Nėra pardavimą ribojančių taisyklių

Ataskaitoje, išspausdintoje pirmadienį prieš prasidedant Milano mados savaitei, „Greenpeace“ teigia, jog pavojingų medžiagų rado „Dolce & Gabbana“, „Giorgio Armani“, „Versace“, „Hermes“, „Christian Dior“, „Louis Vuitton“ ir „Marc Jacobs“ mados namų gaminiuose. 

„Greenpeace“ nuo 2011 m. aktyviai kovoja su teršalais tekstilės pramonėje. Aplinkosaugininkai reikalauja, kad didieji gamintojai ir jų tiekėjai įsipareigotų iki 2020 m. nebenaudoti pavojingų chemikalų gamyboje ir užtikrintų, jog šie nepateks į nuotėkų vandenį.
Citata
„Armani“ atstovai teigė, jog jų gaminiai „nekelia jokio pavojaus vartotojams“ ir atitinka visas tarptautines rekomendacijas, kurios yra gerokai griežtesnės nei oficialūs ES aplinkosaugos reikalavimai.

Susirūpinusi teršalų poveikiu vandens organizmams ir tuo, jog nevisi teršalai greitai ir lengvai suyra, Europos Sąjunga jau yra apribojusi kai kurių chemikalų naudojimą gamyboje. Deja, taisyklės ribojančios tekstilės gaminių, kurių sudėtyje yra šių medžiagų pėdsakų, pardavimą vis dar nėra priimtos.

Kaip teigia „Greenpeace“, tie patys chemikalai, kuriuos fabrikai pasibaigus gamybos procesui išpila į upes Kinijoje ar Indonezijoje, išsiskiria ir iš drabužių, perkamų ir parduodamų visame pasaulyje.

Daugelis šių medžiagų vėliau suyra į toksiškus ir hormonų disbalansą sukeliančius junginius, kurie kaupiasi mūsų aplinkoje ir kelia grėsmę vaikų ir suaugusiųjų sveikatai.

„Greenpeace“ teigimu, 12-oje iš 27 tirtų gaminių buvo rasta nonylfenolio etoksilatų (NPE) pėdsakų. Skalbimo metu šie chemikalai suyra į hormonų disbalansą galinčias sukelti medžiagas, kurios patenka į nuotėkų vandenį, o vėliau ir į vandens telkinius. 

Penkiuose gaminiuose, pasak „Greenpeace“ atstovų, taip pat buvo rasta per- ir polifluorintų chemikalų (PFC), kurie naudojami gaminant vandeniui atsparią aprangą. Ftalatai, naudojami aplikacijose ant drabužių, buvo rasti penkiuose gaminiuose. Trijuose rasta stibio, cheminio elemento naudojamo poliesterio gamyboje. 

Cheminės medžiagos, kurių pėdsakų ieškojo „Greenpeace“, anksčiau buvo plačiai naudojamos tekstilės pramonėje. Augant susirūpinimui dėl šių medžiagų keliamos taršos, gamintojai jų ima po truputį atsisakyti. 

Mados namai neigia kaltinimus

„Armani“ ir „Louis Vuitton“ jau pareiškė, jog „Greenpeace“ kaltinimuose nėra tiesos.
„Armani“ atstovai teigė, jog jų gaminiai „nekelia jokio pavojaus vartotojams“ ir atitinka visas tarptautines rekomendacijas, kurios yra gerokai griežtesnės nei oficialūs ES aplinkosaugos reikalavimai. Italų mados namai taip pat sakė, jog jie yra įsipareigoję iki 2020 m. atsisakyti visų chemikalų, kurie galėtų pakenkti aplinkai. 

„Louis Vuitton“ taip pat patvirtino, jog jų gaminiai, įskaitant vaikiškus „balerinos“ batelius ir sportinius batelius, kuriuose „Greenpeace“ rado PFC pėdsakų, atitinka visus tarptautinius aplinkos ir saugumo standartus. Mados namų teigimu, minėtuose gaminiuose toksiškų medžiagų koncentracijos yra žemesnės nei reikalauja tarptautinės normos.

„Louis Vuitton“ atstovai teigė, jog pritaria „Greenpeace“ susirūpinimui ir supranta, jog cheminės medžiagos naudojamos tekstilės pramonėje turi pavojingų savybių. Pasak jų, mados namai sunkiai dirba siekdami jų koncentracijas sumažinti dar labiau nei reikalaujama.
Chiara Campione
Pats laikas prabangos prekių gamintojams patvirtinti turimą mados lyderių reputaciją ir pradėti vadovauti „mados be toksinių medžiagų“ revoliucijai.

„Hermes“, „Dolce & Gabbana“, „Versace“, „Dior“ ir „Marc Jacobs“ mados namai komentarų nepateikė. 

„Made in Italy“ etiketė nėra kokybės įrodymas

Pirkėjams vis aktyviau domintis, kaip jų drabužiai yra gaminami ir kokios medžiagos yra naudojamos, kai kurios didžiosios kompanijos jau dabar rūpinasi savo taikomais aplinkos standartais. „H&M” ir „Adidas“ yra tarp gamintojų, kurie aktyviai reklamuojasi kaip „žalios“, aplinkai draugiškos kompanijos.
 „H&M” parduotuvė

Pastarosios yra dvi iš 20-imties kompanijų, kurias „Greenpeace“ jau įkalbėjo priimti savo„Detox“, toksiškų chemikalų atsisakymo, įsipareigojimą. Kol kas tik du iš prabangos prekių gamintojų – Didžiosios Britanijos „Burberry“ ir italų „Valentino“ – prisijungė prie kampanijos. 

„Greenpeace“ atstovai teigė, jog daugelis jų tirtų gaminių buvo pažymėti „Pagaminta Italijoje“ (angl. „Made in Italy“) etikete, kuri dažnai yra laikoma aukštos kokybės ženklu. Nepaisant to, juose buvo rasta chemikalų pėdsakų panašių į tuos, aptiktus drabužiuose, kurie pagaminti besivystančiose šalyse. 

„Pats laikas prabangos prekių gamintojams patvirtinti turimą mados lyderių reputaciją ir pradėti vadovauti „mados be toksinių medžiagų“ revoliucijai“, - sakė „Greenpeace“ Italijos skyriaus atstovė Chiara Campione. 

Dauguma drabužių gamintojų jau įsipareigojo atsisakyti PFC savo gaminiuose, tam nepritaria tik lauko ir sportinių drabužių gamintojai. Jų teigimu, šiuo metu nėra alternatyvios technologijos, kuri suteiktų tokią pat apsaugą nuo vėjo ir lietaus, kokią užtikrina PFC.