Darbo rinkoje – pokyčių vėjai

Darbuotojų motyvacijos, įsitraukimo ir lojalumo klausimai nėra nauji. Visgi pastaraisiais metais jie vėl atsiduria įmonių dėmesio centre. Pandemijos nulemta sumaištis, per išsivysčiusias pasaulio valstybes nusiritusi didžiojo darbuotojų pasitraukimo (angl. Great Resignation) banga, darbo rinkoje vis daugiau įtakos turintys jaunosios kartos atstovai ir su tuo susiję vertybiniai pokyčiai lemia poreikį permąstyti darbuotojų pritraukimo, išlaikymo ir motyvavimo strategijas.

Tai darant svarbiausiu raktažodžiu tampa „prasmės jausmas“. Jo suteikti ar pakeisti negali nei kartais ir prie penkiaženklių sumų artėjantys atlyginimai, nei darbdavių siūlomi įspūdingiausi biurai su poilsio ir žaidimų erdvėmis ar privačiais kino teatrais. Žinoma, tokios išorinės motyvacijos priemonės lieka svarbios, tačiau yra nepakankamos. Tikroji arba vidinė darbuotojų motyvacija kyla iš tapatinimosi su įmonės misija bei vertybėmis.


„Aš“ kartą keičia prasmės ieškanti tiesos karta

Tarptautinės konsultacijų bendrovės „McKinsey & Company“ 2020 m. atlikta JAV darbuotojų apklausa parodė, kad 70 proc. respondentų prasmės jausmą, vienaip ar kitaip, sieja su darbu. Kitaip tariant, darbas daugumai darbuotojų šiandien nėra tik pajamų šaltinis, tai ir veikla, iš kurios tikimasi prasmės.

Toks požiūris dar labiau įsitvirtina aktyviau į darbo rinką įsiliejant jaunajai kartai. Kaip rodo kita tos pačios „McKinsey & Company“ atlikta studija, šįkart Brazilijoje, Z kartos atstovai linkę ieškoti tiesos, yra vedami noro padaryti pasaulį geresnį ir lieka neabejingi įvairioms socialinėms problemoms, klimato krizei. Studijos autoriai net praminė po 1995 m. gimusius asmenis tiesos karta (angl. True Gen.). Tai reikšmingas poslinkis nuo Y, arba tūkstantmečio, kartos, kuri studijoje dar apibūdinama kaip „aš“ karta (angl. Me Generation), apeliuojant į šių žmonių individualistinius polinkius.

Panašias savybes ir vertybinius pokyčius nesunku atpažinti ir Europos jaunimo gretose. Kad ir kaip būtų, globaliame pasaulyje tendencijos yra panašios, ir darbo rinkai itin svarbu į jas atsižvelgti.


Svarbu, kad misija būtų nuoširdi

Darbo suteikiama prasmė tampa vis svarbesniu argumentu darbinantis. Įmonėms tai reiškia poreikį atsigręžti į savo siekius, misiją ir vertybes bei sklandų jų artikuliavimą, o svarbiausia – išpildymą realiais veiksmais. Kai kalbame apie vertybes ir prasmės jausmą, šabloniški ir abstraktūs teiginiai, kurių galima rasti ne vienos įmonės misijos aprašymuose, nėra nei efektyvūs, nei paveikūs ar rezonuojantys su daugelio žmonių pasaulėžiūra ir vertybėmis. Tik tikrai nuoširdi realiuose darbuose, iniciatyvose ir projektuose atsispindinti, o ne tik popieriuje egzistuojanti misija gali įkvėpti darbuotojus ir atskleisti geriausias jų savybes.

Kartu tai nereiškia, kad graži ir prasminga misija pati savaime pritrauks geriausius darbuotojus ir leis jiems nuversti kalnus. Įmonės misija ir vertybės darbuotoją turėtų lydėti visame jo kelyje – nuo darbo pokalbio ir pirmosios pažinties su komanda, per kasdienius darbus bei veiklas iki pat atsisveikinimo su įmone. Be to, labai svarbiu dėmeniu vidinės darbuotojų motyvacijos lygtyje tampa lyderiai. Būtent jų vaidmuo yra sutelkti ir nukeipti komandą bendro tikslo link, ištransliuoti ir praktikoje įtvirtinti įmonės deklaruojamas vertybes. Tik tuomet jos bus išties gyvos ir mobilizuos žmones svarbiems darbams.

Tikint idėja galima nuveikti daugiau

Galiausiai svarbu, kad įmonės siekiai nebūtų tik neapčiuopiama projekcija į tolimą ateitį. Darbuotojai nori jausti, kad prie jiems svarbių pokyčių ar problemų sprendimo prisideda čia ir dabar. Tai gali būti nedideli, tačiau realūs ir dėl to prasmės jausmą suteikiantys žingsneliai siekiant didesnių tikslų. Kad tai yra motyvacijos šaltinis, tapo ypač akivaizdu prasidėjus karui Ukrainoje, kai darbuotojai įmonėse su dideliu užsidegimu ėmėsi įgyvendinti iniciatyvas, skirtas ukrainiečiams padėti. Tam nereikėjo išorinių paskatų, nes darbuotojai jautė, kad tokios iniciatyvos yra prasmingos.

Panašiai yra ir su įmonių kasdien įgyvendinamais projektais bei vystomais produktais, jei jais ir juos grindžiančiomis idėjomis tiki visa komanda. Pavyzdžiui, „TransferGo“ misija prasideda nuo paprasto teiginio – pasauliui reikia migrantų. Mūsų darbuotojai – neretai ir patys patyrę migrantų duonos ar tokie esantys dabar – tikėdami šio teiginio prasmingumu kasdien dirba tam, kad sukurtų finansinius sprendimus, suteikiančius migrantams geresnes sąlygas gyventi, dirbti ir materialiai aprūpinti savo šeimas. Daugelis tai daro išties su dideliu užsidegimu, nes jaučia, kad ši misija yra svarbi.

Kai darbuotojai dirba ne tik dėl atlygio, o dėl idėjos, prijaučia įmonės vertybėms ir misijai, neabejotinai galima nuveikti daugiau. Šią pamoką šiandien svarbu išmokti kiekvienam verslui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)