Klaipėdietė (vardas redakcijai žinomas) „Vakarų ekspreso" žurnalistams skundėsi, jog jai esą negrąžinamas užstatas už nesuteiktą paslaugą.

Besiruošdama vestuvėms, praėjusiais metais ji užsisakė siūtis nuotakos suknelę viename sostinės siuvimo salone.

„Susitikome su dizainere, išsirinkau sau tinkamą modelį, vėliau ji užsirašė mano kūno matmenis ir sutarėme, jog susitiksime po keleto mėnesių. Susitikimo pabaigoje jos „dešinioji ranka" pareikalavo pervesti 200 eurų avansą, kitaip užsakymas nebus priimtas. Tačiau taip pat paminėjo, jog suknelė bus pradėta siūti maždaug vasaros pradžioje", - pasakojo pašnekovė.

Taigi grįžusi namo ji nedvejodama padarė pareikalautos sumos pavedimą internetu. Tačiau, atėjus pavasariui, sužadėtiniai atšaukė vestuves ir paprašė siuvimo salono grąžinti 200 eurų.

"Tačiau man buvo griežtai atsakyta, kad užstatas negrąžinamas. Kodėl jie man negrąžina pinigų,
jei suknelė nė nepradėta siūti! Juk mes daugiau nesusitikome ir nebuvo jokių primatavimų", - guodėsi pašnekovė.

Vartotojų teisės - paslaugos pirkėjo pusėje

Pasiteiravome Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) specialistų, ar suknelės užsakovė turi galimybę atgauti savo pinigus.

Vartojimo paslaugų saugos ir kokybės departamento direktorės Živilės Kazakevičienės teigimu, Civilinis kodeksas numato, kad pagal vartojimo rangos sutartį rangovas įsipareigoja pagal užsakovo užsakymą atlikti tam tikrą darbą, „skirtą tenkinti buitinius ar asmeninius užsakovo ar jo šeimos poreikius, o užsakovas įsipareigoja priimti darbo rezultatą ir už jį sumokėti".

Atkreiptinas dėmesys, jog sutartis gali būti sudaroma ir žodžiu. Civilinis kodeksas įtvirtinta vartotojo teisę bet kada iki darbo rezultato priėmimo nutraukti sutartį, sumokant dalį nustatytos kainos, proporcingos atliktam darbui.

„Drabužio siuvimo, daikto pagaminimo ar kitos panašaus pobūdžio paslaugos iš esmės galima atsisakyti ir reikalauti grąžinti sumokėtus pinigus iki tol, kol paslauga dar nėra galutinai atlikta, tačiau vartotojai turėtų atkreipti dėmesį, kad įstatymas paslaugų teikėjui suteikia teisę reikalauti iš vartotojo atlyginti nuostolius, patirtus paslaugų teikėjui vykdant užsakymą (pvz., išlaidos medžiagoms įsigyti ir kt.) ir teisę reikalauti sumokėti paslaugų kainą, proporcingą atliktam darbui. Be to, vartotojai, siekdami apsisaugoti nuo galimai nesąžiningų paslaugų teikėjų, turėtų pasirūpinti, kad sutartys būtų sudaromos raštu, taip pat reikalauti, kad paslaugų teikėjas išduotų pinigų sumokėjimą patvirtinantį dokumentą. Kilus ginčui, vartotojas turėtų objektyvius įrodymus dėl paslaugų teikimo sutarties sudarymo bei pinigų sumokėjimo fakto", - pasakojo Ž. Kazakevičienė.

Praėjusiais metais gavo 10 pranešimų

Praėjusiais metais VVTAT gavo iki 10 vartotojų prašymų dėl užstato grąžinimo pagal nuomos ar rangos arba, kitaip tariant, paslaugų sutartis. Tai buvo vestuvinių ar proginių suknelių nuoma bei automobilių nuoma. Vartotojai prašė nutraukti nuomos ar paslaugų sutartis ir grąžinti sumokėtą avansą. O tarnyba, išnagrinėjusi vartotojų prašymus, palaikė vartotojus ir pasiūlė paslaugų teikėjams grąžinti sumokėtą avansą (užstatą).

„Pažymėtina, kad verslininkai neretai nesutinka grąžinti reikalaujamo užstato ir teigia, kad dėl atsisakymo vykdyti sutartį patyrė nuostolių, tačiau buvo atvejų, kai vartotojas ir verslininkas kilusį ginčą išsprendė taikiu būdu, - sakė specialistė. - Svarbu pažymėti, kad nuomotojo ar paslaugų teikėjo atžvilgiu yra keliama pareiga suteikti išsamią, teisingą, visapusišką informaciją apie sutarties sąlygas. Kiekvienu atveju yra vertinama, ar jis pateikė įrodymus, pagrindžiančius dėl atsisakymo vykdyti sutartį verslininko patirtus konkrečius nuostolius. Tokių įrodymų verslininkui nepateikus, sprendimas paprastai priimamas vartotojo naudai."

Ką reikėtų žinoti visiems

Teisininkė Zita Šličytės „Vakarų ekspresui" pasakojo, jog užstatas iš tiesų turi net keletą „brolių", ir žinoti jų esmę kiekvienam esą naudinga.

Užstatas dažniausiai painiojamas su avansu, tačiau tai - du skirtingi dalykai. „Avansas yra būsimo mokėjimo dalis. Aš perku iš jūsų namą, žemės sklypą ar automobilį ir sumoku jums avansą - tam tikrą sumą pinigų to mokėjimo sąskaita. Jeigu dėl tam tikrų priežasčių sandoris neįvyksta, avansas yra grąžinamas", - tikino teisininkė.

Taip pat egzistuoja sąvoka rankpinigiai. Tai yra tarsi galiojančio sandorio įrodymas. Jeigu paslaugos teikėjas nevykdo sandorio, šis turi grąžinti dvigubą sumą. O jeigu žmogus atsisako paslaugos, rankpinigiai jam negrąžinami.

„Pavyzdžiui, žmogus nori nusipirkti butą dar vykstant gyvenamojo namo statyboms. Jis turi sumokėti tam tikrą sumą pinigų ir taip užtikrina, kad jis laikysis duoto žodžio. Ir jeigu jis neperka buto be pateisinamos priežasties, jis rankpinigių nebeatgauna. O jei namas nėra pastatomas, žmogus atgauna dvigubą sumą", - klostė teisininkė.

O užstatas turi dvi reikšmes. Tai - įkeitimas, kai į pinigus ar papuošalą įkeičiamas kilnojamasis daiktas - automobilis, kompiuteris, papuošalas, bei hipoteka, kai įkeičiamas nekilnojamasis turtas.

Z. Šličytė įspėja būti atsargius, nes tai yra turto įkeitimas už paskolą. Ir yra daugybė atvejų, kuomet žmonės taip patyrė didelių nuostolių.

Norite pasidalyti pirkimo patirtimi? Galbūt taip pat buvote nuvilti? O gal atvirkščiai – dirbate paslaugų srityje ir Jums yra tekę susidurti su itin nemaloniais klientais, apie kuriuos norėtumėte papasakoti? Kviečiame tai padaryti! Rašykite el.paštu pilieciai@delfi.lt arba žemiau: