„Esu pesimistas kainų augimo atžvilgiu, tačiau dyzelino kainai augti iki 5 litų dar yra kur nuo dabar vidutiniškai esančių 4,8 litų. Dyzelino kainai pašokus iki 5 litų, tuomet ir benzinas turėtų kainuoti 5,2-5,3 lito”, - sako investicinio banko „Finasta" analitikas Tadas Povilauskas.

Šiuo metu dyzelino kainą sostinės degalinėse siekia apie 4,8 lito už litrą, o populiariausios markės A95 benzino kaina svyruoja iki 5,15 lito už litrą.

„Pagrindiniai dyzelino vartotojai yra vežėjų įmonės ir vartotojai. Tačiau, reikia pabrėžti, jog daugėja naujai registruojamų dyzelinių automobilių, pavyzdžiui, jų įregistruojama daugiau nei benzininių automobilių. Bet egzistuoja apvalių skaičių teorija, kuri teigia, kad visos kainos artėja prie apvalių skaičių, taigi galima sakyti, kad keisis ir dyzelino, ir benzino kaina. Manau, benzino atveju, kita „psichologinė riba“ bus 6 litai, o jo kaina arba artės atgal prie 5 litų, arba augs iki 6 litų. Tačiau, kad benzino kaina pasiektų 6 litus šiemet, ko gero, turėtų prasidėti karas, tikiuosi, taip neatsitiks“, - dėsto T. Povilauskas.

Jis skaičiuoja, jog tikėtina, kad šiais metais ir dyzelino kaina už litrą neviršys 5 litų, tačiau kitąmet taip galėtų nutikti, ypač, jei bus padidintas akcizas.

„Manau, kad kol kas galima būti ramiais – benzino ir dyzelio brangimo kreivės yra analogiškos, o kad dyzelinas brangsta sparčiau už benziną nedrįsčiau sakyti“, - teigia jis.

T. Povilauskas primena, kad 2011 m. Lietuvoje dyzelino buvo parduota keturis kartus daugiau nei benzino: buvo įsigyta 258 tūkst. tonų benzino, kai dyzelino parduota apie 1,04 mln. tonų.

Vežėjai siūlo kooperuotis

Lietuvos naftos prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius sako, jog kol kas naftininkus dyzelino pardavimai džiugina, nors dujų ir benzino pardavimai, palyginti su pernai, mažėja.

„Dyzelino pardavimai kol kas mus džiugina, galbūt dėl akcizo minimumo, konkurencingumo, nes mes, kaip rinka, esame konkurencingi ir verslas dažniau degalų pilasi Lietuvoje, ne Lenkijoje. Tačiau žiūrint duomenis, tiek benzino, tiek dujų pardavimai smunka ir akcizo surinkimas mažėja, palyginti su praėjusiu periodu, o dyzelino pardavimai kol kas yra su pliuso ženklu, tai yra galima sakyti vienintelis naftos produktas, kurio pardavimai auga“, - dėsto L. Vosylius.

Pesimistiškiau Lietuvos degalinių tinklų kainų konkurencingumą vertina vežėjų asociacija „Linava”.

„Na, iš tikrųjų, Lietuvoje dyzelino kainų konkurencingumas yra gerokai sumažėjęs. Yra sena dilema tiek Lietuvos vežėjams, tiek kitų šalių vežėjams, ar degalų piltis Lenkijoje, ar Latvijoje, ar Lietuvoje ir dažnai nutinka, jog degalų kainos, ypač dyzelino, yra mažesnės mūsų kaimyninėse šalyse, - dėsto „Linavos“ atstovas spaudai Gytis Vincevičius. - Deja, didmenininkai ir mažmenininkai susizgrimba tada, kai drastiškai krinta pardavimai ir šiuo atveju mes patys pradėjome kalbėtis su bendrove „Statoil“, kuri pasiūlė sprendimą – jeigu perkamas didelis kiekis degalų, daromas grupinis pirkimas, suteikiama patraukli nuolaida ir iš esmės mes gavome netolimą didmeninei kainai pasiūlymą, o tai išjudino ir kitus rinkos dalyvius, sureagavo kiti stambūs degalų tiekėjai, ir dabar turime tikrai palankesnes sąlygas nei prieš tai turėjome. Tačiau kylant kainoms, ypatingai vietinio susisiekimo transportui, keleivių vežėjams ar sunkvežimiams, gabenantiems produktus, sąnaudų našta tik auga.“

