Asmeninis automobilis jau tapo neatsiejamu daugelio šeimų nariu. Kad ir koks būtų tobulas viešasis transportas, nebrangi trumpalaikė automobilių nuoma ar gera dviračių takų infrastruktūra, komfortu ir suteikiamu laisvės pojūčiu asmeniniam automobiliui neprilygs niekas, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Kauno automobilių turgus
© DELFI

Lietuvoje kone kas antram gyventojui priklauso po transporto priemonę: 2018 m. gegužės 1 d. duomenimis, šalyje yra 1,355 mln. lengvųjų automobilių, o gyventojų – 2,872 mln.

Lietuva yra tarp lyderių ir kitoje srityje – automobilių amžiaus. Tik čia lyderystė – jau ne tokia džiugia prasme. Daugelis iš šalyje perkamų automobilių yra naudoti, o vidutinis asmeninio transporto amžius siekia 15 metų.

Du trečdaliai įvežamų automobilių – senesni nei 10 metų

Naudotų automobilių rinka Lietuvoje pastaraisiais metais išaugo. Didėja ne tik šalies vidinėje rinkoje įvykusių sandorių skaičius, bet ir prekyba importuotais automobiliais – iš užsienio (įprastai Italijos, Prancūzijos bei Vokietijos) pastoviai registracijai įvežamų transporto priemonių pardavimai. Pastarieji pirmąjį 2018 m. ketvirtį, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu 2017 m., augo 5,3 proc.

Beveik 46 proc. iš visų į Lietuvą pastoviai registracijai įvežamų automobilių buvo 11–15 m. amžiaus. Apie 20 proc. – 16 metų ir dar senesni. 2017 m. šalyje įregistruoti 155 tūkst. naudotų ir 25 tūkst. naujų lengvųjų automobilių.

Populiariausi Lietuvoje yra naudoti „Volkswagen“ markės automobiliai – jų šalyje užregistruota net apie 320 tūkst. Paties populiariausio „Passat“ modelio – net 94 tūkst. Tokia statistika, pasak „Autoplius.lt“ plėtros vadovo M. Buzelio, atsispindi ir pardavimų rinkoje – kiekvieną mėnesį „Volkswagen“ modelių parduodama žymiai daugiau nei kitą prekinį ženklą turinčių automobilių.

„Naudotus automobilius lietuviai renkasi ne tik savo šalyje, bet vis dažniau dairosi į kitas rinkas, daugiausiai – Vakarų Europos regiono šalis. Tačiau vidutinis įvežamų automobilių amžius parodo, jog Lietuvos keliais riedantys automobiliai tikrai negali būti vadinami pačiais saugiausiais“, – įžvalgomis dalijasi M. Buzelis.

Naudotų automobilių rinka Lietuvoje
Naudotų automobilių rinka Lietuvoje
© Organizacijos nuotr.

Naudotų automobilių amžius bei neretai fiksuojama didelė rida leidžia daryti prielaidą, kad per savo dešimties ar daugiau metų gyvenimą automobiliai galėjo patekti į didelius eismo įvykius, o nekokybiškas remontas dar labiau sumenkina jų saugumą.

Tai gali būti viena priežasčių, kodėl Lietuva nežiba eismo saugumo statistikoje. Lyginant 2016 m. duomenis, Lietuva pagal žuvusiųjų keliuose skaičių 1 milijonui gyventojų (66) gerokai atsilieka nuo Europos Sąjungos vidurkio (50). Geriausiai šioje srityje atrodo Švedija – čia milijonui gyventojų teko 27 žuvusieji.

100 proc. patikrinti neįmanoma

Internete galima rasti ne vieną naudotų transporto priemonių patikimumo gidą, tačiau jie naudingi tik teoriškai ir šimtu procentu neatsakys, ar norimas įsigyti automobilis bus patikimas, ar ne. Tą labiausiai lemia pirmųjų savininkų eksploatacija, priežiūrai skirtas laikas ir lėšos.

