Sunaikino automobilį, tačiau kompensacijos nebėra?

Vytautas teigė, kad siekdamas sumažinti savo kelionių poveikį aplinkai, nusprendė sunaikinti turėtą taršų automobilį ir įsigyti elektromobilį. Vyras teigė, kad apie valstybės kompensacijas jau buvo domėjęsis todėl nė nekilo klausimų, kokios procedūros turėtų būti atliktos, kad galėtų pasinaudoti valstybės parama elektromobiliui įsigyti. Vis dėlto, vilnietis teigė, kad po visų procedūrų liko nustebęs, mat pildant paraišką kompensacijai gauti, paaiškėjo, kad papildoma 1 tūkst. eurų kompensacija, skiriama už sunaikintą taršų transportą – nebeteikiama.

„Sunaikinau taršų automobilį, gavau tai patvirtinančius dokumentus ir paaiškėjo, kad jokios papildomos 1 tūkst. eurų kompensacijos negaliu gauti, nes tokia nebeteikiama. Pradėjus aiškintis, kaip čia taip nutiko, kad jos nebeliko, gavau atsakymą, jog tokia tvarka buvo numatyta iki 2022 metų birželio 1 dienos, o dabar galiu pasiimti arba 2500 eurų arba 1000 eurų kompensaciją. Anksčiau vairuotojai galėjo gauti ir 5 tūkst. eurų subsidiją už naują elektromobilį, ir 1 tūkst. eurų kompensaciją už sunaikintą taršų transportą. Tokia pat sistema buvo numatyta ir naudotų elektromobilių pirkėjams, kurie galėjo gauti 2,5 tūkst. eurų subsidiją ir dar 1 tūkst. eurų už sunaikintą transportą. Dabar tokios galimybės nebeliko, galima rinktis tik vieną iš sumų.

Įdomu ir tai, kad mano užsienyje įsigytas, 2021 metais pagamintas automobilis, pagal VMI, patenka į naujų automobilių kategoriją, t. y., jo rida yra iki 6 tūkst. km. Dėl to turėjau sumokėti PVM skirtumą. O štai pagal APVA, tai jau yra naudotas automobilis, kadangi yra senesnis 6 mėnesiai“, – pasakojo skaitytojas.

Automobilių utilizavimas

Priemonės buvo atskirtos, bet nepanaikintos

Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Kristina Cijūnėlienė pripažino, kad papildomas tūkstantis eurų, jei žmogus pasinaudoja 5 tūkst. ar 2,5 tūkst. eurų subsidija naujam ar naudotam elektromobiliui įsigyti, nebeteikiami. Tačiau ji patikino, kad ši kompensacija niekur nedingo, tiesiog numatyta, kad ji turėtų būti panaudota ne papildomai elektromobilio kainos kompensacijai, o skatinimui įsigyti kitas, mažiau taršias judumo priemones.

„Atsižvelgiant į skirtingus finansavimo šaltinius – biudžeto lėšos, ES struktūrinių fondų lėšos ar Modernizavimo fondo lėšos, tam tikros finansavimo sąlygos ar keliami reikalavimai pareiškėjams ar finansuojamai įrangai šiek tiek skiriasi ir priklauso nuo patvirtintų finansavimo taisyklių, kurios rengiamos atsižvelgiant į kitus aukštesnius teisės aktus.

Kalbant apie elektromobilius, jei prisiminti pirmąsias finansavimo taisykles, tai už naują elektromobilį buvo teikiama 4 tūkst. eurų, o už naudotą elektromobilį 2 tūkst. eurų kompensacija. Papildoma 1 tūkst. eurų kompensacija buvo teikta sunaikinusiems seną, taršų automobilį. Vėliau kompensacinė išmoka padidinta iki 5 tūkst. ir 2,5 tūkst. eurų“, – komentavo APVA atstovė.

