Ši kartą parduodamai mangai iš Peru, nes būtent ten šių vaisių sezono pikas. Derlius lėktuvu atgabenamas iki Roterdamo, nes pakrauti visą lėktuvą ir jį tupdyti tėvynėje mūsiškiai dar negali, iš ten vilkiku atgabenami į Lietuvą. O čia jau driekiasi gurmanų eilės. Kai sezonas pasikeis, mangai lėktuvu keliaus iš kitų kraštų, pavyzdžiui, Izraelio.

„Visame pasaulyje ieškome skaniausių vaisių ir juos vežame į Lietuvą. Juokaujame, kad parskraidiname atostogų skonį, nes daugelis lietuvių jau keliauja į egzotiškus kraštus ir žino, kas yra tikri kokybiški vaisiai. Mes su drauge savo verslą taip pat pradėjome, kai Sicilijoje paragavome apelsinų, kurių Lietuvoje nebuvo įmanoma nusipirkti“, – pasakoja Mantas Kidykas, kartu su drauge Rasa Narvilaite ir bičiuliu Karoliu Lasiu lėktuvais į Lietuvą vežantis egzotiškus vaisius. Per savaitę rengiami du pardavimai. Verslininkas sako, kad lietuviai tiesiog daug skundžiasi, kad blogai gyvena, tačiau bent jau miestuose pakanka žmonių, kurie gali sau leisti vartoti ypatingos kokybės brangius produktus.

Tačiau šie produktai turi būti išskirtiniai. Vien už tai, kad žmogų pasitinki su šypsena, jis keletą kartų brangiau nemokės už tą patį vaisių, kuris yra ir prekybos tinkluose. Stebuklų nebūna.

Vidutinis pirkėjo krepšelis priklauso nuo mangų kainos, nes ta pagrindinė prekė. Tai nuo 25 iki 50 eurų.

Mantas, idėjinis „Mangų mango“ bendruomenės lyderis, sako, kad pradėjus ieškoti, iš kur būtų galima vežti „tikro skonio“ vaisius suprato, kad tai įmanoma. Pirma idėja kilo prieš 4-5 metus. Po pusantrų metų paieškų paaiškėjo, kad vienas vaisių prekyboje ne karys. Per daug logistikos iššūkių, įvairių formalumų. Tačiau tada paaiškėjo, jog draugės tėtis turi didmeninę vaisių importo įmonę, kuri jaunuolius sutiko priglausti po savo sparnu.

„Pakalbėjome, jis pasiūlė padirbėti pas juos rinkodaros skyriuje, kad suprasčiau, kaip veikia šis verslas. Savininkas turėjo bičiulį Izraelyje, kuris valdė mažą ūkį ir sodą. Su didmenininko parama, logistika, sandėliais, kad neišpūstume darbuotojų burbulo, pradėjome. Mangai iš Peru, kuriais prekiaujame dabar, apie 40 eurų. Jie ir taip brangūs, tačiau jei mes dirbtume vieni, be paramos, kaina būtų dar aukštesnė“, – dėlioja M. Kidykas.

Tiekėjas iš Izraelio patikėjo jaunuoliais. Jie nupirko 40 dėžučių, susikrovė į „VW Passat“, sukūrė puslapį feisbuke ir pradėjo važinėti po turgų bei kitas prekybos vietas ir siūlyti šiuos vaisius. Tąkart mangus importavo tris kartus per sezoną ir manė, jog tai vienkartinis verslas.

„Paragavę žmonės paskleidė žinią ir kitais metais mes feisbuke jau turėjome 1500 sekėjų, per savaitę jiems realizuodavome paletę mangų. Mums pasisekė, nes vaisius parduodavome tik dėžutėmis, tačiau jos vienas nesuvalgysi, tenka dalintis su draugu ar kaimynu ir taip mūsų gerbėjas ratas plėtėsi“, – kelią prisimena M. Kidykas. Iki dabar prekyba vyksta tik feisbuke – ten priimami užsakymai.

Pasibaigus Izraelio vaisiaus sezonui jaunuoliai mėgino metams atsisveikinti su klientais, tačiau sulaukė jų pasipiktinimo – kaip taip gali būti, kad juos paliks be kokybiškų produktų.

„Iš Izraelio atskraidinta mangų dėžutė pirkėjui kainavo 25 eurus, iš Peru 40. Mums patiems tai buvo didelė kaina. Paklausėme bendruomenės, ar jie sutiks tiek mokėti, paaiškinome padėtį. Žmonės sutiko ir pradėjome vežti. Kai gali su bendruomene bendrauti ir išsiaiškinti ko jie nori, lengva. Feisbukas vienintelis mūsų įrankis, niekad nenaudojome netgi mokamos reklamos“, – dėlioja M. Kidykas ir sako, kad pirkėjus labai nustebino tai, kad jie nuo pirmos dienos dirbo su kortelių skaitytuvu ir kasos aparatu.

