Pernai spalį ES institucijos įpareigojo bendrijos šalis nuo 2035 m. registruoti tik nulinės emisijos lengvuosius automobilius bei furgonus. Visgi, elektromobiliai, kurie galiausiai turės pakeisti dabar plačiai naudojamus vidaus degimo variklį turinčius automobilius, dar nėra itin paplitę Lietuvos automobilių rinkoje dėl kainos ir specifinių eksploatacijos sąlygų. Pasak A. Mizero, vienas iš veiksnių, galinčių pakeisti situaciją rinkoje – tikslingesnis vartotojų poreikių įvertinimas, padėsiantis išsirinkti tinkamiausią elektromobilį ir sumažinti jo eksploatacijos išlaidas.

Lietuvoje perėjimas prie elektromobilių vyksta lėtai

Europos Komisija, patvirtinusi žaliąjį kursą, siekia iki 2050 m. bendrijos šalių poveikį klimatui padaryti neutraliu. Perėjimas prie elektromobilių yra itin svarbus dėmuo siekiant sumažinti CO2 emisijas, nes dabar naudojami degalais varomi lengvieji automobiliai atsakingi už beveik penktadalį į aplinką patenkančio anglies dioksido.

Lietuva, kaip ir daugelis ES šalių, atsižvelgdama į paskelbtą žaliojo kurso politiką, jau kurį laiką siūlo kompensacijas elektromobiliui įsigyti. Nors galima įžvelgti augimo tendenciją, elektromobilių pardavimai išlieka kur kas mažesni lyginant su vidaus degimo variklį turinčiais automobiliais. Pasak „Autoplius.lt“ eksperto, 2020 m. paskutinį ketvirtį iš visų šalyje nupirktų naujų automobilių vos 1 proc. sudarė elektromobiliai, o pernai jų pardavimai pasiekė jau 7 proc.

Elektromobiliai kol kas per brangūs

Elektrinių transporto priemonių pardavimai išlieka santykinai nedideli. Vienas iš veiksnių, sulaikančių pirkėjus nuo elektromobilio įsigijimo, yra kaina. Pasak A. Mizero, vidutinė naudoto Lietuvoje važinėjančio automobilio vertė – 8,2 tūkst. eurų, o vidutinė šiuo metu „Autoplius.lt“ portale parduodamo elektromobilio kaina – 33 tūkst. eurų (2023 m. pirmojo ketvirčio duomenimis).

Aukštoms elektromobilių kainoms Lietuvoje daro įtaką ir menka elektromobilių pasiūla bei mažas importuojamų transporto priemonių skaičius. „Į mūsų šalį įvežamų elektromobilių kiekis praktiškai neauga. 2020 m. paskutinį ketvirtį iš visų į Lietuvą įvežamų automobilių vos 0.8 proc. sudarė elektromobiliai, o tą patį laikotarpį pernai – 1 proc.“ – sakė automobilių rinkos ekspertas.

Dėl aukštesnės kainos pirkėjai, keičiantys tradicinį automobilį į elektrinį, neretai svarsto apie galimybę pasinaudoti valstybės parama elektromobiliui įsigyti ir pasiimti paskolą ar pirkti lizingu. Nuo praėjusių metų rudens pirkdami automobilį „Autoplius.lt“ portale vartotojai gali gauti estų banko „Inbank“ Lietuvos filialo teikiamą paskolą nuo 300 iki 20 tūkst. eurų su fiksuotomis palūkanomis arba įsigyti transporto priemonę su Premium paskola (lizingu) nuo 15 tūkst. iki 30 tūkst. eurų su kintančiomis palūkanomis.

Pagal „Inbank“ šių metų duomenis, iš visų pirkėjų, kurie pasinaudoja finansavimu automobiliui ar elektromobiliui įsigyti, 85 proc. renkasi paskolą su fiksuotomis palūkanomis ir vos 15 proc. su kintamomis palūkanomis. Taip pat, lyginant „Inbank“ šių metų žiemos bei pavasario duomenis, fiksuojamas net 18 proc. finansuojamos sumos augimas norint įsigyti automobilį.

„Pastaruoju metu EURIBOR arba palūkanų normos vertė nuolat keliama, o standartiniam automobilio lizingui taikoma tiek banko marža, tiek EURIBOR palūkanų norma. Kliento mokamos palūkanos – kintamos, tad jis negali būti užtikrintas, kad per artimiausius metus įmokos dydis nepadidės. Pasinaudojant paskola su fiksuotomis palūkanų normomis automobiliui pirkti, kliento mokama mėnesinė įmoka nesikeis visą sutarties laikotarpį“, – tendenciją komentavo „Inbank“ Lietuvos filialo vadovas V. Rimeikis.

Elektromobilis

Kaip sumažinti elektromobilio eksploatacijos išlaidas?

„Autoplius.lt“ 2023 m. pirmojo ketvirčio duomenimis, pirkėjai, nusprendę įsigyti naują elektromobilį, dažniausiai renkasi „Nissan“ elektromobilius „Leaf“, o perkantys naudotą – „Tesla“ modelius. Visgi, prieš perkant elektromobilį reikėtų ne tik atkreipti dėmesį į jo kainą ar modelį. Anot A. Mizero, svarbiausia – įvertinti, ar bus tinkamos sąlygos jo eksploatacijai.

„Apsvarstykite, ar turėsite kur patogiai įkrauti elektromobilį – galbūt darbe ar namie? Taip pat pasidomėkite, kiek jums kainuoja 1 kWh. Jei turite saulės elektrinę, jūsų elektromobiliu nuvažiuoti 100 km kainuos nuo 0 iki 2 eurų. Jei elektromobilis bus kraunamas viešo įkrovimo, mokamose stotelėse, 100 nuvažiuotų kilometrų kainuos tiek pat, kiek kelionė galingu benzininiu automobiliu“.

Ne mažiau svarbu yra apsvarstyti, kokia rida, nuvažiuojama viena įkrova, yra reikalinga. „Jei nuvažiuojama iki 150 km per dieną, tikrai nevertėtų permokėti už brangų elektromobilį su didele baterija. Mažesnę bateriją turintis elektromobilis ne tik bus pigesnis, bet ir bus greičiau įkraunamas. Jei nuvažiuojama daugiau, svarbu atkreipti dėmesį, kad baterija būtų pakankamo dydžio ir jos energijos užtektų nuvažiuoti reikalingus kilometrus“, – patarė „Autoplius.lt“ ekspertas.

„Keičiant seną automobilį nauju reikėtų įvertinti, kiek išleidžiate automobilio eksploatacijai per mėnesį ar metus, įskaitant automobilio techninį aptarnavimą, gedimų šalinimą ir degalų sąnaudas. Kai kasdien nuvažiuojama daug kilometrų, keičiant senesnį automobilį į ekonomiškesnį ar varomą elektra už sutaupytus pinigus degalams ir aptarnavimui galite padengti paskolos mėnesines įmokas ir mėgautis komfortiškomis bei tvaresnėmis kelionėmis neišleidžiant daugiau“, – patarimais dalinosi „Inbank“ Lietuvos filialo vadovas V. Rimeikis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją