aA
Nors elektromobilių gamintoja „Tesla“ jau pelniusi pinigų deginimo mašinos titulą, o „Model 3“paleisti nepavyksta pakankamai greitai, Elono Musko vadovaujama bendrovė ir toliau traukia investuotojus. Taigi kokių perspektyvų būtų galima tikėtis artimiausiu metu? Per pastarųjų 18 mėnesių periodą pasauliui teko susidurti su tikrai nenumatytais pokyčiais: JAV prezidentu išrinktas Donaldas Trumpas, o Jungtinė Karalystė (JK) nubalsavo už šalies pasitraukimą iš Europos Sąjungos (ES).
© Reuters / Scanpix

Tiesa, tiek vienu, tiek ir kitu atveju rinkimuose dalyvavo paprasti balso teisę turintys asmenys, o praėjusių metų balandžio mėn. pažeidžiamiausia automobilių gamintoja pasaulyje išrinkta „Tesla“ šį titulą pelnė praktiškųjų investuotojų ir analitikų valia, rašo „Autocar“. 2016 m. visame pasaulyje „Tesla“ pagamintų automobilių parduota 76 tūkst. (palyginimui – „General Motors“ pardavė 9,96 mln. transporto priemonių). Vis tik tokie palyginti kuklūs rezultatai neatbaidė finansų rinkų nuo praėjusį pavasarį pateikto 51,54 mlrd. JAV dolerių (41,49 mlrd. eurų) „Tesla“ įvertinimo. Maža to, ši suma daugiau nei 1 mlrd. JAV dolerių (0,81 mlrd. eurų) viršija antrąją vietą vertingiausiųjų sąraše užėmusios „General Motors“ rinkos vertę.

Nors tenka pripažinti, kad analitikų nuomonė nuo to laiko šiek tiek pasikeitė, tai neturėjo reikšmingos įtakos akcijų vertei. Didžiausia „Tesla“ problema – sunkumai siekiant užtikrinti tinkamas naujojo „Model 3“ elektromobilio gamybines apimtis. Iš dalies dėl šios priežasties netenkama didelių pinigų sumų: 2017 m. trečiąjį ketvirtį „Tesla“ išleido 457 mln. svarų (510,79 mln. eurų), t. y. po 38 mln. svarų (42,47 mln. eurų) kas savaitę. „Tesla“ pinigų deginimas vyksta tokiais tempais, kad, remiantis 2017 m. atliktais „Bloomberg Intelligence“ analitikų paskaičiavimais, iki 2018 m. rugpjūčio mėn., jei nebus jokių pokyčių, pinigų paprasčiausiai gali nebelikti iš viso.

Ar „Tesla“ pasaka baigsis dar šiais metais?
© AFP/Scanpix

Iš tiesų šių metų pradžioje kreipdamasis į investuotojus „Barclays“ analitikas teigė manantis, kad „Tesla“ 2018 m. išleis 3 mlrd. svarų (3,35 mlrd. eurų) tam, kad „Model 3“ gamybos linijos pradėtų veikti pilnu pajėgumu. Dar jis buvo linkęs prognozuoti, kad ši elektromobilių gamintoja iki 2018 m. rudens privalės surinkti apie 1,9 mlrd. svarų (2,12 mlrd. eurų) naujų investicijų. Pirmą kartą iš tikrųjų atrodo, kad „Tesla“ gali suklupti ir netgi po truputį sunykti, jei vis tik iki liepos mėn. nepavyks įgyvendinti 20 tūkst. „Model 3“ elektromobilių mėnesinių gamybos apimčių. Tokiu atveju galiausiai akcijų vertė ims smukti, o tai reikštų, kad tolimesnis milijardų rinkimas, būtinas antrajai 2018 m. pusei, gali tapti ne pačia lengviausia užduotimi. „Tesla“ progresas judant nuo investuotojų malonės ir išpūstų futuristų akių rimtos automobilių gamintojos įvaizdžio link iš esmės priklauso nuo su „Model 3“ susijusių rezultatų. Vis dėlto net ir sausio mėn. „Tesla“ jau antrą kartą išreikštas pripažinimas dėl gamybos tikslų neįgyvendinimo, atrodo, mažai tepaveikė finansinę situaciją: akcijų vertė smuko vos 3,6 proc., o vėliau ir vėl pakilo.

„Model 3“ projekto įgyvendinimo progresas pastaruosius mėnesius stebimas itin atidžiai. Pasigirdo kalbų dėl galimai kilusių rimtų nesklandumų, susijusių su naujojo modelio plieninio monokorko gamyba. „Model S“ ir „Model X“ pagaminti iš aliuminio, taigi perėjimas prie plieno kuriant didžiąją „Model 3” konstrukcijos dalį (iš aliuminio ketinama gaminti tik konstrukcijas, esančias už galinių sėdynių, ir galinio rato elementus) skatina „Tesla“ specialistus skirti nemažai dėmesio ir laiko naujiems dalykams įsisavinti. Dar vienas vėlavimų elementas – „Tesla“ baterijų gamykla „Gigafactory“ Nevadoje. Šaltinių teigimu, klaidos gaminant baterijas gali baigtis itin stipriai sumažėsiančia jų talpa. Oficialiai „Tesla“ teigia ketinanti modifikuoti dvi iš keturių baterijų gamybos proceso zonų, o tai savo ruožtu neabejotinai prisidės prie papildomų „Model 3“ paleidimo į rinką trikdžių atsiradimo.

Svarbu pastebėti, kad „Tesla“ 2017 m. pardavė 101 tūkst. „Model S“ ir „Model X“ elektromobilių, o tai trečdaliu daugiau, nei jų buvo parduota 2016 m. Tokie rezultatai pasaulinėje prabangių automobilių rinkoje neabejotinai yra geri. Pavyzdžiui, „Mercedes S-Class“ per 12 mėnesių pavyko parduoti apie 84 tūkst. transporto priemonių. Vis tik „Evercore ISI“ analitikai linkę priminti investuotojams, kad „Model 3” elektromobilis yra svarbiausia investicijų istorijos grandis.

Ar „Tesla“ pasaka baigsis dar šiais metais?
© Reuters/Scanpix

„Tesla“ planavo jau 2018 m. pradžioje per savaitę pagaminti 5 tūkst. „Model 3“ elektromobilių. Deja, tokio tikslo įgyvendinimą jau teko du kartus atidėti. Per tris paskutinius 2017 m. mėnesius buvo pagaminta 1550 šių transporto priemonių, o tai kur kas mažiau, nei planuota ir prognozuota. Dabar žadama iki liepos mėn. pradžios pasiekti 20 tūkst. per mėnesį pagaminamų elektromobilių tikslą.

Vis tik „Evercore ISI“ analitikai nelinkę manyti, kad problemos dėl gamybinių apimčių ir toliau tęsis. Jų manymu, 2018 m. turėtų būti parduota apie 258 tūkst. „Model 3" elektromobilių, o 2019 m. šis skaičius jau turėtų siekti apie 326 tūkst. Šias prognozes apjungus su ir toliau vyksiančiais „Model S“ ir „Model X“ pardavimais būtų visai realu tikėtis priartėjimo prie magiško 500 tūkst. metinių pardavimų skaičiaus, o juk toks ir buvo pirminis 2018-ųjų tikslas. Vis tik pažvelgus į situaciją šiek tiek realistiškiau, remiantis vieno investicijų banko prognozėmis, bendras pardavimų skaičius galėtų siekti apie 370 tūkst. transporto priemonių.

Akivaizdu, kad „Tesla“ akcijų vertės stabilumas ir pajėgimai surinkti pinigų pastaruoju metu nenukentėjo nuo itin lėtai vykstančios gamybos. Net ir paaiškėjus, kad situacija, nepaisant neatsakytų klausimų dėl gamybos vietos ir tyrimų bei plėtros darbų finansavimo 2020 m. pristatyti planuotų „Tesla“ vilkiko ir „Tesla Roadster“ modelio, yra tikrai komplikuota, rinkos vis tik nenusigando. Tenka pripažinti, kad daugumai finansų sektoriuje priežastys, kaip gi „Tesla“ pavyksta išsaugoti tokias pavydėtinas pozicijas, lieka nežinomos.

Ar „Tesla“ pasaka baigsis dar šiais metais?
© Kompanijos archyvas

Visų pirma „Tesla“ negamina jokių technologijų, kurios būtų panašios į likusią automobilių pramonės dalį. Taigi panašu, kad kitoms premium klasės automobilių gamintojoms pristačius naujuosius savo modelius „Jaguar i-Pace“, „Audi E-tron“ ir „Porsche Mission E“ (tai ketinama padaryti per artimiausių 18 mėnesių laikotarpį) investuotojų neapleidžia jausmas, kad E. Musko vadovaujamai „Tesla“ tai neturės reikšmingesnio poveikio. Kai vienas analitikas mėgino tokio pobūdžio abejonėmis pasidalinti su „Tesla“ investuotojais, pagrindinis atsakomasis svertas buvo tas, kad „Tesla“ prekių ženklas toks neįtikėtinai galingas, kad jam visiškai neverta baimintis dėl konkurentų ketinimų pristatyti savuosius elektromobilius. Nėra jokių abejonių, kad „Tesla“ gali išgyventi, jei iki liepos mėn. pavyks pasiekti užsibrėžtą gamybos tikslą, o pradinė „Model 3“ paklausa bus išlaikyta. Jei viskas dėliosis būtent taip, „Tesla“ turės šešių mėnesių laikotarpį būtiniems pajėgumų greičiams išvystyti ir pirmuosius „Model 3“ elektromobilius ištikusioms su kokybe susijusioms bėdoms pašalinti. Šiuos tikslus įgyvendinti patartina anksčiau, nei rinką pasieks naujieji premium kategorijos konkurentų modeliai.

