aA
Asmeninis automobilis jau tapo neatsiejamu daugelio šeimų nariu. Kad ir koks būtų tobulas viešasis transportas, nebrangi trumpalaikė automobilių nuoma ar gera dviračių takų infrastruktūra, komfortu ir suteikiamu laisvės pojūčiu asmeniniam automobiliui neprilygs niekas, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Kauno automobilių turgus
© DELFI

Lietuvoje kone kas antram gyventojui priklauso po transporto priemonę: 2018 m. gegužės 1 d. duomenimis, šalyje yra 1,355 mln. lengvųjų automobilių, o gyventojų – 2,872 mln.

Lietuva yra tarp lyderių ir kitoje srityje – automobilių amžiaus. Tik čia lyderystė – jau ne tokia džiugia prasme. Daugelis iš šalyje perkamų automobilių yra naudoti, o vidutinis asmeninio transporto amžius siekia 15 metų.

Du trečdaliai įvežamų automobilių – senesni nei 10 metų

Naudotų automobilių rinka Lietuvoje pastaraisiais metais išaugo. Didėja ne tik šalies vidinėje rinkoje įvykusių sandorių skaičius, bet ir prekyba importuotais automobiliais – iš užsienio (įprastai Italijos, Prancūzijos bei Vokietijos) pastoviai registracijai įvežamų transporto priemonių pardavimai. Pastarieji pirmąjį 2018 m. ketvirtį, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu 2017 m., augo 5,3 proc.

Beveik 46 proc. iš visų į Lietuvą pastoviai registracijai įvežamų automobilių buvo 11–15 m. amžiaus. Apie 20 proc. – 16 metų ir dar senesni. 2017 m. šalyje įregistruoti 155 tūkst. naudotų ir 25 tūkst. naujų lengvųjų automobilių.

Populiariausi Lietuvoje yra naudoti „Volkswagen“ markės automobiliai – jų šalyje užregistruota net apie 320 tūkst. Paties populiariausio „Passat“ modelio – net 94 tūkst. Tokia statistika, pasak „Autoplius.lt“ plėtros vadovo M. Buzelio, atsispindi ir pardavimų rinkoje – kiekvieną mėnesį „Volkswagen“ modelių parduodama žymiai daugiau nei kitą prekinį ženklą turinčių automobilių.

„Naudotus automobilius lietuviai renkasi ne tik savo šalyje, bet vis dažniau dairosi į kitas rinkas, daugiausiai – Vakarų Europos regiono šalis. Tačiau vidutinis įvežamų automobilių amžius parodo, jog Lietuvos keliais riedantys automobiliai tikrai negali būti vadinami pačiais saugiausiais“, – įžvalgomis dalijasi M. Buzelis.

Naudotų automobilių rinka Lietuvoje
Naudotų automobilių rinka Lietuvoje
© Organizacijos nuotr.

Naudotų automobilių amžius bei neretai fiksuojama didelė rida leidžia daryti prielaidą, kad per savo dešimties ar daugiau metų gyvenimą automobiliai galėjo patekti į didelius eismo įvykius, o nekokybiškas remontas dar labiau sumenkina jų saugumą.

Tai gali būti viena priežasčių, kodėl Lietuva nežiba eismo saugumo statistikoje. Lyginant 2016 m. duomenis, Lietuva pagal žuvusiųjų keliuose skaičių 1 milijonui gyventojų (66) gerokai atsilieka nuo Europos Sąjungos vidurkio (50). Geriausiai šioje srityje atrodo Švedija – čia milijonui gyventojų teko 27 žuvusieji.

100 proc. patikrinti neįmanoma

Internete galima rasti ne vieną naudotų transporto priemonių patikimumo gidą, tačiau jie naudingi tik teoriškai ir šimtu procentu neatsakys, ar norimas įsigyti automobilis bus patikimas, ar ne. Tą labiausiai lemia pirmųjų savininkų eksploatacija, priežiūrai skirtas laikas ir lėšos.

