Pabandė – pavyko

Palangoje gyvenanti jauna mergina (vardas ir pavardė redakcijai žinomi. – Autor. past.) šiemet liepą išlaikė vairavimo egzaminą ir gavo vairuotojo pažymėjimą. Pasak jos, ši šventė būtų nusikėlusi mėnesiu toliau, jei ne internete pagelbėti siūlantys „geradariai“, kurių paslaugomis mergina ir pasinaudojo.

Visgi jai keista, kaip teisinėje valstybėje toleruojami tokie atvejai, kai asmenys pelnosi pardavinėdami vietas valstybinės įstaigos teikiamoms paslaugoms gauti.

„Aš vairavimo egzaminą išlaikiau tik iš ketvirto karto. Tai, kad neišlaikius egzamino kito karto tekdavo laukti mėnesį ir ilgiau – glumino. Kol vieną sykį, laukdama vairavimo egzamino, įsikalbėjau su kita mergina, kuri užsiminė per vieną mėnesį jau 5 kartą ateinanti laikyti egzamino. Sako, viskas paprasta – už 15 eurų nusiperki vietą eilėje, kad ir kitai dienai“, – pasakojo palangiškė.

Grįžusi namo ji panaršė internete ir netruko rasti kontaktus asmenų, kurie teikia tokias paslaugas.

„Paskambinau vienu iš nurodytų telefonų. Man buvo pasakyta, kad paskambinčiau po savaitės. Susisiekus sutartu laiku, vyriškis, vardu Lukas, paprašė SMS žinute atsiųsti visus duomenis, kurių reikia registruojantis į egzaminą „Regitros“ interneto svetainėje.

Jau kitą dieną gavau informaciją, kad egzaminą galėsiu laikyti rytoj. Taip pat buvo nurodyta sąskaita, kur pervesti pinigus. Man tai atsiėjo 20 eurų. Pervedant pinigus reikėjo nurodyti, kad tai – skola. Ir dar paprašė parašyti internete komentarą, kaip man patiko jų paslaugos. Tuo mūsų bendravimas ir baigėsi“, – pasakojo mergina, pademonstravusi visus susirašinėjimą ir atliktą bankinį pavedimą liudijančius įrodymus.

Pasak jos, viskas pavyko sklandžiai. Atėjusi į egzaminą nurodytu laiku, jį sėkmingai ir išlaikė.

„Beje, kai vieną sykį pati bandžiau „Regitros“ interneto svetainėje per vieną dieną į priekį nukelti egzamino datą, įvyko visiškas nesusipratimas. Nors sistema rodė, kad mano laikas pakeistas, kai atėjau laikyti egzamino, išgirdau, kad turėjau ateiti vakar, tad nebuvau prileista prie egzamino.

Bauda už neatėjimą laiku – galimybė registruotis kitam kartui tik po mėnesio. Jau tuomet man kilo įtarimų, kad tokie nesusipratimai gal kilti dėl įvairių įsilaužėlių į „Regitros“ sistemą“, – pasakojo palangiškė.

Prašo ir 30 eurų

Siūlančių už pinigus paankstinti vairavimo egzaminą interneto platybėse galima rasti ne vieną ir ne du. Socialiniuose tinkluose kuriasi grupės, paslaugomis pasinaudoję asmenys dėkoja jiems už pagalbą, kai kurių grupių administratoriai džiaugiasi turintys kur kas daugiau gerbėjų nei oficialus „Regitros“ puslapis ir t. t.

„Vakarų ekspreso“ žurnalistė susisiekė su vienu tokias paslaugas siūlančiu asmeniu, kuris prašė už tai 30 eurų mokesčio. Pasiteiravus, kaip jis suranda vietas eilėje, šis atsakė, esą „Regitroje“ dirbantis jo brolis.

„Jis kaip atsiranda laisva vieta, tai pirmas ją ir užima“ (Kalba netaisyta. – Autor. past.)“, – paaiškino Evaldu prisistatantis vietų pardavėjas.

Įrodymų nėra?

„Regitros“ Klaipėdos filialo viršininkas Vainius Butinas atmetė bet kokią galimybę, kad prie šios Lietuvoje populiarėjančios prekybos nagus galėtų prikišti ir patys „Regitros“ darbuotojai.

