aA
Neseniai atliktas tyrimas parodė, kad lietuviai linkę remontuoti senus automobilius net tada, kai to daryti finansiškai nebeapsimoka, mat automobilis vertas mažiau nei kainuos remontas. Tais atvejais, jeigu piniginė remonto nepakelia, tačiau automobilis dar geba pajudėti iš vietos, ryžtamasi nesaugia transporto priemone važinėti tol, kol baigsis techninės apžiūros (TA) galiojimas. Tokie lietuvių įpročiai, sako žinovai, gali pasibaigti rimta eismo nelaime.
Techninė apžiūra
© Organizatorių archyvas

Vidmantas Pumputis, Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas, sako, kad dažnas vairuotojas, nusprendęs remontuoti seną automobilį, galvoja, kad susitvarkys iškilusias bėdas ir tuomet galės ramiai važinėti.

„Praktika rodo, kad tokiems automobiliams suremontavus vienus mazgus, gedimai išlenda kitur. Ir žmogus įsivelia į savotišką užburtų problemų ratą, kai galvoja, kad jau įdėjo į seną automobilį du ar tris kartus daugiau pinigų nei jis vertas ir kada nors jis vis tiek važiuos gerai“, – svarsto Susisiekimo ministerijos atstovas pridurdamas, kad lietuviai yra linkę prisirišti prie daiktų.

Visgi, aiškina V. Pumputis, reikia nepamiršti to, kad nemaža dalis naudotų automobilių, atkeliavusių į Lietuvą, jau yra susidėvėję – tai yra, tokie, kuriuos remontuoti yra ekonomiškai netikslinga.

Pirmu bandymu – kas antras

Gintautas Šlederis, techninių apžiūrų įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ vadovas, sako, kad statistika, kiek automobilių techninę apžiūrą sėkmingai įveikia pirmuoju bandymu, iš esmės nekinta. Pernai iš pirmo karto kaip tinkami važinėti Lietuvos keliuose įvertinti 52,56 proc. automobilių.

Tačiau pokyčių yra kitur. Kaip aiškina G. Šlederis, automobilių „dideli trūkumai“ surašyti į 40 punktų sąrašą ir jei 2017-aisiais vertinant kiekvieną atskirai situacija atrodė gerėjanti, pernai automobilių techninė būklė suprastėjo. Kitaip tariant, pernai išaugo vienam automobiliui tenkančių „didelių trūkumų“ ir „pavojingų trūkumų“ skaičius: nuo 2,11 trūkumo vienam automobiliui iki 2,44.

„Akivaizdu, kad nemaža dalis automobilininkų savo mašinų technine būkle iš esmės nesirūpina ir netgi prieš vizitą į techninės apžiūros centrą nebando pašalinti akis badančių problemų“, – kalba G. Šlederis.

Anuliuota techninė apžiūra
© Stopkadras

Kuo gali baigtis automobilio „ligos“

Žibintų, šviesos signalizacijos trūkumai – vieni dažniausių, nustatomų TA centruose. „Transekstos“ duomenimis, kas 7-17 m. amžiaus automobilių grupėje kas trečias automobilis turi apšvietimo sistemos trūkumų. Negana to, kas dešimtam 3 metų amžiaus automobiliui, į TA centrą patikrai atvežtam pirmą kartą, taip pat nustatomi šviesos prietaisų veikimo trūkumai.

„Visais atvejais tai reiškia, kad arba prastai apšviečiamas kelias ir vairuotojui sunku priimti adekvačius sprendimus, arba akinami kiti eismo dalyviai“, – kalba G. Šlederis.

Maždaug 20 proc. 11-15 m. amžiaus automobiliai TA neįveikia dėl netvarkingos važiuoklės – pastarosios elementai būna pernelyg išsidėvėję ir per laisvi.

„Šarnyrai yra vienos iš svarbiausių važiuoklės dalių, jungiančių judančias pakabos detales ir leidžia valdyti automobilį – važiuojant nelygiu keliu jie reikiamu kampu keičia pakabos aukštį, padeda užtikrinti automobilio stabilumą, o drauge patogią ir saugią kelionę. Eksploatuojant transporto priemonę su stipriai sudėvėtais pakabos lankstais, rizikuojama pačiu netinkamiausiu metu (dideliu greičiu posūkyje) prarasti vieną ar du vairuojančius ratus“, – aiškina žinovas.

Galiausiai trečias pagal dažnumą TA centruose nustatomas automobilių trūkumas – netvarkinga stabdžių sistema. Anot G. Šlederio, automobilininkai labai dažnai eksploatuoja techniką su visiškai sudilusiomis, ne visu plotu kontaktuojančiomis stabdžių trinkelėmis ir stabdžių diskais, važinėja nekreipdami dėmesio, kad stabdžių sistemos žarnelės sueižėjusios, vamzdeliai – nehermetiški.

„Dėl šių priežasčių automobilio stabdymo efektyvumas keičiasi, o stabdymo kelias dramatiškai pailgėja. Deja, bet 40 proc. visų avarijų įvyksta dėl automobilio slydimo ir stabdymo klaidų“, – akcentuoja pašnekovas.

