Taigi, vos kelis tūkstančius gyventojų turintis Laplandijos miestelis Arvidsjauris mus pasitiko lietumi ir aukštesne nei Lietuvoje temperatūra. Ir kaip gi tokiomis sąlygomis bandyti žiemines padangas? Nors aplink telkšojo balos ir sniego-purvo mišinys, buvau nuramintas – naktį žadamas sniegas, o prieš kelias savaites spaudęs -30 laipsnių šaltukas ant ežerų suformavo daugiau nei 30 centimetrų storio ledą. Ką gi, teks patikėti.

Visai šalia oro uosto (kurio pagrindinis pastatas – nedidelis medinis statinys) esantis „Continental“ bandymų poligonas (šio gamintojo bandymų trasos yra ir Vokietijoje, Slovakijoje, Švedijoje, JAV), skirtas ne tik padangų, bet ir naujausių automobilių bandymams. Tikras rojus naujų, dar įslaptintų mašinų paparaciams. Bet, deja, ne šiomis dienomis – visos būsimos Ženevos ir kitų automobilinių parodų naujienos buvo kruopščiai paslėptos nuo smalsių žurnalistų objektyvų. O į kasmetinį „ContiTechnikForum 2013“ buvo atskridusių net iš Kinijos. Taigi, kuo šįkart nustebins „Continental“ padangų gamintojas?

Pirmoji dalis: teorija

Teorinė „Continental“ padangų naujienų pristatymo dalis prasidėjo gana netikėtai. Tyrimų ir plėtros padalinio vadovas Davidas O'Donnellas šiuolaikines padangas palygino... su išmaniaisiais telefonais. Ne, mikroschemų ir imtuvų jos kol kas neturi, tačiau panašumo išties yra. Tiek padangos, tiek ir išmanieji telefonai per 20 metų istoriją taip evoliucionavo, kad išoriškai pigų gaminį nuo kokybiško atskirti praktiškai neįmanoma. Tačiau jų vidinė ir nematoma dalis skiriasi iš esmės. Ši taisyklė galioja ir padangoms, ir išmaniesiems telefonams.

Telefono programinę įrangą galima palyginti su nematomais padangos konstrukcijos elementais ir jos gamybai naudojamomis medžiagomis. Padangos „programinę įrangą“ sudaro ne tik jos protektorius, bet ir padangos karkasas, sudarytas iš kelių sluoksnių kordo, padangos kraštas su užpildu, šoninė sienelė su vidiniu apvalkalu ir daugybė kitų elementų. Visa tai lemia, kad išoriškai panašios padangos iš esmės skiriasi viena nuo kitos.

O ką jau bekalbėti apie pačią protektoriaus gumos sudėtį, kuri lemia tiek ir padangos elgesį kelyje, tiek ir pasipriešinimą riedėjimui, geresnį vandens sugėrimą. Vidutiniškai šiuolaikinės žieminės padangos turi net iki 35 proc. mažesnį pasipriešinimą riedėjimui, palyginti su vos prieš 6 metus pagamintomis padangomis. O tai – sutaupyti degalai ir pinigai!

Be to, nors Europos Sąjungoje parduodamos padangos žymimos lipdukais, kuriuose pažymėtas padangos pasipriešinimas riedėjimui, stabdymas ant šlapios dangos ir triukšmo lygis, gyvybiškai svarbių kriterijų yra kur kas daugiau. Tai padangos sukibimas posūkyje, dilimas, stabdymas ant ledo, sniego ir sauso asfalto, valdymas, esant skirtingoms dangoms, išilginio ir skersinio akvaplanavimo sumažinimas ir kiti svarbūs parametrai.

