Dvidešimtojo amžiaus pradžioje laisvi nuo automobilių buvo beveik visi pasaulio miestai. Praėjus šimtmečiui, neišsenkantis automobilių srautas užpildė siauras senamiesčių gatveles, prospektus, magistrales. Dūstame nuo išmetamų dujų, neužmiegame nuo triukšmo, gaištame kamščiuose, tačiau gyvenimo be automobilio mieste neįsivaizduojame. Daugelyje miestų yra zonos, kur automobilių eismas draudžiamas. O ar yra miestų, kuriuose visiškai nebūtų automobilių?
Venecija, Italija
© Vida Press

Sarko sala, Didžioji Britanija (600 gyventojų)

Lamanšo pietvakarinėje dalyje esančios Sarko salos ilgis – apie 5 kilometrus, o plotis – apie 2,4 kilometro, tačiau pakrantės labai raižytos: pakrančių ilgis – daugiau nei 60 km. Saloje yra švyturys, anglikonų ir metodistų bažnyčios, prieplauka, senjorija. Automobiliai Sarko saloje uždrausti: čia važinėjama dviračiais, arkliais, traktoriais. Išimtis padaryta tik patiems vyriausiems salos gyventojams – jie gali važinėti elektriniais vežimėliais. Ekologiška gyvensena pasireiškia ir kitose srityse: neseniai Sarko sala oficialiai pripažinta pirmąja pasaulyje „tamsaus dangaus“ bendruomene. Šį titulą jiems skyrė JAV įsikūrusi Tarptautinė tamsaus dangaus asociacija (IDA). Sarko gyventojai sąmoningai atsisakė gatvių apšvietimo, todėl naktį čia ryškiai matomos žvaigždės. Sala pasiekiama tik keltu. Aerouosto čia nėra. Beje, Sarkas - paskutinioji feodalinė valstybė Europoje – viduramžiai čia baigėsi tik prieš keletą metų. Iki 2008-ųjų Sarko feodas priklausė senjorui Johnui Michaeliui Beaumont‘ui, kuris mokėjo Didžiosios Britanijos karalienei kasmetinę rentą - 1,79 svaro.

Makino sala, JAV, Mičigano valstija (600 gyventojų)

Hurono ežere esanti Makino sala nuo devynioliktojo amžiaus pabaigos yra turistų traukos objektu ir vasaros poilsiaviete – čia daug svarbių istorinių ir architektūros paminklų, geologinių objektų. 7.28 km² plote, o tai yra 74% salos teritorijos, įsteigtas vienas seniausių JAV nacionalinių parkų. Dar 1898 metais visoje saloje buvo uždraustas bet koks mechanizuotas transportas. Įstatymas galioja iki šių dienų. Išimtis - tik specialiosioms tarnybos priklausanti technika. Gyventojai juda naudodamiesi dviračiais, arkliais ar pėsčiomis. Sala pasiekiama keltu. Yra ir nedidelis aerouostas, į kurį vyksta užsakomieji reisai. Nuo 1929 metų kiekvieną vasarą Makino saloje stovyklauja 54 skautai iš Mičigano – tai labai populiari, turinti senas tradicijas stovykla, kur patekti yra didelė garbė.

Medina Fes el Bali, Маrokas (156 000 gyventojų)

Fesas - vienas iš keturių Maroko imperatoriškųjų miestų, įsikūręs Atlaso kalnų papėdėje. Feso senamiestis, vadinamas medina (Fes el Bali), kur gyvena daugiau nei 156 000 žmonių – viena iš didžiausių miesto teritorijų, kurioje nėra vietos automobiliams. Tai daugiau nei tūkstančio siaurų gatvelių raizgalynė. Kai kurių gatvelių plotis tik 60 cm, tad net ir einant pėsčiomis, abiem alkūnėmis liečiamos namų sienos. Unikalus Feso senamiestis, kurio gatvelėse tęsiasi nesibaigiančios prekystalių eilės, amatininkų dirbtuvės, mečetės, hamamai, restoranai, mažos užeigėlės, kirpyklos – yra įtrauktas į UNESCO saugomų objektų sąrašą, planuojant keliones į Maroką būtinai įtraukite į sąrašą Fesą, o jei neišeina apsilankyti Fese – Marakešo senamiestis – tokia pati gatvių raizgalynė be mašinų.

