aA
Automobilio saugos pagalvės pastaruoju metu ypač aktuali tema Lietuvoje. Kai teisėsaugos pareigūnai sustabdė bendrovės, restauravusios, pardavinėjusios suklastotas oro pagalves, veiklą, prabilta apie tūkstančius vairuotojų, kuriems galėjo būti padaryta žala. Nepaisant to, kad saugos pagalvės kasdien gelbėja gyvybes ir yra nepaprastai svarbios, tam, kad tinkamai suveiktų, jos turi išsiskleisti per akimirką. Net baisu pagalvoti, kas gali nutikti, jei oro pagalvė išsiskleistų per vėlai.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Oro pagalvės išsiskleidžia mažo kontroliuojamo sprogimo pagalba. Pajutus smūgį, sprogsta pagalvėse įtaisytas užtaisas, staiga išskirdamas azoto dujas, kurios ir pripildo sintetinio audinio pagalvę. Tuomet į ją trenkiasi automobilio keleivio kūnas ar galva ir ji lėtai išsileidžia. Atrodo, kad tai yra gana paprasta sistema, tačiau klaidų čia gali būti labai daug.

Visų pirma, ta pagalvė turi iššauti. Silpni smūgiai gali nedetonuoti pagalvės užtaiso. Tai yra didelė problema, nes vairuotojai nebūtų patenkinti, jei pagalvės iššautų vien netyčia palietus kitą automobilį stovėjimo aikštelėje. Jei pavojaus susižeisti nėra, pagalvės turi likti savo vietoje. Tai sureguliuojama kiekvienam automobiliui atskirai, kad greitis avarijos metu būtų pavojingas ir pagalvė apskritai būtų reikalinga. Oro pagalvės gali nesuveikti ir dėl kitų priežasčių – nuo senumo, dėl netinkamo įrengimo ar netgi broko.

Saugos pagalvės
Saugos pagalvės
© Vytauto Pilkausko nuotr.

Svarbu ir tai, kad oro pagalvė pilnai išsiskleistų labai greitai. Skaičiuojama, kad oro pagalvės automobiliuose pilnai prisipučia per maždaug 55 milisekundes. Palyginimui, akimirksnis trunka 50-100 milisekundžių. Tai yra labai didelis greitis, tačiau to ir reikalauja oro pagalvių funkcija – juk vairuotojas ar keleiviai į automobilio priekį gali mestis didesniu nei 100 km/val. greičiu.

Dėl to oro pagalvės yra atidžiai testuojamos, o gamintojai rūpinasi išsamiais saugumo bandymais. Pasitaiko, kad automobilius tenka atšaukti iš prekybos dėl prastai veikiančių oro pagalvių. Viena iš galimų problemų – per vėlai suveikiančios pagalvės.

Saugos pagalvės mechanizmas
Saugos pagalvės mechanizmas
© Reuters / Scanpix

Minėjome, kad oro pagalvės išsiskleidžia labai greitai. Viena oro pagalvė turi tiek jėgos, kad gali į orą švystelti suaugusį žmogų. Todėl suveikusi per vėlai ji stipriai švysteli žmogaus galvą atgal. Trauma gali būti ir mirtina. Štai kaip tai atrodo:

Problemos prasideda tuomet, kai oro pagalvė išsiskleidžia tik šiek tiek per vėlai, kai žmogaus galva jau yra jos kelyje. Geriausiu atveju bus sulaužyta nosis, stipriai patemptas kaklas. Blogiausiu – lūžęs sprandas ir net mirtis. Štai kaip tai vaizdžiai pademonstruota su arbūzu:

Aišku, žmogaus galva ne arbūzas ir ši problema pasitaiko labai retai. Kur kas dažniau pagalvės išsiskleidžia dar labiau vėluodamos, tuomet žmogus tiesiog trenkiasi į vairą ar prietaisų panelę. Tai, aišku, irgi sukelia didžiules traumas. Kita vertus, šiais laikais technologijos yra gerai ištobulintos ir testavimo procedūros yra labai kruopščios, todėl bijoti savo oro pagalvių nereikia.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Automobilių dizaineris apie šiandienos automobilius: sunku atskirti, kuris yra kuris (1)

Šiais laikais, kai pramonė nužengė taip toli, kai automobiliai patobulėjo tiek, kad blogų jau...

