aA
Kelyje apimti įtūžio Lietuvos vairuotojai tikrai ne visada bando susivaldyti. Draudimo bendrovės „Lietuvos draudimo“ užsakymu atliktas sociologinis tyrimas rodo, kad sukontroliuoti patiriamą pyktį bando vos 41 proc. vairuotojų. Psichologai teigia, kad nekontroliuojamos neigiamos emocijos ne tik sukelia rizikų vairuojant, bet ir kenkia sveikatai, bei tuo pačiu atskleidžia geriausius būdus „neigiamas emocijas išvairuoti“.
© Shutterstock nuotr.

„Supykti sėdint prie vairo labai paprasta – užtenka kelių netikėtų kitų eismo dalyvių veiksmų, automobilių spūsčių ar net su vairavimu nesusijusių rūpesčių. Tačiau susikaupęs įtūžis niekur nedingsta ir pikti vairuotojai dažnai nesusivaldo – vieni keikia kitus eismo dalyvius ar spaudžia akceleratoriaus pedalą, kiti išsilieja ant šalia sėdinčių žmonių, treti pyktį „nuryja“ ir laiko savyje“, – sakė „Lietuvos draudimo“ pykčio keliuose valdymo konsultantė psichologė Eglė Masalskienė.

Netinkamai suvaldytas pyktis – problemų šaltinis

Pasak E. Masalskienės, visi šie veiksmai susidūrus su pykčiu yra kenksmingi: „Pradėdami agresyviai vairuoti galime sukelti pavojingas avarines situacijas, išliedami įtūžį ant aplinkinių rizikuojame susigadinti santykius su kitais žmonėmis, savo įvaizdį. O nusprendę užslėpti negatyvias emocijas viduje kenkiame savo organizmui – taip gali išsivystyti psichosomatinės ligos: skausmai ar organų veiklos sutrikimai. Dėl šių priežasčių nepatartina pykčiui tiesiog pasiduoti ir leisti jam kontroliuoti mus“, – sakė „Nulis pykčio“ konsultantė.

„Lietuvos draudimo“ užsakymu atliktas sociologinis Lietuvos vairuotojų tyrimas taip pat atskleidė, kad rečiausiai už vairo neigiamas emocijas bando sukontroliuoti sostinės gyventojai – susipratę, kad pyksta, Vilniuje susivaldyti bando 35 proc. vairuotojų. Tačiau Kaune savo pyktį sako bandantys sukontroliuoti 53 proc. vairuotojų.

Geriausias būdas „vairuoti“ neigiamas emocijas

E. Masalskienė pasakojo, kad geriausia pyktį „vairuoti“ kaip automobilį. „Nelengva sau pripažinti, kad pykstame, bet tai pirmas žingsnis. Supratę, kad patiriame neigiamas emocijas, iškart galime pradėti ieškoti pykčio atsiradimo priežasčių. Gali būti, kad supykome visai ne dėl kitų eismo dalyvių veiksmų ar susidariusių spūsčių, bet dėl anksčiau susikaupusių problemų – pavyzdžiui, asmeninių santykių ar finansinių rūpesčių. Susivokimas iš dalies panaikina neigiamas emocijas, nes žmogus gali vėl racionaliai mąstyti“, – komentavo „Lietuvos draudimo“ pykčio valdymo konsultantė.

Pasak specialistės, trečias neigiamų emocijų „vairavimo“ žingsnis yra bandymas suprasti, ką su pykčiu padaryti, kad niekam nepakenktume. Psichologai teigia, jog neigiamas emocijas gerai pašalinti iš organizmo arba „išveikti“ – intensyviai sportuoti ar nukreipti energiją kitur, pavyzdžiui, medituoti, dainuoti ar užsiimti kita kūrybine veikla. „Ši neigiamų emocijų „vairavimo“ taktika padės tinkamai suvaldyti pyktį ne tik kelyje, bet ir kitose gyvenimo situacijose – taip sumažinsite potencialių problemų riziką ir apsaugosite savo bei aplinkinių sveikatą“, – teigė „Nulis pykčio“ konsultantė.

Ar mokame tinkamai valdyti pyktį?

Psichologė E. Masalskienė sako, kad daugelis žmonių yra nepratę tinkamai valdyti savo jausmų: „Mūsų kultūroje suaugusiems žmonėms apskritai sunku valdyti pyktį – pirmiausia dėl to, kad ne visi įpratę atpažinti savo neigiamas emocijas prieš joms laisvai išsiveržiant, taip pat nuolat esame įsitempę, skubame ir jaučiame stresą, o tokia būsena labai palanki greičiau atsirasti pykčiui“, – sakė „Lietuvos draudimo“ pykčio valdymo konsultantė.