Hydra, Saroniko salos, Graikija (2000 gyventojų)

Hydra – Egėjo jūroje iškilusi sala. Tai 32 kvadratiniai kilometrai sausumos ,vaizdingai apsuptos kalnų, o nuo Peloponeso pusiasalio atskirtos siauro vandens ruožo. Hydra turi nacionalinio istorinio paminklo statusą. Žavinga, tik šiai vietovei būdinga architektūra, akmenimis grįstos gatvelės, parduotuvėlės, tavernos – čia mėgsta lankytis turistai, todėl prie 2000 nuolatinių gyventojų nuolat prisideda apie 6000 turistų. Saloje draudžiamas bet koks automobilių transportas, išskyrus nedidelius šiukšles išgabenančius sunkvežimius. Miestas nedidelis, todėl jį galima išvaikščioti pėsčiomis, arba keliauti arkliu, asilu ar vandens taksi.

La Kumbresita, Kordobos provincija, Argentina (350 gyventojų)

1450 m virš jūros lygio esanti La Kumbresita primena tirolietišką kaimelį Alpėse. Nenuostabu, gyvenvietę 1934 m. įsteigė išeiviai iš Vokietijos. Kai statė pirmus namelius, kai sodino pušis ir egles, čia nebuvo kelių. Nėra jų ir dabar. Į La Kumbresitą vedantis puikus kelias, netikėtai pasibaigia užtvara: toliau važiuoti negalima, palikite automobilį čia. Miestelyje ir jo apylinkėse populiarinamas ekoturizmas - gėrėtis nuostabia gamta lankytojai kviečiami vaikščiodami pėsčiomis. O jėgas atgauti padeda Arbatos nameliuose siūlomas tradicinis obuolių štrudelis ir šokoladinis pyragas.

Lamu sala, Kenija (2000 gyventojų)

Lamu sala - viena patraukliausių Kenijos laukinės gamtos parko vietovių. Kažkada tai buvo prekybos vergais centras, o dabar – turistų pamėgtas miestelis. Lamu - viena seniausių ir geriausiai išlikusių svahili genties gyvenviečių Rytų Afrikoje. Saloje nėra kelių, įrenti tik pėsčiųjų takai, tad ir automobilių nėra. Pagrindinė transporto priemonė – darbiniai asilai, kurių Lamu yra beveik 3 tūkstančiai.

Venecija, Italija (70 000 gyventojų)

Ant 118 Adrijos jūros lagūnos salelių pastatytas miestas – bene romantiškiausias pasaulyje. Salas skiria 150 kanalų ir pertakų, o jungia net 400 tiltų. Atvykus į Veneciją, automobilį teks palikti didžiulėje stovėjimo aikštelėje, o miestą tyrinėti klaidžiojant skersgatviais pėsčiomis arba iš valties. Pati brangiausia susisiekimo priemonė mieste, nors ir pati romantiškiausia – grakštaus korpuso, plokščiadugniai laiveliai gondolos, pritaikyti plaukioti siaurais kanalais. Venecijoje yra 425 gondolininkai, ir šis skaičius nesikeičia, nes išėjusį į pensiją gondolininką kaipmat pakeičia kitas. Gondolomis keliauja turistai, o venecijiečiai naudojasi vandens autobusais (vaporetti), kurie reguliariai plaukioja platesniais miesto kanalais. Čia taip pat yra labai daug privačių valtelių, kuriomis ne tik keliaujama, bet ir gabenami kroviniai. Deja, romantiškajam miestui gresia išnykimas, todėl kelionės į Italiją metu būtinai ten apsilankykite, gal daugiau neteks? Per kiekvienus dvidešimtojo amžiaus metus Venecija nugrimzdavo po 5 mm. Dabar šis procesas yra pristabdytas, tačiau mokslininkų paskaičiavimu 2028 metais jis gali tapti visai nebetinkama gyventi.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Elektromobiliu iš Vilniaus į Palangą: kas stebina ir ko trūksta? (17)

