Todėl, visų pirma, žinotina, kad iki euro įvedimo sudarytos ir vykdomos sutartys turi būti tęsiamos ir nacionalinės valiutos pakeitimas sutarčių vykdymui įtakos neturės, todėl valiutos pasikeitimas jokiu būdu negali būti pagrindas sutartis nutraukti.

Šiuo metu galiojantis LR viešųjų pirkimų įstatymas numato, kad viešojo pirkimo sutartys jų galiojimo laikotarpiu negali būti keičiamos, išskyrus atvejus, kai tokie sutarčių pakeitimai neprieštarauja viešųjų pirkimų principams ir tam yra gautas Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimas. Tačiau LR Euro įvedimo Lietuvos Respublikoje įstatyme įtvirtintas teisinių dokumentų tęstinumo principas, t.y. lito pakeitimas euru nepažeis sutarčių ir finansinių priemonių tęstinumo principo. Visi dokumentai su nuorodomis į litus, litą pakeitus euru, galios visą nurodytą jų galiojimo laiką. Vertė litais reikš pagal neatšaukiamai nustatytą euro ir lito perskaičiavimo kursą perskaičiuotą vertę eurais. Todėl, remiantis Lietuvos Respublikos finansų ministerijos išaiškinimais, sutarčių pakeitimų pasirašyti neprivaloma.

Tuo atveju, jei sutarties šalys nusprendžia, kad jų interesus labiau atitiktų susitarimo, kuriuo perskaičiuojami litai į eurus, pasirašymas, toks sutarties pakeitimas galimas ir be Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimo. Analogišką poziciją yra išsakiusi ir pati Viešųjų pirkimų tarnyba savo interneto puslapyje.

Daiva Lileikienė
Siekiant išvengti bet kokių diskusijų ar nesusipratimų nacionalinei valiutai pasikeitus, rekomenduojama pirkimo dokumentuose ir pirkimo sutartyje numatyti, kad pirkimo sutarties kaina, pasikeitus nacionalinei valiutai, bus perskaičiuojama pagal tuo metu galiojančius teisės aktus – tokiu atveju perkančioji organizacija galės pirkimo sutarties kainą perskaičiuoti pagal tuo metu galiojančiuose teisės aktuose nurodytą valiutų keitimo kursą, keitimo taisykles ir pan.

Verta pastebėti, kad euro pakeitimas turi reikšmės ne tik sudarytų sutarčių vykdymui, bet ir pasiūlymų kainų palyginimui. Iki euro įvedimo pasiūlymai vertinami ir tarpusavyje palyginami litais. Perkančiosioms organizacijoms rekomenduotina pirkimo sąlygose įtvirtinti kainų perskaičiavimo tikslias taisykles, siekiant išvengti nesusipratimų, jei tiekėjų pasiūlytas kainas litais reikės keisti į kainas eurais. Nurodant perskaičiavimo taisykles būtina vadovautis LR Euro įvedimo Lietuvos Respublikoje įstatymu.

Be to, praktikoje pastebima tendencija iš tiekėjų jau dabar reikalauti kainas nurodyti tiek litais, tiek eurais. Svarbu paminėti, jog perkančioji organizacija turi diskrecijos teisę pasirinkti, kaip pirkimo dokumentuose prašyti tiekėjo nurodyti kainą (galima tik litais, galima litais ir eurais), tačiau pabrėžtina, kad pasiūlymų kainų vertinimas iki 2014 m. gruodžio 31 d. tarptautinės vertės pirkimo atveju turi būti atliekamas litais, o supaprastintų viešųjų pirkimų atveju taip, kaip nustatyta supaprastintų viešųjų pirkimų taisyklių ir pirkimo dokumentų nuostatose.

Nurodant kainas tiek litais, tiek eurais gali kilti įvairių diskusijų, jei tiekėjai neteisingai perskaičiuoja kainas, nes nėra aišku, ar tai yra aritmetinė klaida, kurią tiekėjas turi teisę ištaisyti nekeisdamas pasiūlymo esmės. Manytina, kad tiekėjo pasiūlyme nurodytą neteisingą pasiūlymo kainą eurais (jeigu tiekėjas savo pasiūlyme nurodė kainą ir litais), tarptautinės vertės pirkimo atveju būtų galima laikyti aritmetine klaida ir ištaisyti pagal Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimus, o supaprastintų pirkimų atveju, pasiūlymai vertinami supaprastintų viešųjų pirkimų taisyklėse ir pirkimo dokumentuose nustatyta tvarka.

Atsižvelgiant į tai, perkančiosioms organizacijoms rekomenduotina iš anksto detaliai nurodyti, kuri kaina bus palyginama ir laikoma teisinga bei akcentuoti, kad tiekėjams bus leidžiama ištaisyti litų perskaičiavimo į eurus klaidas, jei tokios būtų nustatytos.