Šamoni (Chamonix-Mont-Blanc arba tiesiog Chamonix) yra apsuptas didžiausių Europos kalnų, įsikūręs to paties pavadinimo slėnyje. Tik įvažiavę pamatėme, kad Šamoni daug didesnis nei kiti slidinėjimo kurortai, kuriuose lankėmės. O iki tol buvome kitame Prancūzijos slidinėjimo kurorte Les Deux Alps, Italijos kurorte Livinjo ir Andoroje.

Šamoni slėnyje, kuris yra aukščiausio Europos kalno Monblano papėdėje, yra 16 kaimelių. Šiuose kaimeliuose yra 10 tūkst. nuolatinių gyventojų. Šamoni iš kitų slidinėjimo kurortų išsiskiria ne tik dydžiu, bet ir architektūrine įvairove. Kalnų kurortuose įpratę matyti medinius namelius, Šamoni grožėjomės įmantresniais La Belle Époque stiliaus statiniais,  Art Deco fasadais bei tradiciniais kalnų nameliais ir vilomis.

1035 m aukštyje įsikūręs Šamoni yra toks kalnų kurortas, kuriame ramybės nerasite – čia daug parduotuvių, restoranų, klubų ir čia turėtų važiuoti mėgstantys pramogas po slidinėjimo, kurioms apibūdinti slidinėtojai turi terminą Après Ski. Veiklos ir pramogų  Šamoni netrūksta, ir vienos dienos viskam išbandyti tikrai neužteks.

Šamoni – vienas seniausių Prancūzijos kalnų kurortų, anksčiau buvo pasiekiamas tik turtingiems turistams.  Slėnis tarp didžiųjų Europos kalnų ypač viliojo anglų aristokratus ir turtuolius. Pirmieji turistai Šamoni miestelyje, anglų aristokratai Williamas Windhamas ir Richardas Pococke’as, apsilankę čia 1741 metais, su vietiniais gidais nukeliavo prie Šamoni ledynų ir paskelbė apie tai grįžę į Angliją.

Nuo tada turtingi anglų turistai veržėsi į Šamoni, o vietiniai medžiotojai ir kristalų ieškotojai jiems buvo gidai, nes gerai pažinojo kalnus. Taip Šamoni turizmas ėmė vystytis, tobulėti, plėtojosi viešbučių industrija ir miestas tapo klestinčiu kalnų kurortu.

Šamoni yra pirmųjų žiemos olimpinių žaidynių sostinė. Čia 1924 m. vyko pirmoji žiemos Olimpiada. Matyti, kad miestas iki šiol tuo didžiuojasi ir primena turistams – daugumą Šamoni suvenyrų puošia prieš 90 metų vykusių žaidynių piešiniai.

Pramogos Šamoni

Pirmiausia, ką darėme mes, nuvykę į Šamoni – įsigijome Mont Blanc Unlimited bilietą (kaina €56,5 vienam), su kuriuo galima patekti į visus keltuvus ir pramogas Šamoni slėnyje, ir dar slidinėti visose Šamoni slidinėjimo zonose. Įsigiję šį bilietą, kilome į Aiguille du Midi viršukalnę 3842 m aukštyje, kur galima pasigrožėti vaizdais į Šamoni slėnį ir pamatyti Monblano viršukalnę.

Į šią viršūnę kelia du keltuvai ir vienas liftas. Užkilome labai greitai – nuo Šamoni 1030 m aukštyje iki Aiguille du Midi atlėkėme per 20 minučių.

Dar viena, gana nauja pramoga toje vietoje – žengti į prarają, tiksliau į stiklinę dėžę, pakabintą 3842 m aukštyje virš skardžio. Įėjimui į šią stiklo dėžę, pavadintą „žingsniu į prarają“ (Step into the Void arba Pas dans le Vide), galioja tas pat bilietas. Žengti pirmąjį žingsnį ant stiklinių grindų virš skardžio iš pradžių baisu – iš tikrųjų atrodo, kad po kojomis yra tik oras. Tačiau vaizdai pasakiški!

Nusileidę atgal į Šamoni miestelį, keliavome prie didžiausių Prancūzijos ledynų. Vienintelis kelias ten patekti – medinis traukinukas, išvykstantis iš stoties, ant kurios rasite užrašą Chemin de fer du Montenvers. 5 km ilgio Montenvers geležinkelis, atidarytas 1908 metais, buvo pirmoji turistinė atrakcija, sukurta žmogaus rankomis Šamoni slėnyje. Geležinkelis prasideda Šamoni mieste 1035 m aukštyje ir baigiasi 1913 m aukštyje.

Atvykę į Montenvers, pamatėme į vienas gražiausių Šamoni viršukalnių: smailiąją Les Drus arba Aiguille du Dru, iškilusią 3754 m virš jūros lygio, bei Grandes Jorasses ir Aiguille Verte. Iš Montenvers reikėjo leistis žemyn liftu, tada lipti 400 laiptelių į apačią, kol priėjome slėnyje tarp kalnų esantį ledyną.

