aA
Pasak istorikų, populiariausią prieškario sportinį automobilį gaminusi bendrovė slėpė pasipelnymą iš Hitlerio karo industrijos. Oficiali „Porsche“ istorija prasidėjo 1950 m., tačiau iki tol kompanija tiekė produkciją naciams, rašo „Spiegel“.
© Corbis

Karo metais „Porsche“ gamino ne sportinius automobilius, o tankus bei padidinto pravažumo karinius automobilius. Kaip prisimena per prievartą „Porsche“ gamykloje dirbę darbininkai, kompanija nemažai laiko skyrė „Volkswagen“ automobilių karinėms modifikacijoms. Iki šiol „Porsche neleido tyrėjams išsiaiškinti, kiek jėga verčiamų darbininkų dirbo jų gamyklose nacistinėje Vokietijoje.

Kompanija ne tik norėtų nekalbėti apie šiuos dalykus, tačiau stengiasi ir nesureikšminti šio savo istorijos tarpsnio: teigiama, kad tai buvusi maža įmonė, kurioje dirbo nuo 50 iki 100 darbuotojų. Tačiau seni įmonės archyvai byloja kitką. 1944 m. joje dirbo 656 darbininkai. Be to, kompanija naudojo priverstinį darbą. Šį faktą „Porsche“ neigia iki šiol.

Žurnalisto Ulricho Viehoverio atlikto tyrimo rezultatai rodo, kad 1951 metais miręs „Porsche“ įkūrėjas Ferdinandas Porsche „be skrupulų pelnėsi iš nacių režimo“. Iki šiol nepublikuota archyvinė medžiaga atskleidė, kad gamyklose priverstinai dirbo iki 300 žmonių. „Porsche“ atstovai, nuo pat pradžių neigę šį faktą, 1990 metais paskelbė, kad tokių darbininkų buvo 10-20. Vėliau šis skaičius oficialiai buvo padidintas iki 50.

Istorikai, neseniai pradėję kapstyti po tamsiąsias „Porsche“ istorijos puses, dabar bando išsiaiškinti, kaip Porsche dinastija sugebėjo išsaugoti per karą sukauptus turtus ir juos investuoti į pokario Vokietijos „ekonominį stebuklą“.

Nors F.Porshe nebuvo Hitleriui meilikaujantis pataikūnas (paradų metų retai kada saliutuodavo fiureriui, jo apsmukęs pilkas paltas visada išsiskirdavo iš rudų nacistinių uniformų minios, jis visiškai ignoravo SS titulų siekimą), profesiniame gyvenime tai nė kiek nepakenkė ir jam buvo suteiktas visiškas tobulinimo monopolis „Volkswagen“ įmonėje. F. Porsche, tuomet buvęs „Volkswagen“ direktorius bei vyriausiąsias inžinierius, visiškai nesipriešino, kai buvo nutarta, kad gamykla gamins karinei pramonei skirtus automobilius. Jis, teigiama, „monopolizavo nacius“.

Dėl to, kad „Porsche“, tuo metu maža kompanija netoli Štutgarto, pradėjo dirbti karinėje pramonėje, jos metinis biudžetas nuo 3 tūkst. reichsmarkių šoktelėjo iki 2 mln. Savo pelną, kaip ir „Volkswagen“, ji didino priverstinių darbininkų sąskaita. Jau išsiaiškinta, kad „Porsche“ gamykloje dirbo karo belaisviai iš Lenkijos, Olandijos, Maroko, Prancūzijos, Italijos, Rusijos.

„Porsche“ kompanijos dalininkai buvo trys žmonės: F. Porsche, jo žentas Antonas Piechas ir žydas Adolfas Rosenbergeras, kuris vėliau pabėgo į JAV. Kaip pastebi žurnalistai, uolus nacis A. Piechas visai nesikuklino naudoti A. Rosenbergero pinigus. Karui pasibaigus tarp F. Porsche ir A. Rosenbergero įvyko konfliktas, kuris buvo išspręstas tik pastarajam sumokėjus 50 tūkst. markių ir pridėjus „Porsche“ ar „Volkswagen“ automobilį.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Du benzingalviai leidosi į unikalią kelionę: „Passat-Krokodilu“ važiuoja iš Kinijos į Austriją užsuko ir į Lietuvą (77)

Daugelis išgirdęs pasiūlymą į, pavyzdžiui, už 1000 kilometrų esančią šalį keliauti...

