Žvejai įpratę, kad jų dokumentus ir blaivumą inspektoriai tikrina savaitgaliais, todėl netikėtas jų pasirodymas savaitės viduryje kai kuriuos nustebino. Kuršių marių farvateris (laivybinis vandens kelias vandens telkinyje - red. past.) ties Kiaulės nugaros sala – vieta, kurioje netrūksta nei migruojančių žuvų, nei jas meškeriojančių žvejų. Ten ir pasuko Lietuvos SLA tikrintojai, vyresnieji valstybiniai inspektoriai Aurelija Lapaitė ir Alvydas Šilys. Tačiau dėl stipraus vėjo toje vietoje pramoginių laivelių buvo palyginti nedaug.

Prarado viltį ką nors sugauti

Dėmesį patraukė iš žvejybos vietos skubiai plaukiantis kateris „Guboja“. Inspektoriai, įjungę mėlyną švyturėlį ir garsinį signalą, užkirto jam kelią. Tačiau sustabdytasis laivavedys turėjo visus reikiamus dokumentus, laive buvo būtinos gelbėjimosi priemonės, o iš žūklės vietos jis pasitraukė ne tikrintojų išsigandęs, o praradęs viltį ką nors sumeškerioti. „Visiškai niekas nekimba“, - paaiškino pilietis.

Priplaukę prie plūduriuojančios guminės su elektriniu varikliu valties Lietuvos SLA pareigūnai įsitikino, kad šioje nėra gelbėjimosi priemonių. „Iki 6 metrų ilgio valčiai dokumentų nereikia, tačiau jei jie išplaukė į marias, privalo turėti gelbėjimosi priemones. Kadangi jų neturėjo, geranoriškai paraginome plaukti į krantą“, - paaiškino A. Šilys.

Kitoje patikrintoje guminėje valtyje su pakabinamu galingu varikliu buvo trise – du vyrai ir viena mergina. Pastaroji pusryčiavo – kramsnojo bandelę užgerdama alumi. Jos bendrakeleiviai buvo blaivūs, turėjo gelbėjimosi priemones, tačiau šios buvo sukištos į daiktadėžę. „Liemenės turi būti lengvai pasiekiamoje vietoje. Ką jūs darytumėte, jei jūsų draugė iškristų?“ – stebėjosi inspektorius. „Juoktumėmės!“ – nesuglumo ilgas meškeres iš naujo užmesdami žvejai.


Įtariamieji buvo blaivūs

Kiti patikrinti žvejai turėjo ir laivavedžių pažymėjimus, ir kitus reikalingus dokumentus, ir gelbėjimosi priemones. Tiesa, vieno laivelio ekipažas sukėlė įtarimų, kad gali būti vartoję alkoholinius gėrimus. Tiesa, patys vyrai tai kategoriškai neigė. „Turime teisę bausti ir tai, kad laivavedys neblaivus. Tačiau dabar nepasiėmėme alkotesterio, todėl negalime įrodyti“, - paaiškino A. Šilys.
A. Šilys
Mūsų reidų tikslas nėra surašyti kuo daugiau protokolų. Tokios išvykos yra labiau prevencinė priemonė. Jei žmogaus laivo techninės apžiūros talono galiojimo laikas pasibaigęs prieš dvi-tris dienas, už tikrai nebausime. Tačiau jei asmuo atlikti techninę apžiūrą vengia piktybiškai kelerius metus, toks tikrai neišvengs administracinės nuobaudos.

Užtat prie jų priplaukęs Klaipėdos apskrities VPK Jūrų uosto poskyrio pareigūnas Audrius Kalinauskas turėjo alkotesterį. Tačiau prietaiso ekrane, papūtus įtariamiesiems, užsidegė nuliai. „Vyrai tik atrodė apšepę, bet abu buvo blaivūs. Jiedu net žegnojosi, sakė, kad net per Jonines nė lašo negėrę“, - juokėsi A. Kalinauskas.

Jo dėmesio sulaukė ir tiedu guminėje valtyje, kurie neturėjo gelbėjimosi priemonių. „Plaukite žvejoti prie kranto. Kai turėsite liemenes, galėsite grįžti“, perspėjo pareigūnas. Tačiau nei jis, nei Lietuvos SLA inspektoriai šių pažeidėjų nebaudė.

„Mūsų reidų tikslas nėra surašyti kuo daugiau protokolų. Tokios išvykos yra labiau prevencinė priemonė. Jei žmogaus laivo techninės apžiūros talono galiojimo laikas pasibaigęs prieš dvi-tris dienas, už tikrai nebausime. Tačiau jei asmuo atlikti techninę apžiūrą vengia piktybiškai kelerius metus, toks tikrai neišvengs administracinės nuobaudos“, - aiškino A. Šilys.


Dažni patikrinimai

Pernai Lietuvos SLA Lietuvos vidaus vandenyse surengė apie 40 panašių patikrinimų Kuršių ir Kauno mariose, Nemuno deltoje. Jų metu buvo surašyta 278 ATPK protokolų. Nustatyta 10 neblaivių asmenų, kuriems skirtos 750 Lt siekiančios administracinės baudos. Šiemet Lietuvos SLA planuoja surengti ne mažiau nei 50 reidų.

Klaipėdos apskrities VPK Jūrų uosto poskyrio pareigūnai į marias išplaukia kas antrą dieną. „Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste yra 25 km krantinių. Ties jomis, tiek sausumoje, tiek akvatorijoje, privalome užtikrinti viešąją tvarką. Kadangi oro sąlygos leidžia, į marias išplaukiame dažnai“, - paaiškino A. Kalinauskas.

Jo manymu, tai, kad sutapo net dviejų valstybinių institucijų išvykos yra teigiamas dalykas. Laivų savininkai žinos, kad prie jų bet kada gali priplaukti tikrintojai, todėl stengsis turėti visus reikiamus dokumentus ir nevartoti alkoholinių gėrimų.