aA
Neseniai atliktas tyrimas parodė, kad lietuviai linkę remontuoti senus automobilius net tada, kai to daryti finansiškai nebeapsimoka, mat automobilis vertas mažiau nei kainuos remontas. Tais atvejais, jeigu piniginė remonto nepakelia, tačiau automobilis dar geba pajudėti iš vietos, ryžtamasi nesaugia transporto priemone važinėti tol, kol baigsis techninės apžiūros (TA) galiojimas. Tokie lietuvių įpročiai, sako žinovai, gali pasibaigti rimta eismo nelaime.
Techninė apžiūra
Techninė apžiūra
© Organizatorių archyvas

Vidmantas Pumputis, Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas, sako, kad dažnas vairuotojas, nusprendęs remontuoti seną automobilį, galvoja, kad susitvarkys iškilusias bėdas ir tuomet galės ramiai važinėti.

„Praktika rodo, kad tokiems automobiliams suremontavus vienus mazgus, gedimai išlenda kitur. Ir žmogus įsivelia į savotišką užburtų problemų ratą, kai galvoja, kad jau įdėjo į seną automobilį du ar tris kartus daugiau pinigų nei jis vertas ir kada nors jis vis tiek važiuos gerai“, – svarsto Susisiekimo ministerijos atstovas pridurdamas, kad lietuviai yra linkę prisirišti prie daiktų.

Visgi, aiškina V. Pumputis, reikia nepamiršti to, kad nemaža dalis naudotų automobilių, atkeliavusių į Lietuvą, jau yra susidėvėję – tai yra, tokie, kuriuos remontuoti yra ekonomiškai netikslinga.

Pirmu bandymu – kas antras

Gintautas Šlederis, techninių apžiūrų įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ vadovas, sako, kad statistika, kiek automobilių techninę apžiūrą sėkmingai įveikia pirmuoju bandymu, iš esmės nekinta. Pernai iš pirmo karto kaip tinkami važinėti Lietuvos keliuose įvertinti 52,56 proc. automobilių.

Tačiau pokyčių yra kitur. Kaip aiškina G. Šlederis, automobilių „dideli trūkumai“ surašyti į 40 punktų sąrašą ir jei 2017-aisiais vertinant kiekvieną atskirai situacija atrodė gerėjanti, pernai automobilių techninė būklė suprastėjo. Kitaip tariant, pernai išaugo vienam automobiliui tenkančių „didelių trūkumų“ ir „pavojingų trūkumų“ skaičius: nuo 2,11 trūkumo vienam automobiliui iki 2,44.

„Akivaizdu, kad nemaža dalis automobilininkų savo mašinų technine būkle iš esmės nesirūpina ir netgi prieš vizitą į techninės apžiūros centrą nebando pašalinti akis badančių problemų“, – kalba G. Šlederis.

Anuliuota techninė apžiūra
© Stopkadras

Kuo gali baigtis automobilio „ligos“

Žibintų, šviesos signalizacijos trūkumai – vieni dažniausių, nustatomų TA centruose. „Transekstos“ duomenimis, kas 7-17 m. amžiaus automobilių grupėje kas trečias automobilis turi apšvietimo sistemos trūkumų. Negana to, kas dešimtam 3 metų amžiaus automobiliui, į TA centrą patikrai atvežtam pirmą kartą, taip pat nustatomi šviesos prietaisų veikimo trūkumai.

„Visais atvejais tai reiškia, kad arba prastai apšviečiamas kelias ir vairuotojui sunku priimti adekvačius sprendimus, arba akinami kiti eismo dalyviai“, – kalba G. Šlederis.

Maždaug 20 proc. 11-15 m. amžiaus automobiliai TA neįveikia dėl netvarkingos važiuoklės – pastarosios elementai būna pernelyg išsidėvėję ir per laisvi.

„Šarnyrai yra vienos iš svarbiausių važiuoklės dalių, jungiančių judančias pakabos detales ir leidžia valdyti automobilį – važiuojant nelygiu keliu jie reikiamu kampu keičia pakabos aukštį, padeda užtikrinti automobilio stabilumą, o drauge patogią ir saugią kelionę. Eksploatuojant transporto priemonę su stipriai sudėvėtais pakabos lankstais, rizikuojama pačiu netinkamiausiu metu (dideliu greičiu posūkyje) prarasti vieną ar du vairuojančius ratus“, – aiškina žinovas.

Galiausiai trečias pagal dažnumą TA centruose nustatomas automobilių trūkumas – netvarkinga stabdžių sistema. Anot G. Šlederio, automobilininkai labai dažnai eksploatuoja techniką su visiškai sudilusiomis, ne visu plotu kontaktuojančiomis stabdžių trinkelėmis ir stabdžių diskais, važinėja nekreipdami dėmesio, kad stabdžių sistemos žarnelės sueižėjusios, vamzdeliai – nehermetiški.

„Dėl šių priežasčių automobilio stabdymo efektyvumas keičiasi, o stabdymo kelias dramatiškai pailgėja. Deja, bet 40 proc. visų avarijų įvyksta dėl automobilio slydimo ir stabdymo klaidų“, – akcentuoja pašnekovas.

