kai gyvūnas keliolika valandų bus be jokios priežiūros padidintos rizikos būklėje. Stresui kontroliuoti ir mažinti yra kitų priemonių.

Jei šuo triukšmingas, blogai išauklėtas, gali būti, kad jis apskritai netinkamas keliauti, ir atsakingas gydytojas turi prievolę neišduoti tokiam gyvūnui kelionės dokumentų. Juo labiau agresyvus: avialinijos turi net kai kurių veislių „juodąjį sąrašą“, kurių tiesiog neskraidina. Tai vadinamosios „kovinės“ veislės.



– Kada augintiniui reikėtų duoti antistresinius vaistus? Tai daro veterinaras ar šeimininkas?

– Veterinaras paskiria vaistus, kuriuos turi sumaitinti šeimininkas. Paprastai jie yra specialiai paruošti ir paskaninti ir šuo juos vartoja noriai, tačiau gali būti ir tokių tablečių, kurias reikės sumaitinti priverstinai. To gali išmokyti veterinaras.

– Skrydžių metu kartais dingsta bagažas, o ar taip nenutinka su augintiniais?

– Augintinis atsiimamas bagažo skyriuje, bet ne ant lagaminų konvejerio, o prie nereguliaraus bagažo – slidžių, banglenčių ir kt. Ten nuėjus, reikia pateikti šuniuko gabenimo žymą (kurią jums duoda registruojantis į skrydį. Ji atrodo taip pat kaip bagažo žyma, kurią lipina prie įlaipinimo bilieto) ir, jei dar šuniuko neatvežė, paprašyti, kad paieškotų ir paskubinti juos.

Svarbu suvokti, kad nors šuo atiduodamas „į bagažą“, jis keliauja iki orlaivio visiškai kitu, „rankiniu“ būdu. Kai dingsta bagažas, dažniausiai tai įvyksta dėl automatizuotos sistemos, siuntinėjančios lagaminus oro uosto gelmėse, klaidų arba kai kažkoks lagaminas nespėja būti persiųstas iš vieno lėktuvo į kitą. Keturkojis su savo narvu keliauja iki orlaivio individualiai ir yra atskirai įrašytas skrydžio dokumentuose – tai viena iš priežasčių, kodėl jo gabenimas toks brangus.

– Gandai sklando ne tik apie augintinių užmigdymą skrydžiui, bet ir apie itin šaltą patalpą, kurioje jie gabenami. Kokia yra realybė?

– Tie gandai pagrįsti, bet dažniausiai nebeaktualūs. Būdavo senų lėktuvų (ir dabar yra), kur bagažo skyriuje itin žema temperatūra. Dažniausiai tai maži orlaiviai. Tai gali būti aktualu nebent jungiamajam skrydžiui į tolimą vietą, ir oro linija pasakys, koks lėktuvas skraidins ir kokia bus temperatūra augintinio gabenimo skyriuje. Jei oro linijos negali atsakyti į šį klausimą, tai Dievo ženklas jums rinktis kitas oro linijas.

Dar kartą pakartosiu – pamirškite apie pigiausią ir greičiausią skrydį, jei keliaujate su augintiniu. Oro bendrovę ir maršrutą rinksitės pagal tai, kaip bus rūpinamasi keturkoju. O jūsų piniginė ir sutaupytas laikas bus paskutinėje vietoje.

– Ar augintiniui galima į narvą įdėti maisto?

– Gerti ar valgyti jam skrydyje neduoda, bet yra specialūs būdoje pritaisomi buteliai, iš kurių galima lakti, o skystis neišsilaisto.

Andrius Užkalnis

– Kur augintis atsiduria tarp skrydžių, jeigu skrendama su persėdimais?

– Nepamirškite paprašyti, kad šuniuką – skirtingai nuo jūsų lagaminų – registruotų tik iki oro uosto, kuriame vyks persėdimas. Ten jį turėsite atsiimti ir tolimesniam skrydžiui vėl įregistruoti. Persėdimo trukmė turi būti tokia, kad galėtumėt tai padaryti. Pasirūpinkite tuo, pirkdami bilietus.

