Kur kreiptis tokiu atveju, kai netenkina prekės ar paslaugos kokybė, kaip apginti savo teises? Apie tai šnekamės su Arvydu Naina, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos (VNMPI) Vilniaus skyriaus vedėju.

Pagalba pagal problemą

Anot A. Nainos, vartotojas neretai pasiklysta tarp gausybės įvairiausių institucijų: tarnybų, centrų, asociacijų. Iš pažiūros jos visos atlieka tą patį darbą – gina vartotojų teises ir teisėtus lūkesčius, tik diferencijuotai. Išskiriamos maisto produktų, ne maisto produktų ar paslaugų vartojimo sferos.

„Jei abejojate, kuriai iš jų priskiriamas jūsų nusiskundimas, visuomet drąsiai skambinkite į bet kurią instituciją ir jums mielai patars, kur konkrečiu atveju reikėtų ieškoti pagalbos“, – pataria specialistas. Jis pastebi, kad anksčiau kone visi gaunami vartotojų nusiskundimai netinkama kokybe buvo pagrįsti, o štai paskutiniųjų metų tendencijos jau kitokios – daugėja nepagrįstų skundų.

Kainos ir kokybės santykis

A. Naina atkreipė dėmesį ir į tai, kad neretai vartotojai, įsigydami vienokį ar kitokį daiktą, produktą ar paslaugą, neadekvačiai įvertina kainos ir kokybės santykį.

„Kažkodėl mūsų vartotojams vis dar atrodo, kad už 300 litų įsigytas šaldytuvas turėtų ir puikiai veikti, ir atrodyti it koks gražuolis, kainuojantis ne vieną tūkstantį. Šitą santykį tiesiog būtina blaiviai įvertinti, tik, aišku, prieš įsigyjant daiktą“, – primena Vartotojų teisių apsaugos tarnybos specialistas.

Vis labiau populiarėjant internetinei prekybai, daugėja nusiskundimų ir dėl šiuo būdu įsigytų prekių kokybės. Dažnai pirkėjai ne itin atidžiai gilinasi į užsakymo, pirkimo bei pristatymo sutartis, dėl to kyla įvairiausių ginčų, nesutarimų.

„Kartais vartotojo išsakyti lūkesčiai net priverčia nusišypsoti, tarkim, išgirdus, kad puodas ar patalynė nepadarė tokių stebuk­lų, kaip buvo žadėta reklamoje. Vis viena privalome žmogui išaiškinti, galime padėti ar ne, – pasakoja A. Naina. – Tenka išgirsti skundų, kad prekė buvo pristatyta pažeistoje pakuotėje ar net vizualiai sugadinta. Visuomet reikėtų gautą prekę išpakuoti, atidžiai apžiūrėti ir tik jei jokių pažeidimų ar sugadinimo požymių neaptikote, pasirašyti pristatymo dokumentus. Kitaip bus labai sunku įrodyti savo teisumą, kad prekę gavote jau išoriškai sugadintą. Tačiau apžiūrinėdami prekę ar produktą jokiu būdu negalite pakenkti jo prekinei išvaizdai, nes tuomet gaminio jau negalėsite grąžinti.“

Paslauga – taip pat prekė

Kone kebliausia situacija susidaro, kai vartotojas nepatenkintas suteikta paslauga. Aišku, kiek paprasčiau teisybės ieškoti kelionių agentūroje, keleivių vežimo paslaugas teikiančioje įmonėje, o štai ką daryti, jei netinkamai nukirpo plaukus kirpykloje arba suteikė ne tokią paslaugą, kokios tikėjotės, grožio salone, soliariume?

Reikėtų įsidėmėti, kad vartotojui paslaugos teikėjas turi raštu valstybine kalba pateikti išsamią, tikslią ir aiškią informaciją apie būsimą paslaugą. Jei vartotojas raštu neinformuojamas apie galimus padarinius, atsakomybė tenka paslaugos teikėjui.

Vartotojai labiau išpruso

„Jei nebūtų graudu, būtų juokinga, – šypteli A. Naina, paminėdamas ir pasitaikančių keistų situacijų. – Yra tekę ginti vieno žmogaus nuviltus lūkesčius, kad Baltijos kelio atminimui pastatyto paminklo plytose neteisingai suminėti nusipelniusių piliečių vardai. Pavardės surašytos teisingai, o štai vardai – ne tie...“

Anot A. Nainos, Lietuvoje vartotojai darosi išmintingesni, labiau išprusę, apsiskaitę ir tai itin džiugina. Pastebima tendencija iškilusius nesutarimus, nusiskundimus ar kitokias konfliktines situacijas išspręsti geranoriškai, dar iki paskutinio nesusikalbėjimo taurės lašo – teisminių ginčų.

Vartotojo atmintinė

Netinkamos kokybės prekės keičiamos ir grąžinamos pirkimo ar kitoje pardavėjo nurodytoje, pirkėjui patogioje vietoje.

