Koją į Lietuvą įkėlusiam prekybos tinklui „Lidl Lietuva“ angarus ir administracinį pastatą pardavusio ir per porą metų iš jų išsikraustyti pasižadėjusio Panevėžio autobusų parko planus stabdo statybų rinkos žaidėjų desperatiškos kovos dėl užsakymų.

Naujų pastatų statybos įstrigo, kai viešųjų pirkimų konkurse antroji likusi įmonė apskundė rezultatus teismui.

Iki numatyto termino atlaisvinti parduotųjų patalpų nespėjusiam Autobusų parkui gresia tiesiogiai pajausti populiaraus posakio, kad laikas – pinigai, prasmę. Mat iš „Lidl Lietuva“ pinigus už parduotą nekilnojamąjį turtą parkas atgaus tik iš jo išsikraustęs, o naujus pastatus statysiantis iš paskolų.

Kova dėl užsakymo

Beržų g. esančioje Autobusų parko teritorijoje statybos jau turėjo vykti pačiame įkarštyje. Įmonės konkursą statybos darbams atlikti dar vasarį laimėjo mažiausią kainą pasiūliusi Panevėžio bendrovė „Aukštaitijos ranga“. Per 3000 kv. m pastatą – gamybines ir administracines patalpas po vienu stogu įmonė pasisiūlė pastatyti už kiek daugiau nei 2,6 mln. eurų.

„Jei viskas būtų sklandžiai klostęsi, dabar jau būtų pakloti pamatai, montuojamos konstrukcijos, o žiemą pradėti apdailos darbai po stogu“, – planavo Autobusų parko direktorius Rimantas Petukauskas.

Tačiau įmonės teritorijoje ne tik netriūsia statybininkai – nė sutartis su rangovu nepasirašyta. Antroje vietoje likusi, 150 tūkst. eurų didesnę kainą siūliusi su buvusiu Alytaus mero Česlovo Daugėlos šeima siejama įmonė „Kortas“ teismui apskundė konkurso rezultatus.

„Kortas“ motyvuoja, esą laimėtoja „Aukštaitijos ranga“ neturi tinkamos kvalifikacijos tokiam užsakymui – jos turimas kvalifikacijos atestatas nesuteikia teisės atlikti kai kurių statybos darbų.
„Korto“ skundą jau atmetė Panevėžio apygardos teismas, tačiau dėl užsakymo besikaunanti įmonė tokį sprendimą apskundė Lietuvos apeliaciniam teismui.

„Panevėžio autobusų parkas paskelbė konkrečius reikalavimus, kokios kvalifikacijos tiekėjai gali dalyvauti konkurse, o nagrinėjant pasiūlymą, mūsų nuomone, imta tas konkrečias sąlygas interpretuoti, todėl mes, gindami savo teisėtus interesus, kreipėmės į teismą prašydami šią situaciją išspręsti“, – „Sekundei“ teigė „Korto“ generalinė direktorė Žaneta Overlingienė.

Sandėris į ateitį

Bylinėjimuisi gaištamas laikas Autobusų parkui – milijoninės vertės. Praėjusių metų gruodį prekybos tinklui pardavusi per 13 tūkst. kvadratinių metų angarą ir keturių aukštų beveik 1500 kv. m administracinį pastatą, Panevėžio savivaldybės valdoma bendrovė įsipareigojo iš jų išsikraustyti iki 2017-ųjų pabaigos.

Kol parko autobusai tebestovi parduotuose angaruose, o darbuotojai dirba „Lidl Lietuva“ nupirktuose kabinetuose, tol prekybos tinklas nenusiteikęs sumokėti už pirkinį.

Sandėrio sumos R. Petukauskas neatskleidžia motyvuodamas sutarties konfidencialumu. Nekilnojamojo turto vertintojai prieš porą metų Autobusų parko pardavinėjamą turtą buvo įvertinę 1,4 mln. eurų. Aukcione jo kaina krito iki 1,2 mln. eurų. „Lidl Lietuva“ Panevėžio įmonei sumokėjo mažiau, nei buvo apskaičiavę vertintojai, bet daugiau, nei prašyta aukcione.

Už parduotą nekilnojamąjį turtą pinigų negavęs Autobusų parkas naujiems pastatams statyti skolinsis iš banko. Pusę paskolos planuota grąžinti atgavus pinigus iš „Lidl Lietuva“, kitą dalį išmokėti per dešimtmetį.

