Buvo teigiama, kad vairuotojams, kurių girtumas viršys 1,5 promilės, grės net belangė, nes už vidutinį girtumą nuo kito mėnesio bus taikoma nebe administracinė, o baudžiamoji atsakomybė.

Tačiau, panašu, kad piktybiški vairuotojai galės baudžiamosios atsakomybės išvengti, jei vairuotojas, kad ir koks būtų girtas, vengs tikrintis blaivumą. Tačiau tokiu atveju grės maksimalios baudos ir vairuotojo pažymėjimo atėmimas iki trejų metų.

Pastabesni mato ir kitų spragų.

Techninė klaida

„Jei bus vairuojama apsvaigus, tai geriau nuo narkotikų ir kitokių psichiką veikiančių priemonių, nei nuo alkoholio – tada vairuotojo pažymėjimą pavyks išsaugoti (įsigaliosiančio AN kodekso 422 str. 6 d., 8 d.)“, - socialiniame tinkle rašo DELFI skaitytojas.

Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas pripažino, kad šiuo atveju įsivėlė techninė klaida.

„Numatyta, kad neblaiviam iki pusantros promilės yra numatyta teisės vairuoti atėmimas iki pusantrų metų, dėl apsvaigimo – iki trejų metų. Tačiau ten padaryta techninė klaidelė – keitėsi dalys ir nuoroda yra ne į šeštą, o į septintą dalį. Redaktoriai nesužiūrėjo ir dalys susikeitė. Bet mes šią klaidą taisome – kovo 17 dieną bus priimti papildomi siūlymai, kur kaip tik viską sužiūrėjome ir neatitikimus ir kitus pastebėjimus mes dabar ištaisome ir priimsime“, - DELFI teigė J. Sabatauskas.

Dilema dėl patikros vengimo

Kur kas painesnė situacija dėl girtumo patikros vengimo.

„Anksčiau maniau, kad vairuotojams vengti neblaivumo patikros negalima, kitaip tariant „neapsimoka“, bet dabar suabejojau: nuo balandžio už vairavimą neblaiviam yra numatyta baudžiamoji atsakomybė (BK 281 str.), jei kraujyje 1,5 promilės alkoholio ir daugiau. Bet jei asmuo vengia patikros?

Baudžiamasis kodeksas patikros vengimą prilygina neblaivumui tik tada, kai tai susiję su eismo įvykiu ir panašiai. Jei eismo įvykio nebuvo, vairuotojas įtaria (ar žino), kad kraujyje bus daugiau nei 1,5 promilės, tai jei vengs patikros tuomet grės administracinė atsakomybė (įsigaliojančio ANK 422 str.). Tai taip išeitų, kad geriau jau tada vengti?“, - rašo skaitytojas.

J. Sabatauskas sako, kad tokiu atveju be baudų yra ir papildomų sankcijų.

„Už vengimą tikrintis blaivumą numatyta ne tik bauda iki 860 eurų. Bet bus ir vairuotojo pažymėjimo atėmimas iki trejų metų – tokia pati sankcija, kaip ir dabar. Kalbama, kad jie išvengs baudžiamosios atsakomybės.

Žmogus yra neblaivus ir sunkiai gali orientuotis, turi jis 1,5 promilės ar ne. Jeigu iki 1,5 promilės, jis būtų nubaustas iki pusantrų metų vairuotojo pažymėjimo atėmimu – gali būti ir mažiau – tai kitu atveju iš karto baudžiama trejų metų teisių atėmimu. Žymiai griežtesnė sankcija. Tam ir priimamos griežtos normos“, - sako J. Sabatauskas.

Tačiau Seimo narys pripažįsta, kad baudžiamosios atskomybės įmanoma išvengti.

„Buvo ginčas, kad jei žmogus vengia patikros, tai jo girtumas yra toks ir toks. Deja, nesant įrodymo, kad jis neblaivus, kad jo girtumas viršija 1,5 promilės, nė vienas teismas jo negalės už tai nuteisti. Todėl tai pereina administracinėn atsakomybėn. Praktika parodys. Jeigu bus numatyta, kad tikrinimas yra privalomas, privalomas ir kraujo mėginys, manau, kad kaip ir dabar su eismo įvykiu bus taip, kad niekas vairuotojo neklausia – nori ar nenori tikrintis. Kraujo mėginys yra privalomas.

Žinoma, prievarta mėginio nepaimsi. Bet čia turbūt kalbame apie labai piktybiškus pažeidėjus. Kam užsitraukti griežtesnę sankciją, jei jis mažiau neblaivus? Tačiau tai yra prevencinė priemonė, kad žmonės apskritai vengtų vairuoti išgėrę“, - sako J. Sabatauskas.

Žmonių santykiai

Nuo balandžio griežtėja ne visi punktai. Pavyzdžiui, už pasišalinimą iš įvykio vietos grės bauda, susijusi su padaryta žala kitam automobiliui.

„Didelis klausimas, ar nepadaugės pasišalinusių iš eismo įvykio, nes tokiais atvejais gali būti skiriamas teisės vairuoti atėmimas. Tai vėlgi: ar nekils pagundų, ypač jei vairuotojas neblaivus... Neblaivių vairuotojų nemažėja, bet pakeitimai tikriausiai jų nesumažins. Įdomu, kaip bus praktikoje“, - svarsto skaitytojas.

Tuo tarpu J. Sabatauskas sako, kad šis punktas nėra skirtas piktybiškiems pažeidėjams.

„Mes turėjome daug kuriozinių įvykių. Jei sukeli eismo įvykį, o nėra automobilio savininko, reikia kviesti policiją. Būna net atvejų, kai automobilio savininkas ieškomas per giminaičius.

Buvo atvejis, kai žmogus skuba į oro uostą – vairuotojas neturi galimybės stovėti ir laukti, kol atvažiuos policija. Tada jis palieka savo vizitinę ir raštelį, kad kliudė automobilį. O automobilio savininkas kreipiasi į policiją ir praneša, kad tas ir tas padarė avariją ir pasišalino, o sankcijos buvo griežtos.

Iš žmogaus atimama teisė vairuoti, tačiau jis tikrai nėra tas piktybinis pažeidėjas, kuris norėjo pabėgti – jis pats informavo. Viskas priklauso nuo žmonių santykių“, - sako J. Sabatauskas.

DELFI primena, kad nuo balandžio 1 d. įsigalios Baudžiamojo kodekso pataisa, numatanti baudžiamąją atsakomybę, jeigu vairuotojui bus nustatytas didesnis nei 1,5 promilės alkoholio girtumas, atmetus alkotesterio paklaidą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (87)