Pernai verslas išaugo iki tiek, kad teko iš autobusų parko nupirkti ir perdirbti autobusą, kuris dabar puikiai tinka prekybai ir veikai kaip stacionari parduotuvė. Kaune jau yra stacionari vieta, Vilniuje tokia atsiras greitai. Tačiau ten nebus nuolatinės prekybos ir nuolatinio asortimento. Ir toliau bus parduodama tik tada, kai vaisiai bus atvežti į Lietuvą ir bus aiškus kiekis ir kokybė.

Mangai iš Peru – sezonas tęsiasi nuo lapkričio iki kovo – patys skaniausi ir tuo pačiu brangiausi. Tačiau parduodama ne mažiau, kaip dėžutė. „Mangų mangas“ mėgino pardavinėti atskirais vaisiais, tačiau paaiškėjo, jog sunokę mangai labai jautrūs ir perfasuojant jų trečdalį tenka išmesti. Nuostoliai paprasčiausiai per dideli.

„Dėl to prekybos tinklai negali užsiimti tokių vaisių prekyba. Jie neturi tokių sąlygų, kad galėtų išlaikyti kokybiškus mangus. Mes mėginome tiekti, tačiau vaisių nuostoliai vėlgi buvo per dideli“, – kodėl tinkluose nėra panašios kokybės vaisių aiškina Mantas.

Dabar įmonė išplėtė asortimentą. Čia ir avokadai iš Kolumbijos, grenadinai, drakonų vaisiai. Parduoda iki dešimties skirtingų vaisių, tačiau mangai yra pagrindinė prekė, pritraukianti pirkėjus.

„Sudėtingiausias vaisius avokadas. Juos skina, kai jie pasiekia 80 proc. riebumą, Kai jie atvežami pas mus, mes juos toliau brandiname. Būtent iš šio jo išaugo principas, kad jei su kokiu nors vaisiumi yra bėdų, mes pirkėjui būtinai viską kompensuojame. Dėl to mūsų bendruomenė žiūri atlaidžiai ir mus palaiko net jei nutinka nesusipratimų“, – pasakoja Mantas ir sako, kad iki šio mėnesio visus vaisius kontroliuodavo ir išdalindavo klientams patys.

Dabar prisijungs du studentai, kuriems tai bus papildomas darbas pora dienų per savaitę. Kiekvieną savaitę vien Vilniuje ir Kaune jie aptarnauja 500 – 600 klientų. Klaipėdoje mažiau, Iš regionų rašo tik pavieniai pirkėjai. Nors feisbuko sekėjų daugėja labai sparčiai, tačiau pirkėjų daugėja nebe taip greitai. Kaune, panašu, jau pasiekta bendruomenės riba.

„Buriasi bendruomenė Šiauliuose, galbūt kada nors pradėsime prekiauti ir ten. Plečiamės natūraliai. Turime ir nuolatinių didelių klientų. Pavyzdžiui, viena sunkvežimių prekybininkė iš mūsų perka didelius mangų kiekius ir juos siunčia savo partneriams vokiečiams, nes ten tokios kokybės vaisių paprasčiausiai nėra. Skandinavijoje tokių vaisių irgi nėra. Tačiau prancūzai juos mėgsta ir kai prasideda sezonas, būtent su jais dėl jų ir konkuruojame“, – pasakoja M. Kidykas ir juokiasi, kad vienas Peru augintojas sakė, jog 93 proc. mangų tai standartas, kuris plukdomas laivais ir parduodamas prekybos tinkluose, keli procentai dirba vietos rinkai ir tik keliolika ūkininkų pasiekia ypatingą kokybę ir sugeba vaisius skraidinti į Europą.

„Mangų mangas“ vasarą taip pat planuoja dirbti su vietos ūkininkais, nes pardavimai sulėtėja. Kam pirkti mangą, jei gali įsigyti pačią skaniausią vietinę braškę. Mantas sako, kad ieško ypatingas uogas auginančių žmonių ir jas siūlys savo klientams, perkantiems egzotiškus vaisius. Prekybos principas tas pats – aukščiausia kokybė ir šviežumas, kad derlius iki vartotojo atkeliautų kuo greičiau.

„Ar tai liks mažu šeimos verslu, ar pavyks išaugti priklausys nuo to, kokios bus bendruomenės dydžio lubos“, – atsargiai ateitį prognozuoja M. Kidykas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (476)