Lietuvis su elektromobiliu nuvažiavo 710 km – toks rezultatas nustebintų net gamintoją (29)

Elektromobilis viena įkrova gali nuvažiuoti ne ką mažiau nei dyzelinis modelis su vienu degalų...

Parduoda seniausią pasaulyje „Porsche“ – prašys svaiginančios sumos (16)

Yra nemažai žymių aukcionų organizatorių, į kurių rankas kartas nuo karto patenka patys...

„Chill'n'Grill“ organizatoriai paaiškino, kodėl šių metų festivalis – paskutinis

Dešimtąjį kartą didžiausią automobilių kultūros festivalį Baltijos šalyse „ Chill'n'Grill...

Surengė netikėtą išbandymą: patikrins, kiek iš tiesų nuvažiuoja modernus elektromobilis (1)

Ne vieną automobilinį rekordą pasiekęs Vitoldas Milius , žurnalo „Auto Bild Lietuva“...

Top naujienos

Lietuvio gyvenimas – deimantais klotas: jaunas vyras sukasi klestinčiuose versluose per du žemynus (1)

Jaunas Lietuvos žydas Patrikas Ribas šiandien gali džiaugtis itin sėkmingu šeimos verslu. Nuo...

Nesuvokiamos skerdynės: dėl 10 km plyno lauko galvas padėjo per milijoną karių (37)

Somos mūšis , buvo vienas didžiausių Pirmojo pasaulinio karo mūšių. Jis vyko nuo 1916-ųjų...

Princesės Dianos žūties liudininkais tapusi amerikiečių pora bijo dėl savo gyvybių: parodymai atskleidė netikėtas detales (64)

Kaip sako 1997 metų rugpjūčio 31 dieną princesės Dianos žūties Paryžiuje liudininkais...

Paaugliai žaislus keičia į ginklus: buriasi į grupes, smurtauja, vagia ir nieko nebijo (118)

Vagia automobilius, peilius naudoja kaip grasinamuosius įrankius, apiplėšinėja, spardo, muša ir...

Patikrinę iš JAV į Lietuvą atvežtą „Volvo“ visureigį konstatavo: gerai, kad ne dyzelinis (113)

Vieša paslaptis, sako autoservisų specialistai, kad dažniausiai benzininiai automobiliai genda...

Nemaloni tiesa: šie baisuokliai gyvena ant jūsų veido ir kasnakt rengia puotas (14)

Nepulkite į paniką, bet ant jūsų veido veikiausiai yra kelios dešimtys voragyvių, gyvenančių...

Į kovą dėl Davieso parašo jungiasi „Barcelona“: pasiūlymas gerokai pelningesnis nei kitų (3)

Kauno „Žalgirio“ lyderis Brandonas Daviesas – dar vieno Eurolygos grando radare. Pasak...

Kodėl daliai žmonių sunkiau pajusti orgazmą ir ką jiems daryti (1)

Žmonės nepatiria orgazmo taip dažnai, kaip rodoma Holivudo filmuose ar kalbama prie savaitgalio...

Grilio mylėtojų šventėje – nuodėmingo maisto lavina: kepimo virtuozai pranoko patys save (5)

Saulėtą šeštadienio popietę būrys žmonių rinkosi į didžiausios Baltijos šalyse grilio...

Norėdami išvengti odos vėžio, privalote apsižiūrėti: gydytoja įvardijo, kam rizika susirgti didžiausia (5)

Anot gydytojos dermatovenerologės Astos Dumbliauskienės , odos vėžio prevencija Lietuvoje...