Na, o man rūpėjo dar ir štai kas. Ar įmanoma padangas, kurios daugelyje automobilinių testų („Auto Bild Allrad“, „Auto Zeuting“, „Sport Auto“) pelnė aukščiausius įvertinimus, dar pagerinti? Pasirodo, taip! Kalbu apie „Premium“ segmento žiemines nedygliuotas padangas „ContiWinterContact TS 830 P“, kurias kitą žiemą pakeis naujosios „Continental WinterContact TS 850 P“ (tai pirmosios „Continental“ padangos be „Conti“ pavadinime). Šios padangos yra skirtos galingiems sportiškiems ir SUV automobiliams ir gaminamos nuo 16 iki 18 colių dydžio (SUV automobiliams – iki 20 colių dydžio). Jos pritaikytos švelniai europinei žiemai, kuomet tenka važiuoti ir apsnigtais, ir šlapiais keliais, užtikrina gerą sukibimą ir stabdymą ant ledo, sniego ir šlapio kelio, taip pat pasižymi puikiomis valdymo savybėmis, esant bet kokioms eismo sąlygoms.

Palyginti su senuoju modeliu, naujoji padanga turi daugiau protektoriaus blokų (stambiausieji padangos protektoriaus segmentai) ir lamelių (įpjovos padangų blokuose). Taip pat naujosios padangos šoninės sienelės karkasas sustiprintas, o padangos išorinė dalis (padangos „kraštas“) yra mažesnė. Šie pakeitimai lėmė dar greitesnę padangos reakciją į vairo pasukimą, o kalbant paprasčiau, tikslesnį, ne tokį „išplaukusį“ automobilio valdymą, važiuojant sausu asfaltu. Deja, bet dauguma žieminių padangų itin sunkiai susitvarko su šia užduotimi.

Už gerą sukibimą posūkyje, važiuojant sniego danga, atsakinga vidinė padangos dalis pasižymi dar tankesniu ir statesniu kampu įrėžtų lamelių skaičiumi. Važiuojant sausu asfaltu išorinių padangos protektoriaus blokų lamelės suteikia padangai didesnį standumą ir tikslesnį automobilio valdymą. Taip pat mažesnis padangos kraštas labiau priešinasi posūkyje veikiančiai šoninei jėgai.

O štai už stabdymą atsakinga asimetrinio rašto centrinė protektoriaus dalis. Labai stipraus, intensyvaus stabdymo metu netolygiai išdėstyti blokeliai efektyviai priešinasi deformacijai ir suteikia maksimalią stabdymo jėgą. Tačiau posūkiuose toks raštas turi didesnį susilietimo su asfaltu plotą, tuo užtikrindamas geresnį sukibimą, jei jau tenka stabdyti posūkyje.

Sukurtos ir specialios padangos SUV automobiliams. Nuo įprastų jos skiriasi didesniais protektoriaus blokais – jie reikalingi tam, kad į tarpus prilįstų mažiau akmenėlių, važiuojant žvyrkeliais. Taip pat šių padangų karkasas yra sustiprintas, kadangi SUV automobiliai už įprastus sunkesni, o padangos yra veikiamos didesnių, nei įprasto automobilio, išilginių ir šoninių jėgų.

Antrosios padangos – gerokai atšiauresnei žiemai skirtos nedygliuotos minkšto gumos mišinio „ContiVikingContact 6“, gaminamos tiek mažiausiems, kompaktiniams, tiek ir SUV automobiliams. Jos sukurtos specialiai Šiaurės šalims ir kitą rudenį pakeis „ContiVikingContact 5“ padangas. Jų pagrindinis „arkliukas“ – maksimalus sukibimas, važiuojant ledu ir sniegu padengtais keliais.

Naujas ir asimetrinis padangos protektorius užtikrina tikslų valdymą veikiant šoninėms jėgoms, net ir važiuojant sausu asfaltu – tuo rūpinasi išoriniuose padangos kraštuose esantys standūs, dvejomis eilėmis išdėstyti protektoriaus blokai. Posūkyje padangas veikiant šoninėms jėgoms, blokai susiglaudžia ir prilaiko vienas kitą – tai padangai suteikia maksimalų stabilumą, o zigzago formos lamelės garantuoja gerą sukibimą su kelio danga.

