Matyti dangų – profesinė daugumos pilotų liga. O jei pilotavimas ir nėra tavoji profesija, o tik hobis, vis tiek jį matai. Tai galima pavadinti negalia arba galia: priklauso nuo požiūrio. Vos pabudęs, statistinis pilotas šoka iš lovos ir puola prie artimiausio lango, norėdamas įsitikinti, ar tos dienos orai tinkami skrydžiui.
© Shutterstock nuotr.
Puola ir tūlas oreivis, puola net vėlyvą rudenį ar žiemą, kuomet artimiausias skrydis tikėtinas tik po kelių savaičių ar net mėnesių.

Šiandien mano žadintuvas įkyriai sučirškia dar gerokai prieš penkias. Pirmasis jausmas - pasimetimas. Kas, kodėl, už ką? Tomis akimirkomis beveik nekenti šios savo veiklos, verčiančios iš lovos dar prieš saulėtekį. Du rytai per mėnesį būna ypač sunkūs. Tai rytai po algų gavimo dienos, kuomet visą naktį negali sudėti bluosto dėl netylančio viešbučio tarnautojams skirto baro, beje, esančio vos už pusantro šimto metrų nuo mūsų medinės trobelės.

Paprastai rytinis Afrikos dangus būna nuobodžiai tuščias, tik retu atveju padabintas keletu aukštų debesų. Atsikeliu iš lovos ir automatiškai užkaičiu vandenį arbatai. Žinau, kad vos spėjus jos paragauti, po langais jau stoviniuos viešbučio džipas su nekantriu vairuotoju, kaskart pavyzdingai nugabenančiu mane į registratūrą sutikti keleivių ir išgerti dar vieno puodelio arbatos. Nors tas pirmasis vis lieka vos paragautas, tačiau to mielo iš namų atsivežto įpročio sąmoningai vengiu atsikratyti.

Vieta, kur 100 žingsnių nuo namų gali kainuoti gyvybę
© V.Samarino nuotr.

Dauguma mūsų keleivių - kinai. Dažniausiai jie dar gyvena savo šalies laiku, todėl jaučiasi kur kas žvalesni už mus pačius - jiems tai joks ankstyvas rytas. Pasisveikiname ir šypsomės vieni kitiems. Rimtesnė komunikacija yra kone neįmanoma, nes retas jų moka užsienio kalbų.

Susėdame į visureigius ir dar tamsoje bildame starto vietos link. Ji yra vos už keliolikos kilometrų, tačiau kelionė dažniausiai trunka gerą pusvalandį, o kartais ir stipriai ilgiau. To priežastis visai ne laukiniai žvėrys, o tiesiog neįtikėtinai prasti parko keliai. Mūsų įmonės džipams jau seniai diagnozuota klinikinė mirtis: anądien važiavome pasišviesdami lempomis, kad neužkliudytume kokių žvėrių, ir staiga pamatėme palei pat kelią iš tamsos prie automobilio išnirusį tamsų objektą.

Vieta, kur 100 žingsnių nuo namų gali kainuoti gyvybę
© V.Samarino nuotr.

Iš pradžių vaidenosi alkanas plėšrūnas arba labai greita ir kaip velnias pasiutusi beždžionė. Tačiau po trumpos jaudulio akimirkos teko nemaloniai nustebti, supratus, kad mus ką tik aplenkė atsisukęs mūsų pačių džipo ratas… Ilgos ir priešaušriu pavojingos jo paieškos aklinoje savanos tamsoje, mūsų visų nepamatuojamai laimei, pasibaigė be dalyvavusiųjų gyvosios jėgos nuostolių.

Prieš pat aušrą temperatūra kartais nukrenta iki devynių ar dešimties vietiniams be proto šaltų šilumos laipsnių. Lepesni stovyklos apsaugos darbuotojai jau iš vakaro pasirūpina savimi ir susisuka į žiemines striukes bei ant galvos užsimaukšlina šiltas megztas kepures. Kai kurios iš jų uždengia visą veidą ir palieka tik nedideles angas akims ir nosiai. Šis vietiniams beveik pragariškas spalio vidurio šaltis man kelia malonią šypseną.

Sustiręs vairuotojas mus saugiai atgabena į starto vietą. Atvažiavę oro balionus jau randame išklotus ir visiškai paruoštus skrydžiams. Juos pūsti pradedame dar tamsoje: vos išaušus savanoje beveik visuomet pakyla vėjas. Startuojame dar brėkštant. Telieka atlikti šventąją piloto pareigą ir supažindinti keleivius su priešskrydiniu instruktažu, o tada kibti į darbą.

Vieta, kur 100 žingsnių nuo namų gali kainuoti gyvybę
© V.Samarino nuotr.

