aA
Gruodį ir sausį, sutrumpėjus šviesiajam paros metui, tradiciškai fiksuojama daugiausia tragiškų eismo įvykių su pėsčiaisiais, o priešpaskutinė 2019 m. bei pirmoji 2020 m. diena Lietuvoje taip pat buvo paženklintos pėsčiųjų žūtimis. Pasak eismo saugumo specialistų, šiemetinė žiema yra itin pavojinga pėstiesiems – šalikelėse nėra sniego sluoksnio, kuris sutemus pašviesintų aplinką ir pagerintų matomumą, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Pėstieji
Pėstieji
© Shutterstock

„Esant tokioms aplinkybėms, atsakingai turi elgtis ne tik pėstieji, kurie sutemus privalo naudoti šviesą atspindinčias priemones – žmogus su atšvaitu yra matomas maždaug 3 kartus didesniu atstumu. Tamsiausiais metų mėnesiais lygiai taip pat atidesni turėtų būti ir vairuotojai – tiek pasirinkdami oro sąlygoms tinkamą saugų greitį, tiek ir vengdami bet kokių pašalinių veiklų, kurios, kad ir trumpam, nukreipia žvilgsnį bei dėmesį nuo kelio“, – sakė draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus centro vadovas Andrius Žiukelis.

Gruodis ir sausis – tragiškiausi mėnesiai pėstiesiems

Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos (LAKD) duomenimis, 2018 metais daugiausia pėsčiųjų žuvo sausio mėnesį, o daugiausia eismo įvykių, kurių metu nukentėjo ir buvo sužeisti pėstieji, užfiksuota gruodį.

2019 metais ir pirmasis žiemos mėnuo pasižymėjo tragiškų eismo įvykių gausa. Lietuvos kelių policijos duomenimis, 2019 m. lapkritį dėl pėsčiųjų padarytų KET pažeidimų įvyko net 44 proc. eismo įvykių, kuriuose žuvo žmonės – tai triskart daugiau nei per pirmuosius 10 metų mėnesių (15 proc.).

Pasak A. Žiukelio, šiemetinė žiema palanki ir dviračių bei paspirtukų savininkams – nors jų skaičius keliuose gerokai mažesnis nei šiltuoju periodu, tačiau kaimo vietovėse esant sausam ir palyginti šiltam orui dviračiai išlieka populiari susisiekimo priemonė. Deja, toli gražu ne visi dviračių vairuotojai pasirūpina liemenėmis, atšvaitais, žibintais.

Saugumo kelyje pamokos – nuo mažens

Eksperto nuomone, pėsčiųjų bei dviratininkų elgsenos taisyklių būtina mokytis nuo pat mažų dienų. Čia pavyzdį pirmiausia turėtų rodyti tėvai, sutemus į gatvę su atžalomis eidami tik prisisegę atšvaitus, pagal poreikį – ir dėvėdami ryškiaspalves liemenes su šviesą atspindinčiais elementais. Analogiškai būtina pasirūpinti ir mažųjų bendrakeleivių apranga.

Pėstieji
Pėstieji
© Shutterstock

„Tiesa, bendra metinė statistika rodo, kad gyventojų sąmoningumas didėja ir jie gatvėje elgiasi vis atsakingiau – LAKD duomenimis, pastaruosius kelerius metus pėstieji sukelia mažiau nei po 7 proc. visų eismo įvykių, kai prieš 15-17 metų šis skaičius viršydavo 20 procentų. Atšvaitų bei kitų šviesą atspindinčių priemonių naudojimas tarp pėsčiųjų vis dažniau tampa taisykle, o ne jos išimtimi. Visgi, nepaisant gerėjančios bendros metinės eismo įvykių statistikos, žiemos mėnesiai ir toliau išsiskiria tragiškų įvykių gausa“, – pastebi A. Žiukelis.

Draudimo bendrovės inicijuotas reprezentatyvus gyventojų nuomonių tyrimas, kurį 2019 m. spalį atliko „Spinter tyrimai“, parodė, kad vos 6 proc. gyventojų nenaudoja jokių matomumą didinančių priemonių tamsiu paros metu eidami neapšviestu kelkraščiu, važiuojamosios dalies kraštu ar kirsdami kelią nepažymėtoje vietoje.

Populiarėja alternatyvos atšvaitams

Tyrimo duomenimis, atšvaitus naudoja 39 proc., ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais – 16 proc. gyventojų.

