2015 finansinių metų Nacionalinis gynybos įgaliojimų aktas, užbaigtas po derybų tarp Senato ir Atstovų rūmų, numato, kad JAV Gynybos departamentas rusiškus variklius RD-180 iki 2019 metų pakeis amerikiečių sukurtais varikliais.

RD-180 – pagrindinis raketos-nešėjos „Atlas 5“ variklis. Tai – viena iš dviejų raketų, kuriomis keliama dauguma JAV vyriausybės finansuojamų palydovų ir praktiškai visos misijos, susijusios su nacionaliniu saugumu.

RD-180 variklius gamina Rusijos „NPO Energomash“, juos perka ir panaudoja amerikiečių bendrovių „Boeing“ ir „Lockheed Martin“ dukterinė įmonė „United Launch Alliance“ (ULA). Prastėjant JAV ir Rusijos santykiams dėl šio sandorio kilo nepasitenkinimas JAV valdžios koridoriuose.

Praėjusiais metais JAV Karinės oro pajėgos su ULA pasirašė 11 mlrd. dolerių vertės sandorį, kuriuo numatyta iki 2019 metų naudotis „Atlas 5“ ir „Delta 4“ raketomis. Šioje sutartyje numatytas RD-180 pirkimas bus vykdomas kaip numatyta, be trukdžių iš naujojo įstatymo pusės.

JAV senatorius Johnas McCainas reikalavo, kad į įstatymą būtų įtraukta nuostata, draudžianti Pentagonui pasirašinėti naujas sutartis ir atnaujinti esamas sutartis su įmonėmis, kurių veiklai būtini verslo santykiai su tiekėjais iš Rusijos. JAV Gynybos departamentas prašo šios nuostatos į įstatymą neįtraukti, esą, tai gali nedelsiant pakenkti jų gebėjimui į kosmosą kelti palydovus.

Tiesa, įstatyme išsaugota ir vietos kompromisui „jeigu iškėlimo į kosmosą paslaugų nepavyks užtikrinti už sąžiningą ir protingą kainą nenaudojant rusiškų RD-180 variklių“.

„Delta 4“ raketoje naudojami amerikiečių pagaminti varikliai. Be to, labai tikėtina, kad netrukus karinių palydovų kėlimui bus sertifikuota ir JAV sukurta bei vien iš amerikietiškų komponentų gaminama bendrovės „SpaceX“ raketa „Falcon 9“. „SpaceX“ siekia panaikinti ULA monopolį JAV nacionalinio saugumo rinkoje ir teisme metė iššūkį ULA bei JAV sutarčiai, numatančiai, kad ULA yra vienintelis palydovų kėlimo paslaugų teikėjas.

Tuo tarpu JAV Karinės oro pajėgos svarsto galimybes sumažinti savo priklausomybe nuo rusiškų variklių technologijų, o ULA bendromis jėgomis su „Amazon“ vadovo Jeffo Bezoso įkurta bendrove „Blue Origin“ bando kurti alternatyvą RD-180 varikliams – ją naudojimui ketinama paruošti iki 2019 metų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (199)