Turbūt didžiausias „Tesla“ kylantis pavojus – tai kitų automobilių gamintojų gebėjimas pagaminti elektromobilių, pasižyminčių išskirtiniu preciziškumu, patikimumu ir labiau patyrusio pardavimų atstovo užnugariu. Labai tikėtina, kad naujieji „Porsche“ ir „Audi“ modeliai aplenks „Tesla“ autonomiško vairavimo savybių ir prisijungimo prie debesijos srityse.

Vis tik remiantis šiuo metu turimais duomenimis „Tesla“ ir toliau išsaugos imunitetą, ją apsaugantį nuo itin dažnai griežtumu pasižyminčių investavimo normų. Taigi ar atsiras tokių, kurie drįstų pasisakyti prieš įmonę, kuriai kuo puikiausiai pavyksta nepaklusti finansų rinkos taisyklėms?

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Snygis baigėsi, vairuotojų problemos ne – automobiliu geriau niekur nevažiuoti (168)

Vilniaus vairuotojams prieššventinė savaitė, panašu, taps rimtu išbandymu nervams. Antradienį...

Seimas pasakė „ne“ privalomiems alkoblokams nuomojamuose automobiliuose (4)

Seimas antradienį nepritarė siūlymui nuomojamuose automobiliuose privalomai įrengti vadinamuosius...

ES nurodė – naujų automobilių tarša turės mažėti daugiau nei trečdaliu

Nauji automobiliai Europos Sąjungoje 2030 metais anglies dioksido į aplinką galės išmesti 37,5...

Kas parodo, kad žieminės padangos tiks lietuviškiems keliams (7)

Vairuotojus užklupusi žiema geriausiai parodo, kurie automobiliai yra „apauti“ kokybiškomis...

Kaunas siūlo įteisinti policijos ir vairuotojų išpeiktą naujovišką gatvių ženklinimą (172)

Kauno gatvėse išpiešti rombai sukėlė tikrą diskusijų audrą – vieni palaikė Kauno...

Top naujienos

Įkalintas vilnietis prabilo apie protu sunkiai suvokiamą patirtį: buvau verčiamas miegoti su pareigūnėmis (217)

Ar gali būti, kad kalėjimų sistemos pareigūnai, siekdami sukompromituoti įkalinimo įstaigose...

DELFI tyrimas. Rusijos dujotiekį „Nord Stream 2“ peikianti Lietuva pati atveria duris jo rėmėjams (47)

Svarbius energetikos projektus Lietuvoje vykdanti Suomijos „ Fortum “, netiesiogiai prisideda prie...

Teisėsauga suėmė Algirdą Paleckį: įtariamas šnipinėjimu (167)

Galimo šnipinėjimo bylą tirianti teisėsauga suėmė buvusį Socialistinio liaudies fronto...

Grybauskaitės ir Skvernelio konfliktas: malšinti aistras siūlėsi ir Pranckietis (39)

Augant įtampai tarp premjero Sauliaus Skvernelio ir prezidentės Dalios Grybauskaitės, Seimo...

„Žalgirį“ gerai pažįstantis latvis jaučia – tai proga nutraukti „Daruššafaka“ nesėkmių ruožą specialiai DELFI iš Stambulo

Žanis Peineris – bene geriausiai Lietuvos krepšinio gerbėjams pažįstamas Stambulo „...

Pokyčiai pasaulyje grasina suvalgyti kone visus norvegų sukauptus pinigus Gerovės fonde (60)

Jei pasaulis imtųsi entuziastingiau kovoti su iškastiniu kuru, Norvegijai tai kainuotų daugiau nei...

Putino meilė Saudo Saudo Arabijos kronprincui – daug didesnio plano dalis (57)

Kartais rankos paspaudimas gali reikšti daug. Richardo Nixono ištiesta ranka Zhou Enlai 1972 metais...

Nusivylė tarpininkais: išsinuomotame bute teko išgyventi siaubo filmą

Istorija tokia: nuomavomės butą Justiniškėse , Taikos gatvėje. Turbūt noras domėtis vabalais...

Lietuviškas šventinis stalas iš arti: kaip mitybos specialistai vertina dažniausius patiekalus (17)

Silkė, balta mišrainė, mandarinai – artėjančių švenčių stalo klasika. Skaičiuojama, kad...

Byra žinomo verslininko Vytauto Kaikario ir jo žmonos Gretos Vaitkutės santuoka (10)

Prieš pat didžiąsias metų šventes skirtingais keliais oficialiai nusprendė pasukti žinoma...