Ne mažiau svarbi yra ir paties automobilio konstrukcija – jeigu jis buvo pakliuvęs į eismo įvykį, ar remontas po jo buvo atliktas kokybiškai.

„Renkantis dėvėtą automobilį daugiausia dėmesio reikėtų kreipti į pagrindinius mechanizmus – variklį ir transmisiją, elektronikos prietaisų veikimą bei įsivertinti konstrukcinių elementų būklę. Kartais net ir nusipirkus transporto priemonę su variklio defektu, problemą galima išspręsti pakeitus keletą detalių ar patį variklį, tačiau pažeisti laikančiosios konstrukcijos elementai bet kokią transporto priemonę paverčia mirties spąstais ant ratų“, – sako M. Buzelis.

Norint savo jėgomis patikrinti perkamą automobilį, reikalingas labai didelis žinių bagažas, tad rinkos specialistas pataria geriau pasikliauti servisų meistrais. Už nuodugnią patikrą sumokėta 50 eurų ar panaši suma gali atsipirkti, jei specialistai atras paslėptą defektą, vėliau galintį kainuoti keliskart didesnę sumą.

„Tik su servisų specialistų pagalba bus galima kruopščiai apžiūrėti automobilio dugno būklę, nustatyti galimus skysčių prasisunkimo taškus, patikrinti elektronikos sistemų darbą“, – pataria M. Buzelis.

Tačiau net ir nuodugni apžiūra negarantuoja šimtaprocentinės sėkmės. Į automobilio variklį ar pavarų dėžę juk neįlįsi – pirkimo metu šie mechanizmai gali veikti puikiai, tačiau vos nuvažiavus kelis šimtus kilometrų ima ir sustoja. Nuo tokių netikėtumų apsaugoti gali tik naujo arba kelerius metus naudoto automobilio pirkimas, kurį eksploatavo vienas savininkas ir kurio pardavėju galite pasitikėti.

Vis dažniau įsigyjama skolinantis

Vis daugiau naujų ar minimaliai dėvėtų automobilių Lietuvoje nuperkama ne iškart sumokėjus visą sumą, o ją išskaidžius dalimis – išsimokėtinai. Specializuotų paskolų banko „Bigbank“ Lietuvos filialo vadovas Rolandas Norvilas teigia, kad tam įtaką turi besikeičiantis žmonių požiūris tiek į paskolas, tiek į pačius automobilius.

„Daugelis žmonių gali nusipirkti automobilį už 1–2 tūkst. eurų, tačiau už tiek išeina tik keliolikos metų amžiaus transporto priemonė su nežinoma istorija. Todėl vis dažniau pasirenkama alternatyva – ne kelis metus taupyti, o iškart įsigyti naujesnį, brangesnį ir kokybiškesnį automobilį išsimokėtinai. Tokia investicija atsiperka, nes vėliau nereikia ieškoti šimtų ar net tūkstančių eurų, reikalingų remontui“, – teigia R. Norvilas.

Naujesnio automobilio įsigijimas brangus atrodo tik iš pirmo žvilgsnio. Galvojant apie ateitį, matoma finansinė tokio sprendimo nauda: naujesnį modelį remontuoti tenka rečiau, degalų jis vartoja mažiau ir, žinoma, yra patogesnis bei saugesnis. Kaip rodo „Bigbank“ duomenys, vidutinė vartojimo paskola automobiliui įsigyti siekia beveik 5 tūkst. eurų, ją, atsakingai susiplanavus finansus, grąžinti galima per 5 metus.

Dar iki priimant sprendimą įsigyti automobilį, specialistas pataria apsispręsti dėl išsimokėjimo būdo – ar tai būtų lizingas, ar paskola. Pirmuoju atveju yra būtinas automobilio įkeitimas lizingą išduodančiai bendrovei, todėl realiu transporto priemonės savininku išlieka ji iki sutartos sumos išmokėjimo.

Apsisprendus dėl įsigijimo būdo, R. Norvilas rekomenduoja kreiptis bent į tris finansų institucijas – įvertinti jų siūlomas palūkanas, sutarties sudarymo mokesčius ir kitus kintamuosius, juos palyginti ir tik tada priimti sprendimą.

