Ekologinių sprendimų bendrovės „Ecoservice“ generalinis direktorius Arūnas Makauskas pranešime spaudai teigia, kad svarbiausia suprasti, jog atliekų tvarkymo tarifas konkrečiame regione priklauso nuo dviejų dedamųjų.

„Viena jų yra mūsų kaip atliekų tvarkytojų darbų kaina, kurios taikymo sąlygos Vilniaus mieste nesikeitė nuo 2008 metų ir kurią, jei pažvelgtume į dabartinio tarifo sudėtį, mes net sumažinome. Antroji pusė, kurios dydis nuo 2008 metų pakito 3,5 karto ir kuri iš esmės dabar kelia galutinę paslaugų kainą gyventojui – politiniai sprendimai savivaldybėje, kurie apima, kiek pinigų reikia skirti sąvartyno išlaikymui, kiek kainuoja išlaikyti ir atsiskaityti su mechaninio-biologinio apdorojimo (MBA) įrenginio operatoriumi bei kitiems regioninės atliekų tvarkymo sistemos poreikiams“, - komentavo A. Makauskas.

Anot jo, dabar atliekų vežėjai turi tiesiog paklusti diktuojamoms taisyklėms iš Vilniaus savivaldybės, dalyvauti procese, kai keliamos kainos gyventojams, nors patys to visiškai negali valdyti ir net siūlyti savo sprendimų kaip bendrą kainą galima būtų mažinti.

Su šiuo teigimu iš esmės sutinka ir Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro (VAATC), valdančio sąvartyną, vadovas Tomas Vaitkevičius, kuris pritaria, kad kainas kelia ne vežėjai, o būtent MBA įrenginių išlaikymas ir sąvartyno išlaikymo sąnaudos.

„Mano vadovaujamos bendrovės akcininkai ir realūs valdytojai yra būtent savivaldybių politikai, kurie nustato konkretų poreikį tarifų kėlimui. Mes taip pat vykdome tai, ką diktuoja savivaldybė. Reikia suprasti, kad dabar bandoma sukurti tokią atliekų tvarkymo sistemą, kurios nebuvo 25 metus. Atsirado mechanino-biologinio apdorojimo įrenginiai, kurių operatoriui visi gyventojai turės mokėti už atliekų rūšiavimo ir sutvarkymo paslaugas, kyla ir sąvartyno mokesčiai“, - tikino T. Vaitkevičius.

Kitos privačios atliekų tvarkymo bendrovės „VSA Vilnius“ generalinė direktorė Jurgita Petrauskienė atkreipia dėmesį į tai, kad savivaldybė daug kalba apie MBA, bet mažai – apie sąvartyno mokesčio dedamąją dalį tarife, kuri tampa neadekvati. „Dėl MBA įrenginių atliekų srautas į sąvartyną sumažės 75 procentais, tačiau nedaroma jokių žingsnių efektyvinti žymiai sumažėjusią jo veiklą. Be to, planuojant VAATC pajamas nutylėta, kad papildomų atliekų srautas jas papildys bent 2,7 mln. eurų. Įvertinus dar ir tai, kad vežėjų dalis siūlomame tarife mažėja beveik perpus, akivaizdu, kad savivaldybė turi visas galimybes mažinti planuojamą tarifą gyventojams“, – aiškina J. Petrauskienė.
„Ecoservice“ vadovas A. Makauskas siūlo Vilniaus savivaldybei bent kuriam laikui stabdyti tarifų kėlimo svarstymo procedūrą ir kartu su kitais Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro akcininkais ieškoti optimalesnių sprendimų.

„Esame pasirengę konkrečiais pavyzdžiais įrodyti, kad norima patvirtinti VAATC siūloma nauja atliekų tvarkymo veiklos kaina, iš esmės sąlygojanti atliekų tvarkymo paslaugų kainų augimo priežastį galėtų būti 15-19 procentų mažesnė nei dabar planuojama, todėl siūlome dar kartą kviesti diskusijoms visas Vilniaus regiono savivaldybes, išklausyti mūsų situacijos sprendimo būdus. Dabar susidaro įspūdis, kad sprendimai buvo skuboti, neefektyvūs ir juos norima užmaskuoti kitų sistemos dalyvių sąskaita“, - tikino A. Makauskas.