Praėjus kelioms savaitėms po ketvirtųjų elektromobilių varžybų „Įsikrauk su „Energijos...

Į Lietuvą sugrįžęs vyras patyrė pažeminimą dėl išvaizdos: jaučiuosi ne įmonėje, o „zonoje“ (306)

Ne vienerius metus užsienyje gyvenęs Ramūnas (vardas pakeistas), grįžo į gimtinę ir įsidarbino...

„Ford“ „orų fabrike“ – pačios ekstremaliausios aplinkos sąlygos (8)

Visos pasaulio orų sąlygos telpa ką tik pradėjusiame veikti „Ford“ Aplinkos tyrimų centre,...

Šeštadienį „Mercedes-Benz“ gerbėjai atidarys vasaros sezoną

Jau šį šeštadienį, gegužės 26 d., „Ogmios miesto“ didžiojoje automobilių stovėjimo...

Prie jūros susiruošusi moteris pateko į kuriozinę padėtį autobuse (55)

Vilnietė Marija atsidūrė gana kuriozinėje situacijoje. Moteris su keturmete dukra iš sostinės...

Top naujienos

Lietuvai stojant į turtingųjų klubą, išaiškėjo niūri statistika: „sublizgėjom“ antirekordais   (52)

Turtingųjų valstybių klubu pakrikštytoje Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijoje (...

Palanga išskėstomis rankomis jau laukia poilsiautojų: kokiomis maisto kainomis pasitiko (37)

Kaip privilioti kuo daugiau turistų šiltuoju sezonu, Palangos verslininkai jau gerai apgalvojo....

Savaitgalį laukia gražūs orai, o po jų – fantastiški karščiai (7)

Iškeliaujanti gegužė karščio mėgėjų nenuvils ir toliau: karštas bus ne tik savaitgalis, bet...

Specialistai neteko amo: darželiuose ir mokyklose sviestą pakeis margarinas (290)

„ Sviestas , kur įmanoma, keičiamas aliejumi arba margarinu, kurio sudėtyje sočiųjų riebalų...

Šokiruojantis merginos pagrobimas: gyvą palaidojo po žeme (67)

Barbaros Jane Mackle gyvenimas buvo tikrai kerintis. Daili ir populiari 20 metų mergina buvo Majamyje...

Lietuvos nacionalinės filharmonijos darbuotojų stilius: per koncertus ir po jų – kaip diena ir naktis (15)

DELFI Stilius apsilankė didžiausiame šalies klasikinės muzikos koncertų centre – Lietuvos...

Šaras po pergalės juokavo apie aštuonis kartus operuotą gerklę ir mokė žurnalistus (23)

Kauno „Žalgiris“ be didesnio vargo žengė į Lietuvos krepšinio lygos ( LKL ) pusfinalį....

Sostinėje atgimė vienuolyną su skandalais palikęs baras (20)

Praėjusių metų rugpjūtį baro „ 7 fridays “ darbuotojai staiga turėjo susirinkti daiktus ir...

Vilniuje per susidūrimą sužalotas motociklininkas neteko sąmonės (11)

Vėlų penktadienio vakarą, apie 23.20 val., Vilniaus senamiestyje, Maironio g., susidūrė...

Kitokia pažintis su Berlynu: nuo apleistų CŽV pastatų iki linksmybių šimtamečiame šokių klube (11)

Planuodami atostogas ar trumpas išvykas svetur, dažniausiai renkamės turistų patikrintas,...