Centinėje protektoriaus dalyje esančios lamelės padidina sukibimą ant apledėjusios kelio dangos. Be to, didelis lamelių skaičius veikia lyg valytuvai, „įsipjaunantys“ į stabdymo metu dėl trinties po padangos paviršiumi susidariusį vandenį, tuo padedami išvengti akvaplanavimo (kuomet padanga „čiuožia“ vandens paviršiumi ir praranda sukibimą su kelio danga).

Vidinė padangos protektoriaus dalis taip pat turi didelius blokelius, išdėstytus puslankiu, kurie padidina padangos sukibimą ant sniego. Blokeliai atskirti išilgine protektoriaus įpjova, tad važiuojant sniegu toks raštas veikia lyg ant ratų būtų sumontuotos grandinės. Papildomos zigzago formos lamelės su įpjovomis, net ir veikiamos didelių jėgų, nesusiglaudžia – į jų ertmes patekęs sniegas padidina trintį ir sukibimą, važiuojant sniegu padengtu paviršiumi.

Tačiau visa tai – tik teorija, o praktinė dalis žada būti kur kas įdomesnė!

Antroji dalis: praktika

Praktinė dalis prasidėjo dar pirmosios dienos pabaigoje, kuomet po padangų pristatymo „Continental“ specialistai pasiūlė patiems išmėginti savo jėgas, kuriant naujas padangas! Buvome suskirstyti į šešias grupes, kurių kiekviena turėjo suprojektuoti tam tikroms eismo sąlygoms skirtą padangos protektoriaus raštą.

Kaip gimsta padangos? Pasirodo, kiekvienais metais vien tik „Continental“ gamintojas sukuria ir išbando apie 2000 skirtingų protektoriaus raštų padangų. Visų šių bandomųjų padangų protektorių rankomis išpjausto patyrę meistrai! Tai itin daug kruopštumo ir kantrybės reikalaujantis darbas – „išgraviruoti“ vieną vasarinę padangą vidutiniškai užtrunka 6 valandas, o prie žieminių, kur kas sudėtingesnio rašto padangų, užtrunkama kur kas ilgiau. Pasak „Continental“ bandomųjų padangų padalinio vadovo Rainerio Heino, išpjaustyti vienos naujos „Continental TS 850 P“ padangos protektorių įgudusiam specialistui prireikia net 40 valandų! Tačiau tai vis vien pigiau, nei kiekvienam bandomųjų padangų komplektui pagaminti po naują liejimo formą.

Be to, vieno padangų komplekto toli gražu nepakanka – kartais skirtingiems bandymams reikia net 20 tokio paties rašto bandomųjų padangų komplektų. Tai 80 padangų, kurių protektorius išpjaustomas rankomis ir kurios turi būti identiškas!

Žinoma, mūsų užduotis apsiribojo kur kas paprastesnio rašto protektoriumi. Kiekvienai grupei teko po patyrusį vadovą, o mums pasisekė bene labiausiai – mūsų grupei vadovavo ispanė Patricia García Álvarez, kuri yra baigusi inžinierinius mokslus ir daugiau nei 10 metų dirba „Continental“, bei buvo atsakinga už naujausių „Continental TS 850 P“ padangų sukūrimą.

Vėliau „mūsų“ padangos protektoriaus raštas buvo perkeltas į kompiuterį, sukurtas trimatis padangos atvaizdas, o specialiai į Švediją atvykę padangų specialistai iš Vokietijos visą naktį darbavosi, pjaustydami mūsų „šedevrus“! Tiek šias, tiek ir naujausias „Continental“ padangas mes ir turėjome išmėginti kitą dieną bandymų poligone.

Sinoptikai neapgavo – per naktį gausiai prisnigo, temperatūra nukrito iki -10, ir net nebūtum įtaręs, kad dar vakar čia telkšojo balos. Bet tai ir buvo didžiausias išbandymas padangoms – po puriu sniegu trasoje buvo ledas, tad greitai visos trasos virto viena didele čiuožykla.