Ji nurodė, kad šiuo metu, fiziniams asmenims už įsigytus elektromobilius kompensacinės išmokos teikiamos iš Modernizavimo fondo su Europos investiciniu banku suderinta tvarka. Anot jos, papildoma išmoka už sunaikintą taršią transporto priemonę nėra teikiama, o Lietuva įsipareigojusi, kad nebus finansuota elektromobilių daugiau nei šalyje einamaisiais metais bus sunaikinta automobilių.

„Atsižvelgiant į tai gyventojams palikta galimybė papildomai ar atskirai pasinaudoti kitomis priemonėmis, pavyzdžiui, taršų automobilį sunaikinti ir įsigyti elelktrinį paspirtuką, dviratį, viešojo transporto ar automobilių dalijimosi paslaugą ir taip savo keliones paversti dar draugiškesnes aplinkai.

Ar tokios priemonės, už sunaikintą taršų automobilį įsigyti žaliąsias transporto priemones – dviračius, paspirtukus ir panašiai, išliks kitais metais, šiuo metu nėra žinoma. Dėl tokių priemonių tęstinumo Aplinkos ministerija turėtų spręsti šių metų 2–3 ketvirtį. Dėl kompensacinių išmokų už įsigytus elektromobilius gyventojai gali kreiptis ir jas gauti iki 2026 m. gruodžio 31 d. arba iki visų veiklai suplanuotų lėšų – 35 mln. eurų – panaudojimo“, – komentavo APVA atstovė.

Kompensacijos vairuotojams vis dar pasiekiamos

K. Cijūnėlienė taip pat nurodė, kokia parama gyventojai gali pasinaudoti šiuo metu:

  • 2022 m. birželio mėn. buvo paskelbtas kvietimas „Mažiau taršių judumo priemonių fiziniams asmenims skatinimas“. Prašymai priimami iki 2023 m. birželio 10 d.
  • 2022 m. birželio mėn. taip pat buvo paskelbtas kvietimas „Grynųjų elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimas“. Prašymai priimami iki 2026 m. gruodžio 31 d.


Tiesa, tam, kad kiltų mažiau nesusipratimų, APVA atstovė pateikė ir apibrėžimus, kaip kada automobilis yra laikomas nauju, o kada – jau naudotu.

„Pagal šiuo metu vykstantį kvietimą elektromobilių įsigijimo skatinimui yra finansuojami tiek nauji tiek naudoti elektromobiliai.

Naujas elektromobilis – elektromobilis, nuo kurio pirmosios registracijos datos (registracijos liudijime nurodytas B kodas) iki transporto priemonės registracijos jos valdytojo vardu datos (registracijos liudijime nurodytas I.1 kodas) yra praėję ne daugiau kaip 6 (šeši) mėnesiai. Pirmosios registracijos Lietuvoje data (registracijos liudijimo nurodytas B.1 kodas) turi būti ne ankstesnė kaip 2022 m. kovo 23 d.

Naudotas elektromobilis – elektromobilis, nuo kurio pirmosios registracijos metų (registracijos liudijime nurodytas B kodas), o tais atvejais, kai pirmosios registracijos metai nenurodyti, nuo modelio metų (registracijos liudijime B.2 kodas), iki pirmosios registracijos Lietuvoje metų (registracijos liudijime B.1 kodas) yra praėję ne daugiau kaip 4 (ketveri) metai. Visais atvejais pirmosios registracijos Lietuvoje jos valdytojo vardu data (registracijos liudijime nurodytas I.1 kodas) turi būti ne ankstesnė kaip 2022 m. kovo 23 d.

Atkreiptinas dėmesys, kad šia priemone skatinamas elektromobilių skaičiaus didėjimas šalyje, t. y. skatinami naujai registruojami elektromobiliai, o ne jau kažkada registruotų automobilių perpardavimas. Todėl bet kokiu atveju elektromobilio pirmoji registracija šalyje turi būti ne ankstesnė kaip 2022 m. kovo 23 diena“, – nurodė APVA atstovė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)