Tiesa, prieš porą savaičių Marijampolės policijos komisariatas įsigijo keturis naujus japoniškus motorolerius „Yamaha Cygnus 125“. Dar keletu motorolerių naudojasi kurortų policininkai. Tačiau akivaizdu, kad to per maža atsižvelgiant į sudėtingą padėtį keliuose.

Pirko prieš penkmetį

Pastarąjį kartą naujus motociklus policija pirko dar 2002 metais, prieš JAV prezidento George'o Busho vizitą Lietuvoje. Tada plačiai nuskambėjo, kad policija įsigijo 8 naujus BMW motociklus. Mūsų šalies „angelai sargai“ didžiavosi, kad turės „ne tik patikimų reprezentacinių automobilių, bet ir juos lydinčiam eskortui gėdos nedarančių motociklų“.

Prieš penkerius metus šiam pirkiniui Policijos departamentas išleido daugiau nei pusę milijono litų. Be to, policijai BMW motociklus pardavusi bendrovė „Krasta Auto“ vieną motociklą perdavė kaip paramą. Tačiau atrodo, kad šie pirkiniai naudojami daugiau „dėl grožio“.

Kaltas blogas oras

LPEPT viršininkas Saulius Skvernelis tvirtina, kad praėjus penkeriems metams motociklai yra techniškai tvarkingi, atitinka reikalavimus ir paruošti važinėti. Vis dėlto motociklai iš garažų išrieda tik ypatingomis progomis.

„Motociklai naudojami iš esmės dviems funkcijoms – kasdieniam patruliavimui keliuose ir eskortavimui bei palydai. Pastaroji funkcija yra pagrindinė. Gatvėse policininkų ant motociklų ir nepamatysi, nes jie dažniausiai pasirodo magistraliniuose keliuose per reidus. Na, o eskortavimui motociklai naudojami gana dažnai“, – kalbėjo eismo priežiūros tarnybos vadovas.

S. Skvernelio teigimu, turimiems motociklams vairuotojų užtenka, tačiau kvalifikuotų specialistų stygius jaučiamas. Kitąmet planuojama šią problemą pradėti spręsti – Klaipėdos policijos mokykloje žadama rengti specialius policijos motociklų vairuotojų kursus. Vis dėlto ši mokymo programa tėra parengties taške – reikia kompetentingų dėstytojų, tinkamo inventoriaus.

Į klausimą, ar planuojama plėsti policijos motociklų garažą, S. Skvernelis negalėjo tiksliai atsakyti.

„Motociklų naudojimo laikas yra palyginti trumpas dėl nepalankių oro sąlygų Lietuvoje. Žiemą, ankstyvą pavasarį ir rudenį būna drėgna ir šlapia, todėl tokiu oru policininkai nevažinėja motociklais. Tad sunku spręsti, ar motociklų daugės, ar mažės, tačiau reikia pripažinti, kad poreikis didelis, ypač eskortuojant jie yra nepakeičiama priemonė“, – įsitikinęs S. Skvernelis.

Užsieniečių pavyzdys

Prieš penkmetį su policija bendradarbiavusios įmonės „Krasta auto“ atstovas Regimantas Raguotis sako, esą jei būtų motociklų poreikis, ši įmonė turėtų ką pasiūlyti.

„Motociklai policijai tampa vis reikalingesni. Pažiūrėkite į padėtį mieste – spūstys, avarijos, o su motociklais privažiavimas prie įvykio vietų būtų kelis kartus paprastesnis. Laikui bėgant motociklai bus ne prabanga, o būtinybė“, – optimistiškai į ateitį žvelgė R. Raguotis.

Kodėl kelių patruliai nevažinėja motociklais intensyviau?

„Pagrindinė priežastis – netinkamos oro sąlygos“, – pirmą priežastį vardija „Krasta auto“ atstovas. Su tuo tik iš dalies sutinka motociklų „Yamaha“ pardavimo vadybininkas Petras Keparutis.

Jo teigimu, lietuviai pareigūnai galėtų pasimokyti iš kolegų užsienyje ir eksploatuoti motociklus net vėsesniu oru.

„Kitose šalyse, pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje ar Airijoje, kur oro sąlygos panašios į Lietuvos, policininkai motociklais važinėja, galima sakyti, tol, kol yra pliusinė temperatūra, o mūsų pareigūnams jau ir +15 laipsnių yra kritinė riba. Tačiau manau, kad netrukus panaši kultūra ateis ir pas mus“, – įsitikinęs P. Keparutis.

Motociklas – tik pramoga?

Dar vienas stabdys policijos motociklų garažui plėsti – mūsų šalyje vyrauja požiūris, kad motociklas yra pramoga, o ne darbo priemonė. Vis dėlto užsienyje motociklai yra neatskiriamas policijos atributas, o tokie patruliai sulaukia pagarbos.

„Daug kas priklauso nuo to, kaip dirbama su šia transporto priemone. Jei avarijos vietoje nereikėtų laukti pusantros valandos ir viskas išsispręstų per 15-20 minučių, kitokia nuomonė susiformuotų ir Lietuvoje“, – neabejoja R. Raguotis.

Pašnekovai sutaria, kad greičio atžvilgiu motociklai yra nepakeičiama priemonė. Jie siūlo apie tai pagalvoti ir saugos tarnyboms.

„Manau, kad Lietuvoje turi būti smarkiai padidintas policijos motociklų skaičius. Jeigu šiandien turime 12, tai reikėtų turėti bent 150-200 motociklų, kurių darbas nesiribotų tik patruliavimu mieste. Jie padėtų ir magistraliniuose keliuose tramdyti „britvininkus“, kurių kol kas nesustabdo nei radarai, nei fotokameros“, – policijai patarimus žarstė „Yamaha“ motociklų atstovas.