Žurnale „Nature“ paskelbta studija jau vadinama reikšmingu momentu, kuris gali padėti atrandant naujus šios ligos gydymo ir prevencijos metodus.

Didžiausia tokio pobūdžio studija praktiškai nustatė visus pokyčius, kurie sveikus krūties audinius priverčia virsti piktybiniais, rašo bbc.com.

Didžiosios Britanijos organizacija „Cancer Research UK“ teigė, kad šie rezultatai yra svarbus žingsnis naujų vaistų nuo krūties vėžio link.

Kad suprastų, kas sukelia šią ligą, mokslininkams reikėjo išanalizuoti, kas įvyksta mūsų DNR, kad sveiki audiniai virsta vėžiniais.

Tarptautinė komanda ištyrė iš viso 3 mlrd. žmonių genetinių kodų raidžių – ištisus gyvenimo planus, paimtus iš 560 krūties vėžiu sirgusių pacienčių.

Jie nustatė 93 instrukcijų, arba genų, rinkinius, kurie, jei mutuotų, sukeltų krūties vėžį. Kai kurie iš jų jau buvo aptikti anksčiau, bet mokslininkai tikisi, kad tai bus galutinis sąrašas, išskyrus kelias retas mutacijas.

„Svarbi informacija“

Sangerio instituto Kembridže direktorius, profesorius Mike`as Strattonas, vadovavęs šiam tyrimui, sakė, kad tai yra reikšmingas įvykis tyrinėjant vėžį.

Kepenų vėžys

„Žmogaus genome yra apie 20 tūkst. genų. Dabar mes turime išsamų krūties vėžio paveikslą: egzistuoja 93 genai, kuriems mutavus, normali krūties ląstelė virsta vėžine. Tai svarbi informacija“, - sakė jis BBC.

„Perduosime šį sąrašą universitetams, farmacijos ir biotechnologijų įmonėms, kad jos pradėtų kurti naujus vaistus, nes šie mutavę genai ir jų baltymai yra naujų gydymo metodų taikiniai“.

„Dabar egzistuoja daug vaistų, kurie per pastaruosius 15 metų buvo išrasti prieš tokius taikinius ir yra veiksmingi“, - pažymėjo jis.

Tokie tiksliniai vaistai kaip herceptinas jau skiriami pacientams, turintiems specifines genų mutacijas.

M. Strattonas mano, kad nauji vaistai pacientus pasieks per dešimt metų ir įspėja: „Augliai yra gudrūs žvėrys ir ilgainiui jie tampa atsparūs naujiems vaistams. Tačiau aš iš esmės esu optimistas, nors tai ir nuosaikus optimizmas“, - teigė jis.

Tačiau yra ir blogų žinių: 60 proc. mutacijų, sukeliančių vėžį, randamos tik dešimtyje genų.
Kitame spektro gale rikiuojasi mutacijos, kurios yra tokios retos ir sukelia tokią mažą dalelę auglių, jog mažai tikėtina, kad bus skiriama lėšų jų gydymo būdų paieškoms.

Tačiau kodėl genai apskritai mutuoja?

Mutacijos mūsų DNR palieka unikalius randus, vadinamus mutacijų parašais, ir tai leido mokslininkų komandai identifikuoti 12 žalos tipų, kurie sukelia pokyčius krūties audiniuose.
Kai kurios mutacijos yra susijusios su paveldėta grėsme, bet dauguma jų yra vis dar neišaiškintos.
Viena mutacijų klasė kyla iš to, kad organizmas atakuoja virusus, pakeisdamas jų genetinį kodą, tačiau šio proceso metu patiriama abipusė žala.

Ar šiuos procesus galima koreguoti, šioje jaunoje mokslo srityje vis dar nežinoma, bet mokslininkai tikisi, kad jų rezultatai galiausiai leis sumažinti navikų pavojų.

Daktarė Serena Nik – Zainal iš Sangerio instituto pridūrė: „Ateityje norėtume išgauti individualius vėžio genomus, kad galėtume skirti gydymą, kuris labiausiai tiks krūties vėžiu susirgusiai moteriai ar vyrui“.

„Tai žingsnis suasmeninto vėžio gydymo link“, - teigė ji.

„Ši studija leidžia mums priartėti prie išsamaus genetinių pokyčių, įvykstančių pačioje krūties vėžio širdyje, paveikslo ir atskleidžia intriguojančius raktus į esminius biologinius procesus, kurie ląstelėse pakrypsta bloga linkme ir paskatina šią ligą“, - teigė daktarė Emma Smith iš „Cancer Research UK“.

„Šių pamatinių procesų supratimas jau leido rasti efektyvesnius pacientų gydymo metodus, todėl genetinės studijos gali būti svarbus laiptelis, kuriant naujus vaistus ir didinant skaičių žmonių, kurie pasveiksta nuo vėžio“, - sakė ji.