aA
Eismo kokybė priklauso ne tik nuo geros kelio dangos, racionaliai išdėstytų kelio ženklų, bet ir nuo eismo dalyvių elgesio. Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje atlikta apklausa rodo, kad šalies vairuotojų keliuose „tyko“ ne viena situacija, kuri priverčia juos emocionaliai reaguoti.
Jaunas vairuotojas, pyktis keliuose, piktas vairuotojas
© Vida Press

Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, labiausiai vairuotojus nervina įžūliai besielgiantys ir greičio reikalavimų nesilaikantys eismo dalyviai.

„Už vairo praleidžiame nemažai laiko. Eismo kultūra – svarbi eismo kokybės dalis, kuri lemia ne tik eismo dalyvių nuotaiką, tačiau ir bendrą avaringumą. Ne veltui tokiose šalyse kaip Švedija, Vokietija ar Olandija, kur yra aukštas vairuotojų sąmoningumas, net ir esant dideliam eismo intensyvumui, tenka santykinai mažai eismo įvykių, sužalojimų ir mirčių“, – dėsto Raimondas Bieliauskas, Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas.

Psichologė Marija Bagdonienė, vedanti papildomus mokymus prasižengusiems vairuotojams, nurodo, kad emocijos vaidina svarbų vaidmenį priimant sprendimus kelyje.

„Įvairūs tyrimai rodo, kad dėl didelio emocinio sujaudinimo sumažėja vairuotojo gebėjimas priimti tinkamus sprendimus ir, atitinkamai, padidėja Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimo tikimybė. Vairuotojo patiriamas nerimas, stresas, įtampa gali skatinti vairavimo kokybės pablogėjimą, o pyktis ir susierzinimas pasireiškia rizikingu vairavimu“, – sako psichologė.

Siekdama išsiaiškinti eismo dalyvių nuostatas ir elgesį, „ERGO Insurance“ Lietuvoje visoje šalyje apklausė tūkstantį vairuotojų, kaip jie elgiasi vairuodami, taip pat siekė išsiaiškinti, kokios eismo situacijos juos labiausiai nervina ir kaip jie sprendžia jas.

Tyrimo metu 77 proc. vairuotojų teigė, kad kelyje jie nesielgia agresyviau nei įprastai gyvenime. Likę pripažino, kad linkę pasikarščiuoti.

„Dažniausiai agresyviau nei įprastai besielgiantys vairuotojai dėl tokio elgesio linkę kaltinti kitus eismo dalyvius. Tokių buvo 18 proc. Dar 3 proc. tai sieja su savo emocine būsena – esą taip elgiasi, kai jiems būna bloga nuotaika. Ir tik nedidelė dalis – 2 proc. – pripažįsta, kad jie kelyje elgiasi agresyviau nei įprastai“, – apklausos duomenis pristato R. Bieliauskas.

Vairuotojų taip pat klausta, kokios situacijos juos dažniausiai erzina – buvo galima pasirinkti ne vieną atsakymą. Labiausiai eismo dalyvius nervino įžūliai iš kitų eismo juostų persirikiuojantys ir taip avarines situacijas sukeliantys vairuotojai (83 proc. atsakymų); staigiai greitėjantys ir stabdantys vairuotojai (59 proc.); ne vietoje ir per neleistiną šviesoforo signalą gatvę bandantys pereiti pėstieji (55 proc.); neatsakingi dviračių ir motociklų vairuotojai (48 proc.); spūstys ir blokuojamos sankryžos (36 proc.); per lėtai važiuojantys vairuotojai (30 proc.); leistiną greitį viršijantys eismo dalyviai (24 proc.); autobusų juosta važiuojantys automobiliai (16 proc.).

„Iš apklausos rezultatų ir dažniausiai pasitaikančių situacijų matome, kad eismo dalyviai yra netolerantiški pažeidėjams ir jų elgesiui. Dalis tokių erzinančių situacijų gana tipiškos didmiesčiams piko metu, kuomet ir šiaip yra daugiau streso“, – komentuoja draudimo bendrovės atstovas.

Psichologė M. Bagdonienė sako, kad didžioji dauguma vairuotojų sutinka ir pripažįsta, kad eismo kultūra yra būtina. Net ir vairuotojai, kurie patys yra linkę pažeidinėti taisykles, paprastai neigiamai atsiliepia apie kitus, rizikingai vairuojančius.

Didžioji dalis vairuotojų į pažeidimus reaguoja taip, kaip numatyta KET – garsiniu signalu (31 proc.). Dar 33 proc. leidžia išsiveržti emocijoms ir sėdėdami automobilyje iškeikia avarinės situacijos kaltininką.

„Deja, dalis vairuotojų matydami chuliganiškai besielgiančius eismo dalyvius, patys taip pradeda elgtis: 4 proc. apklausos dalyvių teigia, kad aplenkia nemandagų vairuotoją ir prieš jį pristabdo, dar 2 procentai atsidarę langą išplūsta nepatikusios situacijos kaltininką“, – teigia R. Bieliauskas, primindamas, kad toks elgesys ne tik nekultūringas, tačiau kelia ir grėsmę visiems eismo dalyviams, taip pat už jį numatytos nuobaudos.

