Išmaniosios technologijos, palietusios daugumą gyvenimo sričių, per dešimtmetį neatpažįstamai pakeitė ir mažmeninės prekybos sektorių. Ir pirmiausia tas naujoves skatino pirkėjų poreikiai bei įpročiai.

Kaip rodo praktika, prie pastarųjų pokyčių prisidėjo ir prisideda patys prekybos centrai. Neseniai kartu su kolegomis teko reziumuoti per dešimtmetį „Iki“ įgyvendintas inovacijas, todėl šiandien, remdamasi šia patirtimi, pabandysiu nupiešti ir šiuolaikinio pirkėjo portretą.

Dešimtmečio iššūkis – prisijaukinti savitarnos kasas

Patirtis byloja – sumanūs prekybininkai visuomet turi nuspėti ateities tendencijas ir nebijoti imtis naujovių, ateityje galinčių pakeisti pirkėjų įpročius.

Vienas geriausių inovacijų pavyzdžių – savitarnos kasų atsiradimas. Tai, kad šiandien nemaža dalis mūsų pirkėjų be šių kasų neįsivaizduoja savo kasdienio apsipirkimo, liudija, kad prieš dešimtmetį padarytas sprendimas buvo toliaregiškas. 2008 metais pirmieji iš visų Lietuvos prekybos tinklų žengėme tokį, atrodytų, rizikingą žingsnį, o šiandien „Iki“ parduotuvėse veikia 100 savitarnos kasų.

Pirkėjai jau įpratę savitarnos kasomis naudotis skubėdami ar tiesiog taupydami laiką. Suprantama, tokios nuostatos nesusiformavo iškart. Iš pradžių savitarnos kasos labiau prie širdies buvo tik jaunesniems žmonėms, tačiau dabar vis drąsiau jas renkasi ir vyresnio amžiaus pirkėjai, neįgalieji, o „Bitučių“ vartotojų ratą nuolat plečia mūsų darbuotojai, pasirengę padėti tiems, kurie dar baiminasi savitarnos kasų ir elgiasi konservatyviau. Skaičiuojama, kad šiuo metu savitarnos kasomis naudojasi apie 40 proc. mūsų pirkėjų.

Atsižvelgus į pirkėjų poreikius, modernesnės tampa ir pačios savitarnos kasos. Pavyzdžiui, šiuo metu diegiama naujos kartos įranga su pinigų cirkuliacijos funkcija.

Pagrindinis tokios sistemos privalumas – vienu metu atliekama tiek grynųjų pinigų priėmimo, tiek išdavimo procedūra. Be to, ši sistema turi sertifikuotą apsaugą nuo padirbtų pinigų, todėl pirkėjai, kurie naudojasi savitarnos kasomis, gali būti tikri, kad padirbtų pinigų negaus.

El. atsiskaitymai keičia vartotoją provincijoje

Besikeičiančius pirkėjų poreikius galima įžvelgti ir elektroninių atsiskaitymų erdvėje. Žinoma, dalies žmonių įpročiai, ypač mažesniuose miesteliuose bei kaimo vietovėse, dar pakankamai konservatyvūs, tačiau ryškėjančios tendencijos leidžia spėti, kad netrukus atsiskaitymai banko kortelėmis bus gerokai dažnesni visoje šalyje.

Naujausio sociologinio tyrimo duomenys rodo, kad dabar ketvirtadalis pirkėjų už įsigytas prekes nuolat atsiskaito grynaisiais.

Taip dažniausiai moka vyresnio amžiaus kaimuose bei mažesniuose miesteliuose gyvenantys žmonės, kuriems atsiskaitymas grynaisiais vis dar atrodo patikimesnis ir paprastesnis būdas.

Tačiau būtent dėl patogumo ir saugumo grynieji pinigai po truputį dingsta iš apyvartos ir atokiausiose šalies vietovėse.

Netgi senatvės pensija šiandien vis dažniau atkeliauja nebe paštininko krepšyje, o į mokėjimo kortelės sąskaitą. Taigi, atsiskaitymas elektroniniu būdu iš naujovės nedideliame miestelyje tampa tikra sąlyga verslui.

Išbandę neįprastą atsiskaitymo būdą, daugelis gyventojų netrunka įvertinti privalumus. Iš tiesų daugeliu atvejų sumokėti banko kortele yra greičiau.

Be to, nerizikuojama pinigų pamesti ar apsirikti juos skaičiuojant. Vis dėlto, mano nuomone, pasirinkti atsiskaitymo formą – kiekvieno pirkėjo teisė, o prekybininkų pareiga – ją užtikrinti.

Įpročiai keičiasi, o reiklumas didėja

Socialiai atsakingo, supančia aplinka besirūpinančio verslo dėka per kelerius metus ėmė keistis ir kiti pirkėjų įpročiai. Pavyzdžiui, pavyko išjudinti alternatyvas plastikiniams maišeliams. Neabejotinai, tam įtakos turi ir pasaulyje populiarėjančios gamtosauginės, ekologinės tendencijos, tačiau vien jų pakeisti metais besiformavusią elgseną nepakaktų.

Pirmiausia, pakeitėme plastikinių maišelių sudėtį į mažiau aplinkai kenksmingas perdirbtas medžiagas, išplėtėme daugkartinių maišelių asortimentą ir užtikrinome plastikinių maišelių kokybę, leidžiančią juos naudoti daugiau nei kartą.

Visų šių veiksnių visuma lemia, kad plastikinių pirkinių maišelių pardavimai prekybos tinklo „Iki“ parduotuvėse mažėja nuolat – per kelerius metus jų pardavimai sumažėjo 7–10 procentų. Kartu padidėjo daugkartinių pirkinių krepšelių, kuriuos pirkėjai skatinami įsigyti, pardavimai.

Nors tai liudija apie pakitusį pirkėjų sąmoningumą ir besikeičiančius įpročius, vis dėlto, nemaža dalis pirkėjų prekybos salėse kaskart naudoja naujus plastikinius maišelius, kurie žmonėms atrodo nemokami.

Nusprendėme pasiūlyti alternatyvą ir jiems – parduotuvių konditerijos bei kepinių skyriuose maistas vyniojamas į popierių.

Praėjusį dešimtmetį buvo priversti keistis tiek pirkėjai, tiek patys prekybos tinklai. Kokie iššūkiai mūsų laukia per ateinančius metus, kol kas pasakyti sunku, tačiau viena aišku jau dabar – ateities pirkėjas bus reiklus. Asortimentui, aptarnavimui, patogumui.

Jau šiandien matome didėjančius poreikius, kuriems patenkinti neužteks vien darbštumo ir atsidavimo. Tam reikės sumaniai pasitelkti ir naująsias technologijas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)