Patys pavežėjai, dėl šio siūlymo, kol kas nuomonės neturi – laukia sprendimo. Apie tai, ką pavežėjams siūlo parlamentarai, pasakojo Linas Jonauskas. Jis teigė, kad niekas nesiruošia kažkaip pažaboti pavežėjus, tačiau toks siūlymas pateiktas siekiant užtikrinti keleivių saugumą.

„Pirmiausia, tai yra rūpestis žmonių saugumu. Iš tikrųjų, viešai internete jau yra ne vienas atvejis, kada žmonės skundžiasi: yra tam tikro seksualinio priekabiavimo, yra įvairių apsižodžiavimų ir t. t. Žmonės jaučiasi nesaugiai. Galiausiai, tai yra ir vaikai, kurie paleidžiami važiuoti vieni. Žinoma, kad pavežėjais dirba ir žmonės iš kitų šalių – jie nebūtinai moka mūsų kalbą, ne visada pavyksta susikalbėti. Dažnai keleiviai palydimi keiksmais. Yra visokiausių situacijų, todėl saugumas yra pats svarbiausias dalytas. Todėl ir gimė tokios pataisos, kurios užtikrintų bent jau dalį saugumo, šiek tiek disciplinuotų pavežėjus ir bent jau 14 dienų būtų saugomas įrašas, jeigu jis būtų daromas pavežėjo automobilyje“, – aiškino L. Jonauskas.

Parlamentaras teigė, kad taikant tokias saugumo priemones, kiekviename automobilyje būtų sumontuotas vaizdo registratorius, kuris fiksuotų tiek vaizdą automobilio salone, tiek ir garsą.

Vairuotojas

Tiesa, L. Jonauskas pabrėžė, kad jei žmogus dėl asmeninių priežasčių ar siekdamas išlaikyti privatumą nenorėtų būti filmuojamas, užsakydamas paslaugą žmogus mobiliojoje programėlėje galėtų pasirinkti, kad jo kelionė nebūtų filmuojama.

„Tiesiog žmogui reikėtų laisvai išreikšti valią, kad jis nenori, jog tas įrašas būtų daromas ir tokiu būdu tas įrašas ir nebūtų daromas. Bet visais kitais atvejais būtų privaloma daryti įrašus ir juos saugoti 14-a dienų.

Iš tikrųjų yra nutikę tokių atvejų, gana rimtų atvejų, kada iš kitų šalių atvažiavę piliečiai, dažniausiai, dalijasi net ir vienu vairuotojo pažymėjimu, t. y., kad vienas iš 6–7 atvažiavusių asmenų grupės turi išsilaikęs teises, yra, galbūt, fiziškai panašus į tuos kitus žmones, su kuriais kartu ir yra atvažiavęs, gyvena ir t. t. Tokiu būdu – besidalindami tuo vairuotojo pažymėjimu – iš tikrųjų pažeidžia įstatymus, o valstybinėm institucijom tai sukontroliuoti yra labai sudėtinga. Yra įvairių situacijų, kada padaromi autoįvykiai, pavežėjai neturi vairuotojo pažymėjimo, todėl, kaip sakiau, čia pagrindinis dalykas yra keleivių saugumas“, – akcentavo l. Jonauskas.

Tiesa, išlieka klausimas, ar šis sprendimas iš tiesų spręs problemas, mat iki šiol vaizdo kameros jau yra montuojamos viešajame transporte – tiek miestų, tiek tarpmiestiniame, tačiau šiame transporte pasitaiko ir neblaivių, narkotikus vartojančių, ar kitaip apsvaigusių keleivių, kurie trukdo ne tik kitiems, tačiau ir vairuotojui. Vis dėlto, paklaustas, ar šiuo atveju toks sprendimas tikrai pasiteisintų, L. Jonauskas neabejojo, kad kameros iš tiesų padeda spręsti problemas.

„Vaizdo kameros iš tikrųjų sprendžia problemas. Yra puikūs pavyzdžiai ir policijos, ir aplinkosaugos. Prieš daugiau kaip 10 metų, kada ir pats dirbau Aplinkos ministerijoje, mes ėmėmės iniciatyvos ir uždėjome vaizdo registratorius ant aplinkos apsaugos pareigūnų uniformų ir, iš tikrųjų, tai disciplinavo tuos pažeidėjus. Aišku, pareigūnas visada įspėja, kad pokalbis bus filmuojamas ir vaizdo medžiaga su garsu bus saugoma. Tačiau tie pažeidėjai nebebūna tokie agresyvūs. Tikrai matome sėkmingų pavyzdžių“, – aiškino L. Jonauskas.

Vairuotojas

Parlamentaras taip pat teigė, kad tokia praktika pasiteisino ir policijoje, mat pradėjus naudoti vaizdo registratorius, kurie montuojami ir tarnybiniuose automobiliuose, ir prie pareigūnų uniformų, sumažėjo smulkaus kyšininkavimo atvejų.

„Manau, kad žmonės jausis saugiau, juo labiau, kad kitų priemonių, kaip apsaugoti žmones važiuojančius su pavežėjais, šiandien mes nelabai ir turime. Nereikia laukti kol nutiks koks nors baisus atvejis, net nenoriu garsiai įvardyti, nes tada jau bus per vėlu“, – teigė L. Jonauskas.

Paklaustas, kaip bus užtikrinta, kad visuomet kameros veiktų ir nebūtų prisidengiama kameros gedimu, kai nebus filmuojamos kelionės, kurių metu įvyksta, galbūt, netgi ikiteisminio įvykio vertas incidentas, L. Jonauskas teigė, kad ši atsakomybė teks paslaugą teikiančios platformos operatoriui.

„Operatorius turės užtikrinti šiuos dalykus. Man atrodo, kad yra labai elementaru, kad platformos organizatorius net neleidžia dirbti asmenims, kurie neturi vairuotojo pažymėjimo, neatitinka dar kokių nors reikalavimų ar automobilis yra techniškai netvarkingas. Tai visa priežiūra ir kontrolė turėtų atitekti operatoriui ir jis turėtų užtikrinti, kad taip nebūtų“, – sakė parlamentaras.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad policijos vykdytų reidų metu užfiksuotas pavežėjų daromų pažeidimų mastas tikrai stebino, todėl jis tikisi, kad įteisinus įstatyminį reikalavimą ir pritaikius tokias kontrolės priemones problemų turėtų mažėti.

Visą LNK žinių tarnybos reportažą galite peržiūrėti žemiau: