Daugelio jų įsitikinimu, Jakų sankryžą jau seniai būtina rekonstruoti, tačiau prieš keletą metų pasklidusios kalbos apie vienos intensyviausių sankryžų Lietuvoje rekonstrukciją kol kas vis dar lieka kalbomis.

Per parą Jakų sankryžą pravažiuoja maždaug 25 tūkst. automobilių, vasaros metu jų padaugėja dvigubai, nes keliu Vilnius–Kaunas–Klaipėda atvykstantys poilsiautojai, norėdami patekti į Palangą, taip pat turi kirsti Jakų žiedą. Negana to, šalyje daugėja ir automobilių.

Šiuo metu greitkeliu Vilnius–Klaipėda važiuojantys automobiliai, pasiekę Jakų sankryžą, viena eismo juosta važiuoja tiesiai, t. y. į Klaipėdą, kita – suka Palangos link. Vasaros metu abi eismo juostos – sausakimšos, ne sezono metu daugiausia transporto priemonių rikiuojasi kairėje eismo juostoje – į Klaipėdą. Čia ypač didelis sangrūdis piko metu – nuo pusės aštuntos iki beveik devintos valandos ryto ir nuo penktos iki šeštos valandos vakaro. Kitu metu automobilių mažiau, tačiau eismas išlieka intensyvus.

Vairuotojų gudrybės

Ne paslaptis, kad tuomet, kai policijos pareigūnų nėra, kai kurie vairuotojai gudrauja ir, norėdami sutaupyti 15–20 minučių, į miestą patenka dešiniąja eismo juosta, kuri skirta važiuojantiesiems į Palangą. Tačiau lėtesniems gudruoliams, kurie nespėja tokiu būdu greitai įvažiuoti į žiedą, toks Kelių eismo taisyklių pažeidimas neretai baigiasi avarine situacija.

Prakeikti kalneliai

Policijos pareigūnų pastangos sumažinti Jakų sankryžos avaringumą pastatant greičio mažinimo kalnelius davė vaisių. Avaringumas nuo 2006 metų, kai tokie kalneliai buvo pastatyti, Jakų sankryžoje išties sumažėjo. 2006 metais čia įvyko 92 eismo įvykiai, pernai – 85, o šiemet per 9 šių metų mėnesius – 31.

Tačiau šiais kalneliais džiaugiasi tik policijos pareigūnai. Tuo tarpu dauguma vairuotojų jau ne kartą spėjo prakeikti šiuos greičio mažinimo įrenginius, nes, pastačius juos, automobilių sangrūdis prie Jakų sankryžos dar labiau išaugo. „Iki šiol nesuprantu, kas sugalvojo pastatyti tuos kalnelius. Jie skirti tik mašinoms laužyti ir kamščiams didinti“, – pasakojo Klaipėdos rajone gyvenantis vairuotojas.

Būtina rekonstrukcija

Jakų sankryža į žiedinę pertvarkyta 1978 metais. Tuo metu ši rekonstrukcija išsprendė padidėjusio automobilių srauto problemas, tačiau transporto priemonių skaičius augo tokiais tempais, kad jau po gero dvidešimtmečio prie Jakų sankryžos vėl rikiavosi mašinų eilės.

Ne vienas vairuotojas patvirtina, kad žiedo rekonstrukcijos reikia jau seniai, tačiau Lietuvos automobilių kelių direkcija teigia, jog anksčiau tam nebuvę finansinių galimybių. „Atsiradus naujai 2007–2013 metų Europos Sąjungos finansavimo programai, susidarė sąlygos rekonstruoti Jakų sankryžą“, – „Valstiečių laikraščiui“ pasakojo Lietuvos automobilių kelių direkcijos Investicijų skyriaus vedėjas Remigijus Lipkevičius.

Apie Jakų žiedo rekonstrukciją prabilta jau prieš keletą metų, seniai parengtas ir rekonstrukcijos projektas, tačiau vairuotojams statybininkų brigados žiede dar neteko matyti. Kodėl?

Nespėta parengti projekto

Daugelį statybų stabdo biurokratinės kliūtys, ne išimtis – ir Jakų sankryžos rekonstrukcijos projektas. Darbų pirkimo konkursas, turėjęs įvykti šių metų birželio–liepos mėnesiais, paskelbtas spalio pradžioje. Į klausimą, kodėl vėluojama, Automobilių kelių direkcija atsakė, jog nespėta parengti projekto Europos Sąjungos finansavimui gauti. Pasibaigus konkursui, kuriame dalyvauti gali ir kitų Europos Sąjungos šalių rangovai, vyks vertinimo procedūra, galiausiai bus išrinktas geriausią pasiūlymą pateikęs rangovas. R. Lipkevičiaus teigimu, rekonstrukcijos darbai prasidės šių metų gruodį.

Estakada po poros metų

Pirmąjį rekonstrukcijos etapą planuojama baigti 2010 metų lapkričio mėnesį. Per šiuos beveik dvejus metus bus pastatyta pirmoji estakada, jungianti kelią Kaunas–Klaipėda. Keturių eismo juostų kelio ilgis bus 610 metrų ilgio, juo nuo automagistralės važiuojantys automobiliai galės tiesiai pasiekti Baltijos prospektą, per miestą vedantį į perkėlą per Kuršių marias.

Vairuotojai teigia, kad tokia estakada iš tiesų išspręstų Jakų žiedo problemą, tačiau kyla kitas klausimas: kaip bus susidorojama su prie „Statoil“ žiedo, Šilutės plente, susidarančiais mašinų sangrūdžiais? Piko metu ten eilės neką mažesnės nei prie Jakų.

Klaipėdos savivaldybės Statybos ir infrastruktūros plėtros skyriaus vedėja Violeta Staskonienė į šį klausimą atsakyti negalėjo. „Visiems Klaipėdos mieste esantiems žiedams yra parengti rekonstrukcijos projektai, daugiau nieko pasakyti negaliu“, – tvirtino V. Staskonienė.

Moderni sankryža – 2012 metais

Antrojo rekonstrukcijos etapo pradžia numatyta 2010 metų gegužę. Tuomet, po pustrečių metų statybų, Jakų sankryžoje turėtume išvysti dar dvi estakadas. Viena jų jungs kelią Palanga–Kaunas, kita – kelią Kaunas– Palanga. Taip pat bus pastatyti du dviejų eismo juostų keliai bei jungiamieji keliai, įrengtas apšvietimas, pastatytos triukšmą izoliuojančios sienelės.

Abiejų etapų darbų kaina – apie 200 mln. litų, tikslią sumą ketinama įvardyti tuomet, kai bus pasirašytos sutartys su rangovais.

Tad kol kas vairuotojams, norintiems patekti į uostamiestį, dar keletą metų teks apsišarvuoti kantrybe ir dviem intensyviausiems Klaipėdos žiedams įveikti papildomai paskirti mažiausiai pusvalandį.