„Žinodamas mūsų darbo specifiką, galiu patikinti, kad „Regitros“ darbuotojai neturi jokios galimybės pirmi „paimti“ atsiradusias laisvas vietas“, – tikino V. Butinas.

Viršininkas sakė daug girdėjęs apie šį keistą reiškinį, tačiau prašė išsamiau apie tai kalbėti su jo pavaldiniu, vyresniuoju specialistu Gintautu Nagele.

„Jei atvirai – visos tos kalbos apie pardavinėjamas vietas eilėje mus pasiekia tik kaip gandai. Dar nebuvo nė vieno atvejo, kad būtų pateikti įrodymai, jog tikrai šitaip buvo. Jei tokios paslaugos ir tikrai egzistuoja, nemanau, kad tai masinis reiškinys. Juolab netikiu, kad tai būtų programišių darbas, kaip kartais tenka girdėti – neva jie įsilaužia į „Regitros“ sistemą ir „pasiima“ tas vietas. Juk tai ne koks NATO blokas, kad programišiai dėl to vargtų.

Mano nuomone, įmanomas vienintelis būdas – kad ir visą parą sėdėti prie kompiuterio ir stebėti, ar atsilaisvino vieta. Jei turi visus norinčiojo pasinaudoti tokia paslauga duomenis, nedelsiant jį ir užregistruoja“, – kalbėjo G. Nagelė.

Jam keista, kad ir klaipėdiečiai teigia ieškantys tokių paslaugų teikėjų, mat eilės Klaipėdos filiale esą vienos trumpiausių Lietuvoje.

„Jei vairavimo egzaminą laiko pirmąjį kartą, eilėje reikia laukti tik 7-8 dienas. Laikant pakartotinai, gali tekti palaukti mėnesį, kartais – šiek tiek ilgiau“, – minėjo „Regitros“ darbuotojas.

Pasak G. Nagelės, specialiai tam, kad eilės trumpėtų, Klaipėdos filialo specialistai dažnai dirba ir pirmadieniais, nors įprastai „Regitroje“ tai yra ne darbo diena.

„Eilės – kintantis reiškinys. Paprastai žiemą jos būna trumpesnės, o vasarą, kai vairuotojo pažymėjimą nori įsigyti atostogaujantys studentai ar iš užsienio grįžę emigrantai – gerokai pailgėja“, – pasakojo G. Nagelė.

Nemano darantis bloga

„Mūsų skaičiavimais, per visą veikimo laiką jau sutaupėme savo klientams 8626 dienas, arba per 23 metus“, – skaičiuoja savo vardo ir pavardės nenorintis viešinti vienas iš tokias paslaugas teikiančių veikėjų.

Jis teigia nematantis jokio nusikaltimo savo veikloje. Neva tai tik pagalba žmonėms.

„Regitra“ nesugeba efektyviai susidoroti su žmonių srautu, pati sukuria eiles savo savaitiniais ir mėnesiniais apribojimais, papildomai imdama pinigus už laikymus, perlaikymus, neatvykimo baudas. Argi ne nuostabiai sugalvota?“ – retoriškai klausia jis.

Neretai viešojoje erdvėje pasirodo užuominų, esą programišių sukurtos kompiuterinės programos automatiškai rezervuoja daug vietų „Regitros“ registravimosi į egzaminus sistemoje, kurios po to yra parduodamos. Tačiau su „Vakarų ekspresu“ bendravęs šios paslaugos teikėjas sakė dirbantis kur kas paprastesniu principu.

„Gali būti, kad kai kurie konkurentai ir rezervuoja vietas iš anksto, tačiau, tiesą sakant, net nesu tikras, ar tai techniškai įmanoma. Neteko susidurti, kad būtų galima rezervuotą vietą perleisti kitam. Kai atšaukiama rezervacija, bet kas gali užimti atsilaisvinusią vietą.

Mano atveju viskas yra paprasčiau. Teko pasinaudoti atitinkamos kompetencijos turinčių advokatų paslaugomis, todėl viską padariau laikydamasis įstatymų: nuo duomenų laikymo termino iki sutarties sudarymo. Su visais savo klientais sudarau pavedimo sutartį, pagal kurią ir atlieku paslaugą, ūkiškai tariant – žmogus paprašo prisijungti jo vardu ir pakeisti vietą, jeigu yra tokia galimybė, ir duoda savo prisijungimo duomenis. Viskas paprasta. Vietų ieškau rankiniu būdu. Ir, žinoma, tai yra laisvalaikio hobis. Vietos atsiranda retai, o jų „gyvavimo“ laikas yra itin trumpas“, – pasakojo vaikinas.

