Jei būtų išpildyti Savivaldybės ir verslininkų planai, iškiltų naujas stoties pastatas, o esamosios vietoje įrengtas parkas.

Mainais gavęs dabartinę automobilių stovėjimo aikštelę prekybos centro pašonėje ir čia pastatęs daugiaaukštį pastatą, iš tokios pertvarkos investuotojas tikisi išlošti.

Konkursą įrengti naują autobusų stotį už privačias lėšas paskelbusi Panevėžio savivaldybė sulaukė vienintelio dalyvio. Investuoti į ją pasisiūlė bendrovė „Baltisches Haus“, Lietuvoje valdanti daugiau nei dvi dešimtis nekilnojamojo turto objektų, skirtų prekiauti.

Daugumos šios nekilnojamojo turto plėtotojos pastatų pagrindinis nuomininkas – „Iki“ parduotuvės. Pačią „Baltisches Haus“ valdo Maltoje registruota įmonė „Balthaus Limited“.

Panevėžio savivaldybės administracijos direktoriaus Tomo Juknos teigimu, bendrovė nurodo į autobusų stoties statybas investuosianti 700 tūkst. Eur.

Parką ir peroną sukeis vietomis

Savivaldybės ir investuotojo autobusų stoties ir prieigų sutvarkymo vizija atrodo sunkiai tikėtina ir vargiai įgyvendinama. Ją dar praėjusių metų spalį „Baltisches Haus“ iniciatyva sukūrė Nacionalinės premijos laureatas Rolandas Palekas.

Savivaldybė pageidauja, kad už privačias lėšas būtų pastatytas naujas iki 600 kvadratinių metrų vieno aukšto autobusų stoties pastatas šiuo metu neužstatytame trikampyje, esančiame greta automobilių stovėjimo aikštelės, tarp įvažiavimo į stotį ir išvažiavimo.

Be to, iš privataus investuotojo tikimasi naujo stoties perono su atvykimo ir išvykimo aikštelėmis Savanorių a. vietoj esamo vadinamojo alyvų parko.

Pati Savivaldybė numačiusi iš Europos Sąjungos finansuojamos URBAN programos lėšų už maždaug 3 mln. Eur rekonstruoti esamą stoties pastatą – pritaikyti jį visuomeninei veiklai bei sutvarkyti autobusų stoties prieigas iki Elektros, Vilniaus gatvių ir Laisvės aikštės.

Savivaldybės planuose numatyta iš esmės pertvarkyti ir dabartinį autobusų stoties peroną – esančią asfaltbetonio aikštę norima paversti parku.

Tokiu atveju pasikeistų autobusų judėjimas, nes transporto srautai šlietųsi arčiau Savanorių a. pietinės dalies.

Tačiau T. Jukna pripažįsta, kad kol kas nėra aišku, ką iš tos vizijos rengiasi išpildyti pats investuotojas.

Mat „Baltisches Haus“ pasiūlyme aiškiai įvardyta naujos autobusų stoties statyba, bet nėra detalizuota, ar kalbama tik apie pastatą, ar ir apie perono įrengimą.

Centrą užstatytų Mainais už pastatytą naują stotį „Baltisches Haus“ iš Savivaldybės prašo automobilių stovėjimo aikštelės, esančios stoties ir prekybos centro pašonėje.

Čia planuojama statyti trijų aukštų ažūrinį multifunkcį pastatą, kurio pirmame aukšte būtų paslaugų ir komercinės patalpos, o kituose aukštuose – kelių šimtų vietų automobilių stovėjimo aikštelė. Pasiūlymą pateikęs investuotojas siekia, kad ši teritorija mainais už pastatytą autobusų stotį taptų bendrovės nuosavybe.

Ar aikštelei atitekus į verslininko, galvojančio apie investicijų grąžą, rankas būtų išsaugotos nemokamos automobilių stovėjimo vietos miesto centre, atsakymo kol kas nėra.

Tokiems mainams Savivaldybė tarsi neprieštarautų. Visgi T. Jukna pripažįsta, jog abiejų šalių norai ir galimybės bus aptariami derybose. Joms sutarta skirti porą mėnesių.

„Kol nesusėdome prie stalo, galima skirtingai įsivaizduoti, ko vienas nori, o ką kitas gali. Investuotojas norėtų automobilių aikštelės, bet čia dar derybų klausimas. Savo nuomonę turi išsakyti teisininkai“, – pabrėžė T. Jukna.

Anot jo, derybose turės būti atsakyta, kas užtikrins, kad projektas tikrai bus įgyvendintas, kas laukia, jei per statybas paaiškėtų, kad bendrovės numatytų investuoti lėšų nepakanka joms užbaigti, taip pat aptarti rangos terminai, kas atitektų investuotojui, o kokią naudą iš tokio sandėrio gautų miestas.

Nepavykus deryboms, direktoriaus teigimu, būtų ieškoma kitų naujos stoties statybų finansavimo šaltinių. Įsivėlė į detektyvą T. Jukna pripažįsta, kad į kai kuriuose klausimus neturi atsakymų ir pati Savivaldybė.