Keista, bet minėtasis instruktažas dažnai tampa iššūkiu. Didžioji dalis mano keleivių kalba tik mandarinų dialektu, o aš, deja, dar nesu jo įvaldęs. Visiškoje prieblandoje apsiribojame gestais ir tiek jie, tiek aš viliamės, kad vieni kitus supratome teisingai.

Prisipažįstu, tokiais atvejais instruktažo pabaigą jau pasakoju savo gimtąja kalba... Juk nėra didelio skirtumo, kokia kalba nesusikalbėti.

Startas tamsoje - atsakingas ir maksimalaus susikaupimo reikalaujantis darbas. Tačiau jį atperka nepakartojama galimybė saulę pasitikti jau kabant ore. Tai tikrai nuostabiausias būdas pradėti naują dieną. Keleiviai, nepavargdami fotoaparatais šaudo į tekančią saulę, garsiai klegėdami man visai nesuprantamomis kalbomis. Tačiau mus apėmęs pakilimas ir nuotaika yra universalūs. Galiu prisiekti, kad beveik suprantu, apie ką jie tuo metu kalbasi.

Vieta, kur 100 žingsnių nuo namų gali kainuoti gyvybę
© V.Samarino nuotr.

Gandrai savanoje vakarų ar rytų turistui tėra menka atrakcija. Kaip tikri prerijų medžiokliai, skrisdami atidžiai ir nervingai stebime nesibaigiančias rezervato platybes. Ir slapčia tikimės pamatyti ir keleiviams pristatyti vietinės egzotikos egzempliorius: dramblius, liūtus, hienas ar blogiausiu atveju gazeles ir gnu.

Faktas: visi padorūs žvėrys dar rudens pradžioje emigravo į kaimyninės šalies Serengečio parką. Tad vargstame su pavieniais asocialiais žvėrimis, kuriems nusispjauti į gamtos dėsnius t.y. tūkstantmečius besitęsiančią kasmetinę gyvūnų migraciją. Tiesa, pykti ant šių padarų neturime kaip. Ne sezono metu tik jie ir gelbėja visą auto- ir aero- safarių biznį čia, Masai Maroje. Šlovė tradicijų laužytojams!

„Žiūrėkit!“ – staiga sušunka orlaivio vadas Donatas Stakeliūnas. Išdidžiai, tarsi koks didis didžios tautos vadas, jis žioplesniam keleiviui nurodo žiūrėjimo kryptį. Ten, už kokių poros šimtų metrų, septyni liūtai, pavydžiai stebimi dviejų šakalų ir penkių hienų, godžiai dalinasi rytiniu grobiu. Deja, atvykstame kiek per vėlai ir bendro plėšomos aukos vaizdo susidaryti nepavyksta – liūtai jau sėkmingai spėjo ją išardyti dalimis.

Vieta, kur 100 žingsnių nuo namų gali kainuoti gyvybę
© V.Samarino nuotr.

Belieka pripažinti akivaizdų faktą - aukos būta mėsinės. Ką gi, tiek liūtams, tiek mums ši diena jau pavykusi: katės jau beveik pririjo ir šiandien tuo rūpintis nebeteks, o mūsų laukinės gamtos vaizdų ištroškusių keleivių foto ir video atminties kortelės taip pat bus pripildytos vaizdais. Nežinau, kaip liūtai, tačiau mudu su Donatu šįryt vaikščiojome išties plonu ledu: po beveik penkiasdešimties minučių skrydžio dar nebuvome užmatę anei vieno rimto savanos padaro ir mūsų padangių safaris galėjo pasibaigti keleivių iš Kinijos nusivylimo katastrofa.

Tačiau šis rytas kupinas siurprizų. Vos po dar kelių minučių skrydžio pamatome naują didelį būrį hienų. Šios, skirtingai nuo pirmųjų, ne rudos, o beveik juodos spalvos. Buvau jau beveik bepradedąs garsiai dalintis naujos hienų rūšies atradimu, kai šią euforiją nutildė Stakelis:

„Šie padarai kažkaip keistai išsivoliojo anos balos purve,“ - konstatuoja jis. „Neįprasta,“ - priduria. Po akimirkos pastebime ir šių nekasdienių maudynių priežastį - pelkyne pusiau nuskendęs guli didžiulis buivolas, o gal tai, kas iš jo liko. Nelaimėlis iškramtytas gabalais ir mes garsiai ginčijamės: ar hienos jį pirma ten nuginė, paskui nuskandino ir apkramtė, ar nuginusios pirma apkramtė ir tik po to nuskandino.

Vieta, kur 100 žingsnių nuo namų gali kainuoti gyvybę
© V.Samarino nuotr.

Šiandien daug netikėtų paskutinės minutės įspūdžių išgelbėjo skrydį ir nuotykių batalioną iš Kinijos. Nustembu, kai vienas kinų turistų taisyklingai ištaria mano vardą.

