Savo patirtimi dalinęsi pedagogai bei psichologė Gintarė Pupinytė sutaria, jog daržas – puiki priemonė vaikui padedanti neprarasti ryšio su gamta, ugdyti meilę bei pagarbą jai. Tačiau ar sudominsime šiuolaikinę kartą gamtos pasauliu, didele dalimi priklauso nuo mūsų pačių elgesio.

Suaugusiųjų pavyzdys

Amžius, kuomet galime pradėti vesti vaiką į sodą ar daržo lysvę niekur nėra apibrėžtas, tačiau psichologė Gintarė Pupinytė pastebi, kad darželinukai dar nėra atsiplėšę nuo natūralaus pasaulio, intuityviai jį jaučia, todėl jiems įdomu kapstytis tiek smėlio dėžėje, tiek lysvėje.

Tą patį tvirtina ir projekte „Žalia stotelė“ dalyvaujančių darželių pedagogai, mokinantys mažuosius užsiauginti daržoves patiems. „Žalios stotelės“ ugdytojai vieningai sutaria, kad mažiausieji puikiai įsitraukia į sodo veiklas, svarbiausia – užkrėsti vaikus savo pavyzdžiu.

“Aš augau apsupta miškų, gamtos, su šeima dirbome daržuose, gal todėl neįsivaizduoju laisvalaikio be miško, jūros ar kito gamtos kampelio.” - pasakojo projekte “Žalia stotelė” dalyvaujančio Klaipėdos vaikų lopšelio-darželio „Bitutė“ pedagogė Jūratė Voronova. Vaikai labai pastebi, kaip elgiasi suaugę, ypatingai tėvai ar auklėtojos, todėl jiems reikia rodyti pavyzdį nuolatos, įsitikinusi pedagogė.

Ji savo pavyzdžiu siekia uždegti vaikus imtis augalų auginimo ir pažinti gyvąją gamtą: “aš labai noriu, kad iš manęs vaikai pasisemtų meilės gamtai. Juk iš vaikystės atsineši ne tik prisiminimus, bet ir supratimą, kad žmogus be gamtos – niekas. Jei nepamilsi gamtos, nepavyks pamilti ir žmogaus. ”

Teigiami skatinimai

Siekiant motyvuoti vaikus labiau domėtis gamtos pasauliu, be asmeninio pavyzdžio, padeda ir teigiami skatinimai. Matant vaiko pastangas ar domėjimąsi, jį galime akcentuoti pagyrimais.
Kalbėdama apie vaikų paskatinimą psichologė Gintarė Pupinytė pabrėžia, kad pagyrimo nereikia perkrauti perdėtomis emocijomis ir nenuoširdumu. „Vaikai labai puikiai skaito mūsų kūno kalbą ir jaučia, jei sakoma netiesa.“- pasakojo Gintarė Pupinytė.

Taip pat vis dar egzistuoja būdai, kuomet vaiko dėmesį bandoma išlaikyti baime, pvz.: „jei nesimaitinsi sveikai, greitai susirgsi“. Tačiau psichologė Gintarė Pupinytė ir tėvams, ir mokytojams siūlo rinktis veiksmingesnį motyvavimo kelią – kalbėjimą, aiškinimą vaiką sudominant:
„Juk galima sakyti, jei valgysime sveiką maistą, mes geriau jausimės, būsime žvalesni. Man priimtinesnis toks skatinimas – per savo paties pavyzdį ir bendravimą, nes išliekamoji vertė didesnė“, - kalbėjo psichologė.

Kalbėjimas apie jausmus

Vaikus vedant į gamtos atradimų pasaulį dažnai tenka susidurti ne tik su džiaugsmais. Kaip ir mūsų, taip ir žaliajame pasaulyje kunkuliuoja gyvenimas, kurį turime pažinti. Nutikus kam nors netikėtai, psichologė pataria nesureikšminti nesėkmės, juolab dėl nesudygusios sėklos kritikuoti vaiką. Taip, gali visko nutikti, tačiau būtent tuomet mes galime kažko išmokti. „Tegul vaikai laisvai mokosi, leiskime jiems bandyti ne kartą, nors ir nesėkmingai.“ - skatina Gintarė Pupinytė. Nesėkmės atveju geriau kalbėtis bei išreikšti jausmus, kurie nebūtinai yra tik teigiami. Taip daržo lysvės taps ir mūsų pačių pažinimo taku.

Jonavos lopšelio-darželio „Dobilas“ pedagogė Vanda Jadvyga Valentienė iki šiol pamena vieną nutikimą, kuris galėjo smarkiai nuvilti vaikus, tačiau įvyko priešingai. Kol darželis nebuvo aptvertas tvora vieną dieną vaikai rado nuskintus savo puoselėtus moliūgus, negana to jais buvo išteptos ką tik renovuotas sienos. Kartu su tėveliais sušaukus talką, visi kartu valė sienas. „Žinoma, vaikai nusiminė, kad neįvertintas jų triūsas. Tačiau jie kur kas labiau išgyveno, kad jų moliūgai buvo išskinti. Ir neįsivaizduojate, kaip visi džiaugėsi, kai radome juos sukeltus į medį! Tad nenuleidome rankų ir projekte dalyvaujame iki šiol“, - pasakojo pedagogė.

Tad daržininkystėje, kaip rodo „Žalios stotelės“ dalyvių patirtis, jausmų gali atsirasti visokių – čia gali dažnai nepasisekti. Ar nesėkmė virs didžiausiu vaiko atradimu priklauso tik nuo mūsų noro kalbėtis, skatinimo bandyti dar kartą. Todėl leiskite pažinti savo vaikams gamtos pasaulį, kartu mėgaukitės jo atradimais.


Šis tekstas – iniciatyvos „Žalia stotelė“ dalis, visuomenei pristatanti žaliųjų erdvių naudą ir raginanti organizuoti augalų auginimo veiklas savo bendruomenėse, siekiant ugdyti atsakingą jaunąją kartą. Informacija apie ugdymo įstaigoms skirtą iniciatyvą – Ekokarta.lt.