aA
Šiltesni orai reiškia ir didesnį leistiną greitį greitkeliuose bei autostradose, visgi itin dažnai vairuotojai net ir galėdami važiuoti greičiau ribojimų nepaiso ir greitį viršija. Tokie greičio viršijimo atvejai dažnai persikelia ir į miesto ribas, o tai anot specialistų, tampa kas trečio eismo įvykio priežastimi.
© Shutterstock

Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnai 2018 metais užfiksavo daugiau nei 268 tūkst. greičio viršijimo atvejų bei pabrėžė, jog būtent šis veiksnys tampa bene dažniausia avarijų priežastimi.

Pareigūnai aiškino, jog greičio viršijimas užmiestyje, kur leistinas greitis didesnis, lemia daug skaudesnes pasekmes, tačiau mieste dėl šios priežasties įvyksta daugiau transporto priemonių susidūrimų, taip pat dažniau nukenčia pėstieji.

Pareigūnai akcentavo, jog vairuotojai viršydami liestiną greitį gerokai viršija saugaus greičio ribas, o tai trukdo laiku įvertinti kitas eismo saugumui įtakos turinčias aplinkybes bei tinkamai reaguoti į kelyje atsiradusias kliūtis.

Blogas pavyzdys

Itin dažnai vairuotojų įvardijama greičio viršijimo priežastis – skubėjimas, vėlavimas ar įtemptas dienos ritmas. Visgi psichologė Eglė Masalskienė teigė, jog tikroji priežastis kiek kitokia nei įvardija patys vairuotojai.

Vieną iš priežasčių, kodėl žmonės nuolat viršija greitį, E. Masalskienė įvardijo aplinkos daromą įtaką ir įpročius. Jos teigimu, itin konkurencingoje visuomenėje gyvenantys žmonės pradeda konkuruoti ne tik darbe, bet ir gatvėje.

„Žmonės net patys to nesuprasdami, įprotį konkuruoti perkelia ir į gatvę. Jie nori būti greitesni už kitus, jie lekia pro sankryžą mirksint žaliam šviesoforo signalui, tačiau, kai paklausiame, kur skubėjo ir kodėl viršijo greitį, jie nė patys to nežino. Tai tampa įpročiu, kurį dar labiau paskatina aplinka“, – pastebėjo pašnekovė.

Ji akcentavo, kad būtent visuma ir nulemia, jog nemažai vairuotojų viršija greitį, mat jei žmonės masiškai pradėtų laikytis leistino ir saugaus greičio, anot psichologės, tai paskatintų daryti ir kitus. Ji pasakojo, jog į užsienio valstybes išvažiavę itin greitai prisitaiko prie ten nustatytų taisyklių ir norėdami pritapti elgiasi pagal ten galiojančias normas.

Sukritikavo vairuotojų elgesį: visą pyktį išliejate prie vairo
© Asmeninis archyvas

„Jei kitoje valstybėje, kurioje vairuotojai griežtai laikosi nustatytų normų, žmogus imtų viršyti greitį, staigiai ir daug manevruoti, jis liktų nesuprastas, todėl viskas kas jam lieka – prisitaikymas“, – aiškino E. Masalskienė.

Keliuose išlieja pyktį

Visgi anot psichologės, bene dažniausia priežastis, kodėl vairuotojai viršija greitį – pyktis. Ji akcentavo, jog itin svarbu vairuotojui suprasti savo emocinę būseną ir jei jis jaučiasi įsitempęs ar suirzęs, prieš sėdant prie vairo verčiau eiti pasivaikščioti ir nusiraminti. Ji pabrėžė, kad blogų emocijų perkėlimas į gatves neretai tampa skaudžių nelaimių priežastimis.

„Blogų išgyvenimų paveiktas žmogus emocijos sukurtą energiją turi atiduoti. Paprastai, tokiu atveju patartina pabėgioti, tačiau jei toks žmogus sėda prie vairo, jis tą energiją bando atiduoti spausdamas greičio pedalą, tačiau taip energija senka itin lėtai, be to, taip mažėja ir eismo dalyvių saugumas“, – pastebėjo psichologė.

Vairuoti agresyviai – neverta

E. Masalskienė paaiškino, ką vairuotojai turėtų daryti, jei blogos emocijos užplūsta prieš važiuojant ar jau sėdint prie vairo.

„Visų pirma turite paklausti savęs, kaip jaučiatės, suprasti, kaip ta emocija atsirado ir kokius veiksmus ji skatina. Jei sėdite prie vairo ir tai jus skatina vairuoti agresyviai, antras žingsnis, kurį turite atlikti – paklauskite savęs ar tai daryti verta, ar apsimoka? Galbūt galite atsipalaiduoti kitais būdais nei viršydamas greitį. Trečias žingsnis – jei žinote kitų būdų, jais pasinaudokite“, – paaiškino E. Masalskienė.