Juk nenorite, kad jūsų šuniui prie abiejų skrydžių laikų dar prisidėtų laikas būdoje, laukiant persėdimo, kuris dar gali ir nepavykti ir tada jūsų šuo kankinsis nežinia kiek laiko.

Atskridęs ir išlipęs iš būdos šuo pirmiausia primyš ant grindų XXXL dydžio balą. Turėkite popierinių rankšluosčių ir maišelių panaudotiems rankšluosčiams. Kitaip tariant, jei skrendate su šuniu, greitas persėdimas – ne jums. Geriausias persėdimas su nakvyne – nuvažiuokite į viešbutį su šuniu, kad jis ramiai išsimiegotų su jumis ir nusiramintų.

Oregonas Kalifornijoje

– Ar esate pastebėjęs pasikeitusį šuns elgesį po skrydžių? Kaip augintiniui padėti atsigauti?

– Šuniukas būna pasiilgęs šeimininkų. Be abejo, patiria stresą. Ir tada reikia jam suteikti daug dėmesio ir jausmą, kad jo tikrai niekas nesiruošia palikti. Po skrydžio kelias dienas šuo dar gers stresą mažinančius vaistus, tačiau labai svarbu su juo kuo daugiau būti ir nepalikti vieno ilgam laikui. Jis ką tik buvo paliktas. Planuokite kelionę taip, kad, bent jau po skrydžio, didžiąją rūpesčio dalį galėtumėt skirti būtent keturkojui.

Andrius Užkalnis

Populiariausių skrydžių bendrovių taisyklės, norint keliauti su augintiniais

„RYANAIR“

Skrydžių bendrovė „Ryanair“ neleidžia skristi gyvūnams.
Išimtis: šunims – vedliams, kurie turi tai patvirtinantį dokumentą.

„WIZZAIR“

Skrydžių bendrovė „Wizzair‘‘ neleidžia skristi gyvūnams.
Išimtis: šuo – vedlys, turintis tai patvirtinančius dokumentus.

„AIR BALTIC“

Skrydžių bendrovė leidžia skristi šiems gyvūnams: šunys ir katės. Apie gyvūno gabenimą būtina pranešti, užsakant bilietą. Lėktuve galima gabenti tik tam tikrą naminių gyvūnų skaičių. Jei gyvūnų skaičius tam tikrame skrydyje viršija nustatytą leistiną kiekį arba dėl lėktuvo konfigūracijos neįmanoma gabenti gyvūnų, skrydžių bendrovė gali atsisakyti vežti gyvūną.

Kainos: gyvūno gabenimas salone – 60 €; lėktuvo krovinių skyriuje – 100 € viena skrydžio kryptimi, jeigu gyvūno ir gabenimo talpos svoris yra 1 – 32 kg; 200 € viena skrydžio kryptimi, jeigu gyvūno ir gabenimo talpos svoris yra 33 – 75 kg.

„TURKISH AIRLINES“

„Turkish Airlines‘‘ leidžia skristi šiems gyvūnams: šunys, katės, smulkių veislių paukščiai
.
Išimtis: neleidžia skristi laikomoms pavojingomis šunų veislėms – amerikiečių pitbulterjeras, amerikiečių Stafordšyro terjeras, bulterjeras, Stafordšyro bulterjeras, Tosa, Argentinos dogas, dobermanas, rotveileris.

Kaina: gabenant augintinį (iki 8 kg) salone, mokestis prasideda nuo 60 €. Augintiniams, didesniems nei 8 kg, mokestis prasideda nuo 120 €.

„LUFTHANSA“

Ši skrydžių bendrovė leidžia skristi šiems gyvūnams: šunims, katėms, kiškiams ir triušiams.

Kainos (ES šalyse): maži gyvūnai (iki 8 kg) – 50 €, vidutiniai (gardo matmenys: 60 x 45 x 40 cm) – 100 €, dideli gyvūnai (gardo matmenys: 125 x 75 x 85 cm) – 200 €.

„SAS“

Skrydžių bendrovė leidžia skristi: šunims ir katėms. 24 val. prieš skrydį reikia rezervuoti vietą gyvūnui.

Kainos ES: gabenant gyvūną salone – 70 €, lėktuvo specialioje talpykloje – 87 €.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (250)