Sklandžiomis statybomis netiki

R. Petukauskas pripažįsta galėjęs numatyti, kad konkursas bus apskųstas.

Jis nepaneigia galimybės, kad net jei ir Apeliacinis teismas atmes milijoninio užsakymo siekiančio „Korto“ skundą, teisiniams procesams taškas nebus padėtas.

Autobusų parko vadovas neslepia ir pats skeptiškai vertinantis „Aukštaitijos rangos“ užmojus už 2,6 mln. eurų suręsti 3000 kv. m pastatą. Jo nuomone, tokia kaina įtartinai per maža, tačiau įstatymas įpareigoja konkurso laimėtoju skelbti pigiausiai dirbančią įmonę.

„Jei statybos įmonė konkursui pateiktų realią sąmatą, liktų 20-oje vietoje. Todėl surašo kuo pigiau, o statybų eigoje rangovas pradeda „ieškoti sliekų“: atsiranda papildomų, techniniame projekte nenumatytų darbų arba pareikalauja keisti patį techninį projektą numatant pigesnius sprendinius“, – statybininkų gudrybes sako perkandęs R. Petukauskas.

Kas laukia Autobusų parko, jei nespės per porą metų išsikraustyti iš parduotųjų pastatų, direktorius apie sutartyje su „Lidl Lietuva“ numatytas netesybas vengia kalbėti. Savivaldybės įmonės paguoda tik tokia, kad šalių susitarimu terminas dar pusmečiui gali būti pratęstas.

Darbo nepaskubins

„Aukštaitijos rangos“ vadovai turi viltį išlaikyti solidų užsakymą savo rankose ir konkurentus kaltina nepagrįstomis ambicijomis.

„Tokie bylinėjimaisi – Lietuvos realija. Yra įmonių, tarp jų ir „Kortas“, kurios pralaimėjusios specialiai taip elgiasi, bando kažką įrodinėti. O gal pasiseks? O gal teismas kitaip pažvelgs? Vyksta ambicijų karas. „Kortas“ dažnai bylinėjasi. Mūsų kolegos su šita įmone irgi tokių dalykų yra patyrę. Skundžia, eina per teismus“, – piktinasi „Aukštaitijos rangos“ direktorius Antanas Mondeikis.

Anot jo, valstybei pristabdžius daugiabučių namų modernizavimo procesą ir sumažėjus valstybinių užsakymų, statybų rinkoje jaučiamas užsakymų stygius.

„Statybininkai dabar iš paskutiniųjų bando nučiupti stambesnius užsakymus, todėl prasideda kvailos kovos“, – sako A. Mondeikis.

„Aukštaitijos rangos“ direktorius motyvuoja, esą jo įmonės apimtys nedidelės, todėl sutaupoma valdymo išlaidų sąskaita, o tai leidžia pasiūlyti mažesnę nei konkurentai kainą. Vis dėlto A. Mondeikis neatmeta, jog statybų eigoje gali tekti su Autobusų parku“ derėtis dėl papildomo apmokėjimo.

„Žinoma, už papildomus darbus, jei tokių atsiras, mes prašysime sumokėti. Tą esame įvertinę. Bet jų paruoštą techninį projektą mes galime įvykdyti už pasiūlytą sumą“, – aiškina A. Mondeikis.
Jis sutinka, kad ne visus numatomus darbus įmonė pajėgi atlikti pati, todėl, kaip numatyta Viešųjų pirkimų įstatyme ir konkurso sąlygose, samdysiantis subrangovus.

Tačiau net Apeliaciniam teismui atmetus „Korto“ skundą ir „Aukštaitijos rangai“ išsaugojus užsakymą, Autobusų parkas greitų įkurtuvių nesulauktų. Pasak A. Mondeikio, jo įmonė naują angarą ir administracinį pastatą pastatytų ne greičiau nei per metus. Anot direktoriaus, paskubinti neleistų darbų specifika.

„Technologiškai greičiau neišeina, nes laiko atima tokie specifiniai darbai kaip gelžbetonio statymas. Greičiau pastatyti nėra galimybės. Tas delsimas ir bylinėjimasis nei Autobusų parkui, nei mums nenaudingas“, – pripažįsta A. Mondeikis.