Ne mažiau svarbi yra ir paties automobilio konstrukcija – jeigu jis buvo pakliuvęs į eismo įvykį, ar remontas po jo buvo atliktas kokybiškai.

„Renkantis dėvėtą automobilį daugiausia dėmesio reikėtų kreipti į pagrindinius mechanizmus – variklį ir transmisiją, elektronikos prietaisų veikimą bei įsivertinti konstrukcinių elementų būklę. Kartais net ir nusipirkus transporto priemonę su variklio defektu, problemą galima išspręsti pakeitus keletą detalių ar patį variklį, tačiau pažeisti laikančiosios konstrukcijos elementai bet kokią transporto priemonę paverčia mirties spąstais ant ratų“, – sako M. Buzelis.

Norint savo jėgomis patikrinti perkamą automobilį, reikalingas labai didelis žinių bagažas, tad rinkos specialistas pataria geriau pasikliauti servisų meistrais. Už nuodugnią patikrą sumokėta 50 eurų ar panaši suma gali atsipirkti, jei specialistai atras paslėptą defektą, vėliau galintį kainuoti keliskart didesnę sumą.

„Tik su servisų specialistų pagalba bus galima kruopščiai apžiūrėti automobilio dugno būklę, nustatyti galimus skysčių prasisunkimo taškus, patikrinti elektronikos sistemų darbą“, – pataria M. Buzelis.

Tačiau net ir nuodugni apžiūra negarantuoja šimtaprocentinės sėkmės. Į automobilio variklį ar pavarų dėžę juk neįlįsi – pirkimo metu šie mechanizmai gali veikti puikiai, tačiau vos nuvažiavus kelis šimtus kilometrų ima ir sustoja. Nuo tokių netikėtumų apsaugoti gali tik naujo arba kelerius metus naudoto automobilio pirkimas, kurį eksploatavo vienas savininkas ir kurio pardavėju galite pasitikėti.

Vis dažniau įsigyjama skolinantis

Vis daugiau naujų ar minimaliai dėvėtų automobilių Lietuvoje nuperkama ne iškart sumokėjus visą sumą, o ją išskaidžius dalimis – išsimokėtinai. Specializuotų paskolų banko „Bigbank“ Lietuvos filialo vadovas Rolandas Norvilas teigia, kad tam įtaką turi besikeičiantis žmonių požiūris tiek į paskolas, tiek į pačius automobilius.

„Daugelis žmonių gali nusipirkti automobilį už 1–2 tūkst. eurų, tačiau už tiek išeina tik keliolikos metų amžiaus transporto priemonė su nežinoma istorija. Todėl vis dažniau pasirenkama alternatyva – ne kelis metus taupyti, o iškart įsigyti naujesnį, brangesnį ir kokybiškesnį automobilį išsimokėtinai. Tokia investicija atsiperka, nes vėliau nereikia ieškoti šimtų ar net tūkstančių eurų, reikalingų remontui“, – teigia R. Norvilas.

Naujesnio automobilio įsigijimas brangus atrodo tik iš pirmo žvilgsnio. Galvojant apie ateitį, matoma finansinė tokio sprendimo nauda: naujesnį modelį remontuoti tenka rečiau, degalų jis vartoja mažiau ir, žinoma, yra patogesnis bei saugesnis. Kaip rodo „Bigbank“ duomenys, vidutinė vartojimo paskola automobiliui įsigyti siekia beveik 5 tūkst. eurų, ją, atsakingai susiplanavus finansus, grąžinti galima per 5 metus.

Dar iki priimant sprendimą įsigyti automobilį, specialistas pataria apsispręsti dėl išsimokėjimo būdo – ar tai būtų lizingas, ar paskola. Pirmuoju atveju yra būtinas automobilio įkeitimas lizingą išduodančiai bendrovei, todėl realiu transporto priemonės savininku išlieka ji iki sutartos sumos išmokėjimo.