Už geros valandos prie pusryčių stalo sutiktas mūsų parko dalies gamtos apsaugos vadas, visuomet tarnybos metu dėvintis maskuojančią uniformą, griežtu kaip ir priklauso pareigūnui veidu tarė:

„Nevaikščiok taip toli nuo namų! Man šiandien pranešė, kad buvai neleistinai nutolęs. Nepamiršk, gyvūnai čia jaučiasi kaip namie – žmonių nebijo ir yra nenuspėjami. Visai nenorime čia dar vieno negyvo svečio. Todėl nevaikščiok taip toli nuo savo trobos. Suprasta?“

Bandydamas teisintis, kad tai būta tik nepilno šimto metrų nuokrypio nuo kurso ir kad grožėjausi vienišomis žirafomis, buvau ryžtingai pertrauktas jo pakelto tono: „Nevaikščiok taip toli nuo namų!“

Beliko pripažinti, kad jis teisus. Gal aš išties jau per ilgai ir per toli nuo namų?

Vieta, kur 100 žingsnių nuo namų gali kainuoti gyvybę
© V.Samarino nuotr.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Wizz Air“ skelbia 24 valandų išpardavimą (13)

„Wizz Air“ skelbia 20 proc. pigesnius rugpjūčio 15 d. užsakytus skrydžius. Bendrovės...

Pilotas: jeigu norite atvykti į vietą laiku, važiuokite traukiniu (3)

Rinka auga, keleivių skaičius didėja, bilietų kainos svyruoja, o orlaivių pilotų vis stinga –...

Ekspedicijos dalyviai JAV lietuvių kilmės asmenų sutiko net indėnų rezervate (3)

Lituanistinė ir geografinė ekspedicija „Brydė per pasaulį 2018“ savo misiją – nešti...

Poilsiaudami pamirštame saugumą: laivuose plukdoma dvigubai daugiau keleivių, nei leistina (5)

Jei lipant į laivą jums pasakytų, kad juo gali plaukti 12, o ne 22 keleiviai , ir nelaimingo...

Europą užkariaujant turistams baiminamasi dėl neigiamų pasekmių (14)

Smarkiai išaugus į Europą atvykstančių turistų skaičiui, labiausiai lankomos valstybės ir...

Top naujienos

Juodasis ligoninių sąrašas: kol kas nėra, bet netruks atsirasti

Neplanuojama naikinti ligoninių ir jokio juodojo sąrašo nėra, LRT RADIJUI tvirtina Sveikatos...

DELFI DIENA. Dar vienas skandalas Pravieniškėse ir kaip pažaboti prekybos tinklų apetitą didinamoms kainoms

Pravieniškių pataisos namuose dar vienas skandalas: kodėl valstybės įmonė šildymą pirko...

Klaipėdiečių kantrybė trūko: juodos dulkės skverbiasi į būstus, vaikai ėmė kosėti (68)

Šiaurinėje Klaipėdos miesto dalyje gyvenantys klaipėdiečiai nori uždrausti vienai didžiausių...

Škvalas nusiaubė Kauno kapines: išvirto medžiai, išplauti kapai (23)

Po antradienio vakarą Kaune praūžusio škvalo skaičiuojami milžiniški nuostoliai.

Nuo kitų metų pradžios gausite didesnį atlyginimą? Neskubėkite džiaugtis – piniginę paplonins papildomos sąlygos* (245)

Nuo kitų metų pradžios gausime didesnius atlyginimus – tokia džiugi žinia sklandė viešojoje...

Šįkart situacija dėl Turkijos gali susiklostyti visai kitaip, analitikai perspėja: mums tai nepatiks (98)

Turkijos prezidentas Recepas Tayyipas Erdoganas ne kartą įrodė, kad verčiamas aplinkybių...

Išrinktas geriausias išmanusis telefonas (17)

Europos vaizdo ir garso asociacijos (EISA) rengiamuose kasmetiniuose apdovanojimuose triumfavo...

Paaiškino, kokių klaidų norintiems vairuoti motociklą geriau nedaryti (3)

Šalies transporto priemonių registrą valdanti VĮ „Regitra“ suskaičiavo, kad šiemet...

Veronika Montvydienė: naivu tikėtis, kad vaikas bus aktyvus, jei tėvai sėdi prie televizoriaus ir valgo traškučius (8)

Harmoninga, stebuklinga ir visavertė. Jei Rytų kovos menų sportininkei, šokėjai-choreografei,...

Gražuolis grafas, pradėjęs Palangos pramogų erą: širdžių daužytojas, vaikų auklėms kėlęs ypatingus reikalavimus (69)

Juozapas Tiškevičius – grafas , sukūręs Palangos, kaip pramoginio kurorto, veidą. Nutiestas...