Psichologė teigė, jog kiti atsipalaidavimo būdai yra įvairūs, mat vieniems padeda muzika, kitiems vaikščiojimas, dar kitiems žvejyba ir pan. Visgi jei laiko žvejoti neturite ir reikia kuo skubiau važiuoti, psichologė patarė bent trumpam sustoti ir atlikti kelis kvėpavimo pratimus.

„Turite lėtai ir ramiai kvėpuoti. Įkvėpkite, o iškvėpimą pailginkite ir iškvėpkite itin lėtai. Būtent toks kvėpavimas paskatins įtampos mažėjimą“, – akcentavo E. Masalskienė.

Visgi anot psichologės, jei yra galimybė, susierzinusiems vairuotojams geriausia būtų bent penkias minutes nesėsti prie vairo, o pavaikščioti ir pabandyti nusiraminti.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(16 žmonių įvertino)
3.2500

Priminė, kuo gali baigtis pamirštas parodyti posūkio signalas (84)

Spėlioti, kokį veiksmą atliks priekyje važiuojantis vairuotojas, nepatinka nė vienam eismo...

Specialistai įspėjo vairuotojus: tai, kas patogu, ne visada yra saugu (17)

Ne vienas vairuotojas džiaugiasi naujomis automobilių technologijomis ir multimedijos galimybėmis,...

Sukritikavo vairuotojus: keikiate spūstis, tačiau patys nenorite pajudinti nė piršto (36)

Didėjant automobilių skaičiui miestuose, jų savivaldybės imasi įvairiausių veiksmų, kad...

Atsakė, ar galios draudimas po avarijos, jei automobilis – be techninės apžiūros (42)

Draudimas ir techninė apžiūra ( TA ) yra du visiškai nesusiję dalykai – tokią draudikų...

Vairuojantys „devyndarbiai“ prisipažino apie avarijas: net nepastebėjo partrenkto žmogaus (14)

Sėdę prie vairo vairuotojai nesugeba susitelkti svarbiausiai veiklai – vairavimui, sako saugaus...

Top naujienos

Lietuvoje – lemtinga diena: renkame valstybės vadovą ir savo atstovus Europos Parlamente rinkimuose balsavęs Skvernelis: turiu savo planų; nuolat atnaujinama (1210)

Sekmadienį, gegužės 26 d., Lietuva renka šalies Prezidentą ir 11 Europos Parlamento narių.

Jei NATO neliktų amerikiečių: tyrimas parodė, ko vertos Europos ambicijos – Lietuvai grėstų okupacija

JAV pasitraukia iš NATO, Europa lieka viena, o Rusija nieko nelaukia ir puola Lietuvą bei Lenkiją....

Užkalnio nuosprendis Panevėžiui: gyventojai bus priblokšti (29)

Man atrodo, aš labai gerai mokausi rašyti antraštes. Ryški pažanga. Šiandienai, rinkimų dienai,...

Sukrečiantys Černobylio apylinkių tyrimai: be žmonių likusi gamta tiesiog suklestėjo (45)

1986 metų balandžio 26 dieną per techninį bandymą Černobylio atominės elektrinės ketvirtame...

Savi tik dėl kvapo: Eurolygos grandai išsigimė, o ar atsilaikys „Žalgiris“? tik kas penktas taškas – vietinio (3)

„Retas atvejis, kad rusai taip džiaugtųsi amerikiečių sėkme“, – Maskvos CSKA triumfą...

Turistų rojus Šiaurės Europoje slepia augančią grėsmę: turime priešą (206)

Šio ledinio turistų rojaus fasadas slepia augančią grėsmę, apie kurią dauguma turistų net...

Abejingų nepalikusios daininkės Alizee gyvenimo vingiai: suklastotos nuotraukos, iširusi santuoka bei turtai (3)

Alizee Jacotey, vadinama tiesiog Alizee, yra prancūzų dainininkė, šokėja ir balso aktorė. Ji...

Ateitis jau čia – robotai, purškiantys kiekvieną piktžolę ir savarankiškai dirbantys traktoriai (9)

Robotai įsigali žemės ūkyje sparčiau nei kas galėjo įsivaizduoti. Pirmosios visiškai...

Lietuvės planuotos ir vos 6 tūkst. eurų kainavusios vestuvės sulaukė užsienio žiniasklaidos dėmesio (101)

Sandros Dainaravičienės planuotos vestuvės pateko į įžymaus užsienio naujienų portalo...

Tokia vasara pajūryje bus paskutinė: apie naują draudimą daugelis jau buvo pamiršę (201)

Seimo narės Aušrinės Armonaitės socialiniuose tinkluose paskelbtas priminimas, kad kitais metais...