Vagystė iš automobilio yra itin nemalonus nutikimas. Žinoma labiausiai gaila pavogtų daiktų, tačiau ne ką rečiau tenka susitaikyti ir su automobilio apgadinimais. Pavyzdžiui, vagims mėginant patekti į automobilio vidų išdaužiamas stiklas arba sugadinamos durų atrakinimo spynelės.

Dažnai vagiama ne iš automobilių, bet mėginama pasisavinti jų detales. Pavyzdžiui, vagys išima priekinius žibintus, apdailos elementus, galinio vaizdo veidrodėlių stikliukus, lengvojo lydinio ratlankius.

Tačiau gali nutikti taip, kad vagis bus užkluptas automobilio savininko ar kitų žmonių, kurie pamato, kad jis „darbuojasi“. Tačiau prieš imantis kokių nors veiksmų reikia žinoti, ką daryti galime galite, o ko – ne.

Pirmiausia – skambinkite policijai

Jeigu pamatėte, kad jūsų automobilį mėginama apvogti, R. Matonis ragina pirmiausia kreiptis į policijos pareigūnus, o tik vėliau imtis kokių nors kitų veiksmų.

„Pirmiausiai reikėtų paskambinti bendruoju pagalbos telefonu 112 ir iškviesti policijos pareigūnus. Kol vagis yra matomas, geriausia jam sušukti, jį išgąsdinti, kad pasitrauktų nuo automobilio.

Taip pat būtina įsiminti to asmens požymius, kaip jis apsirengęs (jeigu tai yra įmanoma), kad atvykę policijos pareigūnai galėtų sekti jo karštomis pėdomis“, – pataria R. Matonis.

Taip pat svarbu neveikti impulsyviai ir nemėginti vagies sulaikyti pačiam. Visų pirma dėl to, kad tai gali būti pavojinga.

„Mes visada raginame patiems įtariamųjų nesulaikinėti, nes neaišku, koks tai žmogus. Mes nežinome, ar jis yra vienas, ar už kampo laukia koks nors bendrininkas. Taip pat nežinome ar jis neturi peilio, kuriuo gali ir sužaloti.
Ramūnas Matonis

Jei yra, pavyzdžiui, penki kaimynai ir vienas vagis, galima pamėginti jį sulaikyti. Tikrai yra atvejų, kai keletas kaimynų sulaikė vagį užtverdami jam kelią ir sulaukė policijos pareigūnų. Todėl jei yra galimybė jį prilaikyti, pavyzdžiui, pridaryti automobilio duris, tokiu būtų galima mėginti vagį sulaikyti“, – LRT.lt kalba R. Matonis.

Neskubėkite tvarkyti automobilio

Jei įsibrovimo į automobilį išvengti nepavyko ir jūsų turtui padaryta akivaizdi žala, geriau viską palikti taip, kaip yra. Noras pačiam įvertinti žalą arba bent minimaliai sutvarkyti padarinius gali padaryti daugiau žalos nei naudos, todėl tokiu atveju geriau neskubėti.

„Geriau viską palikti kaip yra. Atvyks patruliai ir jie vietoje pasakys, kaip toliau elgtis. Tikriausiai reikės laukti operatyvinės grupės, kuri apžiūrės įvykio vietą, paims pirštų antspaudus. Todėl geriau nieko neliesti ir palaukti pareigūnų, kurie įformins įvykį“, – pataria R. Matonis.

Nusikaltėliai veikia įvairiais metodais

Pastaruoju metu vis dažniau pranešama apie vagystes, kai pavagiamas ne visas automobilis, bet tik atskiros jo detalės. Pavyzdžiui, vienas mėgstamiausių vagių grobių yra automobilių multimedijos sistemos, priekiniai žibintai ar apdailos elementai.

Tai rodo ir statistika. Pavyzdžiui, 2015 metų duomenimis, pavogti 953 automobiliai. O vagysčių iš automobilių skaičius gerokai didesnis – beveik 4 tūkst.

Kaip teigia R. Matonis, tiriant tokius nusikaltimus, policija orientuojasi ne į vieną atskirą nusikaltimą, o stengiasi surasti bendrų nusikaltimų bruožų ir sulaikyti asmenis, kurie atsakingi už kelias tokio pobūdžio vagystes.

Neretai tokius nusikaltimus vykdo ne tik pavieniai asmenys, bet ir nedidelės organizuotos nusikalstamos grupės. Jos veikia kokiame nors rajone arba konkrečiame mieste ir išsisėmusios vienoje teritorijoje keliasi į kitą.

Bet kokiu atveju tokias grupuotes reikia sulaikyti kaip įmanoma greičiau, nes vėliau jos gali evoliucionuoti į rimtesnes nusikalstamas organizacijas, atliekančias sunkesnius nusikaltimus nei automobilių detalių vagystės.

„Tokius nusikaltimus dažniausiai daro pavieniai asmenys arba nedidelės organizuotos grupelės. Tai dažniausiai būna jauno amžiaus vaikinai arba nepilnamečiai.

Nuo to dažniausiai ir prasideda nusikaltimų vykdymai ir jei jie nėra sustabdomi pradinėje stadijoje, pajutę nebaudžiamumą ateityje tikriausiai darys rimtesnius nusikaltimus. Didesnės ir rimtesnės grupuotės dažniausiai vagia pačius automobilius“, – konstatuoja R. Matonis.

Taip pat jis priduria, kad vyksta įdomi vogtų automobilių detalių rotacija juodojoje rinkoje. Nors dalis jų realizuojama vietinėje rinkoje, o kitos iškeliauja į užsienį, į Lietuvą atvyksta ir kitose šalyse pavogtų automobilių detalių.