Čia, žinoma, didžiausią privalumą turėjo minkšto mišinio „ContiVikingContact 6“ padangos. Referencinės padangos buvo „Continental WinterContact TS 850“ (padangos be P raidės skirtos mažiems ir vidutiniams automobiliams) ir „Continental WinterContact TS 850 P“. Visos jos buvo sumontuotos ant 1 ir 3 serijos BMW, A klasės Mercedes ir Audi A4.

Kol trasoje dar buvo sniego, „ContiVikingContact 6“ užtikrino puikų sukibimą važiuojant puriu sniegu, o vėliau tiek ir įsibėgėjimo ir stabdymo ant ledo rungtyje, tiek ir čiuožykla virtusioje trasoje vienareikšmiai pasižymėjo kur kas geresniu sukibimu, nei labiau švelniai žiemai skirtos „Continental WinterContact TS 850“. Ką jau ir kalbėti apie ant kai kurių automobilių sumontuotas „bevardes“ padangas iš Azijos. Su jomis automobilis, įveikdamas tą patį ruožą, tapdavo visiškai nevaldomas, jo elgesys buvo neprognozuojamas, o kiekvienas manevras baigdavosi nenuspėjamai. Gerai, kad tai tik bandymų trasoje.

O kaip gi mūsų sukurtos padangos? Per naktį meistrai spėjo „išdrožti“ tik po du vienetus, kurios buvo sumontuotos ant varančiųjų automobilio ratų. Bet ir to pakako įsitikinti, kad su „Pasidaryk pats“ modelio padangomis automobilio elgesys trasoje – neprognozuojamas. Žinoma, to ir reikėjo tikėtis, tačiau nuliūdino štai kas.

Deja, bet teko pripažinti, kad mus aplenkė konkurentai, kurių komanda turėjo tokią pačią užduotį (padangų protektoriaus raštas, skirtas sniegui ir ledui). Apmaudžiausia tai, kad mūsų komanda nusileido tik todėl, kad padangos išorinės dalies protektoriaus blokuose numatėme viena lamele mažiau, nei priešininkai. Ši vienintelė mikroskopinė įpjova lėmė tai, kad priešininkų komandos padangos pasižymėjo kur kas geresniu valdymu ir stabdymu ant ledo ir sniego, kuomet specialiai išprovokuoto nepakankamo pasukamumo (kuomet automobilis priekiu čiuožia į išorę) rungties metu mūsų padangos slysdavo į išorę gerokai daugiau (visi rezultatai buvo fiksuojami specialia, prie automobilio prijungta kompiuterine įranga), o ant ledo sustodavo žymiai toliau...

Rezultatų apibendrinimas

Bandymų diena buvo trumpa – gruodžio mėnesį čia šviesu tik kiek ilgiau nei tris valandas. Išvados? Mūsų padangos dėl vienos vienintelės lamelės elgėsi visiškai netinkamai. Nors iš pirmo žvilgsnio padangos gali atrodyti vienodos, tačiau karkasas, protektoriaus raštas, blokų ir lamelių kiekis, jų išdėstymas ir tinkamas gumos mišinys yra pagrindiniai geros padangos kriterijai. Todėl visada verta pasitikėti specialistų rekomenduojamomis padangomis, rinktis tas, kurios užtikrins maksimalų saugumą ir, neabejotinai, išsaugos ne vieną gyvybę kelyje. Tad nusprendę įsigyti naujas žiemines padangas, nežiūrėkite vien tik į mažiausią kainą. Patikėkite, taupyti padangų sąskaita tikrai neverta. Tinkamomis padangomis apautas automobilis ne tik užtikrins maksimalų saugumą, bet ir suteiks maksimalų važiavimo komfortą. Na, o kokios šios naujosios „Continental“ padangos, palyginti su konkurentais, sužinosime jau kitais metais palyginamųjų testų metu.

Saugaus jums kelio Naujaisiais metais!