Apsisprendus dėl įsigijimo būdo, R. Norvilas rekomenduoja kreiptis bent į tris finansų institucijas – įvertinti jų siūlomas palūkanas, sutarties sudarymo mokesčius ir kitus kintamuosius, juos palyginti ir tik tada priimti sprendimą.

Specialistas siūlo įvertinti ir savo galimybes. Mokamų paskolų suma neturėtų viršyti 40 proc. šeimos pajamų, tačiau automobiliams kartais prireikia ir neplanuotų išlaidų – pavyzdžiui, perkant naujas padangas. Tokiems pirkiniams reikia turėti finansinį rezervą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kai automobilis virsta krosnimi

Karštą vasaros dieną automobilio salonas iki nepakeliamos temperatūros gali įkaisti vos per...

Ekspertas: kalbant telefonu vairuotojo reakcija lėtėja 40 proc. (10)

Net ir laisvų rankų įranga, naudojama pokalbiams telefonu, trikdo vairuotojo dėmesį ir kelia...

Techninė pagalba Europos keliuose: ką būtina žinoti

Lietuvos turizmo departamento duomenimis, 35 proc. šalies gyventojų į užsienį vyksta automobiliu...

Kelią Lietuvos vairuotojai mato kaip kovos areną (16)

Dalyvaujant eisme Lietuvoje trūksta kultūros , tačiau motociklininkai tampa draugiškesni, LRT...

Saulius Mickus. Kaip protingai įsigyti automobilį? (23)

Automobilis yra brangus ir svarbus pirkinys, todėl nusprendus jį įsigyti kyla įvairių klausimų....

Top naujienos

Rusijos opozicionierius: reikia smūgiuoti į silpnąsias valdžios vietas (56)

Kova už demokratiją ir už permainas Rusijoje – tai ne kova su politine jėga ar ideologija, o...

Studentą nusikaltėliu pavertusiems prokurorams – skaudus antausis: tiesa net nerūpėjo (59)

Joks asmuo negali būti pripažintas kaltu dėl nusikaltimo, jeigu jo nepadarė arba – nesurinkta...

Palangoje – nauja burbulinė manija: burnoje sproginėjanti arbata (29)

Prieš metus tikrą burbulinę maniją Palangoje užviręs verslininkas Laurynas Rimavičius...

Mokslininkai nustatė, kas dažniausiai tampa uodų taikiniu: pritraukia net atodūsiai

Uodai – „neabejingi madai“, nes dažniau sugelia žmonės, apsirengusius tam tikrų spalvų...

Viena mįslingiausių bylų: svarbios užuominos praleistos jau per pirmąsias trimetės dingimo valandas? (22)

Jau praėjo 11 metų nuo tada, kai Portugalijoje iš vieno atostogautojams nuomojamo buto dingo...

„Iš viršaus“: menkus šansus pakliūti į NBA turintis Kulboka pavyzdį turi imti iš „Spurs“ legionerių

Ankstyvą penktadienio rytą Lietuvos laiku Arnoldas Kulboka tapo keturioliktuoju savo pavardę NBA...

Po ilgos tylos Adomėnas konservatoriams trenkė durimis ir išklojo nuoskaudas papildyta (200)

„Sudie visa tai. Kiekviena politinė karjera baigiasi žlugimu“, - tokiu įrašu anglų kalba po...

Gražulio vaikelio susilaukusi palangiškė: jis atsiprašė visos Lietuvos, tik ne manęs ir dukrelės (1421)

Skandalingojo politiko Petro Gražulio vaikelio susilaukusi palangiškė Birutė Navickaitė neslepia,...

Solveiga Mykolaitytė Brazilijoje turėjo nepamiršti atsargumo: į kai kuriuos rajonus negalima net nosies kišti. (19)

Šiuo metu Brazilijoje dirbantis ir atostogaujantis modelis Solveiga Mykolaitytė turėjo progą...

9 žodžiai, kurių tėvai jokiais būdais neturėtų sakyti savo vaikams (1)

Politinis korektiškumas – klausimas, kiršinantis pačius įvairiausius socialinius darinius jau ne...