Specialistas siūlo įvertinti ir savo galimybes. Mokamų paskolų suma neturėtų viršyti 40 proc. šeimos pajamų, tačiau automobiliams kartais prireikia ir neplanuotų išlaidų – pavyzdžiui, perkant naujas padangas. Tokiems pirkiniams reikia turėti finansinį rezervą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kraupi statistika: eismo įvykių su pėsčiaisiais rudenį 80 proc. daugiau (33)

Trumpėjant dienoms šalies vairuotojai dažniau susiduria su „nematomais“ pėsčiaisiais. Nors...

Gelbsti vairuotojus, atvykstančius pamatyti popiežiaus: netoli Vilniaus centro – 3 tūkst. stovėjimo vietų (16)

Šią savaitę pamatyti popiežių Pranciškų Vilniuje ketina dešimtys tūkstančių vilniečių...

Vilniaus centras vairuotojams nepasiekiamas: uždaro pagrindines gatves, nepaisantiems draudimo – baudos žada nuvilkti paliktus automobilius (81)

Popiežius Pranciškus Lietuvoje lankysis savaitgalį , tačiau jau penktadienį Vilniaus...

Prieš popiežiaus vizitą priminė, ką daryti kelyje išvydus automobilį su švyturėliais (68)

Dėl savaitgalį šalyje laukiamo popiežiaus Pranciškaus vizito Vilniaus ir Kauno gatvėse ne tik...

Kilus įtarimams patikrins, ar sektoriniai greičio matuokliai veikia teisingai (115)

Nuo rugsėjo pradžios pradėję veikti sektoriniai greičio matuokliai sukėlė diskusijų audrą...

Top naujienos

Karbauskis už Grybauskaitės pasiūlymo mato kyšančias farmacininkų ausis (57)

Tikrasis prezidentės pateiktų priemonių konkurencingumui didinti tikslas yra sustabdyti planus dėl...

Vis blogiau ir blogiau: rytoj laukiama krušos, poryt – šalnų talžys stiprus vėjas (70)

Smarkūs vėjai, įkyrūs lietūs, žema oro temperatūra dieną ir šalnos naktį – taip trumpai...

Karbauskis patenkintas, kaip klostosi konservatoriams: įtaria, kad Ušackas turi planą B (302)

Valstiečių-žaliųjų lyderis Ramūnas Karbauskis įtaria, kad pretendentas į Tėvynės sąjungos...

Ramūnas Bogdanas. Kolaborantas. Kolaborantas? (65)

Žmogų apkaltinti lengva. Ypač tada, kai jis negali atsakyti. Ypač tada, kai jo nebėra tarp...

Įspėjimas ES piliečiams: nuolatinė rezidentė pilietybės negavo (33)

Keturis dešimtmečius Jungtinėje Karalystėje pragyvenusi ir net miesto mere išrinkta...

Puola vilkai – žmonės nebeturi kaip gintis (190)

Vi­są Lie­tu­vą su­krė­tė Ra­sei­nių ra­jo­ne, Aks­ti­nų apy­lin­kė­se,...

Žiniasklaida: JAV generalinio prokuroro pavaduotojas iškviestas į Baltuosius Rūmus tikisi būti atleistas (1)

JAV generalinio prokuroro pavaduotojas Rodas Rosensteinas po kritiškų komentarų apie prezidentą...

„Va bank“ sezonas: kur šie metai nublokš „Raptors“ ir Valančiūną? (1)

Joks kitas NBA klubas šį sezoną Rytų konferencijoje nejaus didesnio spaudimo pasirodyti...

Privatumas internete: Europa ir JAV eina skirtingais keliais

Šiuo metu globaliai savo veiklą internete vykdančios kompanijos, kalbant apie duomenų saugumo,...

Kelionių rinką turėjęs sudrebinti TUI užtruko: sklando gandai dėl būsimo vadovo (11)

Vasarą pasigirdus žinioms, jog į Baltijos šalis žengs didžiausias kelionių operatorius TUI,...