Saugaus vairavimo kultūrą skatina ir ERGO sukurta programėlė išmaniesiems įrenginiams „Vairuok saugiai“ (https://www.ergo.lt/lt/pages/vairuok-saugiai). Programėlė fiksuoja greičio viršijimus, staigius stabdymus ar pavojingus pagreitėjimus. Atsižvelgusi į šiuos kriterijus, mobilioji aplikacija kelionę įvertina balais nuo 0 iki 10. Kuo vairuotojas kelyje pavyzdingesnis, tuo daugiau taškų jis surenka. Kelionė vertinama tik tuo atveju, jei jos metu įveikiamas ne trumpesnis nei 3 km atstumas.

Tyrimas, kuriuo siekta išsiaiškinti šalies gyventojų vairavimo ypatumus ir nuostatas, buvo atliktas spalio 17-lapkričio 2 dienomis. Tyrimo metu apklausta 18-74 amžiaus 1000 šalies gyventojų, kurie vairuoja transporto priemones.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Suskaičiavo: iki pietų – keli šimtai avarijų, bet padėtis keisis į gerąją pusę (58)

Penktadienis Lietuvoje apkarto, matyt, daugeliui turėjusių kur nors važiuoti, nesvarbu, ar nuosavu,...

Kelininkai skelbia ekstremalią padėtį – dauguma kelių tapo neįveikiamais (233)

Permainingos oro sąlygos Lietuvoje negaili iššūkių – rajoniniai keliai dėl spustelėjusio...

Kelininkai atremia kaltinimus dėl nevalytų gatvių: dirbame išsijuosę (91)

Pastaroji para tapo tikru išbandymu Kauno vairuotojams. Nors ir netrūksta pranešimų bei...

Įspėjo vairuotojus: vienoje pagrindinių šalies magistralių – ypač sudėtingos eismo sąlygos (57)

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) perspėjo vairuotojus, važiuosiančius iš Vilniaus...

Kauno gatvės virto čiuožykla: pasipylė avarijos, automobiliai neužkyla į kalnus ledas ir magistralėje (197)

Pirmadienį Kaune telkšojusi sniego pliurza vakarop spustelėjus šaltukui gatves padengė ledu...

Top naujienos

Jei taptų prezidentu po Grybauskaitės, Skvernelis žada: pokyčių būtų esminių papildyta (574)

Į prezidentus kandidatuoti pasiryžęs premjeras Saulius Skvernelis teigia, kad, jei būtų...

Andrius Tapinas. Po 14 dienų. Valdžios Leviatanas ir šalčio efektas (284)

Praėjo keturiolika dienų ir vėl kalbamės. Premjero atsiprašymo nebuvo, buvo arogantiškas...

Keliuose verda tikras pragaras, kelininkai žada, kad rytoj bus geriau (58)

Penktadienis Lietuvoje apkarto, matyt, daugeliui turėjusių kur nors važiuoti, nesvarbu, ar nuosavu,...

Gaisro Kauno stotyje liudininkai: išgirdus sireną, apėmė ne itin jaukus jausmas (1)

Penktadienį per pietus Kauno autobusų stotyje kilęs gaisras kelis šimtus žmonių išginė į...

Lukašenka: jei kas norės mus nustumti, žinome, kaip reaguoti išvardijo sąlygas sukurti sąjunginę valstybę su Rusija (9)

Baltarusijos prezidentas Aleksandras Lukašenka išvardijo sąlygas sukurti bendrą sąjunginę...

Meilės emigrantė Jolanta: priimti sprendimą išvykti padėjo vyro pažadas (4)

Prieš trejus metus į Kataloniją išvykusi Jolanta juokauja, kad yra tikrų tikriausia meilės...

„Panathinaikos“ klubui prieš rungtynes su „Žalgiriu“ koją kyštelėjo kinai (2)

Atėnų „Panathinaikos“ klubas šio vakaro rungtynėse su Kauno „Žalgiriu“ galės registruoti...

Dingus 5 asmenų šeimai į policiją kreipėsi vaiko teisių tarnyba: jų neberanda net giminaičiai (369)

Dėl penkių asmenų šeimos dingimo prašymą pradėti paiešką pateikusi Vaiko teisių apsaugos...

DELFI Diena. Kaip keistųsi Lietuvos politikos kryptis Skverneliui tapus prezidentu? (16)

Kaip keisis Lietuvos politikos kryptis, jei premjeras taps prezidentu — pokalbis su ministru...

Baigtas tyrimas dėl kalinių „Jūros šventės“ Pravieniškių pataisos namuose (16)

Ikiteisminis tyrimas dėl pernai liepą Pravieniškių pataisos namuose – atvirojoje kolonijoje...