Eilės prie techninės apžiūros
© DELFI / Tomas Vinickas

Nuo kada grėsmė išauga

Ne vienas automobilių serviso meistras tikina, kad ilgaamžiai automobiliai jau nebėra gaminami ir ne vienu atveju jų resursas yra nedaug ilgesnis nei garantinis laikotarpis.

„Kitaip tariant, mašinos, įveikusios po 100 tūkst. kilometrų, paprastai padeda kelti padidintą patekimo į įvairius incidentus keliuose riziką“, – sako G. Šlederis.

Problemų, pasak jo, išvengti galima tik reguliariai tikrinant techninę automobilio būklę ir automobilį remontuojant, o jeigu remontas pernelyg sudėtingas ir brangus, apsisprendžiant, ar verta tokią transporto priemonę eksploatuoti – galbūt geriau įsigyti geresnės būklės ir kitą.

„Suskilinėjusios stabdžių žarnelės ar prastai veikiantys amortizatoriai ne sloga, kuri net ir negydoma praeina per savaitę. Įsisenėjusios techninės bėdos visais atvejais pradeda kelti rimtą grėsmę“, – perspėja žinovas.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Specialus projektas „Saugus eismas“
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(14 žmonių įvertino)
2.5714

Vakarinėje šalies dalyje ir dar viename rajone eismo sąlygas sunkina plikledis ir šarma (6)

Dėl plikledžio ir šarmos sekmadienio rytą sudėtingesnės eismo sąlygos vakarinėje šalies...

Kaip žiemą išvengti akumuliatorių problemų? (28)

Ant vienos rankos pirštų suskaičiuojamų sezoninių automobilių rinkos prekių sąraše greta...

Tamsusis metų laikas: vairuotojai pėsčiuosius pastebi iki jų likus 30 metrų (4)

Tamsusis metų laikas vairuotojams siejasi su įtemptu ir gerokai didesnės koncentracijos...

Kaip ir kur laikyti nenaudojamas padangas: jei norite jas išsaugoti, verta žinoti kelias taisykles (32)

Atėjus padangų keitimo sezonui, vairuotojai suka galvas ne tik dėl to, kaip greitai ir paprastai...

Eismo sąlygas trijuose rajonuose sunkina plikledis

Eismo sąlygas Tauragės, Alytaus ir Zarasų rajonuose sekmadienio rytą sunkina plikledis, pranešė...

Top naujienos

Viskam pasiruošę. Ypatingos parengties pareigūnai, mokantys vairuoti kaip filmuose apie šnipus

Ties įvažiavimu į žiedą susidariusi spūstis palengva skiriasi pusiau. Pirmoje juostoje stovintys...

Raminta Rakauskė | D+

Šešeri metai su euru: kas labiausiai pigo ir brango prognozuoja, kaip kainos keisis toliau

Nuo euro įvedimo Lietuvoje labiausiai didėjo paslaugų kainos , kurios bendrai kilo 24 proc.,...

Policija įspėja apie sugriežtintą kontrolę: šį kartą kontroliuos ne tik judėjimą tarp savivaldybių (69)

Policija savaitgalį žada intensyviau vykdyti judėjimo kontrolę tarp savivaldybių ir didesnį...

CSKA dominavimą pažabojęs Šaras prisipažino: rungtynių pradžia mane tikrai išgąsdino (21)

Eurolygos lyderius jų pačių tvirtovėje ant menčių paguldę „ Barcelona “ krepšininkai turi...

Lošimo nelegalai nesnaudžia: štai kokių priemonių kasdien Lietuvoje tenka imtis (19)

Nuotoliniai azartiniai lošimai – sparčiausiai auganti lošimų verslo šaka, kurioje kasmet...

Schilleris įvardino akivaizdžią „Žalgirio“ nesėkmės priežastį, Jokubaitis baiminasi dėl COVID-19 (85)

Po pralaimėjimo Sankt Peterburge Kauno „Žalgirio“ strategas Martinas Schilleris tvirtino, kad...

Dainų autorius piktinasi dėl subsidijų Kirkorovo koncerto organizatoriams: situacija nesuvokiama (6)

Paaiškėjus, kad buvusios Lietuvos kultūros tarybos sprendimu subsidijos už neįvykusius ar...

Mirusiųjų tyrimai parodė, kaip COVID-19 paveikia smegenis: pažeidimai siaubingi

Naujajam koronavirusui negailestingai užkrečiant vis daugiau žmonių, mokslininkams pavyko...

Paspaus tikras žiemiškas šaltis: termometrai rodys 19-24 laipsnių šalčio (44)

Šeštadienį per Lietuvą slinks, šaltame ore susiformavęs, nedidelis ciklonas. Jis tiek naktį,...

Autostopu keliavusios merginos nužudymo byloje – šiurpus liudininko pasakojimas: girdėjosi kraują stingdantys riksmai (81)

1976 metų gegužės 9-oji – Motinos diena : jie laukė ir laukė... Šeimos namuose Australijos...