Vyras įsigytą mašiną iš salono vadina „kate maiše“, pardavėjai ginasi parašais ant sutarčių (318)

Arūnas iš Klaipėdos įsigytą „Ford Grand C-Max “ vadina „kate maiše“, nors automobilį...

„Toyota“ gamins hibridinį „Corolla“ modelį – žada itin mažas degalų sąnaudas (6)

Nusprendę, kad nebenori tęsti „Auris“ modelio gamybos, „ Toyota “ koncernas praplėtė...

Lietuvos automobilių parko paveikslas kone nesikeičia – į šalį plūsta seni „dyzeliai“ (166)

Dauguma varomi dyzelinu ir maždaug 11,3 m. amžiaus – toks yra į Lietuvą atvežamų naudotų...

Kaip automobilį renkasi šeimos: pirmiausia rūpi kaina, tada – saugumas (6)

„Lietuvos metų automobilį 2019“ renkančios komisijos nariai sutinka, kad vieno recepto renkant...

Top naujienos

Ukrainos kariuomenės karininkas: rusai į Ukrainą važiuoja kaip į safarį – pašaudyti į „chacholus“ (217)

Atskridus į Kijevą įtarti tai, kad šalis kariauja, galima dėl sugriežtintos patikros oro uoste...

Stulbinantis atsitiktinumas: lietuviai sutrumpino darbo laiką – pelnas išaugo kartais (20)

Dvi Lietuvos įmonės „Engineer“ ir „Valandinis“, veikiančios statybų srityje, nuo rugsėjo...

Įstrigusi auklėtinių pažanga Jasikevičiaus mintis sugrąžino į vasarą (51)

„Aš jau kartosiuosi“, – pats žurnalistus perspėjo Šarūnas Jasikevičius. Kauno...

Orai: nesušalkite, atkeliauja šlapdriba (5)

Po žiemiškos šeštadienio nakties kuklios 7 °C šilumos įdienojus sulauks tik pajūrio...

Sostinėje „eTransport“ automobilis aplamdė stovinčias mašinas ir apvirto (1)

Vėlų penktadienio vakarą, apie 23 val., Vilniuje, Mindaugo g. apvirto pavėžėjimo įmonės „...

Sunkiai suvokiamas atvejis: penkiametė tapo mama (70)

1939 metais Liną Mediną motina nuvežė į Peru esančio Pisko miesto ligoninę. Iš atokiame...

Apmaudus vakaras Kaune: pratęsimą išplėšęs „Žalgiris“ jame nesulaikė Pangoso ir krito prieš „Barcą“ (595)

Penktadienio vakarą kovos lauke Nemuno saloje susigrūmė dvi šlovingą istoriją turinčios...

Visi rodikliai – į vieną pusę: kodėl moterys Lietuvoje nebenori gimdyti (587)

Visame Vakarų pasaulyje moterys ryžtasi gimdyti vis vėliau. Ne išimtis ir Lietuva . Pernai...

Unikauskas rekomenduoja: valgykite šią košę kasdien – kilogramai tirps, sveikata gerės (138)

Ir žmonės, sergantys virškinimo trakto ligomis, ir moterys, norinčios numesti svorio, ir kareiviai...

Po žvėriško „bachūrų“ išpuolio Alytuje – dar daugiau detalių: kas iš tiesų įvyko kalėjime (118)

Laikinasis Alytaus pataisos namų direktorius neigia, kad kaliniai žiauriai sumušė ir perpjovė...