Visas slėnis padengtas 200 – 400 metrų storio ledu, kuris tęsiasi septynis kilometrus. Bent šiek tiek suvokti, kiek daug to ledo ten yra, padeda pasivaikščiojimas po ledyne iškaltą ledo urvą (Grotte de Glace). Čia šiuo metu įrengtas toks savotiškas muziejus – butas, kur galima gauti informacijos apie ledyną ir jo istoriją.

Kadangi šis ledynas yra „gyvas“ – judantis maždaug po 70-90 metrų per metus, apie 1 cm per dieną, kasmet vasarą urvas yra kuriamas iš naujo – praėjusių metų darbą sugadina pajudėjęs ledynas. Taigi atvykus kiekvieną sezoną galima pamatyti kažką naujo.

Lankantis Šamoni verta pakilti į Le Brevent viršukalnę – sako, kad iš ten geriausiai matosi Monblanas. Mes to padaryti per vieną dieną Šamoni nespėjome – kitas dienas praleidome ant slidžių.

Dar viena atrakcija Šamoni slėnyje – Monblano tramvajus, atidarytas 1909 metais, į kalnus kylantis aukščiausiu kalnų geležinkeliu Prancūzijoje. Pradėti kelionę tramvajumi galima iš Saint Gervais arba Le Fayet miestelių, esančių netoli Šamoni. Šiuo tramvajumi galima pasiekti Nid d’Aigle stotelę 2380 m aukštyje, šalia Bionnassay ledyno. Nuo čia alpinistai dažniausiai pradeda savo kelionę į Monblano viršūnę. Tiesa, kelionė tramvajumi trunka gana ilgai – nuo Le Fayet 580 m aukštyje iki Nid d’Aigle užtruks virš valandos.

Su tuo pačiu Mont Blanc Unlimited bilietu galima slidinėti trijose Šamoni slidinėjimo zonose: Balme, Grands-Montets ir Brevent/Flegere. Šamoni slidinėjimo zonos – vienos geriausių patyrusiems slidinėtojams, mėgstantiems laisvąjį čiuožimą bei snieglentininkams.  Viena iš trasų – Baltasis slėnis (Vallée Blanche). Tai 20 kilometrų ilgio laisvojo čiuožimo trasa, neprižiūrima ir nepažymėta, kuria galima leistis 2700 m į apačią. Jei šie slidinėjimo kurortai netinka, aplink Šamoni yra daug vietų, kur galima šokti ant slidžių arba snieglentės – Les Houches, Saint Gervais, Megeve ir t.t.

Šamoni rasite kelis muziejus:  Alpių (Musee Alpin) ir Kristalų muziejai (Musee des Cristaux) įsikūrę pačiame mieste, o Alpinizmo muziejus – Aiguille du Midi kalne, 3777 m aukštyje, tituluojamas aukščiausiai įsikūrusiu muziejumi pasaulyje.

Aišku, viešint Šamoni reikėtų nepamiršti išbandyti pramogų po slidinėjimo – Après Ski, ir paskanauti vietinio Aukštosios Savojos (Haute-Savoie) maisto.

Kelionė į Šamoni

Arčiausiai Šamoni yra Ženevos oro uostas, tačiau į šią vietą visai patogu važiuoti automobiliu iš daugelio Europos šalių. Mes keliavome automobiliais, ir susitikome čia iš trijų šalių: Anglijos, Lietuvos ir Vokietijos.

Tiesa, keliautojams iš Lietuvos buvo patogiau atskristi į Londoną, ir tada keturiese važiavome į Šamoni. Kelionė iš Londono į Šamoni užtruko apie 11 valandų. Ketvirtadienio vakarą, apie 20 val. išvažiavę iš namų, 22 val. sėdome į keltą Doveryje, naktį trumpam užsukome į Paryžių, ir apie 10 val. ryto Prancūzijos laiku buvome Šamoni.

Kelionės išlaidos mums keturiems iš Londono į Šamoni buvo apie €180 už kurą, £40 kelto per Lamanšą bilietai, €71,6 už kelių mokesčius, kai važiavome per Paryžių ir €78,80, kai grįžtant važiavome tiesiausiu keliu, nesukdami į Paryžių. Kilometražas: kelionė į Šamoni per Paryžių – 1062 km, kelionė atgal į Londoną greičiausiu maršrutu – 1050 km.

Keliautojai iš Badeno-Viurtembergo žemės Vokietijoje važiavo trumpiau – jų kelionė truko apie 6 valandas, kelių mokesčius mokėti reikėjo Šveicarijoje.  Šis lipdukas-vinjetė, klijuojama ant priekinio stiklo ir galiojanti visus metus, kainavo 40 eurų.

Tapk DELFI Gyvenimo draugu „Facebook“ ir sek naujienas ant savo sienos!