Jau kelios savaitės sostinės daugiabučius administruojančios įmonės užsimena, jog nuo kovo mėnesio kils šiukšlių išvežimo kainos visame mieste. Iš pradžių dar buvo deramasi su vežėjais, kad galutiniai vartotojai kainos šuolio nepajustų. Tačiau vežėjai nėra linkę atsisakyti dalies savo pelno.

Apie kainų šuolį pranešimus aptarnaujamiems namams išsiuntės ir bendrovė „VSA Vilnius“. Tačiau viešojoje erdvėje tai patvirtinančių pranešimų nepasirodė.

Tačiau pagal Vilniaus miesto tarybos nutarimą, Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centras sąvartyno „vartų“ mokestį padidino 49 procentais, t. y. nuo 46,80 Lt iki 69,60 Lt. už toną atliekų. Daugelyje Europos šalių šis mokestis iš tiesų yra gerokai didesnis nei Lietuvoje. Todėl ne vienas aplinkos apsaugos srityje dirbantis politikas GRYNAS.lt žurnalistams yra užsiminęs, jog sąvartynų mokestį reikia didinti.

Brangs ar nebrangs?

Kalbama, jog tokios priemonės yra skirtos tam, kad vežėjai į sąvartyną pristatytų kuo mažiau atliekų, daugiau jų stengtųsi išrūšiuoti. Deja, tokia strategija numato „kaip turėtų būti“. Vežėjai užgriuvusią finansinę naštą perkelia ant gyventojų pečių.

Apie tai paklaustas Vilniaus meras Artūras Zuokas atsakė užtikrintai: „Ne, nėra pagrindo kalboms apie pabrangimą. Vilniaus miesto taryba nekeitė jokių šiukšlių išvežimo tarifų ir nėra jokių prielaida šiems mokesčiams kilti“.

Tačiau vienos didžiausių Vilniaus atliekų vežėjų „VSA Vilnius“ atstovė Jūratė Antanaitytė – Voldemarienė įsitikinusi priešingai – ji mano, kad jei ne nuo kovo, tai nuo kito mėnesio šiukšlių vežimo kaina gyventojams kils.

Teismas neleido, bet nauja kaina taikoma

Nors dėl sąvartyno „vartų“ mokesčio kėlimo Vilniaus miesto savivaldybės taryba nusprendė tik lapkritį – šis sprendimas jau linksniuotas teismuose.

„Čia tokia painiava, kad ir mes nelabai suprantame, kas vyksta, - pradėjo dėstyti „VSA Vilnius“ atstovė. - Dar praėjusiais metais Vilniaus miesto savivaldybė priėmė sprendimą ir informavo atliekų vežėjus, kad nuo šių metų kovo 1-os dienos kils sąvartyno „vartų“ mokestis. Jis kils 49 procentais. Tuomet viso miesto atliekų vežėjai kreipėsi į teismą todėl, kad kainos taip pakelti negalima – yra pasirašytos sutartys ir jose nustatyti tarifai. Ten nustatyta, jog jeigu didinama įvežimo į sąvartyną kainą, tuomet savivaldybė turėtų nustatyti ir didesnius mokesčių tarifus, kitaip tariant, kad atliekų vežėjai galėtų padidinti mokesčius gyventojams. Taigi teismas priėmė laikinąsias apsaugos priemones – neleido taikyti aukštesnės sąvartyno „vartų“ mokesčio kainos, nes neaišku – nei kodėl tokia suma, nei kodėl būtent nuo kovo 1-osios.”

Tačiau net ir galiojant teismo nutarimui, visi Vilniaus atliekų vežėjai, J. Antanaitytės – Voldemarienės teigimu iš sąvartyno gavo sutarties priedus su antspaudais. Juose numatoma, kad mokesčio tarifas vežėjams visgi yra didinamas. Todėl, patvirtino moteris, bendrovė „VSA Vilnius“ įspėjo gyventojus dėl kainų šuolio.

