Ką turi žinoti darbuotojai apie darbdavio įvaizdį?

Darbdavio įvaizdis – tai yra apibendrinta ir subjektyvi esamų, potencialių ir buvusių darbuotojų nuomonė apie organizaciją, kaip apie gerą vietą dirbti. Įvaizdį kompanija turi ir be specialistų įsikišimo. Tačiau atsiradus konkurencijai dėl darbuotojų – darbdaviai pradeda į tai investuoti. Pagrindiniai dalykai per kuriuos darbdaviai pritraukia ir išlaiko darbuotojus arba ne yra: vadovų asmenybės ypatumai, komandinis darbas, mokymai ir karjera, socialinė atsakomybė, atlyginimas ir papildomos motyvacinės priemonės, įmonės gaminamos, parduodamos prekės ir paslaugos, darbo vieta, aplinka. Visos šios žinutės gali būti perduodamos per įmonės karjeros puslapį, skelbimus, atrankos procesą, per studentų karjeros dienas, atleidžiant darbuotoją, per pristatomuosius filmukus, socialinius tinklus. Darbdaviai pradeda save reklamuoti vis labiau, tad darbuotojams svarbu suprasti ar giriama prekė nėra pigi.

Į ką atkreipti dėmesį aplikuojant pagal skelbimus?

Skelbimai yra darbdavio reklama, kurioje „parduodama“ darbo vieta. Vienos reklamos mums patinka, kitos ne. Dauguma darbo skelbimų talpinami karjeros portaluose ir yra išlikę rašytinės formos. Beveik visi jie yra vienodi. Tačiau nėra panašių darbų ar darboviečių, kaip ir vienodų žmonių. Tad prieš aplikuojant į darbo vietą, svarbu susirinkti visą informaciją apie darbdavį ir nesiuntinėti CV bet kur. Jeigu skelbimas atviras t.y. aiškus darbdavio pavadinimas: susipažinkite su įmonės internetiniu puslapiu, vadovu, komanda, viešai prieinama informacija. Jeigu skelbimas konfidencialus – pasiskambinkite kontaktiniam asmeniui ir paprašykite suteikti daugiau informacijos. Neigiamas signalas telefonu su jumis bendrauja nemaloniai, neturi kantrybės arba skelbime apskritai nėra kontaktinio asmens.

Kokios detalės svarbios pokalbio dėl darbo metu?

Patrauklus darbdavys - atviras darbdavys. Svarbu, kad neliktų reikšmingų jūsų pasirinkimui nutylėjimų. Atrankos procesą prilyginčiau automobilio pirkimui. Galime pirkti spontaniškai, remdamiesi jausmu. Tačiau turime suvokti, kad vėliau gali išaiškėti, kad akumuliatorius nusekęs, kuro sunaudoja daug daugiau, dažniau tenka remontuoti ir pan. Atrankos proceso metu svarbu žinoti patiems, kokio darbdavio norite ir kuo daugiau klausinėti, bendrauti su darbdaviu. Atlikite „testinį važiavimą“ – apžiūrėkite darbo vietą, susitikite su kolegomis, pasiteiraukite apie vadovo vertybes, kuriomis jis vadovaujasi gyvenime. Užduokite net pačius kvailiausius klausimus. Jeigu pasijusite nejaukiai – vadinasi atsiras grėsmė taip jaustis nuolat įsidarbinus. Jeigu būsimas darbdavys yra atviras ir tiesus, klausosi daugiau nei kalba, domisi jumis – galima daryti prielaidą, kad taip pat elgsis ir kai įsidarbinsite.

Kiek pažįstamų atsiliepimai yra svarbūs renkantis naują darbdavį?

Lietuva, kaip sakoma – giminių ir pažįstamų kraštas. Tad visada rasite skirtingų nuomonių apie darbdavius. Greičiausiai sklinda blogos žinios. Turime portalą skirtą darbuotojų nusiskundimams, bet neturime portalo skirto darbdavių pagyrimams. Reaguoti į artimųjų rekomendacijas svarbu, tačiau patarčiau susirinkti skirtingų nuomonių.

Ar patrauklus darbdavys naudojasi „galvų medžiotojų“ paslaugomis?

„Galvų medžioklė“ – labai skambus pavadinimas. Manau Lietuvoje šis terminas turėtų būti keičiamas į „pasyvių kandidatų paiešką“ Visi kontaktai dabar yra prieinami per rekomendacijas ar socialinius tinklus (pvz.: „Linkedin“, „Facebook“). Būti medžiojamu - prestižo reikalas, tad Lietuvoje visa tai gerokai išpūsta tiek kainos, tiek proceso atžvilgiu. Taip, patrauklūs darbdaviai naudojasi pasyvių kandidatų paieškos paslauga, tačiau dažniausiai į patrauklius darbdavius kandidatai kreipiasi patys ir palieka savo duomenis. Tokiu atveju darbdaviams labai svarbu mokėti kaupti duomenis apie norinčius dirbti ir sugebėti palaikyti su jais ryšį. Mažiau patrauklūs darbdaviai yra nepasitikintys darbdaviai. Jie dažniausiai naudojasi kelių atrankos agentūrų paslaugomis ir tuo pačiu lygiagrečiai deda skelbimus darbo paieškos tinklapiuose. Ir, žinoma, mažiau patrauklūs darbdaviai delsia duoti galutinį atsakymą.

Keturi pagrindiniai dalykai, kuriuos reikia padaryti prieš pasakant naujam darbdaviui „Taip“:

1) Paklausti savęs, kam jums apskritai reikalingas darbas: siekiate didesnės prasmės gyvenime, norite daugiau uždirbti, išmokti ką nors naujo, užmegzti įdomesnių pažinčių ir kt. Įsigilinę į savo prioritetus - apsisaugosite nuo spontaniškų pasirinkimų.

2) Pasitikrinkite, kaip esate vertinami ir kokios galimybės yra jums likti toje pačioje įmonėje. Prieš pradedant ieškotis naujo darbo atvirai pasikalbėkite su dabartiniu darbdaviu apie nepateisintus lūkesčius, ar naujas idėjas. Taip išvengsite bereikalingų savęs pasitikrinimo rinkoje pokalbių ir susitikimų.

3) Pasakykite naujam darbdaviui tuos dalykus, kurie gali turėti įtakos jūsų darbui. Pavyzdžiui, kad penktadieniais jums reikia pusės laisvos dienos, nes auginate tris vaikus; negalite skraidyti lėktuvu; nemokate užsienio kalbos.

4) Jeigu jau nusprendėte priimti naują pasiūlymą – nepasakykite „taip“ iš karto. Pasilikite savaitę pagalvoti, paatostogauti, pasikalbėti su keliais autoritetingais jums žmonėmis. Tokiu būdu apsaugosite save nuo be reikalingų abejonių.

Inesa Daugintaitė yra personalo atrankų įmonės „Amston“ bendrasavininkė ir pirmosios konferencijos „Human Sense“ skirtos darbdavio įvaizdžiui formuoti programos autorė. Konferencija vyks lapkričio 20-21 dienomis, Druskininkuose.