Gyventojų nuomonės tyrimą dėl elgesio kultūros ir patiriamų neigiamų emocijų vairuojant „Lietuvos draudimo“ užsakymu 2015 m. vasario mėn. atliko tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“. Apklausoje dalyvavo 1148 šalies vairuotojai.

Siekdama mažinti pykčio lygį šalies keliuose, didinti saugumą, komfortą ir malonumą vairuoti, šalies ne gyvybės draudimo kompanija „Lietuvos draudimas“ įgyvendina projektą „Nulis pykčio“. Anksčiau atliktas vairuotojų tyrimas parodė, kad 95 proc. Lietuvos vairuotojų yra susidūrę su pykčiu keliuose ir bent kartais patiria neigiamų emocijų, o 61 proc. vairuotojų vienaip ar kitaip sureaguoja į kitų vairuotojų demonstruojamą pyktį. „Nulis pykčio“ projektą palaiko Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija bei Lietuvos automobilių kelių direkcija.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (5)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

Pričiupo „gudragalvį“: avariją padarė be draudimo, policijai atvykus – draudimą jau turėjo (31)

Šalies keliuose vis dar pasitaiko atvejų, kai vairuotojai nepaiso įstatymų ir važinėja be...

Perspėjo naudotų automobilių pirkėjus: patikrinti, ar jie saugūs, praktiškai neįmanoma (49)

Automobilio saugumo sistemos – plati sąvoka. Tai gali būti ir kėbulas, saugos diržai ar...

Prietaisų skydelyje įsižiebė lemputė: kada dar važiuoti, o kada geriau sustoti (50)

„Kas? Kodėl? Ką daryti? Tai blogai ar labai blogai?“ – mintyse šiuos ir dar daugiau klausimų...

Paradoksas: automobilių detales vagia rečiau, tačiau patirtos žalos – kur kas didesnės (19)

Keičiasi automobilių vagysčių tendencijos – jų mažėja, tačiau apvagiami transporto...

Top naujienos

Ukrainos kariuomenės karininkas: rusai į Ukrainą važiuoja kaip į safarį – pašaudyti į „chacholus“ (627)

Atskridus į Kijevą įtarti tai, kad šalis kariauja, galima dėl sugriežtintos patikros oro uoste...

Stulbinantis atsitiktinumas: lietuviai sutrumpino darbo laiką – pelnas išaugo kartais (87)

Dvi Lietuvos įmonės „Engineer“ ir „Valandinis“, veikiančios statybų srityje, nuo rugsėjo...

Puikus Sabonio vakaras: dvigubas dublis ir pergalė prieš „Heat“ (2)

Penktadienį vakare Indianos „Pacers“ (9-6) namuose 99:91 (18:27, 32:16, 22:24, 27:24) pranoko...

Įstrigusi auklėtinių pažanga Jasikevičiaus mintis sugrąžino į vasarą (89)

„Aš jau kartosiuosi“, – pats žurnalistus perspėjo Šarūnas Jasikevičius. Kauno...

Orai: nesušalkite, atkeliauja šlapdriba (12)

Po žiemiškos šeštadienio nakties kuklios 7 °C šilumos įdienojus sulauks tik pajūrio...

Sostinėje „eTransport“ automobilis aplamdė stovinčias mašinas ir apvirto (40)

Vėlų penktadienio vakarą, apie 23 val., Vilniuje, Mindaugo g. apvirto pavėžėjimo įmonės „...

Kas liko iš kaimų, kuriuose augo Lietuvos šviesuoliai (2)

Tokių kaimų, kuriuose gimė ir augo Lietuvos šviesuoliai – menininkai, pedagogai, mokslininkai,...

Keli faktai apie Marko Zuckerbergo santuoką ją paverčia išties keista: nuo neįprasto susitarimo iki dramos vestuvių dieną (30)


 „Facebook“ įkūrėjas Markas Zuckerbergas ir Priscilla Chan neabejotinai yra įtakingos...

Sunkiai suvokiamas atvejis: penkiametė tapo mama (87)

1939 metais Liną Mediną motina nuvežė į Peru esančio Pisko miesto ligoninę. Iš atokiame...

Apmaudus vakaras Kaune: pratęsimą išplėšęs „Žalgiris“ jame nesulaikė Pangoso ir krito prieš „Barcą“ (617)

Penktadienio vakarą kovos lauke Nemuno saloje susigrūmė dvi šlovingą istoriją turinčios...