Jis pataria vartotojams jungtis ir tartis dėl mažesnių degalų kainų su mažmenininkais.

„Vienintelis dalykas, ką galime iš savo patirties patarti vartotojams, ir ypač verslo vartotojams, formuoti didesnių pirkėjų grupes ir bandyti įsigijimus stambinti, tik tokiu atveju galima gauti didesnių ir žymesnių nuolaidų, - sako G. Vincevičius. - Tačiau reikia suprasti, kad didmeninės arba tos kainos, kuriomis perka vežėjai, yra galbūt nemaža dalimi kitokios. Ir jeigu (dyzelino litro kaina – DELFI) perkoptų vartotojams tą baisiąją 5 litų kainų ribą, tikiu, kad vežėjai dar tos kainos nemokės, nebent perkoptų keliomis dešimtimis centų.“

Mažino maržas benzinui

L.Vosylius primena, kad mažmeninės prekybos tinklai mažino maržas benzinui.

„Deja, mūsų maržos neleidžia kylant kainoms didmeninėje prekyboje, kaip bemylėtume savo vartotojus, tos kainos nekeisti. Maržos nėra tokios didelės, kaip daug kas įsivaizduoja: benzino kainai marža yra susitraukusi nuo 9 iki apie 3,8 proc. vidutiniškai, o dyzelino atveju ji yra šiek tiek didesnė ir siekia apie 6-8 proc., - sako jis. - Šiai dienai turime tokį reiškinį, kai pasaulinės naftos produktų kainos kyla. Aš tikiuosi, kad tiek kilimas, tiek kritimas yra trumpalaikiai reiškiniai, tačiau dabar yra kaip yra, ir gamykla į tai reaguoja: kyla tiek benzino, tiek dyzelino kainos.“

Pasak jo, šiuo metu dyzelinas Lietuvoje ir Lenkijoje kainuoja panašiai, tačiau kol kainų skirtumas svyruoja nežymiai, verslininkai neskuba apsispręsti pirkti Lenkijoje.

„Visi, ir aš taip pat, dažnai kaip apie psichologinę ribą kalbėjo apie 5 litų benzino kainą, galbūt dyzelino kaina buvo per toli nutolusi nuo 5 litų, galbūt taip yra ir dėl to, kad dyzelino vartotojas dažniau yra įvardijamas kaip komercinio transporto, verslo vartotojas. O verslas tokių viešų pareiškimų, kaip daugiau nebesipilsime, nebevažiuosime, tikrai nesakydavo, dažniau buvo kalbama apie akcizų skirtumus su Lenkija. Jeigu matydavo, kad dėl zloto kurso Lenkija tapdavo konkurencingesnė, sakydavo, na, matyt, dabar pirksime Lenkijoje, kai ten dyzelinas buvo pigesnis“, - apie tai, kaip verslas vertina dyzelino kainų pokyčius, pasakoja L.Vosylius.

Naftos prekybos didmenininko „Orlen Lietuva“ orientacinės produktų kainos rodo, kad didmeninė dyzelino kaina praėjusią savaitę siekė 4,36 lito už litrą, kai prieš mėnesį ji sudarė 4,14 lito arba buvo 5 proc. mažesnė. Didmeninė benzino kaina per šį laikotarpį paaugo 6 proc. - nuo 4,53 iki 4,81 lito.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (115)