Gyventojams kaina gali išaugti penktadaliu

„Tiesą sakant, mums patiems nėra aišku, kas bus, tačiau galime pasakyti, kad šiukšlių vežimo kaina anksčiau ar vėliau didės. Aiškiau bus tuomet, kai kovo pabaigoje sulauksime sąskaitų iš sąvartynų, - dėstė J. Antanaitytė-Voldemarienė. - Tik kol kas negalime pasakyti, kaip keisis mokestis mūsų klientams. Kai kurie žmonės ar įmonės iki šiol ir mokėjo už paslaugą maksimaliu tarifu. Todėl jiems niekas nepasikeis. Tačiau buvo gyventojų, kuriems derybų būdu buvo suderinta mažesnė kaina. Deja, jiems tarifus turėsime perskaičiuoti, nes turėsime kažkaip padengti išaugusias išlaidas. Galime tik užtikrinti, kad kainos augs ne 49 proc. Maksimaliai kaina kai kuriems gyventojams gali padidėti penktadaliu. Daugumai ji išaugs nežymiai – keliais proc.“

Vežėjams kraunama neįvykdytų įsipareigojimų našta?

Spėliojama, jog kaina keliama tam, kad atliekų vežėjai į sąvartyną pristatytų kuo mažiau atliekų.
„Juk mes ir taip esame suinteresuoti atvežti kuo mažiau atliekų. „VSA Vilnius“ turi rūšiavimo liniją, kurioje rūšiuoja ne tik antrines žaliavas, bet ir buitines atliekas. Kita vertus, sąvartynuose taip pat yra papildomos rūšiavimo linijos. Kas galėtų įvertinti, ar bendrovė atveža jau perrūšiuotas, ar neperrūšiuotas buitines atliekas? Galbūt yra vežėjų, kurie veža tiesiai iš konteinerių. Tačiau mums tokia skatinimo priemonė nieko nekeičia. Kodėl iš tiesų ta kaina keliama – niekas tiksliai neįvardino,“ - dėstė J. Antanaitytė-Voldemarienė.

Moteris priminė, jog iki 2013-ųjų Lietuva yra įsipareigojusi stipriai sumažinti į sąvartyną atvežamų atliekų kiekius. Taigi kainos kėlimas gali būti mėginimas įvykdyti įsipareigojimus.

Didesni mokesčiai – dideliems tikslams

Vilniaus miesto savivaldybės Aplinkos apsaugos skyriaus vedėja Vita Braškienė GRYNAS.lt žurnalistams pažėrė gausybę priežasčių, kodėl atliekų vežimas į sąvartyną pabrango.

„Mes juk statome labai daug naujų įrenginių. Ir statome turėdami tą seną sąvartyno eksploatavimo kainą, kuri nepadengia visų išlaidų ir įsipareigojimų. Taip, dalį pinigų mes gauname iš Europos Sąjungos, bet dalį turime dengti savo lėšomis. Senas sąvartyno „vartų“ mokestis nepadengia infrastruktūros plėtros išlaidų: naujų įrenginių, stambiagabaričių atliekų aikštelių statybų, todėl yra reikalingas „vartų“ mokesčio kėlimas, kad galėtume įgyvendinti Vilniaus regiono atliekų tvarkymo sistemos infrastruktūros plėtrą“, - dėstė V. Braškienė.

Moteris priminė, jog laukia rūšiavimo gamyklos statybos (šiuo metu jos projektas pateiktas Aplinkos projektų vertinimo agentūrai), reikia įsigyti kompostavimo dėžes individualiems namams, kad jie galėtų tvarkyti bioskaidžias atliekas, reikia naujų filtrato valymo įrenginių ir gausybės kitų įrengimų. V. Braškienė patvirtino, jog kaina turėtų paskatinti vežėjus atidžiau peržvelgti vežamas atliekas ir kiek įmanoma jas perrūšiuoti.

„Tai jiems – stiprus motyvas, - kalbėjo Vilniaus savivaldybės atstovė. - Tai skatina patį vežėją atliekas tvarkyti racionaliau, mažinant į sąvartyną atiduodamų atliekų kiekį.“

Šiukšlių įkainiai Vilniuje skiriasi beveik perpus

„Reikėtų grįžti truputį atgal ir pažiūrėti, koks buvo šiukšlių išvežimo tarifas iki „vartų“ mokesčio padidinimo? Maksimalus tarifas gyventojams, kurie naudojasi kolektyviniais konteineriais neturėjo viršyti 0,21 cento už kvadratinį metrą be PVM. Kas buvo labai numažinę kainą – galbūt ji kils, bet ne daugiau šio, Vilniaus savivaldybės nustatyto tarifo. O mes turime duomenų, kad šiuo metu kai kurie gyventojai moka net 0,12 cento – 0,14 cento už kvadratinį metrą. Taigi turime žinių, kad kai kurie vežėjai, kurie buvo labai stipriai numažinę kainą, dabar ją kels,“ - aiškino Aplinkos apsaugos skyriaus vedėja.