O kad produkciją vertėtų platinti ir vietinėje rinkoje, teko pakelti jos kainas. Kaip sakė D. Trumpa, tokios eksportinės rinkos, kokia buvo šiemet, niekas neatsimena.

„50 metų tokios rinkos nebuvo. Nupirkdavo viską, ką pagamindavome“, – laidoje teigė D. Trumpa.

Pasak jo, taip atsitiko, nes itin išaugo vartojimas Kinijoje ir Tolimuosiuose Rytuose. Tačiau gamintojai laiku į tai nesureagavo, todėl baigėsi produkcijos atsargos.

„Tos įmonės, kurios vien eksportuoja, turėdamos laisvus pajėgumus, nori daugiau pagaminti. Jos perka pieną iš mūsų, o dėl to, kad visą produkciją eksportuoja, jos turi konkurencinį pranašumą, – kalbėjo D. Trumpa. – Kad sulaikytume savo pieną, buvome priversti kelti jo kainas“.

Nepaisant to, anot „Rokiškio sūrio“ atstovo, visa jų produkcija, tiekiama vietinei rinkai, vasarą atnešė 5–10 proc. mažiau pelno nei eksportinė. D. Trumpa skaičiuoja, kad iš vietinės rinkos jo įmonė uždribo tik 14 proc. viso pelno.

„Jei Lietuvos įmonės, kurios eksportuoja apie 50 proc. produkcijos, šiemet gaudamos tikrai gerą pelną už eksportinę produkciją, būtų nekėlę kainų vidinėje rinkoje, prarastų konkurencingumą lyginant su kitomis įmonėmis, kurios gamina tik eksportinę produkciją“, – aiškino D. Trumpa.

Pasak jo, vietinėje rinkoje parduodamas sviestas brango dvigubai, nes eksportuojamo sviesto kainos pakilo 46 proc.

„Užsienyje išpardavęs grietinėlės toną gali uždirbti dvigubai, nei parduodamas sviestą vietinėje rinkoje tokiomis kainomis, kokios jos buvo iki rugpjūčio. Nė vienas verslininkas, nė vienas akcininkas tau to neatleis“, – sakė D. Trumpa.

Kaip nustatė Konkurencijos taryba, karteliniu susitarimu įtariami pieno perdirbėjai produkcijos kainas nuo 2006 metų liepos keitė kas mėnesį – jas tai padidindamos, tai sumažindamos.

Nuo praėjusių metų liepos iki šių metų rugsėjo pieno kainos kilo 8–24 proc.

Per šį laikotarpį pieno produktų pardavimo kainas žymiausiai padidino „Pieno žvaigždės“. Šios įmonės produkcija pabrango iki 24 proc. „Rokiškio sūris“ pardavimo kainas padidino iki 15 proc., „Žemaitijos pienas“ – iki 21 proc.

Tiesa, kai kurių rūšių grietinės ir varškės sūrio kainų bendrovė nekeitė. „Marijampolės pieno konservai“ kai kurių produktų kainas pakėlė iki 19 proc., sūrių „Liliputas“ ir „Belvederis“ – net iki 35 proc.

Pagal antradienį paskelbtus duomenis, didžiausi Lietuvos pienininkai šiemet ne tik įspūdingai didino pelnus, bet ir veiklos pelningumą.

„Rokiškio sūrio“ devynių šių metų mėnesių konsoliduotas neaudituotas grynasis pelnas siekė per 30 mln. Lt. Tai tris kartus daugiau nei tuo pat metu pernai. Tuo metu pajamos augo beveik dešimt kartų lėčiau – padidėjusios 35,9 proc., jos sudarė kiek per 513 mln. Lt.

„Pieno žvaigždžių“ grynasis pelnas per devynis šių metų mėnesius, palyginti su tuo pačiu metu pernai, didėjo 69 proc. – iki 25,4 mln. Lt, nors pajamos taip pat augo mažiau. Jos ūgtelėjo beveik 28 proc. iki 502 mln. Lt.