Prieš įvažiuodami į apmokestintą kelią jie privalės priklijuoti vinjetės pagrindinę dalį prie transporto priemonės priekinio stiklo.

Nauja forma, bet ne turinys

Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) vadovai pastebi, kad patvirtinus vinječių projektą gerokai padažnėjo klausimų, kalbų, o kai kada - ir spekuliacijų dėl transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokesčio, taikomo krovininėms kelių transporto priemonėms.

“Galime patikinti, kad tikrai neįvedamas joks naujas mokestis. Nuo liepos 1-osios keičiasi ne jau 12 metų galiojančio mokesčio tarifas, o tik mokėjimo forma”, - sakė LAKD generalinis direktorius Virgaudas Puodžiukas.

Direkcijos specialistai priminė, kad dar 1995-aisiais Kelių fondo įstatymu Seimas įsteigė Lietuvos Respublikos kelių fondą. Vienas iš jo šaltinių buvo ir transporto priemonių savininkų mokestis už naudojimąsi keliais. Šiuo metiniu mokesčiu buvo apmokestintos visos krovininės kelių transporto priemonės. Mokėti reikėjo už važiavimą visais šalies keliais, o mokesčio kontrolė atliekama per transporto priemonės valstybinę techninę apžiūrą.

Nuo 2005-ųjų sausio 1-osios, įsigaliojus naujos redakcijos Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymui, pasikeitė transporto priemonių savininkų ar valdytojų naudotojo mokestis - dydžiai, mokėjimas, kontrolė ir t.t. Nebereikėjo mokėti už krašto, rajoninius kelius. Šiuo mokesčiu liko apmokestinti tik Lietuvos aukščiausios kategorijos (magistraliniai) keliai, o pats naudotojo mokesčio dydis tapo diferencijuotas pagal važiavimo apmokestintais keliais trukmę (dienos, savaitės, mėnesio, metų). Krovininių kelių transporto priemonių savininkai ar valdytojai jau galėjo susimokėti už pageidaujamą laikotarpį.

Buvo nustatyta, kad šį mokestį galima sumokėti banko įstaigose iš anksto ar kelionės metu. Pati mokesčio kontrolė atliekama kelyje ir muitinės postuose, kai tikrinama ar transporto priemonių savininkai ar vairuotojai turi sumokėjimą patvirtinančius dokumentus. Važiuojantiems apmokestintais keliais nesumokėjus naudotojo mokesčio ar neturint su savimi šios operacijos patvirtinančio dokumento, buvo pradėtos taikyti Administracinių teisės pažeidimų kodekse nustatytos baudos. Priklausomai nuo automobilio kategorijos baudos svyravo nuo 300 iki 2600 litų.

Tvarka paprastesnė

Europos Sąjungos teisės aktuose vyrauja nuostata, kad kelių infrastruktūros kaštus turi padengti kelių naudotojai. Pasak V.Puodžiuko, principas, kad moka kelių naudotojas, ir yra įgyvendinamas mūsų šalyje. Trumpiau tariant, apmokestintų transporto priemonių savininkai ar valdytojai moka naudotojo mokestį tik tuomet, jei tomis transporto priemonėmis važiuoja magistraliniais keliais.

Tad, atsižvelgiant į daugelyje Europos Sąjungos šalių taikomą praktiką, ir buvo sukurta teisinė bazė, reglamentuojanti esamą naudotojo mokestį. Pažymėtina, kad, nustatant naudotojo mokesčio dydžius buvo atsižvelgta ir į transporto priemonių daromą žalą kelio dangai, naudojimosi keliais trukmę, ir į didėjantį lėšų poreikį magistralinių kelių tinklo plėtrai dėl intensyviai didėjančių kelių transporto priemonių srautų.

Siekdama pagerinti naudotojo mokesčio mokėjimą, surinkimą ir valdymą, 2006-ųjų lapkritį Vyriausybė priėmė nutarimą, kuriuo pakeitė ankstesnę tvarką ir numatė nuo 2007-ųjų liepos 1-osios įdiegti vinječių sistemą.

Naują tvarką parengę specialistai teigia, kad naujoji mokesčio mokėjimo tvarka vartotojui bus kur kas patogesnė.

Vinjetė - vieno lapo dokumentas, susidedantis iš dviejų dalių. Pagrindinės dalies centre yra Lietuvos valstybės kontūrai. Vinjetė turės apsaugos elementus, seriją ir numerį. Kitoje vinjetės pusėje pateikta instrukcija lietuvių bei anglų kalbomis.

Vinjetė - ant stiklo

Transporto priemonių savininkai ar valdytojai, prieš įvažiuodami į apmokestintus kelius, privalės priklijuoti vinjetės pagrindinę dalį prie transporto priemonės priekinio stiklo. Tais atvejais, kai įvažiavus į Lietuvos teritoriją arba išvykstant iš krovinių krovos vietos nėra degalinės, transporto priemonių savininkai ar valdytojai tai padaryti privalės artimiausioje degalinėje ar kitoje vinjetėmis prekiaujančioje vietoje.

Naudotojo mokestis netaikomas, jei apmokama kelio dalis naudojama kaip apylanka, kuri pažymėta specialiais ženklais, taip pat kertant apmokamą kelią, taip pat žemės ūkio veiklos subjektams, kai jie važiuoja iki savo dirbamo lauko ir grįžta iš jo. Įsakyme išvardyti atvejai, kada vinjetes bus galima pakeisti.

Be to, drauge su nauja mokesčio administravimo sistema nutarta gerokai sumažinti ir jo tarifus žemės ūkio subjektams bei lengvoms krovininėms transporto priemonėms.