Norėdamas pakeisti ar grąžinti nekokybišką prekę, pirkėjas pardavėjui turi pateikti ją su raštišku prašymu. Jame reikia nurodyti pirkinio trūkumus ir reikalavimą jį pakeisti arba grąžinti. Būtina pridėti kasos aparato kvitą (čekį) arba kitą prekės pirkimą–pardavimą patvirtinantį dokumentą, taip pat garantinį dokumentą, jei gaminiui suteiktas garantijos terminas. Be šių dokumentų pirkėjo reikalavimai gali būti vykdomi tik pardavėjui sutikus.

Nekeičiamos ir negrąžinamos prekės:

* parfumerijos ir kosmetikos preparatai,
* fotografijos ir kinematografijos prekės,
* spausdintos knygos, reprodukcijos ir kiti poligrafijos pramonės dirbiniai,
* audiniai,
* kiliminės grindų dangos, išskyrus kilimus bei kilimėlius,
* apatiniai drabužiai,
* kūdikių drabužėliai,
* perlai, brangakmeniai, taurieji metalai bei jų dirbiniai, išskyrus dirbtinę bižuteriją,
* mašinos ir mechaniniai įrenginiai, elektros mašinos ir įrenginiai,
garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo bei atkūrimo aparatai,
* antžeminės transporto priemonės, laivai, valtys ir plaukiojantys įrenginiai,
* optikos prekės, matavimo, kontrolės prekės,
* medicinos arba chirurgijos prietaisai bei aparatai,
* laikrodžiai,
* muzikos instrumentai,
* ginklai ir šaudmenys, išskyrus sporto ir žvejybos reikmenis,
* baldai,
* patalynės reikmenys,
* šviestuvai,
* žaislai.

Jei įsigijote nekokybišką daiktą

Grąžinti galite tik nepanaudotą, nesugadintą ir nepraradusį prekinės išvaizdos daiktą. Pakuotės pažeidimas norint atidžiau apžiūrėti pirkinį nelaikomas esminiu prekės išvaizdos pakeitimu. Nekokybišką daiktą galima grąžinti ar pasikeisti per 14 dienų nuo pardavimo dienos, pateikus įrodymus, kad buvo pirkta iš konkretaus pardavėjo.

Jei šis tuo metu neturi pakeisti tinkamos prekės, grąžina pirkėjui sumokėtus pinigus.

Įsigiję nekokybišką prekę, galite reikalauti ir atitinkamai sumažinti jos kainą, per realų terminą neatlygintinai pašalinti daikto trūkumus o jeigu pardavėjas to neatlieka – atlyginti tų trūkumų pašalinimo išlaidas.

Kartais pasitaiko, kad įsigytas daiktas yra kokybiškas, bet jums nelabai patinka ar tinka. Nenaudotą, nesugadintą ir nepraradusį prekinės išvaizdos, jį taip pat galite pasikeisti laikydamiesi nustatytų reikalavimų.

Dideles ir sunkias (daugiau kaip 10 kg svorio) netinkamos kokybės ne maisto prekes įvertinti kokybę, keisti, taisyti ar grąžinti veža pardavėjas, jeigu pirkimo–pardavimo sutartyje nenumatyta kitaip. Tokių prekių kokybė gali būti įvertinta ir pirkėjo namuose.

Jei įsigijote nekokybišką prekę internetu

Jei internetu pirkta prekė jums nepatiko, turite teisę per 7 darbo dienas jos atsisakyti ir atgauti sumokėtus pinigus. Jums nereikia nurodyti atsisakymo priežasčių ar mokėti baudos.

Įsigijus netinkamą prekę elektroninėje parduotuvėje Lietuvoje, pardavėjas privalo grąžinti pinigus per 15 dienų ir jums nereikia mokėti už pirkinio siuntimą atgal. Tačiau reikia būti atidiems perkant prekes iš ES šalių, kai kuriais atvejais jums gali tekti sumokėti prekės grąžinimo išlaidas ir ilgai laukti, kol bus sugrąžinti pinigai.

Pirkdami internetu, neturite teisės persigalvoti ir atšaukti šių prekių bei paslaugų užsakymo: maisto produktų ir gėrimų, renginių bilietų, viešbučių kambarių rezervavimo, interneto aukcionuose perkamų prekių, pagal užsakymą pagamintų ir jūsų asmeniniams poreikiams pritaikytų daiktų, laikraščių, žurnalų ir kitų periodinių leidinių prenumeratos, išpakuotų garso, vaizdo įrašų ir programinės įrangos.

Visuomet atsispausdinkite ir saugokite pirkinio aprašymus, kainą, užsakymo formą, užsakymą patvirtinantį ir kitus pirkimo dokumentus.

Kur kreiptis konsultacijos

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba – www.vvtat.lt
Vartotojai darbo dienomis konsultuojami nemokamu tel. 8 800 00008.