Pasak jo, egzaminą paankstinti dažniausiai pavyksta 30 ir daugiau dienų.

„Tai ypač aktualu žmonėms, kurie yra atvažiavę iš užsienio arba tiems, kas turi ribotai laiko. Be to, žmonės laukdami mėnesį eilėje praranda vos įgytus vairavimo įgūdžius. Bet būna ir blogiau. Išlaikęs teorijos egzaminą žmogus turi metus, per kuriuos gali registruotis ir laikyti vairavimo egzaminą. Bet ką daryti tiems, kam terminas eina į pabaigą, o jie net negali užsiregistruoti egzaminui dėl didžiulės eilės?

Deja, „Regitra“ nėra numačiusi, kaip galima būtų padėti žmonėms tokiu atveju. Manau, aš tik papildau registracijos funkcionalumą ir padedu žmonėms greičiau ir patogiau gauti paslaugą“, – dėstė vaikinas.

„Regitros“ planus keisti registracijos tvarką jis vadino valstybės lėšų švaistymu. Mat dabartinė problema esą yra ta, kad nepakanka resursų ir pralaidumo.

„Užuot optimizavę procesą, pasamdę daugiau instruktorių ir nupirkę daugiau automobilių, jie bando pertvarkyti pačią registracijos tvarką. Ir tik tam, kad tokia paslauga kaip mano taptų neįmanoma. Ir taip aišku, kad eilių problemos tai neišspręs, nes jie gydo „simptomus“, o ne „ligą“, – teigė vaikinas.

„Regitros“ komentaras

„Regitroje“ sukurta registracijos į vairavimo teorijos ir praktikos egzaminą informacinė sistema prioritetą suteikia pirmą kartą praktikos egzaminą laikantiems asmenims – jiems automatiškai yra rezervuojama dalis visų galimų egzamino laikų.

Registruojantis į egzaminą internetu, nesvarbu, ar vairavimo praktikos egzaminas bus laikomas pirmą kartą, ar kartojamas, egzamino laukimo trukmei neturi įtakos. Taip pat ir tai, ar asmuo registruojasi pats, ar patiki tai kitam, nes atsiradęs laisvas laikas rodomas ir skiriamas atskiram klientui pagal unikalų asmens kodą.

Jeigu rezervacija informacinėje sistemoje neužpildoma, algoritmas rezervuotą laiką palaipsniui mažina, suteikdamas galimybę tuo metu registruotis egzaminą kartojantiems būsimiems vairuotojams.

Egzaminų priėmimo dienos išvakarėse kiekvienas sistemos naudotojas mato visus kitos dienos laisvus egzaminų laikus visoje Lietuvoje, įskaitant ir tuos, kurie buvo automatiškai rezervuoti vairavimo praktikos egzaminą turintiems laikyti asmenims (pagal visų laikiusiųjų vairavimo teorijos egzamino rezultatų duomenis).

Sėkmingai įgyvendinus organizacines priemones, laukiančių vairavimo egzamino eilės trumpėja. Bendras priimtų egzaminų kiekis per pirmuosius penkis šių metų mėnesius išaugo 10,5 proc. – aptarnauta beveik 5,25 tūkst. daugiau asmenų nei pernai tuo pačiu laikotarpiu.

Administruojamų informacinių sistemų apsauga nuolat stiprinama atsižvelgiant į iššūkius, kuriuos kelia technologijų raida. Svarstomos saugumo stiprinimo alternatyvos šiuo metu yra kelios, kiekviena jų turi ir pranašumų, ir trūkumų.

Pavyzdžiui, galima riboti tvarkaraščio vietų peržiūrą konkrečiam asmeniui tam tikru laiko intervalu arba atsilaisvinusias vietas pasiūlyti eilėje laukiantiems klientams nerodant jų tvarkaraštyje, arba leisti registruotis į egzaminus tik visiškai identifikavus tapatybę, t. y. per elektroninius valdžios vartus.