21 proc. gyventojų eidami tamsoje pasišviečia mobiliųjų telefonų žibintuvėliais, o 18-25 metų amžiaus jaunimo grupėje tokių yra net 30 proc. A. Žiukelio teigimu, toks variantas yra daug kartų geriau negu jokio, bet visgi jis turėtų būti naudojamas ne vienas, o kartu su kitomis šviesą atspindinčiomis priemonėmis.

Žibintuvėlio pliusas yra tai, kad juo galima pasišviesti kelią – tai pėsčiąjį saugo nuo užkliuvimo, pargriuvimo, be to, žibintuvėlis pats yra šviesos šaltinis. Minusas – priešingai nei įprasti atšvaitai, telefono žibintuvėlis šviesą skleidžia tik viena kryptimi.

Atšvaitas yra priemonė, apie kurią nereikia galvoti – nei kur atsukti, nei kaip atsukus laikyti. Pakanka neužmiršti jo prisitvirtinti dešinėje drabužių pusėje, automobilių žibintų lygyje“, – pastebi ekspertas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vakarų Lietuvoje eismą sunkina rūkas, Jonavos rajone slidu

Vakarų Lietuvoje ir Marijampolės apskrityje antradienio rytą eismą sunkina rūkas, Jonavos...

Kas nutinka, kai perdirbami naudoti tepalo filtrai ir automobilių atmortizatoriais (2)

Remontuojant ir ardant automobilius, susidaro nemažai atliekų, kurios laikomos pavojingomis. Kas...

Siūloma greitosios medicininės pagalbos automobiliams leisti važiuoti „A“ juosta mieste (5)

Seimo nariai Tomas Tomilinas ir Juozas Varžgalys įregistravo Saugaus eismo automobilių keliais...

Eismo sąlygas sunkins šlapdriba – kelininkai

Pirmadienio rytą eismo sąlygas sunkino nedidelis lietus, o dieną prognozuojama šlapdriba,...

Ką reikia žinoti, jei norite mokyti šeimos narį vairuoti (31)

Kelias iki vairuotojo pažymėjimo gavimo – ilgas ir vingiuotas, todėl neretai norėdami tvirčiau...

Top naujienos

Po gauto pranešimo policija atliko kratą: įkalčiai pribloškė net visko mačiusius tyrėjus (133)

Lietuvos kriminalinės policijos biuro Sunkaus ir organizuoto nusikalstamumo tyrimo skyriaus...

Aplinkosaugininkai nieko neranda, o gyventojai pasakoja apie nežmoniškus kvapus: naktį keldavausi uždaryti langus (22)

Paupiui nuo Vilniaus miesto nuotekų valyklos gyvenanti Renata Gorbačevska pasakoja daug metų...

Kinų ekspertas apie koronaviruso plitimą: po 7–10 dienų bus kulminacija (56)

Naujo tipo koronaviruso plitimas Kinijoje kulminaciją pasieks po 7–10 dienų, mano žinomas...

Ramūnas Bogdanas. Virusas iš gyvūnų įsisuko tarp žmonių (6)

Pirmasis nežinomo koronaviruso atvejis tarp žmonių užfiksuotas Kinijoje pernai gruodžio 1 d....

Tamašunienė ramina lietuvius dėl koronaviruso: Lietuva visiškai pasiruošusi (52)

Vidaus reikalų ministrė Rita Tamašunienė po trečiadienį vykusio Ekstremalių situacijų...

Užprogramuotas Nausėdos ir Skvernelio konfliktas: kuris galių turi daugiau? (144)

Konfliktas tarp prezidento Gitano Nausėdos ir premjero Sauliaus Skvernelio tik gilėja. Susisiekimo...

Daugiabučių primininkai jaučiasi neišgirsti: įžvelgia bendrijų žlugdymą ir dar daugiau mokesčių gyventojams (51)

Daugiabučių gyventojai bei jų atstovai jau kuris laikas mindo valstybės institucijų slenksčius....

Baterija, kuri galėtų veikti tūkstančius metų: rado būdą, kaip panaudoti branduolines atliekas

1989 metais buvo išjungta Berklio atominė elektrinė, veikusi nuo 1962 metų. Kadangi ji neveikia...

Gyvai / Boso valanda su Jovaišu: ką reiškia vadovauti teatrui

Ką reiškia vadovauti teatrui. Ko galima išmokti verslui iš vadovavimo teatrui patirties. Kaip...

Tom Gibson

Kaip uždirbti milijardą dolerių žirgų lenktynėse

Billas Benteris yra sėkmingiausias lošėjas, apie kurį niekada negirdėjote. Po to, kai buvo...