Pradėjus planuoti autobusų stoties pertvarką, paaiškėjo, jog neaiškus investuotoją dominančios automobilių aikštelės tikrasis valdytojas. Pasak direktoriaus, Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje ieškoma dokumentų, pagrindžiančių, kam – Savivaldybei ar privačiai bendrovei – prieš daug metų buvo išduotas leidimas įrengti aikštelę.

„Dar nežinia, ar dėl tos aikštelės neteks kreiptis į teismą“, – teigė T. Jukna.

Pavykus deryboms, parengtą preliminarų sutarties projektą svarstys Savivaldybės taryba. Pasak T. Juknos, netgi jei planai klostytųsi sklandžiai, realūs stoties statybos darbai galėtų prasidėti ne anksčiau nei po pusantrų metų.

„Terminai yra silpnoji pusė. Įstatymų, taisyklių negalima apeiti, o tai kainuoja nemažai laiko. Vien detaliųjų planų rengimas užtrunka pusę metų“, – „Sekundei“ aiškino direktorius.

Ieškos vietos laikinai stočiai

„Baltisches Haus“ pateiktame pasiūlyme nurodo, kad naujos Panevėžio autobusų stoties statybos galėtų būti pradėtos 2019-aisiais.

Maždaug tuo pačiu metu Savivaldybė ketina imtis rekonstruoti esamos pastatą ir greta jo įrengti parką. Tačiau iki tol dar Savivaldybė turės išspręsti klausimą dėl laikinosios stoties.

Panevėžio autobusų parko direktorius Rimantas Petukauskas laikinajai stočiai mato keletą variantų.

Anot jo, verslininkai pageidautų pirkėjų srautą užtikrinsiančios stoties vakarinėje miesto dalyje, Klaipėdos g. gale. Tačiau direktorius abejoja, ar keleiviams būtų patogu važinėti į miesto pakraštį. Jo nuomone, tinkamesnė vieta būtų geležinkelio stoties teritorija, tačiau autobusams statyti reikalinga aikštelė priklauso ne miesto Savivaldybei, o valstybės įmonei „Lietuvos geležinkeliai“.

Be to, pasak R. Petukausko, aikštelė prie geležinkelio stoties būtų ankštoka manevruoti autobusams. Direktorius siūlytų svarstyti trečiąjį variantą – autobusų stotį, kol vyks statybos, laikinai įrengti beveik miesto centre, prie Panevėžio arenos.

„Autobusų stočiai pakaktų trečdalio arenai skirtos automobilių aikštelės, o arenos dalį panaudoti laukiamojo salei ir bilietų kasoms“, – mano R. Petukauskas.

Grandiozinis planas subliuško

Miesto pūliniu vadinamos autobusų stoties sutvarkymo vizijas Savivaldybė kūrė ir prieš dešimtmetį. Dar 2006-aisiais konkursą pastatyti naują stotį J. Basanavičiaus g. gale buvo laimėjęs bendrovės Baltijos investicijų grupė (BIG) ir Panevėžio statybos tresto konsorciumas.

Mainais už J. Basanavičiaus g. pastatytą naują stotį bei autobusų parką investuotojui buvo pažadėta dalis – apie 3 hektarus – autobusų parko J. Basanavičiaus g. teritorijos ir suteikta teisė statyti ten komercinį pastatą. Kaip priedas privačiam investuotojui dar turėjo atitekti dabartinės autobusų stoties Panevėžio miesto centre, Savanorių aikštėje, maždaug 45 arų sklypas. Grandiozinis projektas subliūško nė nepradėtas. BIG vadovas Alvydas Misiūnas anksčiau „Sekundei“ yra teigęs, kad pati Savivaldybė apgavo milijonus ketinusius investuoti verslininkus.

Esą sumaniusi į miesto pakraštį iškelti stotį, vietos valdžia sugalvojo staigmeną investuotojams – miesto bendrajame plane numatė gatvelę per pačią dabartinės autobusų stoties teritoriją.

Esą ją nutiesus iš investuotojui pažadėtojo 45 arų sklypo nieko nebeliktų. Buvęs investuotojas dabar teigia nebenorintis gilintis, kas sukliudė įgyvendinti grandiozinį projektą.

„Tai jau buvo seniai. Mums nepavyko išvystyti šio projekto ir mes jį jau užmiršome. Koks dabar skirtumas ieškoti kaltų“, – pripažino A. Misiūnas. Visgi konsorciumo planus galėjo stabdyti ne nauja gatvė, o nuo 2007-ųjų pasikeitusi šalies ekonominė situacija. Konsorciumui mainais atitekęs Autobusų parko nekilnojamasis turtas atpigo tiek, kad būtų kainavęs perpus pigiau nei BIG ir PST buvo įsipareigoję investuoti į naujos stoties statybas.
-

Daugiau skaitykite - naujienos.lt.