Eilės prie techninės apžiūros
© DELFI / Tomas Vinickas

Nuo kada grėsmė išauga

Ne vienas automobilių serviso meistras tikina, kad ilgaamžiai automobiliai jau nebėra gaminami ir ne vienu atveju jų resursas yra nedaug ilgesnis nei garantinis laikotarpis.

„Kitaip tariant, mašinos, įveikusios po 100 tūkst. kilometrų, paprastai padeda kelti padidintą patekimo į įvairius incidentus keliuose riziką“, – sako G. Šlederis.

Problemų, pasak jo, išvengti galima tik reguliariai tikrinant techninę automobilio būklę ir automobilį remontuojant, o jeigu remontas pernelyg sudėtingas ir brangus, apsisprendžiant, ar verta tokią transporto priemonę eksploatuoti – galbūt geriau įsigyti geresnės būklės ir kitą.

„Suskilinėjusios stabdžių žarnelės ar prastai veikiantys amortizatoriai ne sloga, kuri net ir negydoma praeina per savaitę. Įsisenėjusios techninės bėdos visais atvejais pradeda kelti rimtą grėsmę“, – perspėja žinovas.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(14 žmonių įvertino)
2.5714

Susirūpino KET pakeitimais nuo lapkričio 1-osios: taisyklės posūkiams į dešinę keičia ir judėjimą į kairę? (74)

Jau nuo lapkričio 1-osios papildomų lentelių su žaliomis rodyklėmis montavimas bus draudžiamas,...

Vilniuje įrengta 1200 naujų vietų automobiliams kiemuose (3)

Vilniaus daugiabučių namų kiemuose bus daugiau tvarkos ir patogumo: sostinės savivaldybė šiemet...

Eismas rekonstruota „Megos“ sankryža bus leidžiamas dar šiemet (1)

Eismo sąlygos rekonstruojamame magistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruože – vadinamoje...

Draudikai bara tėvus: taip skuba į darbą, kad nesirūpina, kaip paleidžia vaikus prie mokyklų (6)

Nors pirmasis mokslo metų mėnuo baigėsi, prie ugdymo įstaigų rytais dar itin sunku išvengti...

Palygino Lietuvą ir Olandiją: kuo skiriasi keliuose esančios linijos ten ir čia (46)

Keliaudami automobiliu po Europą dažnai palyginame kelių kokybę Lietuvoje ir užsienyje. Kelių...

Top naujienos

Gaisro metu Alytuje kritęs zuikis atiduotas tyrimams: pirmos žinios iš veterinarų baugina meras: jei tai bus patvirtina, liūdna ne tas žodis (232)

Spalio 18 dieną, t.y. trečiąją milžiniško padangų perdirbimo gamyklos gaisro dieną, Alytaus...

Navickienė: šis balsavimas parodė, kad vienam agrooligarchui ir jo kombainui pasibaigė dyzelis (242)

Seime renkami parašai siekiant inicijuoti pirmalaikius Seimo rinkimus pavasarį. Prie iniciatorių...

JK parlamentarai atmetė Johnsono siūlytą „Brexit“ vykdymo planą (52)

Borisas Johnsonas antradienį pagaliau turėjo progą parlamentui pateikti savo „Brexit“...

Maslobojevas pirmoje pasaulio kikbokso čempionato kovoje pasiuntė varžovą į nokautą (51)

Įspūdinga pergale WAKO pasaulio kikbokso čempionatą Sarajeve, Bosnijoje ir Hercegovinoje, pradėjo...

Šiluma pradeda „galvoti“ apie pasitraukimą iš Lietuvos (3)

Šiąnakt per Lietuvą nusidrieks debesų juosta, bet žymesnio lietaus nesulauksime. Rimstant...

Turintiems didelį darbo stažą – gera žinia iš Seimo (37)

Seimas spręs, ar ne mažesnį kaip 40 metų darbo stažą turintys šalies gyventojau galėtų...

BMW skrydis Vilniuje: rėžėsi į stulpą, jį nulaužė ir apsivertė papildyta (36)

Vėlų antradienio vakarą Vilniuje įvyko avarija. Pirminiais duomenimis, susidūrė du...

Daug ir naudingai žaidęs Kalnietis su „Lokomotiv“ pralaimėjo Belgrade

Belgrado „Partizan“ (4-0) ir toliau žygiuoja Europos taurės varžybose be pralaimėjimų....

Mokslų daktarė įvardijo maisto produktus, kurie stiprina imuninę sistemą, saugo nuo vėžio ir didina vyrų vaisingumą (75)

Pastaruoju metu selenas sulaukia vis daugiau dėmesio. Ir nieko keisto, nes jis yra vienas iš...

Johnsonas skelbia pertrauką „Brexit“ sutarties tvirtinimui (3)

Didžiosios Britanijos premjeras Borisas Johnsonas antradienį paskelbė stabdantis pastangas...