Tik neišsilavinęs žmogus gali paklausti: "Kodėl aš turiu rūšiuoti atliekas?" Išsivysčiusiose valstybėse – Japonijoje, Švedijoje, Vokietijoje – ši tiesa yra paaiškinama dar darželiuose, o rūšiuoti mokoma mokyklose. Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo centras (KRATC), bendradarbiaudamas su Klaipėdos savivaldybės švietimo skyriumi bei atliekų surinkėjais, šiemet pradėjo edukacinį projektą – diegs darželinukams rūšiavimo įgūdžius.

Dar tik vejamės Europą

Lietuva atliekų rūšiavimo srityje dar negali lygintis su ES senbuvėmis. Klaipėdos regione sistemingas rūšiavimas pradėtas 2008-aisiais, o kuriama rūšiavimo infrastruktūra visu pajėgumu ims veikti tik 2013–2014 metais. Todėl nenuostabu, kad masinio įpročio rūšiuoti atliekas visuomenėje nėra, ir klausimai "kodėl turiu rūšiuoti", "kokia man iš to nauda" – pas mus dažni.

Pasak KRATC analitiko Arvydo Piepaliaus, bendrovė turi užtikrinti, kad visi norintieji galėtų rūšiuoti. Klaipėdos gyventojai pratinami mesti išrūšiuotas atliekas į specialius antrinių žaliavų konteinerius. O jei kas nori apčiuopiamos naudos, išrūšiuotas žaliavas – stiklą, plastiką, kartoną, metalą – gali nugabenti į supirktuves ir gauti už tai piniginį atlygį.

Dėžutes gali gauti ir įstaigos

"Mieste bendro naudojimo rūšiavimo konteinerių – "varpelių" yra pakankamai – skaičiuojant pagal gyventojų skaičių, jau atitinkame Europos Sąjungos valstybių standartus. Kas nori rūšiuoti individualiuose namuose, gali gauti papildomus konteinerius ar specialius maišus antrinėms žaliavoms bei kompostines žaliosioms atliekoms", – pasakojo KRATC analitikas.

Pagal susitarimą su atliekų surinkėjais, šiemet rūšiavimo įrangą – specialias nedideles dėžutes biurams – galės nemokamai gauti ir įstaigos, organizacijos. "Pastatyti konteinerį paprasta. O kaip įtikinti žmogų rūšiuoti? Niekaip, kol jis nesupras šio proceso svarbos ir neturės elementarių žinių", – teigė A.Piepalius.

Pradeda nuo darželių

Sekdamas Europos valstybių pavyzdžiu KRATC irgi ėmėsi iniciatyvos, galinčios išjudinti rūšiavimą Klaipėdoje. Uostamiesčio ikimokyklinio ugdymo įstaigoms pradėtos dalyti antrinių žaliavų dėžutės, kurios bus sustatytos darželių grupėse bei tarnybinėse patalpose.

"Dabar atliekų surinkėjai dalija rūšiavimo dėžutes, minimalią informacinę medžiagą. O vėliau pakviesime darželių auklėtojas į seminarą, paruošime darželinukams specialias spalvinimo ir užduočių knygeles, kuriose vaikams suprantama forma bus aiškinama, ką ir kaip reikia rūšiuoti", – pasakojo A.Piepalius.

Klaipėdos regione jau yra ikimokyklinio ugdymo įstaigų, kurios savarankiškai pradėjo ekologinį vaikų ugdymą.

"Gal ir mūsų valstybėje kada nors atliekų rūšiavimo pamokos bus įtrauktos į mokymo programas, kaip yra Japonijoje. Tačiau ir be ministerijų nurodymų aišku, ką reikia daryti: jei pradėsime mokyti vaikus nuo mažumės, rodysime jiems tinkamą pavyzdį ir bent minimaliai paaiškinsime rūšiavimo naudą, netruks užaugti karta, kuriai nebereikės įrodinėti, kad rūšiuoti būtina", – vylėsi Arvydas Piepalius.